Nu har HST tagit fram en plan på hur den senare höggolvsserien skall byggas om med en låggolvsmellandel. Mellandelen blir ca 6,5 m lång, har golvvärme och har 11 sittplatser, av vilka 3 är klappsitsar. Då klappsitsarna är uppfällda kan två rullstolar eller barnvagnar tas med. En ny led + boggie byggs till. Boggien förses med mekanisk broms + sandning. Viktökningen kompenseras genom en 20% höjning av effekten hos motorerna. Den första vagnen skall enligt planerna tas i trafik i slutet av år 2006. Ombyggnaden av de 42 vagnarna beräknas kosta 10,4 miljoner euro (ca 97 miljoner SEK) och torde vara klar år 2008.
En bild på ritningarna finns i FSS:s nyhetarkiv 2005.
Piirka
Helsingfors bygger om
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Helsingfors bygger om
Senast redigerad av Piirka den lördag 08 december 2007 17:25, redigerad totalt 2 gång.
-
- Inlägg: 1229
- Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33
det verkar som om projektet är såpass i startgroparna, att HST nu först tagit fram en ritning. Senare bestäms det vem som levererar mellandelen. Om alla 42 vagnar skall byggas om på två år, så blir det ca två vagnar i månaden. Jag tror att huvudverkstaden i Vallgårdshallen inte har tillräcklig kapasitet för ombyggandet. En möjlighet vore att en del av vagnarna byggs om av Talgo Oy i Otanmäki (450 km norr om Helsingfors). Det beror helt på vem som vinner anbudet. År 2003 vann Talgo offerten över renoveringen av 20 spårvagnskorgar (åren 2003-2005) med en option på 10-20 ytterligare korgar (åren 2005-2007). Det kan tänkas att om HST utnyttjar optionen, så kan de vagnar, som renoveras 2007, få sin mellandel i Otanmäki.Andy skrev:Er det samme firmaet som har bygget om Göteborg's vogner som skal gjøre dette?
Andreas
Inga uppgifter om materialet på vagnskorgarna finns inte ännu. Men troligen tänker man på HST att spårvagnarna skall vara spårvagnar och inga leksaker och därför byggs mellandelarna av metall. Om ett år ser vi resultatet. Det som bekymrar är ändringen av frampartiet på vagnarna. Enligt ritningarna kommer alla vagnar förses med en "Aku Ankka"-näbb (Vulle VuojaÅ¡ på samiska, Kalle Anka på svenska). Vagn 95 provombyggdes i våras med en dylik näbb. HST vill testa ifall skärmen sänker förarplatstemperaturen under heta sommardagar. Jag tycker att originalfronten är mycket stiligare jämfört med den nuvarande fronten på nittiofemman.
Piirka
Nu finns det mer info om projektet med nya låggolvsmellandelar till NrII:orna i Helsingfors. En mock up i fullskala har byggts. Vidare har HST tagit fram en sida om hur mellandelen läggs in mellan vagnshalvorna. Ett foto på en miniatyrmodell av mellandelen samt ritning finns här (tyvärr bara på ett ugriskt språk).
Glädjande nog har antalet sittplatser ökat från 8 fasta till 10 säten. Tre klappstolar/två barnvagnar el. rullstolar finns det plats för förutom alla stående. När mellandelen har satts in blir typmärkningen NVII (inte N-sju, men N-V-två). Den sista mellandelen beräknas vara "inklämd" år 2010.
Piirka
---------------
Språklektion 34 i Muminsalen
auktionsmäklare - auktionsutropare
Glädjande nog har antalet sittplatser ökat från 8 fasta till 10 säten. Tre klappstolar/två barnvagnar el. rullstolar finns det plats för förutom alla stående. När mellandelen har satts in blir typmärkningen NVII (inte N-sju, men N-V-två). Den sista mellandelen beräknas vara "inklämd" år 2010.
Piirka
---------------
Språklektion 34 i Muminsalen
auktionsmäklare - auktionsutropare
Senast redigerad av Piirka den torsdag 09 mars 2006 15:09, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 169
- Blev medlem: torsdag 14 november 2002 16:48
- Ort: Helsingfors, Finland
Att ritningarna har Kalle Anka -näbb är nog ingen bevis på att alla vagnar skulle få det. I tillägg till 95 kommer åtminstone en annan vagn få det, men beslut om hela serien har troligtvis inte fattats.Piirka skrev:Det som bekymrar är ändringen av frampartiet på vagnarna. Enligt ritningarna kommer alla vagnar förses med en "Aku Ankka"-näbb (Vulle VuojaÅ¡ på samiska, Kalle Anka på svenska). Vagn 95 provombyggdes i våras med en dylik näbb.
HST kommer inte att bygga mellandelarna själva. Montering av mellandelet kommer att ske i Vallgård, så att anbudsvinnarens enda uppgift är att bygga själva mellandelen. Förstås om Talgo får projektet så är det möjligt att montering sker i Otanmäki.Piirka skrev:Jag tror att huvudverkstaden i Vallgårdshallen inte har tillräcklig kapasitet för ombyggandet.