BaardB skrev:Ble trådbussens ledninger hengende etter nedleggelsen i -74, slik at man brukte det samme ledningsnettet for prøvebussen -79 til -85??
Akkuratt. Men den 1 september 1983 flyttades ändhållplatsen för linje 14 från Stockholmsgatan till klinikerna i Mejlans. HST ville inte bygga luftledningar till den nya ändhållplatsen, så provbussen trafikerade fortfarande till Stockholmsgatan, men med linjenumret 14A (fram till nedläggelsen 1985). 14A var tidigare en högtrafiklinje mellan Fredriksgatan/Femkanten och Stockholmsgatan under åren 1959-74.
De tre Stockholmstrådbussarna (F2)
såldes till Helsingfors. SS kammade in 54.000 kr, medan kostnaden för de tre ersättarna (F3) kostade 65.000 kr per vagn. [Trådbussen i Sverige, del 1 - s.99-100]
Olles bild 2 är från korsningen av Topelius- och Hummelgatorna, invid biblioteket i Tölö (ej alltså vid Tölö torg). På flera bilder nämns änhållplatsen Stockholmsvägen

Stockholmsgatan.
Olle skrev:Att det endast blev linje 14 som blev en trådbusslinje har jag inget svar på.
Innerstadslinjerna 16, 17 och 18 skulle trådbussifieras, men så har ej skett. Linjerna 16 och 18 har sedan planerna slagits ihop med respektive förstadslinjer (57 resp. 35) och således förlängts utanför innerstaden.
Senare presenterades en elektrifiering av förstadslinjerna mot nordväst (32 mot Södra Haga, 35 mot Munkshöjden, 36 mot Smedjebacka och 39 mot Kånala), Ej heller denna plan realiserades. HST ansåg på den tiden att spårvagnarna och metron (samt dieselbussar) innebär ett tillräckligt antal trafiksystem.
Olle skrev:Om fler städer umgicks med planer att införa trådbuss kanske någon kan klarlägga här i Forumet.
* Åbo planerade att på 1950-talet elektrifiera trafikverkets busslinje 4 Amiralitetsgatan-Korpolaisbacken-Kärsämäki. Planerna förverkligades inte. Grenen till Korpolaisbacken blev byggd som en spårvagnslinje
* Jyväskylä (27-28 mil norr om Helsingfors) planerade i slutet av 1940-talet en trådbusslinje mellan Säynätsalo (ca 1,5 mil söder om stan) och Vaajakoski (ca 8 km öster om stan). Enligt planerna skulle 5-10 trådbussar köpas för trafiken, vilket skulle ha medgivit 15-30 minuters intervaller på linjen
* I Lahtis (10 mil norr om Helsingfors) planerade man också
Piirka
---------------
Språklektion 41 i Mumindalen
rosoll [rå'såll] - sillsallad el. rödbetssallad (på julbordet)