Beslut om pendeltågstunnel dröjer
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Beslut om pendeltågstunnel dröjer
http://www.sr.se/Stockholm/nyheter/arti ... kel=753208
Att det ska va så svårt för regeringen och hosta upp pengar för nåt som gagnar hela Sverige!
Att det ska va så svårt för regeringen och hosta upp pengar för nåt som gagnar hela Sverige!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Bra! Lägg ner projektet, bygg en biltunnel under strömmen istället och bygg ut fyrspår mellan Centralstationen och Stockholms Södra. Bra mycket billigare och bättre än pendeltågstunneln!
Dessutom kanske man kan flytta en och annan bilkö ut från stadsgatorna till tunnlar där bilarna hör hemma. Tåg skall vara på ytan, bilarna under jord!
Dessutom kanske man kan flytta en och annan bilkö ut från stadsgatorna till tunnlar där bilarna hör hemma. Tåg skall vara på ytan, bilarna under jord!
Du har missat en stor grej med pendeltågstunneln: spårbristen på Centralen! Det är trångt idag, och med 4-spår behöver du fördubblad kapacitet. Det är i taket idag vid rusningstid.Odd skrev:Bra! Lägg ner projektet, bygg en biltunnel under strömmen istället och bygg ut fyrspår mellan Centralstationen och Stockholms Södra. Bra mycket billigare och bättre än pendeltågstunneln!
Så en pendeltågstunnel är lösningen på två problem. Detta är redan överensom, Banverket, SL, SJ osv.
Men visst, spräng bort Riddarholmen, gammal skit vi klarar oss utan.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
- Kristofer
- Inlägg: 1516
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Men själva vitsen med att gräva ner bilarna är väl att man utan problem skulle kunna få plats med fyra spår förbi Riddarholmen utan att spränga?bruse skrev:Du har missat en stor grej med pendeltågstunneln: spårbristen på Centralen! Det är trångt idag, och med 4-spår behöver du fördubblad kapacitet. Det är i taket idag vid rusningstid.Odd skrev:Bra! Lägg ner projektet, bygg en biltunnel under strömmen istället och bygg ut fyrspår mellan Centralstationen och Stockholms Södra. Bra mycket billigare och bättre än pendeltågstunneln!
Så en pendeltågstunnel är lösningen på två problem. Detta är redan överensom, Banverket, SL, SJ osv.
Men visst, spräng bort Riddarholmen, gammal skit vi klarar oss utan.
Du har dock rätt i att Stockholm C är ett problem.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Har inga siffror, me att gräva ner biltrafiken skulle nog bli dyrt det också. Visserligen klarar biltrafik skarpare stigningar ock kurvor, men tunnelarean blir så mycket större, då biltrafiken inte är så yteffektiv.Kristofer skrev:Men själva vitsen med att gräva ner bilarna är väl att man utan problem skulle kunna få plats med fyra spår förbi Riddarholmen utan att spränga?bruse skrev:Du har missat en stor grej med pendeltågstunneln: spårbristen på Centralen! Det är trångt idag, och med 4-spår behöver du fördubblad kapacitet. Det är i taket idag vid rusningstid.Odd skrev:Bra! Lägg ner projektet, bygg en biltunnel under strömmen istället och bygg ut fyrspår mellan Centralstationen och Stockholms Södra. Bra mycket billigare och bättre än pendeltågstunneln!
Så en pendeltågstunnel är lösningen på två problem. Detta är redan överensom, Banverket, SL, SJ osv.
Men visst, spräng bort Riddarholmen, gammal skit vi klarar oss utan.
Du har dock rätt i att Stockholm C är ett problem.
I övrigt vad gäller biltrafiken så med tanke på utvecklingen här i Stockholmsregionen kommer säkert krav på ökad kapacitet över Saltsjö - Mälarsnittet i vägnätet också. Detta borde då helst lösas utanför centrala stan.
Det ligger ett stort värde i att ha en punkt där man kan byta till det mesta, Centralen. Annars får många resenärer finna sig i extra byten för att komma till sin slutdestination. Fjärr och regionaltrafik skall därför in till Centralen helst. Sedan behöver ju inte all innerstadstrafik passera där, och gör det inte heller.Odd skrev:Sen tycker jag även att man borde överväga att bygg en större station för södergående fjärr- och regionaltåg från Årstatrakten. På så sätt kan innerstaden även expandera söderut.
bedömer VeVeN
Vi har haft en betydande inflyttning till Stockholmsområdet de senaste decennierna. Inget tyder på att denna inflyttningsström skulle avta. Det behövs därför byggas fler bostäder här. Det behövs fler helt nya bostadsområden. Kring en hel del pendeltågsstationer finns utrymme där sådana skulle kunna byggas. Med en rejäl förstärkning i kapaciteten i pendeltågsnätet kan man få en hel del av de inflyttande att åka kollektivt till jobbet. Utrymme kan skapas för att få en turtäthet liknande tunnelbanans.
Dessutom verkar inpendlingen in till Stockholms län ha ökat en hel del den senaste tiden.
tänker VeVeN
Dessutom verkar inpendlingen in till Stockholms län ha ökat en hel del den senaste tiden.
tänker VeVeN
Ironi
Nu finns det tydligen konkreta planer på att bygga en helt ny järnväg mellan Kalix och Haparanda, till ersättning för dagens järnväg som går några mil upp från kusten.
Låt oss satsa på detta viktiga projekt. Inte kan det vara viktigt med en pendeltågstunnel under Stockholm. De brackiga stockholmarna har så många spår redan. Finns det inte redan flera tunnelbanor och massor av andra spår: Saltsjöbanan, Lidingöbanan, Tvärbanan, Nockebybanan...
Allt detta räcker säkert. Stockholmare = kverulanter.
Låt oss satsa på detta viktiga projekt. Inte kan det vara viktigt med en pendeltågstunnel under Stockholm. De brackiga stockholmarna har så många spår redan. Finns det inte redan flera tunnelbanor och massor av andra spår: Saltsjöbanan, Lidingöbanan, Tvärbanan, Nockebybanan...
Allt detta räcker säkert. Stockholmare = kverulanter.
Odd skrev:
Om vi nu skall ha slutstation för fjärrtåg utanför stadskärnan så skall givetvis tåg norrifrån gå till Älvsjö och tåg söderifrån gå till Solna.[/quote]
Men snälla, inte sådana förslag igen. Varför skall vi försätta oss i en situation som många europeiska metropoler dragits med sedan 1800-talet, nämligen att inte ha en central huvudstation. I Berlin är man först nu i full färd med att bygga en Hauptbahnhof. Och så finns det dom här som vill avskaffa våran Centralstation.Sen tycker jag även att man borde överväga att bygg en större station för södergående fjärr- och regionaltåg från Årstatrakten
Om vi nu skall ha slutstation för fjärrtåg utanför stadskärnan så skall givetvis tåg norrifrån gå till Älvsjö och tåg söderifrån gå till Solna.[/quote]
Nej, självklart skall regional och fjärrtåg utgå från Centralen. At låta norrgående och södergående gå "omlott" skulle bara sno kapacitet i järnväghsnätet helt i onödan.
Sedan så tycker jag att inägget av Magnus Cedergren var en riktigt bra parodi på det vanliga gnället om Stockholm mot norrland. Satir är kul.
anser VeVeN
Sedan så tycker jag att inägget av Magnus Cedergren var en riktigt bra parodi på det vanliga gnället om Stockholm mot norrland. Satir är kul.
anser VeVeN
Stockholm är en tillväxtmotor för hela Sverige...även om miljöpartiet aktivt motarbetar detta."Gagnar hela Sverige..." Det ställer jag mig tveksam till. Gagnar trafiken till Stochkolm söderifrån, möjligen. Och i viss mån pendeltågen i Stockholm. Nu får man ju 30% högre kapacitet om 1-2 år.
De flesta förseningar i tågtrafiken uppstår i Stockholm och sprider sig sedan över landet.
Mer tågtrafik i Stockholm ger mindre utsläpp. Luftföroreningar bryr sig inte om kommungränser.
Om Citybanan byggs kan det bli mer kapcitet för genomgående godståg så att de kanske till och me få lov att gå genom Stockholm på dagen (inte bara på natten) vilket skulle öka intresset för godstrafik med tåg vilket är en miljövinst som inte bara Stockholm kommer få nytta ut av.
Det jag försöker komma till: Citybanan kommer att gagna HELA landet!
Hittills under innevarande millenium har sveriges tillväxtmotor legat i södra och västra delarna av landet och INTE i mälardalenolof_vasastan skrev: Stockholm är en tillväxtmotor för hela Sverige...även om miljöpartiet aktivt motarbetar detta.
De flesta förseningar i tågtrafiken uppstår i Stockholm och sprider sig sedan över landet.
Mer tågtrafik i Stockholm ger mindre utsläpp. Luftföroreningar bryr sig inte om kommungränser.
Om Citybanan byggs kan det bli mer kapcitet för genomgående godståg så att de kanske till och me få lov att gå genom Stockholm på dagen (inte bara på natten) vilket skulle öka intresset för godstrafik med tåg vilket är en miljövinst som inte bara Stockholm kommer få nytta ut av.
Det jag försöker komma till: Citybanan kommer att gagna HELA landet!


Satsa på Norrland!
Jag tror också att vi måste satsa på en dubbelspårsjärnväg för 200 km/tim på sträckan mellan Pajala och Karesuando. Det skulle verkligen liva upp inlandet och det viktiga gränslandet mot Finland.
Sådana här projekt är mycket viktigare än oviktiga pendeltågstunnlar under Stockholm. Det finns så mycket järnvägar i Stockholm, redan.
Sådana här projekt är mycket viktigare än oviktiga pendeltågstunnlar under Stockholm. Det finns så mycket järnvägar i Stockholm, redan.
Heja Magnus!
Diskussionen om "tillväxtmotorer" blir här som annars ganska flummig.
Kapacitet skall till där efterfrågan finns. Syftet med infrastrukturinvesteringar är att de skall göra nytta. Så länge folk fortsätter att flytta hit, gäller det att få till ny kapacitet i kollektivtrafiken så att dessa kan ta sig till jobbet kollektivt. Annars blir de tvugna att ta bilen. Det ligger dessutom ett inte helt oväsentligt värde att inte tränga ut godstrafiken från järnvägan helt och hållet.
En seriös diskussion kring detta handlar om vilka investeringar som är lämpligast, hur man får bäst resultat i förhållande till de gjorda investeringarna.
anser VeVeN

Diskussionen om "tillväxtmotorer" blir här som annars ganska flummig.
Kapacitet skall till där efterfrågan finns. Syftet med infrastrukturinvesteringar är att de skall göra nytta. Så länge folk fortsätter att flytta hit, gäller det att få till ny kapacitet i kollektivtrafiken så att dessa kan ta sig till jobbet kollektivt. Annars blir de tvugna att ta bilen. Det ligger dessutom ett inte helt oväsentligt värde att inte tränga ut godstrafiken från järnvägan helt och hållet.
En seriös diskussion kring detta handlar om vilka investeringar som är lämpligast, hur man får bäst resultat i förhållande till de gjorda investeringarna.
anser VeVeN
De som gagnas är de resenärer som kommer att använda denna anläggning för sitt pendlande.Gestur skrev:Påståendet att det gagnar hela Sverige är befängt, det gagnar endast Stockholms närområde.
Med en fortgående inflyttning och ökad inpendling blir det annars nödvändigt med ökad kapacitet i vägnätet, och det lär inte bli billigt det heller.
anser VeVeN