Gatbyte i Norrköping

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Anders Karlsson

Gatbyte i Norrköping

Inlägg av Anders Karlsson »

Är det någon som vet varför man 1969 bytte gata för spårvägen från skördegatan till slåttergatan, liksom 1950 från norrlandsgatan till värmlandsgatan?
Mikael Karlsson
Inlägg: 1229
Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33

Inlägg av Mikael Karlsson »

Att spårvägen flyttades till Värmlandsgatan berodde väl på att den nya Riksvägen (E4) togs i bruk. Man ville väl att spårvagnarna skulle korsa "rakt" över vägen.
Att spårvägen flyttades från den smala Skördegatan till reseverat fält i Slåttergatan, berodde väl på att Enebyområdet växte, plus att Skördegatan var otroligt smal för dubbelspår.

:? Jag tror det var så här :wink:

Mikael
Anders Norén
Inlägg: 1215
Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
Ort: Förorten

Inlägg av Anders Norén »

Men vänta nu, Värmlandsgatan och Norralundsgatan (som väl är den som avses) går ju inte parallellt med varandra utan skär varandra i rät vinkel.

Anders
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!
essin
Inlägg: 609
Blev medlem: fredag 19 november 2004 15:47
Ort: Norberg/Uppsala

Inlägg av essin »

Det står Norrlandsgatan i faktabladet här på sajten, men jag hittar ingen sån gata på Eniro. Norralundsgatan däremot leder ju ner till Smedstuguplan. Norrlandsgatan kanske fick byta namn pga förväxlingsrisken med Norralundsgatan?
GumUlf
Inlägg: 13
Blev medlem: måndag 18 april 2005 16:51
Ort: Göteborg

Inlägg av GumUlf »

Hittade i denna tråd svar på frågan om vilket som är Norrlandsgatans nuvarande namn, som är Abel Beckers Gata:
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t= ... highlight=
Anders Norén
Inlägg: 1215
Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
Ort: Förorten

Inlägg av Anders Norén »

Aha, det förklarar saken. Låg Smedstuguplan då längs huvudlinjen?

Anders
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!
Martin Bernandersson
Inlägg: 292
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 23:51
Ort: Köln

Inlägg av Martin Bernandersson »

Anders Norén skrev:Aha, det förklarar saken. Låg Smedstuguplan då längs huvudlinjen?

Anders
Nej, Smedstuguplan trafikerades med en egen spårstump och vändslinga från Taborsbergsvägen. Linje 4 (Klingsberg-Smedstuguplan) lades ner 1966. Spåren i Norralundsgatan användes senare för utbyggnaden till Klockaretorpet, om jag inte är felunderrättad.
Anders Norén
Inlägg: 1215
Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
Ort: Förorten

Inlägg av Anders Norén »

Martin Bernandersson skrev:
Anders Norén skrev:Aha, det förklarar saken. Låg Smedstuguplan då längs huvudlinjen?

Anders
Nej, Smedstuguplan trafikerades med en egen spårstump och vändslinga från Taborsbergsvägen. Linje 4 (Klingsberg-Smedstuguplan) lades ner 1966. Spåren i Norralundsgatan användes senare för utbyggnaden till Klockaretorpet, om jag inte är felunderrättad.
Hur gick spåren då? Abel Beckers - snett över Riksvägen - Taborsbergsvägen?

Anders
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!
Mikael Karlsson
Inlägg: 1229
Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33

Inlägg av Mikael Karlsson »

Från Matteusskolan i riktning mot Haga körde spårvagnarna i Norra Promenaden, svängde in på Abel Beckers gata förbi Bråboplan till Haga. Spåren gick alltså tvärs över där nuvarande Riksvägen ligger.

Från Haga mot Norrtull, samma väg förbi Bråboplan och i Abel Beckers gata, sedan svängde spårvagnarna ner i Bergslagsgatan och fram till Värmlandsgatan som sedan följdes till Matteusskolan/Norra Promenaden.

Det blev enkelriktade körvägar runt dessa kvarter vid Beckershov. Varav linje 2 vände i den här slingan, med 3:orna fortsatte till Fridvalla.

Mikael

P.S. Kanske finns det någon som har en karta att lägga ut här :?:
Skriv svar