Björn J. skrev:
Tyvärr har vi endast en sådan här ASEA mustang bevarad, så att akterkoppla den efter en likadan går ju tyvärr inte, dessutom blev ingen ombyggd för högertrafik, och jar tror inte heller att dom gick att multipelköra, men kan ha fel i det senare påståendet.
Du har rätt i att M22 inte är multipelkörbara med annat än S26 och S27a
men eftersom det är släp så är inte heller det multipelkörbarhet... (så varför öppnade jag truten...)
Nåja - M22 224(?) finns också kvar, i Malmköping. M22 är för övrigt en ganska intressant vagntyp byggd i hela(!) 15 exemplar i mångt och mycket med "Kriegsersatzmaterial".
M22 utvecklades från den så kallade Homeopaten, vagn 210 och kallas av vissa för mustangernas moder, då den var först på det konceptet.
Mustangkonceptet hade dock utvecklats en hel del till Malmös/Stockholms mustanger kom på gatan och kanske än mer i Hägglunds svar M23.
F.ö. var den leveransingenjör från ASEA som överlämnade 211 till GS med på jubileumsturen i augusti!
En annan intressant sak med M22 var att den egentligen skulle ha byggts i 16 exemplar där den sista vagnen skulle ha fått lättmetallkarros (Al) som ett experiment. Dock kom 226 inte till fullständigt utförande den gången.... Någon som vet mer om detta får väldigt gärna berätta.
/Tony
Med reservation för tyckfel.