Beslut om pendeltågstunnel dröjer

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Joohan

Inlägg av Joohan »

fff skrev:Det är ingen som bryr sig om små byhålor, som sverige annars består utav. och att säga att tunneln inte är nödvändig och att pengarna skall satsas på annat är dumdristigt.
Stockholms regionen betalar redan enorma mängder robinhod skatt till andra fattiga ''döende'' meningslösa komuner, så att regionen sjelv inte har råd med dyra nödvändiga projekt som faktiskt är totalt försvarbart. Ta till exempel Botniabanan, Helt onödigt projekt, Sjelva banan kostar flerfaldigt mer än Citybanan i stockholm och endå kommer mindre än 1/20 del utav siffran utav passagerare motsvara citybanan
Ren idioti! Plasera pengarna där det behövs, Ingen kommer att använda botniabanan.
STadsbidrag är då den enda lösningen
Det jag säger är inte att landsbyggden ska dö ut, utan att Stockholm är faktiskt Sveriges huvudstad och skall sjelvklart få den statusen
Detta innefattar att makten och pengarna finns där
Det är en sjelvklarhet!
Tycker du ja? Har du någon fakta på att ingen kommer åka där?
Vad jag vet är det många som bor längskustområderna där.
Luleå hyfsat stort och umeå med.
Stockholm robin hood skatt :O ?
Vilka fan är det som ska läga X antal miljarder på olika fotbollsarenor nu då? :evil:
Magnus Cedergren

Två spår bör nog ändå räcka

Inlägg av Magnus Cedergren »

Jag tror väl ändå att två spår skall räcka mellan Pajala och Karesuando som bättre användnning av pengarna - för den rätt meningslösa s.k. Citytunneln i Stockholm...
Anders Norén

Re: Två spår bör nog ändå räcka

Inlägg av Anders Norén »

Magnus Cedergren skrev:Jag tror väl ändå att två spår skall räcka mellan Pajala och Karesuando som bättre användnning av pengarna - för den rätt meningslösa s.k. Citytunneln i Stockholm...
Ditt tramsande är tröttsamt. Kan inte du dra nån annan stans?

Anders
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!
B Thomas

Inlägg av B Thomas »

Homann skrev:Kommer det gå fler tåg från Stockholm? Nej, de finns inte plats till fler i rusingstid, eftersom pendlarna är i vägen.
Om du med pendlarna menar SL:s pendeltåg så förstår jag över huvud taget inte vad du pratar om! :roll: Diskussionen gäller väl ändå ifall en utbyggnad av kapaciteten med nya pendeltågsspår Stockholm C - Tomteboda medför nytta för annan tågtrafik än pendeltågen i Stockholm? Hur kan du då hänvisa till att kapaciteten inte räcker till???
Homann skrev:
B Thomas skrev:Därmed kommer oundvikligt t ex pendeltågstrafiken i Göteborg att påverkas. Hur skulle man kunna undvika det?
Genom att köra pendeltågen som vanligt, såklart. Jag tror inte Västtrafik ringer till pendelktågsföraren och säger "du, det är trafikstopp i Hallsberg, kan du bli försenad". Påverkan är väldigt liten.

Idag blev 435 försenat mer än en timme, 437 likaså (undrar vad som hände på vägen?) medan 439 bara blev försenat 10 minuter. Pendeltågen från Alingsås gick som en klocka under tiden.
Nu är det så att det inte är varken Västtrafik eller lokföraren på pendeltåget Alingsås-Göteborg som fattar beslut om hur trafiken skall prioriteras vid störningar utan Banverkets driftledning. Om man har en kaotisk trafiksituation med många tåg som ankommer till Alingsås österifrån långt utanför sina tidtabeller så kan du vara helt på klara med att pendeltågstrafiken A-G kommer att påverkas.
Homann skrev:Jaha, hur många fler pendeltåg kan vi köra i Göteborg? Kommer pendeltågen att gå fortare? Kommer vi att få bättre punktlighet? Ingenstans har jag sett att någon har hävdat detta. Hur gagnar det annars pendeltågen i Göteborg?
B Thomas skrev: I verkligheten är dessutom problemet att järnvägsföretagen efterfrågar ytterligare kapacitet till Stockholm men kan inte komma fram.

När man läser
Homann skrev:Hur gagnas pendeltågstrafiken i göteborg...
så får man lätt intrycket av att vi i Göteborg bara skulle intressera oss för pendeltågen och inte bry oss om tågen till Stockholm. Nä du, sådana är inte vi! :D
Du talar hela tiden om pendeltågen i Göteborgsområdet medan jag försöker påpeka att den utbyggda kapaciten har betydelse för fjärrtåg och godståg.
Homann skrev:Tågen till Stockholm påverkas mer av pendeltågen i Göteborg än vad som sker i Stockholm eftersom man har gemensam sträcka i fyra mil i denna änden.
Innebär det att du tror att en utbyggd kapacitet Göteborg-Alingsås leder till att fler tåg kan köras Göteborg-Stockholm utan utbyggnad av kapaciteten Stockholm S-Stockholm C?
Homann skrev:Nå, kan vi återgå till frågan, hur mycket en pendeltågstunnel i Stockholm påverkar pendeltågen i Göteborg?
Se där har vi litet av pudels kärna, jag försöker och försöker, men verkar inte nå fram :wink:. Det finns annan trafik i exempelvis Göteborg än pendeltågen, nämligen godstrafik och fjärrtåg, varav en del går och en del vill gå (men kommer inte fram) till Stockholm.
Homann

Inlägg av Homann »

B Thomas,
Du kanske skule dra dig till minnes mitt förra inlägg du svarade på, där jag undrade hur pendeltågen i Göteborg skulle påverkas av en pendeltågstunnel i Stockholm, så kanske du förstår lite bättre vad jag är ute efter, nämlin att visa att visa personer gravt överskattar effekterna av en pendeltågsstunnel i Stockholm på övrig järnvägstrafik i Sverige.

Jag har som du påpekat hela tiden pratat om pendeltågstrafiken i Göteborg, och hjur den inte påverkas trots buses glada påståenden.

Givetvis kan man köra fler tåg mellan Göteborg och Stockholm i högtrafik om man bygger fler spår till Alingsås. Ta upp en tidtabell och fundera på när rusningstrafiken infaller samt hur lång tid det tar att köra från Göteborg till Stockholm.
AGR
Kontakt:

Pendeltrafik

Inlägg av AGR »

Homann skrev:B Thomas,
Du kanske skule dra dig till minnes mitt förra inlägg du svarade på, där jag undrade hur pendeltågen i Göteborg skulle påverkas av en pendeltågstunnel i Stockholm, så kanske du förstår lite bättre vad jag är ute efter, nämlin att visa att visa personer gravt överskattar effekterna av en pendeltågsstunnel i Stockholm på övrig järnvägstrafik i Sverige.

Jag har som du påpekat hela tiden pratat om pendeltågstrafiken i Göteborg, och hjur den inte påverkas trots buses glada påståenden.

Givetvis kan man köra fler tåg mellan Göteborg och Stockholm i högtrafik om man bygger fler spår till Alingsås. Ta upp en tidtabell och fundera på när rusningstrafiken infaller samt hur lång tid det tar att köra från Göteborg till Stockholm.
Pendeltågstunneln i Stockholm på verkar självklart inte den spårbundna lokaltrafiken utanför SL land (och inte heller SB och RB). Det tunneln gör är ju att minska trängseln på spåret omkring CST. Men det berör ju fjärrtåg och den diskutionen ska ju inte avhandlas i detta forum.
Citat om vad spårtrafik ska handla om:
"Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. (öppen för alla) Ej fjärrtrafik på järnväg odyl"
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Magnus Cedergren

Elektrifierat

Inlägg av Magnus Cedergren »

Om X2000 skall kunna köra mellan Karesuando och Pajala, så måste det nog vara elektrifierat. Men det är klart, det kanske skulle gå att införskaffa snabbtåg som även går på diesel...
Användarens profilbild
bruse

Re: Pendeltrafik

Inlägg av bruse »

17AGR skrev:
Homann skrev:B Thomas,

Pendeltågstunneln i Stockholm på verkar självklart inte den spårbundna lokaltrafiken utanför SL land (och inte heller SB och RB). Det tunneln gör är ju att minska trängseln på spåret omkring CST. Men det berör ju fjärrtåg och den diskutionen ska ju inte avhandlas i detta forum.
Citat om vad spårtrafik ska handla om:
"Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. (öppen för alla) Ej fjärrtrafik på järnväg odyl"
Jorå, lite påverkar den. Det har avhandlats tidigare. Spårar ett pendeltåg ut vid Tegelbacken exempelvis, berös all järnvägstrafik i Hela Sverige.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Leprahamster

Re: Två spår bör nog ändå räcka

Inlägg av Leprahamster »

Anders Norén skrev:
Magnus Cedergren skrev:Jag tror väl ändå att två spår skall räcka mellan Pajala och Karesuando som bättre användnning av pengarna - för den rätt meningslösa s.k. Citytunneln i Stockholm...
Ditt tramsande är tröttsamt. Kan inte du dra nån annan stans?

Anders
Lika barn leka bäst? :roll:
Homann

Re: Pendeltrafik

Inlägg av Homann »

bruse skrev: Jorå, lite påverkar den. Det har avhandlats tidigare. Spårar ett pendeltåg ut vid Tegelbacken exempelvis, berös all järnvägstrafik i Hela Sverige.
Du säger det, ja. Nu senaste när det var stopp vid Katrineholm, inte märktes det mer än att tågen till och från Stockholm blir försenade. Större påverkan än så blir det inte.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Jag förstår inte diskussionen. Järnvägssträckan mellan Stockholm södra och Stockhom central är den mest belastade av alla sträckor i Sverige, och den har bara två spår. Och det finns ett uppenbart behov att utöka kapaciteten på sträckan. Fjärrtåg, godståg, regionaltåg och lokaltåg samsas om spårutrymmet och det är uppenbart att alla blir drabbade av den störningskänslighet som uppstår p.g.a. trängseln. Därmed är det ju en nationell angelägenhet och inte bara en lokal. Sen är det klart att övriga landet inte har något att vinna på stationer vid Södra station och Odenplan, men där går ju staden/landstinget in och betalar...
olof_vasastan

Inlägg av olof_vasastan »

Citybanan löser inte bara problem, den gör det också möjligt med nya tåglinjer. Utbyggnad av snabbpendeltåg som når länen (i mälardalen)utanför stockholm. Kanske fjärr- och regionaltågslinjer som går genom Stockholm istället för att vända, (vad jag vet finns det i dagläget endast 2 linjer av denna genomgående karaktär). Man har större möjlighet att lägga X2000-tågen till Göteborg och andra södergående frärrtåg där resnärerna vill och inte när Getingmeidjan är ledig. X2000 har oftast (om inte alltid) en massa inväntande anslutningar i form av bussar och regionaltåg. Om ett sånt tåg kommer i väg försent är det många som drabbas.

Så varför är det då så fel att man bygger till två spår så att det blir fyrspårsdrift på Sveriges troligen näst mest trafikerade järnvägsträcka (Cst norrut är den mest trafikerakerade) i hela Sverige och att man till det delvis använder statliga pengar. Hur mycket betalar egentligen kommnuerna i Väster- och Norrbotten av Botniakalaset? :roll:
Homann

Inlägg av Homann »

kildor skrev:Jag förstår inte diskussionen. Järnvägssträckan mellan Stockholm södra och Stockhom central är den mest belastade av alla sträckor i Sverige, och den har bara två spår. Och det finns ett uppenbart behov att utöka kapaciteten på sträckan. Fjärrtåg, godståg, regionaltåg och lokaltåg samsas om spårutrymmet och det är uppenbart att alla blir drabbade av den störningskänslighet som uppstår p.g.a. trängseln.
Det som är uppenbart är att vissa gärna överskattar effekten av vad störningar i Stockholm betyder för "Hela Sverige"

En avskuren VSB eller försenade tåg på VSB ger ingen eller liten effekt på de övriga fyra banorna i Göteborg. I detta nu är tex VSB avstängd (tyvärr). Liten effekt på övriga tåg.

Detta tycks vara svårt att acceptera, men att överdriva betydelsen av en bandel gagnar inte någon.
Joohan

Inlägg av Joohan »

http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=177532

är det för att det är trångt vid centralen tågen är sena till Västerås?
olof_vasastan

Det ryktas på banverket att det även är trångt på västeråsbanan mellan Tomteboda (där norra och västrastambanan delar sig, lite norr om Cst) och Kallhäll (längre ut på linjen, dock fortfarande i samma län) eftersom det är dubbelspår. Kan det ha nåt att göra med förseningarna att göra? :?

I vilket fall så ingår en utbyggnad till fyrspår av denna bandel i projektet Mälartunneln där som bekant även Citybanan ingår.
Joohan

Inlägg av Joohan »

olof_vasastan skrev:Det ryktas på banverket att det även är trångt på västeråsbanan mellan Tomteboda (där norra och västrastambanan delar sig, lite norr om Cst) och Kallhäll (längre ut på linjen, dock fortfarande i samma län) eftersom det är dubbelspår. Kan det ha nåt att göra med förseningarna att göra? :?

I vilket fall så ingår en utbyggnad till fyrspår av denna bandel i projektet Mälartunneln där som bekant även Citybanan ingår.
Dom burkar skylla på "Vagnbrist".
olof_vasastan

BussJohan skrev:
olof_vasastan skrev:Det ryktas på banverket att det även är trångt på västeråsbanan mellan Tomteboda (där norra och västrastambanan delar sig, lite norr om Cst) och Kallhäll (längre ut på linjen, dock fortfarande i samma län) eftersom det är dubbelspår. Kan det ha nåt att göra med förseningarna att göra? :?

Dom burkar skylla på "Vagnbrist".
Hur kan vagnbrist skapa förseningar? Förutom att det kan ta längra tid för alla passagerare att gå ombord och stiga av om dom trängs ihop :roll:
Erik Sandblom

staden, inte städer?

Inlägg av Erik Sandblom »

VeVen skrev: staden vs. landet med fokus i första hand på arbetspendling
Jag har varit på en del flygforum där jag märker en tendens att resonera som att transport är lika med resa till Stockholm. Det slog mig att det inte är hållbart. All vettig verksamhet kan inte förläggas till Stockholm, och allt meningslöst krafs kan inte förläggas på annan ort. Likaledes kan inte alla virrpannor åka till Stockholm för att där få råd och direktiv från de kloka och bildade. Det blir bara alldeles för mycket transporter då.

Verksamhet måste kunna bedrivas utanför Stockholm, och då menar jag inte en filial, utan en helt fungerande verksamhet. Människor som bor i och omkring exempelvis Umeå och Örsköldsvik måste också kunna mötas för att bedriva verksamhet och bidra till samhällsutvecklingen. De behöver också långsiktigt hållbara transporter.

Bostadsbristen och köerna i Stockholm beror inte bara på Stockholms attraktionskraft, utan även på andra orters sunkighet. Och alla som bor på sunkiga orter kan som sagt inte flytta till Stockholm, och det håller inte heller att de sunkiga orterna dirigeras eller fjärrstyrs från Stockholm. Därför måste de sunkiga orterna ha egen bärkraftig verksamhet, och ett sätt att ordna med det är att fixa bättre lokala transporter utanför Stockholm.
VeVen

Re: staden, inte städer?

Inlägg av VeVen »

Erik Sandblom skrev:
VeVen skrev: staden vs. landet med fokus i första hand på arbetspendling
Jag har varit på en del flygforum där jag märker en tendens att resonera som att transport är lika med resa till Stockholm. Det slog mig att det inte är hållbart. All vettig verksamhet kan inte förläggas till Stockholm, och allt meningslöst krafs kan inte förläggas på annan ort. Likaledes kan inte alla virrpannor åka till Stockholm för att där få råd och direktiv från de kloka och bildade. Det blir bara alldeles för mycket transporter då.
Den inrikes flygtrafiken här i Sverige är upplagt som ett "stjärnnät" med Arlanda i mitten. Precis som på många andra håll runt om i världen. Analogt med hur det ser ut på andra håll är det vanskligt att få ekonomi i "tvärförbindelser" med flyg. Eller om man ser det på ett annat sätt: Folk är uppenbarligen inte beredda att betala vad det kostar att komma fram två timmar snabbare. Två timmar: En extra flygskutt + bytestid.
Erik Sandblom skrev:Verksamhet måste kunna bedrivas utanför Stockholm, och då menar jag inte en filial, utan en helt fungerande verksamhet. Människor som bor i och omkring exempelvis Umeå och Örsköldsvik måste också kunna mötas för att bedriva verksamhet och bidra till samhällsutvecklingen. De behöver också långsiktigt hållbara transporter.

Bostadsbristen och köerna i Stockholm beror inte bara på Stockholms attraktionskraft, utan även på andra orters sunkighet. Och alla som bor på sunkiga orter kan som sagt inte flytta till Stockholm, och det håller inte heller att de sunkiga orterna dirigeras eller fjärrstyrs från Stockholm. Därför måste de sunkiga orterna ha egen bärkraftig verksamhet, och ett sätt att ordna med det är att fixa bättre lokala transporter utanför Stockholm.
Självfallet måste det till andra bränslen till bilarna i framtiden. Jag har bott såpass längs både på landet, i Ådalen och en medelstor stad Luleå, så jag vet att vardagslivet där mycket är bilbaserat.

bil vs. kollektivtrafik

Notera att en bilbaserad livsstil är så mycket mer attraktiv i mindre och medelstora städer jämfört med i storstäder: Inga bilköer, Parkeringen mycket billigare eller till och med gratis. Man kan köpa sig en villa till vettigt pris där man ändå inte behöver sitta i bilen i köer i timtal. Då bilen blir attraktivare får kollektivtrafiken i motsvarande mån svårare att konkurrera.

kollektivtrafikens roll

Den sortens kollektivtrafik som är för arbetspendling, dagligresor kräver en hel del volymer av tät bebyggelse för att kunna konkurrera med bilen. Litet annorlunda blir det för fjärrtrafiken med flyg och tåg. Detta är också kollektivtrafik om än inte lokaltrafik. De är avsedda för "iblandresor". Här gör det mindre att man inte har hållplatsen inom gångavstånd. Tjänar man tillräckligt mycket i tid och komfort så tar man sig till sin hållplats / station. För att kollektivtrafikalternativet skall bli attraktivare än att ta bilen hela vägen krävs att resan är ganska lång.

exemplet Botniabanan

Om du talar om Umeå och Örnsköldsvik så tänker du förstår på Botniabanan. Den betydelse denna bana kommer att ha för de orter den passerar är för de längre "iblandresorna", tjänste och fritidsresandet. Att den knappast kommer att ha någon effekt på den dagliga arbetspendligen förringar inte dessa betydelse. Det kommer att underlätta för den som skall på tjänsteresa Umeå - Övik till exempel.

Regionalpolitik

Vi har haft regionalpolitik i det här landet sen sjuttitalet nångång. Det har varit en hel del olika åtgärder som prövats under årens lopp. Vad tycker du borde göras?

resonerar VeVeN
Anders Norén

Re: staden, inte städer?

Inlägg av Anders Norén »

VeVen skrev:Regionalpolitik

Vi har haft regionalpolitik i det här landet sen sjuttitalet nångång. Det har varit en hel del olika åtgärder som prövats under årens lopp. Vad tycker du borde göras?
(Sidospår: Vi har haft regionalpolitik sedan sjuttonhundratalet någon gång, en regionalpolitik utan vilken järnvägens alla felande länkar förmodligen redan vore byggda. :roll:

Anders)
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!
Skriv svar