Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Tingvallsvägen heter den efter Ö.Sjukhuset (kom på det nu ).
Solrosgatan och Sanatoriegatan kan slås samman. Annars kommer jag inte på så många till. Tycker det fungerar bra i Göteborg. Möjligtvis finns det säkert några hållplatser man kan slå samman med nya placeringar.
Alla dom hpl Ni räknar upp är det rätt stort resandeunderlag på om man räknar bort Ättehögsgatan, denna har det varit snack om att plocka bort men den har blivit kvar av en eller annan orsak som jag inte känner igen.
Jobbigaste hpl att få bra stopp på är Stockholmsgatan mot Redbergsplatsen, dock lyckas jag i 999 fall av 1000
Fick lite hjärnsläpp igår när jag skrev mitt inlägg, därför kommer tre förslag på nytt, den här gången de hållplatser jag menar istället för de jag skrev....
Ättehögsgatan, Sanatoriegatan och Klintens Väg.
- Daniel "You can't look dignified while having fun!"
Ilex skrev:Kviberg och Beväringsgatan ligger onödigt tätt och skulle kunna slås samman.
alldeles utmärkt förslag! Mest för att jag skulle få en hållplats precis utanför dörren om man la den mitt emellan. Mildvädersgatan är också en hållplats jag tycker kommer tätt inpå efter vårväderstorget. Likaså Ättehögsgatan, men bägge dessa är förmodligen alldeles för populära för att tas bort. Men vad har en hållplats som lilla bommen för existensberättigande egentligen, där den ligger sisådär 150 meter från brunnsparken?
Sen ligger ju faktiskt Kungsportsplatsen fånigt nära Brunnsparken, men jag kan inte riktigt se hur man skulle kunna flytta Kungsportshållplatsen. Kanske bredvid Storan, men då får ju inte Grön Express/50/(fler linjer?) vara med och leka längre.
Att lägga ner hållplatserna Domkyrkan och Kungsportsavenyn skulle säkert innebära stora tidsvinster för spårvagnarna, och göra att fler upplevde spårvägen som snabbare i cityområdet.
Och det är gångavstånd mellan Kungsportsavenyn och Brunnsparken, samt mellan Domkyrkan och Grönsakstorget. Den sistnämnda är också uppdelat i två hållplatslägen som gör det smidigare.
Mitt senaste bud: lägger ner Domkyrkan, Kungsportsavenyn och Lilla Bommen
Om det inte hade varit så rödögda tomtar efter hade jag föreslagit att de som ska till Liseberg kunnat gå från Korsvägen. Det är verkligen inte långt. Men nu föreslår jag inte det.
Flytta Lisebergs hållplats till Lisebergs station, och låt vagnen svänga vänster vid Korsvägen och in i Chalmerstunneln. Bra anslutning västra Göteborg mot pendeltågen.