Frimärken

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Zerous

Frimärken

Inlägg av Zerous »

Hej

Bläddrade just i min gamla frimärkssamling och upptäckte massa roliga frimärken med tåg på. Är det några fler som samlade på frimärken, när ni var yngre?

Jag kan börja med en från min samling, bilden föreställer DK4 från Nordkorea's Pyongyang's metro.

Bild
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Samlade lite som ung, men fick tyvärr börja om vid vuxen ålder. Så nu är det bara spårvagnsfrimärken.

Bild
(klicketiklick)
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

bruse skrev:Samlade lite som ung, men fick tyvärr börja om vid vuxen ålder. Så nu är det bara spårvagnsfrimärken.

Bild
(klicketiklick)
Härlig sida Bruse, samlade själv frimärken tills helt nyligen då jag insett att frimärken som ges ut idag inte är värda mer än portot och aldrig kommer att bli det ens. För att inte tala om alla "klisterlappar" som ges ut av små ögrupper i stilla havet men i princip säljs direkt av tryckeriet i London till samlare.

Men de fashinerar mej än. Kollade på din sida och fann Guinea-Bisau som har frimärke med en modern spårvagn. Knappast någon vagn som går i trafik i landet. Var kan den komma ifrån månne?

Jag minns en serie frimärken som jag hittade i Lissabon, märkta Sverige och med soldater i olika klädsel. Valörerna var i ören men knappast gällande i Sverige. Falsarier, men såldes i en frimärkshandel.

:wink: lle.
:-)lle
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Det stämmer Olle, det är inte Guinea-Bis, tror den med metro är Madrid.
Vi får väl se när expertisen vaknat ur glöggdimman, så lär väl svaren trilla in.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Här hittade jag en bild från Madrid (vilken alltså ska jämföras med det här frimärket).

När jag googlade runt lite upptäckte jag att Guinea-Bissau vid ett flertal tillfällen lånat in motiv från andra länder, t.ex. Belgien, Frankrike, USA och Tyskland.
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

NerdBoy skrev:Här hittade jag en bild från Madrid (vilken alltså ska jämföras med det här frimärket).

När jag googlade runt lite upptäckte jag att Guinea-Bissau vid ett flertal tillfällen lånat in motiv från andra länder, t.ex. Belgien, Frankrike, USA och Tyskland.
Precis,

trevliga järnvägsbilder men att samla alla dessa frimärken för frimärkenas skull, det är kört. Det står inte ens de mest primära upplysningarna på märkena, vilket det normalt gör på andra bilder som viasr dessa fordon.

Lite fler Madridbilder, för att jämföra utseendena:

Bild

Bild

Bild

:cry: lle.
:-)lle
Skriv svar