
M32 i trafik 28 december!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
M32 i trafik 28 december!
Enligt postvagnen och Ulf Nyström skall M32 komma i trafik den 28 december på en egen linje hisingen-krokslätt! Är det någon som vet mer 

Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
Trevligt med modernisering av vagnparken, men dåligt att man valt Ansaldo (eller vad de nu heter) som tillverkare. Hade Ansaldo fått tillverka tvärbanevagnarna tvivlar jag på att Tvärbanan ens varit i bruk idag. Om det inte vore för att Bombardier Flexity Outlook var 7-delad (?) tror jag den hade blivit ett lämpligare val.
Jag skulle nog ha valt Flexity Classic Götet. Den verkar vara den mest bekväma och bästa vagnen för resande att åka på. Den går bra på gatan och på egen banvall. Den har nu så många år på nacken att den skulle fungera utan probem. Den är 70% låggolvs som gör att drivboggierna är av generell standard (sedan förra seklet). Detta gör att dom blir billigare att underhålla.
Föregångaren till Classic är ju den s.k. Kasselvagnen som är successfull.
Har själv åkt denna vagn i Rostock och Leipzig och den är skön att åka i.
Såg just att en av de Tyska storstäderna har beställt dessa vagnar.
Norrköping har ju 5 st på beställning tillsammans med Frankfurt.
Om Stockholm nångång kommer att återinföra spårväg i innerstan skulle dom tänka på att denna vagn skulle nog bli den driftsäkraste och mest passande till Stockholm med de många smala gatorna.
Biljettsystemet måste ju ändras med dessa, till det s.k., P.O.P. systemet med biljett automater vid alla stop och på och avstigning vid alla dörrar.
Det medför att de måste vara bra stickkontoll ombord och se till att de som fuskar med betalningen åker dit ordentligt.
Ha en Trevlig (H)JUL önskar Dennis
Föregångaren till Classic är ju den s.k. Kasselvagnen som är successfull.
Har själv åkt denna vagn i Rostock och Leipzig och den är skön att åka i.
Såg just att en av de Tyska storstäderna har beställt dessa vagnar.
Norrköping har ju 5 st på beställning tillsammans med Frankfurt.
Om Stockholm nångång kommer att återinföra spårväg i innerstan skulle dom tänka på att denna vagn skulle nog bli den driftsäkraste och mest passande till Stockholm med de många smala gatorna.
Biljettsystemet måste ju ändras med dessa, till det s.k., P.O.P. systemet med biljett automater vid alla stop och på och avstigning vid alla dörrar.
Det medför att de måste vara bra stickkontoll ombord och se till att de som fuskar med betalningen åker dit ordentligt.
Ha en Trevlig (H)JUL önskar Dennis
Krav 1Grovsnus skrev:Tycker A32 är en fin vagn men vet inte mycket mer och ibland önskade man att det var den som var beställd och rullade på gatorna i Göteborg.
Den skall klara de kurvradier vi har i Gbg. Det gör inte A32.
Krav 2
Den skall ha 100% låggolv. A32 har endast 70%.
Ansaldo är inte ensam om att ha problem.
Se på Eurotram i H-fors, Combino, Cityrunner mm.
Men för övrigt ha en God Jul!
/JAgr
Som någon annan föreslog, varför inte en Flexity Classic eller Flexity Outlook-vagn?JAgr skrev:Krav 1Grovsnus skrev:Tycker A32 är en fin vagn men vet inte mycket mer och ibland önskade man att det var den som var beställd och rullade på gatorna i Göteborg.
Den skall klara de kurvradier vi har i Gbg. Det gör inte A32.
Krav 2
Den skall ha 100% låggolv. A32 har endast 70%.
Ansaldo är inte ensam om att ha problem.
Se på Eurotram i H-fors, Combino, Cityrunner mm.
Men för övrigt ha en God Jul!
/JAgr
M v h AnFa
Det är självklart säkrare för entreprenören i fråga att välja en stor leverantör där man verkligen vet vad man får för pengarna. Exempel på en sådan leverantör är Bombardier som tillverkar bl. a. A32 och Flexity Classic-vagnarna.JAgr skrev:Krav 1Grovsnus skrev:Tycker A32 är en fin vagn men vet inte mycket mer och ibland önskade man att det var den som var beställd och rullade på gatorna i Göteborg.
Den skall klara de kurvradier vi har i Gbg. Det gör inte A32.
Krav 2
Den skall ha 100% låggolv. A32 har endast 70%.
Ansaldo är inte ensam om att ha problem.
Se på Eurotram i H-fors, Combino, Cityrunner mm.
Men för övrigt ha en God Jul!
/JAgr
M v h
An-Fa
Re: Leoliner
Leoliner har väll 70 % låggolv eller så? För att nämna en annan doldis i "västvärlden" i spårvagnsvärlden. Å koda 14T.Per Lind skrev:Varför pratas det så tyst om Leoliner?
-Per
http://www.prazsketramvaje.cz/fototema-28.html
Leoliner
Stämmer.
Men oftast räcker väl det särskilt om priset är lågt och enligt villkoren för Leoliners tillkomst var just priset en avgörande faktor.
-Per
Men oftast räcker väl det särskilt om priset är lågt och enligt villkoren för Leoliners tillkomst var just priset en avgörande faktor.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Ta inte illa upp, mina drömmar om att det tillslut ska fungera.JAgr skrev:Krav 1Grovsnus skrev:Tycker A32 är en fin vagn men vet inte mycket mer och ibland önskade man att det var den som var beställd och rullade på gatorna i Göteborg.
Den skall klara de kurvradier vi har i Gbg. Det gör inte A32.
Krav 2
Den skall ha 100% låggolv. A32 har endast 70%.
Ansaldo är inte ensam om att ha problem.
Se på Eurotram i H-fors, Combino, Cityrunner mm.
Men för övrigt ha en God Jul!
/JAgr
Leoliner
Leoliner skall väl bara kosta en bråkdel av de stora tillverkarnas vagnar kostar varför det borde vara intressant för små och mellanstora system. Här kan man få en vagn som verkligen kan konkurrera med bussarnas pris.
-Per
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
-
- Inlägg: 61
- Blev medlem: söndag 04 september 2005 18:23