Roligaste inlägget på sl...

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Sparkfot
Kontakt:

Roligaste inlägget på sl...

Inlägg av Sparkfot »

Roligaste trafikavvikelsen på SL's hemsida under pendeltåg idag: Pendeltåg Österskärslinjen
Arkiverat 2005-12-07 17:12
Inställda avgångar på grund av vagnfel:
Hägernäs - Österskär kl 16.10.
Österskär - Rydbo station kl 16.40.
Inskrivet 05-12-07 16:34 Uppdaterat 05-12-07 16:45 :lol:
virtual1

Re: Roligaste inlägget på sl...

Inlägg av virtual1 »

Sparkfot skrev:Roligaste trafikavvikelsen på SL's hemsida under pendeltåg idag: Pendeltåg Österskärslinjen
Nån mer än jag som inte fattar skämtet???
yujin
Kontakt:

Inlägg av yujin »

Jag tror vad han menar är att man har byggt ett pendeltågslinje från Cst till Österåker nu enligt SL... 8)

Men på ett sätt eller en annan så kan man kalla Roslagsbanan en pendeltåg eftersom den transpoterar folk från Täby/Vallentuna mfl till innerstan på morgonen och ut till förorter på eftermiddagen.
>>>> http://www.slinfo.se <<<< Fast på engelska :wink:
Stolt ägare av Olympus E500 14-45mm/40-150mm

Dom yrkesskadade:
http://perkele-trafiikki-oy.bloggagratis.se/2009/06/26/
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

yujin skrev:Jag tror vad han menar är att man har byggt ett pendeltågslinje från Cst till Österåker nu enligt SL... 8)

Men på ett sätt eller en annan så kan man kalla Roslagsbanan en pendeltåg eftersom den transpoterar folk från Täby/Vallentuna mfl till innerstan på morgonen och ut till förorter på eftermiddagen.
Det är viserligen sant men den kör jue folk in och ut från roslagen 8)
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Nu finns det väl inget som säger att en pendeltågslinje måste gå till Cst. Däremot så var det så att när benämningen pendeltåg började användas allmänt i Stockholmsområdet (när trafiken med X1 började omkring 1970) så syftade den på att tågen gick regelbundet fram och tillbaka mellan två förorter. Ungefär som en pendel som svänger mellan två ytterlägen alltså. Tidigare hade lokaltågen inte alls gått så regelbundet, och även om det kanske fanns en del genomgående tåg så var varje sträcka ut från Stockholm annonserad separat. Så i den meningen är Roslagsbanan ingen pendetågslinje, men å andra sidan så har ju ordets betydelse numera ändrats så att det kan användas om de flesta lokaltåg med regelbunden tidtabell, t.ex. Kungsbackapendeln och Östgötapendeln.
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

virtual1 skrev:
Sparkfot skrev:Roligaste trafikavvikelsen på SL's hemsida under pendeltåg idag: Pendeltåg Österskärslinjen
Nån mer än jag som inte fattar skämtet???
Njaa, jag tror att det har något med stationerna att göra. Varför bara inställt Österslär - Rydbo. Och sedan?

:roll: lle.
:-)lle
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Olle skrev:Njaa, jag tror att det har något med stationerna att göra. Varför bara inställt Österslär - Rydbo. Och sedan?
Jag skulle gissa att vagnfelet inträffade i Hägernäs på ett tåg mot Österskär. Och att man lite senare lyckats fixa felet men då är det försent att hinna ikapp avgången från Österskär. Men man hinner ut till Rydbo och kan köra turen därifrån enligt tidtabell.

spekulerar Kildor
virtual1

Inlägg av virtual1 »

yujin skrev:Jag tror vad han menar är att man har byggt ett pendeltågslinje från Cst till Österåker nu enligt SL... 8)

Vad skulle man annars kalla det än pendeltåg? - det var därför jag blev så undrande, det är inte spårvagn/spårväg/snabbspårväg o det är inte regionaltåg eller Inter City-tåg, möjligtvis skulle man kunna kalla det 'förortståg' annars - men det säger väl inte så mycket?! - har för mig att SL kallat roslagsbanan för pendeltåg ett bra tag så...
Bertan

Inlägg av Bertan »

I Stockholms län är "Pendeltåg" det allmäna namnet på den trafik som SL bedriver (med Citypendeln som trafikentreprenör) på Statens spåranläggningar, d.v.s. på Banverkets nät.

Därutöver finns Tunnelbanan, Saltsjöbanan, Roslagsbanan, Nockebybanan, Lidingöbanan och Tvärbanan vars trafik bedrivs på SL:s egna spåranläggningar. Djurgårdslinjen är också SL:s spåranläggning, men trafiken är inte SL-trafik även om SL:s periodkort gäller.

Förmodligen är det så att den som skrivit meddelandet i hastigheten skrivit "Pendeltåg" i stället för "Roslagsbanan".

Sådant händer och behöver inte ge uppphov till en utdragen definitionsdebatt.
virtual1

Inlägg av virtual1 »

Bertan skrev:I Stockholms län är "Pendeltåg" det allmäna namnet på den trafik som SL bedriver (med Citypendeln som trafikentreprenör) på Statens spåranläggningar, d.v.s. på Banverkets nät.

Därutöver finns Tunnelbanan, Saltsjöbanan, Roslagsbanan, Nockebybanan, Lidingöbanan och Tvärbanan vars trafik bedrivs på SL:s egna spåranläggningar. Djurgårdslinjen är också SL:s spåranläggning, men trafiken är inte SL-trafik även om SL:s periodkort gäller.

Förmodligen är det så att den som skrivit meddelandet i hastigheten skrivit "Pendeltåg" i stället för "Roslagsbanan".

Sådant händer och behöver inte ge uppphov till en utdragen definitionsdebatt.
Jo, men nu pratar du banor o inte trafiktyp! - fortfarande måste väl 'pendeltåg' vara den närmast korrekta beteckningen av Roslagsbanan? - IOFS kanske lokaltåg skulle kunna passa in med... - en jämförelse är pågatågen i Skåne som också är pendeltåg! - men skit samma :-)
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Om du går in på SLs sida för trafikstörningar så kan du selektera på följande:

Buss
Flygbuss
Lidingöbanan
Nockebybanan
Pendeltåg
Roslagsbanan
Saltsjöbanan
Tunnelbanan
Tvärbanan
Övrigt

Och i den listan är det inte troligt att någon letar efter Roslagsbanan under rubriken Pendeltåg!
Men förvalt är att störningar för alla trafikslag visas!
VeVen

Inlägg av VeVen »

Jag anar att en ny definitionsdebatt ligger och lurar i faggorna!!

Exakt var går den definitionsmässiga gränsen mellan lokaltåg och pendeltåg???

Hm.

prognosticerar VeVeN
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

VeVen skrev:Jag anar att en ny definitionsdebatt ligger och lurar i faggorna!!

Exakt var går den definitionsmässiga gränsen mellan lokaltåg och pendeltåg???

Hm.

prognosticerar VeVeN
Ska man nu utgå från SLs egna rubriker är frågan snarare var gränsen går mellan Roslagsbana och pendeltåg. Problemet är att pendeltåg idag är en rätt allmänt hållen definition på något form av lokal/regionaltåg, medan Roslagsbanan är ett egennamn för ett mindre trafiksystem. I Göteborg är det inget problem att kalla lokaltågen för pendeltåg, men Roslagsbanan skulle förstås aldrig funka. För att greppa SLs uppdelning av tågen måste man nog lägga dagens normala definition av pendeltåg åt sidan och se det som att pendeltåg i SLs värld är ett egennamn på trafiksystemet av lokaltåg på BVs spår.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Mr. Burns skrev: Ska man nu utgå från SLs egna rubriker är frågan snarare var gränsen går mellan Roslagsbana och pendeltåg.
Det är ju görenkelt att märka skillnad - det är ju hela 544 mm direkt synbar skillnad ;-) (Eller om man så vill två och en kvarts fot)

//T
Med reservation för tyckfel.
virtual1

Inlägg av virtual1 »

LÅ1 skrev:Om du går in på SLs sida för trafikstörningar så kan du selektera på följande:

Buss
Flygbuss
Lidingöbanan
Nockebybanan
Pendeltåg
Roslagsbanan
Saltsjöbanan
Tunnelbanan
Tvärbanan
Övrigt

Och i den listan är det inte troligt att någon letar efter Roslagsbanan under rubriken Pendeltåg!
Visst är det så, men knäckpunkten här är varför man rent terminologiskt sett INTE skulle kunna kalla roslagsbanan för pendeltåg då det ju är det som är närmast vad det är! Självklart bör ju SL benämna roslagsbanan för just roslagsbanan för att hålal en rak linje, men jag tror inte folk i gemen börjar undra om den ordinarie pendeln blivit förlängd till Rydbo bara för att det stod lite skumt i trafikavvikelser, för jag tycker i sak att det är korrekt skrivet IAF!
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

virtual1 skrev:
LÅ1 skrev:Om du går in på SLs sida för trafikstörningar så kan du selektera på följande:

Buss
Flygbuss
Lidingöbanan
Nockebybanan
Pendeltåg
Roslagsbanan
Saltsjöbanan
Tunnelbanan
Tvärbanan
Övrigt

Visst är det så, men knäckpunkten här är varför man rent terminologiskt sett INTE skulle kunna kalla roslagsbanan för pendeltåg då det ju är det som är närmast vad det är! Självklart bör ju SL benämna roslagsbanan för just roslagsbanan för att hålal en rak linje, men jag tror inte folk i gemen börjar undra om den ordinarie pendeln blivit förlängd till Rydbo bara för att det stod lite skumt i trafikavvikelser, för jag tycker i sak att det är korrekt skrivet IAF!
Jag hörde aldrig under mina dagar i Stockholm (17 år, ta och ge några veckor) någon använda Pendeltåg om Roslagsbanan. I övriga landsdelar tror jag nog att pendeltåg används för lokaltåg av alla de slag, i Stockholm går nog alla pendeltåg till Centralen. Då inbegripet tex Uppsalapendeln.

Söker man efter fel på Roslagsbanan hittar man inte denna störning, så texten är i sak fel.
Professionell tyckare
VeVen

Inlägg av VeVen »

Det är faschinerande med dessa ständigt uppdykande definitionsdebatter. Det är som om vi alla inom oss hade en liten revisor, som med jämna och ojämna mellanrum, höjer sitt finger och kräver besked. "jag vill ha det definierat! Exakt!"

Saken är den att vi i de flesta fall rör oss med begrepp som inte har någon generell, exakt, väl avgränsad betydelse. Begrepp som 'pendeltåg' och 'lokaltåg' exempelvis.

Om man i stället för att jaga det universella begreppet 'pendeltåg' går ner på det lokala planet, så blir saken så mycket enklare.

Här i Stockholmsområdet använder vi ordet 'pendeltåg' om linjerna Bålsta - Nynäs och Märsta - Södertälje / Gnesta som båda passerar Centralen. Ingenting annat. Varken Roslagsbanaetrafiken, uppsalapendeln eller något annat går här under beteckningen 'pendeltåg'. Det är terminologin här.

I andra delar av landet ser bilden annorlunda ut.

upplyser VeVeN
Coppas

Inlägg av Coppas »

VeVen skrev:Det är faschinerande med dessa ständigt uppdykande definitionsdebatter. Det är som om vi alla inom oss hade en liten revisor, som med jämna och ojämna mellanrum, höjer sitt finger och kräver besked. "jag vill ha det definierat! Exakt!"

Saken är den att vi i de flesta fall rör oss med begrepp som inte har någon generell, exakt, väl avgränsad betydelse. Begrepp som 'pendeltåg' och 'lokaltåg' exempelvis.

Om man i stället för att jaga det universella begreppet 'pendeltåg' går ner på det lokala planet, så blir saken så mycket enklare.

Här i Stockholmsområdet använder vi ordet 'pendeltåg' om linjerna Bålsta - Nynäs och Märsta - Södertälje / Gnesta som båda passerar Centralen. Ingenting annat. Varken Roslagsbanaetrafiken, uppsalapendeln eller något annat går här under beteckningen 'pendeltåg'. Det är terminologin här.

I andra delar av landet ser bilden annorlunda ut.

upplyser VeVeN
Kan bara hålla med VeVeN om dessa i Stockholmsområdet vedertagna begrepp. Pendlar själv f.n. nästan dagligen mellan Solna och Uppsala och inte kallar jag eller någon av mina kursare tåget till Uppsala för pendeln eller något liknande utan det transportmedlet är 'Uppsalatåget' rätt och slätt. Pendeln är däremot något man embarkerar för färd mellan Ulriksdal och Märsta och omvänt.

:wink:

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Coppas skrev:Kan bara hålla med VeVeN om dessa i Stockholmsområdet vedertagna begrepp. Pendlar själv f.n. nästan dagligen mellan Solna och Uppsala och inte kallar jag eller någon av mina kursare tåget till Uppsala för pendeln eller något liknande utan det transportmedlet är 'Uppsalatåget' rätt och slätt. Pendeln är däremot något man embarkerar för färd mellan Ulriksdal och Märsta och omvänt.
Nog brukar man tala om Uppsalapendeln? Men det är dock inte samma sak som "pendeln" eller Pendeltåget.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

VeVen skrev:Här i Stockholmsområdet använder vi ordet 'pendeltåg' om linjerna Bålsta - Nynäs och Märsta - Södertälje / Gnesta som båda passerar Centralen. Ingenting annat. Varken Roslagsbanaetrafiken, uppsalapendeln eller något annat går här under beteckningen 'pendeltåg'. Det är terminologin här.
Det var ungefär det jag menade.
Ber om ursäkt vad gäller Uppsalapendeln, det är nog mest folk utifrån som kallar den "pendeltåg".
Professionell tyckare
Skriv svar