Stockholms linjenät

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Bobjörk

400-linjerna

Inlägg av Bobjörk »

Kompletterande för 400-linjerna

40x Nacka
41x Nacka, Lokalbussar (Värmdövägen)
42x Värmdö/Nacka, Lokalbussar (Värmdövägen)
43x Yttre Värmdö, motorvägsbussar (Värmdöleden till Gustavsberg)
44x Nacka/Värmdö, motorvägsbussar (Värmdöleden till Björknäs/Orminge)
46x Endast yttre Värmdö
47x förstärkningslinjer/ersättningsbussar, Saltsjöbanan
undantag: 475 Fisksätra-Nacka Strand (kan inte ses som förstärkningslinje då SB inte går till Nacka Strand :))
48x Servicelinjer
49x Nattbussar

Då har jag använd Daniel Wohlins lista och kompletterat hans uppgifter.
Bantekniker
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Re: 400-linjerna

Inlägg av Kristofer »

Bobjörk skrev:Kompletterande för 400-linjerna

40x Nacka
41x Nacka, Lokalbussar (Värmdövägen)
42x Värmdö/Nacka, Lokalbussar (Värmdövägen)
43x Yttre Värmdö, motorvägsbussar (Värmdöleden till Gustavsberg)
46x Endast yttre Värmdö
47x förstärkningslinjer/ersättningsbussar, Saltsjöbanan
undantag: 475 Fisksätra-Nacka Strand (kan inte ses som förstärkningslinje då SB inte går till Nacka Strand :))
48x Servicelinjer
49x Nattbussar

Då har jag använd Daniel Wohlins lista och kompletterat hans uppgifter.
Snarare:

42x Värmdö, motorvägsbussar (Värmdöleden till Lagnövägen/Gustavsberg/Lämshaga, 423-429) resp. Nacka/Värmdö, Lokalbussar (Värmdövägen, 420-422)

Den här tråden kan nog fortgå länge...

Kristofer
Jocke
Kontakt:

Inlägg av Jocke »

Nja, 441, 443 & 449 går ju aldrig över bron till Björknäs, utan svänger av vid Forum resp. Skuru.
Bobjörk skrev: 47x förstärkningslinjer/ersättningsbussar, Saltsjöbanan
Vadå förstärkningslinjer? Om 475 inte räknas, vad menar du då för bussar? Det finns ju inga fler 47x (om det inte är nån slags interna nummer.). Hittar iofs 476 på en karta från 1987, men den går Orminge-Järla-Gullmarsplan, så den har ju inte mycket att göra med Saltsjöbanan.

Sen får vi ju inte glömma 45x (Skolbussar)
Senast redigerad av Jocke den torsdag 30 januari 2003 23:37, redigerad totalt 1 gånger.
/Jocke
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Jocke skrev:

Nja, 441 & 449 går ju aldrig över bron till Björknäs, utan svänger av vid Forum resp. Skuru.
Bobjörk skrev: 47x förstärkningslinjer/ersättningsbussar, Saltsjöbanan
Vadå förstärkningslinjer? Om 475 inte räknas, vad menar du då för bussar? Det finns ju inga fler 47x (om det inte är nån slags interna nummer.).
Ibland skyltas 470 på ersättningsbussar... har en bild nånstans, men hittar inte den just nu...

Just det ja,,, glömde 441 och 449... Annars är det rätt...
Bantekniker
Martin S

Re: Tack...

Inlägg av Martin S »

bruse skrev:
Daniel Wohlin skrev:Alla förtydliganden är mycket välkomna...jag uppdaterar listan efterhand!

Någon mer som har några tillägg/kompl.?
Ja!
Linje 70-79 Innerstadsbussar (tvärtrafik)
Skulle inte kalla dem "tvärlinjer". Utan mer kompleteringslinjer, eller högtrafikslinjer.

17x är tvärlinjer i förorten. De körs väl tom med blåbus(s)ar, så det är väl det där j-a "tänk spårvagn, gör nåt dumt istället"... :twisted:

Hej.
Första gången jag skriver här.

Ang:
07x Tvärlinjer eller högtrafikslinjer i city . Själv skulle jag kalla dem för "Pluslinjer". När stombussarna kom skulle SL dela in linjerna i Stomlinjer (1-5), Kvarterslinjer (40-69), Pluslinjer (70-79) och Nattlinjer (90-99).

Vad gäller 15x och 17x säger jag så här.

15x Tvärlinjer i förort.
17x Stomlinjer som går på tvären i förort.

/Martin S
Användarens profilbild
Stefan Isaksson

Inlägg av Stefan Isaksson »

Några kommentarer:
Uppsala länstrafik har nummer på 800-serien. Dessa går understundom in i Stockholms Län och SL taxa gäller på dem.
Ur huvudet.
807 Uppsala - Norrtälje (hette åtminstone förr i Stockholms län 647, men det tror jag aldrig har skyltats). - SL kan mao ståta med TVÅ linje 807.

805 Uppsala - Hallstavik
Bussen Gävle - Öregrund är numera förlängd till Hallstavik tror jag och det finns genomgående bussar Stockholm - Öregrund också tror jag. Linjenumrena kommer jag inte ihåg, 830 den ena. Den andra har möjligen SL-nummer i Uppland.

895 Uppsala - Bålsta

Beträffande internlinjenumren på Roslags och Saltsjöbanorna, så är de så till den grad interna att jag tvivlar på att personal eller ens företagsledning känner till dessa nummer.

I alla händelser används de INTE av trafikbolagen själva. Där är det tågnummer och inget annat som gäller.

SI
Staffan H

Stockholms linjenät

Inlägg av Staffan H »

:o Har aldrig någonsin hört inofficiellt, än mindre officiellt, linjenummer användas för Roslagsbanan. Möjligen har SL internt använt något sådant för att banan ska passa in i "datasammanhang". På RB har sådant nummer aldrig nämnts eller använts.
Daniel Wohlin
Kontakt:

Linje 30-39

Inlägg av Daniel Wohlin »

Skall man tolka det som att dessa linjer är vakant i väntan på ev. framtida användning?
Jocke
Kontakt:

Inlägg av Jocke »

Stefan Isaksson skrev: Några kommentarer:
807 Uppsala - Norrtälje (hette åtminstone förr i Stockholms län 647, men det tror jag aldrig har skyltats). - SL kan mao ståta med TVÅ linje 807.

647 finns (se http://www.sl.se/ficktid/vinter/vUL806.pdf ), det är de turer mellan Märsta-Norrtälje som går direkt, alltså där man slipper byta mellan 806 och 807 vid Åby vägskäl, en hållplats som verkar ligga mitt ute i ingenstans.
Stefan Isaksson skrev: Bussen Gävle - Öregrund är numera förlängd till Hallstavik tror jag och det finns genomgående bussar Stockholm - Öregrund också tror jag. Linjenumrena kommer jag inte ihåg, 830 den ena. Den andra har möjligen SL-nummer i Uppland.
Det finns ingen buss som går hela vägen Hallstavik-Gävle, man får byta i Östhammar.
639 som går Stockholm-Öregrund, använder nummer 639 även i Uppland.

Andra UL-linjer som berör Stockholms län är 803 Enköping - Bålsta - Sigtuna - Arlanda, 883 Sigtuna - Edeby - Uppsala och 898 Bålsta - Kista.

För nåt år sen fanns även 891 Bålsta - Kungsängen, 896 Bålsta - Tensta och 897 Bålsta - Veddesta, men de verkar nedlaggda nu.
/Jocke
Jocke
Kontakt:

Inlägg av Jocke »

I söder finns ju även SLT-linjerna 702 resp 802, som trafikerar Södertälje, åtminstonde på 702 gäller SL-taxa en bit.
/Jocke
Användarens profilbild
TomB

Inlägg av TomB »

Har aldrig någonsin hört inofficiellt, än mindre officiellt, linjenummer användas för Roslagsbanan. Möjligen har SL internt använt något sådant för att banan ska passa in i "datasammanhang". På RB har sådant nummer aldrig nämnts eller använts.
Linje- och turnummer används faktiskt internt i skyltsystemet på Östra, Djursholms Ösby osv. eftersom systemet i grunden är ett bussystem.
Om jag minns rätt är det just de nummer i 30-serien, som någon tog upp.
Dessa turnummer har inget samband med tågnumret, vilket gör det lite trögt när man ska mata in inställda tåg och man bara har en lista med tågnummer. Man får då sitta med grafen en stund och skriva upp alla avgångstider för de inställda tågen - inte bara för Östra station utan även för Ösby osv. eftersom tågen måste ställas in separat för varje station med skyltar...

Tom Bengtsson
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Jocke skrev:Det finns ingen buss som går hela vägen Hallstavik-Gävle, man får byta i Östhammar.
639 som går Stockholm-Öregrund, använder nummer 639 även i Uppland.
639 går i Uppland i hela sin längd. Vad jag antar att du menar är att linjenumret numera används även i Uppsala län.

Ytterligare fyra UL-linjer går in i Stockholms län, varav en med taxesamarbete med SL. Det är 809 Norrtälje - Almunge - Uppsala. De övriga är 801/802 Arlanda - Uppsala och 885 Knivsta - Västersjö.

Kristofer
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Jocke W skrev:
647 finns (se http://www.sl.se/ficktid/vinter/vUL806.pdf ), det är de turer mellan Märsta-Norrtälje som går direkt, alltså där man slipper byta mellan 806 och 807 vid Åby vägskäl, en hållplats som verkar ligga mitt ute i ingenstans.
PÅ länken ser man (förhoppningsvis) att linje 647 enbart går mellan Arlanda och Norrtälje. Ska man t/fr Märsta får man byta vid Arlanda till 583:an. :idea:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulf S

Inlägg av Ulf S »

Skulle någon på Saltsjö- och Roslagsbanorna orka rota rätt på linjenumrena på dessa linjer vore det guld!

Hur är det med pendeltågen?
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Har typ för mig att Saltsjöbanan har ett 30-nummer, och att man behövde det i ett gammalt system för att planera resor på sl.se... 31 kan det ha varit...
Bantekniker
Användarens profilbild
Stefan Isaksson

Skulle någon på Saltsjö- och Roslagsbanorna orka rota rätt på linjenumrena på dessa linjer vore det guld!
Jag skulle gissa att SB och RB personal är de sista att fråga :D

Själv blev jag uppmärksam på linjenumren i någon rapport från upplysningen. Jag tror det var Österskärslinjen och att det var linje 34, men jag är osäker.

Logiskt sett kan man ju tänka sig
31 Slussen - Saltsjöbaden,
32 Slussen - Solsidan
33 Östra - Kårsta
34 Östra - Österskär
35 Östra - Näsbypark
36 och uppåt pendeltåg.

Vad linjenumren egentligen ska vara bra för kan man ju undra, eftersom det här inte på långa vägar täcker in alla varianter som finns:
tåg till Viggbyholm, Hägernäs, Åkersberga, Vallentuna, Ormsta och Lindholmen,
snabbtåg alla varianter
pendelvagnar Igelboda - Solsidan
alla varianter på pendeltåg.
Skulle dessa få egna nummer behöver nog hela 40-serien att tas i anspråk också.

Hur är det med pendeltågen?
Vet inte, men skulle tro att de har. (SL-s glada gossar brukar vara konsekventa i sådana här fall.)

SI

P.S. Egentligen har saken endast akademiskt intresse eftersom 30- och 40- serien som alla vet är reserverad för trådbussar. :lol:
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Dessa banor har också haft interna linjenummer i 900-serien i vissa system på SL:

902 Sthlm Östra - Näsbypark
905 Sthlm Östra - Österskär
906 Sthlm Östra - Kårsta
910 Slussen - Saltsjöbaden
912 (Slussen -) Igelboda - Solsidan
916 Slussen - Igelboda - Solsidan - Igelboda - Saltsjöbaden
922 Märsta - Södertälje
923 Södertälje - Gnesta
925 Kungsängen (var det på den tiden) - Västerhaninge
926 Västerhaninge - Nynäshamn
928 Kungsängen - Nynäshamn

Jag skriver detta fritt ur minnet, det var under förra årtusendet jag jobbade på SL så det kan vara fel på vissa av numren.
Denna numrering byggde (åtminstone på Roslagsbanan och Pendeltågen) på tågnummerserierna.
På Roslagsbanan gick tåg i 200-serien till Näsbypark (vilket gav linjenummer 902), 300-serien till Hägernäs/Viggbyholm, 400-serien till Åkersberga, 500-serien till Österskär (linjenummer 905), 600-serien till Lindholmen (linjenummer 906) och 700-serien till Kårsta (även här reservation för fel).
9 följt av de två första siffrorna i pendeltågens tågnummer gav linjenumret på samma sätt. Även här gällde att det var det normala eller vanligaste tågnummerserierna som gav linjenumren.

Men som sagt, dessa linjenummer har knappast använts annat än i dessa datasystem.

Kristofer
Användarens profilbild
Stefan Isaksson

Petimeterkommentar (inte illa menat):
400-tåg: Vallentuna/Ormsta
500-tåg: Lindholmen
600-tåg: Österkär
800-tåg: nu (men möjligen inte då): Åkersberga

För historiskt intresserade kan nämnas att tågnummerserien var:
1-99 Stockholm - Rimbo samt med få undantag linjerna norr om Rimbo
Vanlig variant: 1-19 Rimbo - Stockholm
20-serien Rimbo - Norrtälje
70- och 80-serien Rimbo - Uppsala (numera numrerar faktiskt Uppsala-Länna järnväg sina tåg i den serien).
40-serien Rimbo-Hallstavik
100-serien: Eddavägen
200-serien: Näsbypark
300-serien: Djursholms Ekeby, sedemera Roslags Näsby och senare Hägernäs (vissa tåg endast Viggbyholm)
400-serien: Stocksund - Långängen
500-serien: Vallentuna/Lindholmen
600-serien: Österskär (vissa tåg kunde vända på andra ställen; både Viggbyholm, Rydbo, Täljö! och Åkersberga har förekommit)
700-serien: Lite överallt, men ofta Rimbo-Gimo
800-serien: Dannemora-Harg
900-serien: Godståg, tjänstetåg.

Ovanstående nummerserie fanns etablerad senast 1939 (troligt att 500- och 600-tågen fick sin betydelse just då). Och som sagt var: systemet är i stort sett i behåll idag.

Det kan tilläggas att tåg på helger kan ha tusennummer idag t ex tåg 1607 (som har nästan men inte riktigt samma tidtabell som 607) osv. Förekommer i alla nummerserier.
Tomtåg har sedan några år tillbaka hundratalssiffran dubblerad t ex 6602.

Tidigare förekom ingen sådan separering, tex var tåg 384 tomtåg (till Viggbyholm i många år) och 385 insatståg på morgonen - men det var 15 år sedan.

SI
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Aha, bra!
Jag ville ju ha petimeterkommentarer!

Då inser vi att jag hade fel, och linje 905 var alltså Öst - Kårsta och 906 Öst - Österskär och inte tvärtom.
Däremot är jag helt säker på att 700-serien användes för Kårstatågen på 1990-talets början, vilket ju inte motsägs av din beskrivning av 700-tågen som "lite överallt".

Det är förresten roligt att se att man fortsätter använda ett system som gällt sedan 30-talet. Varför ändra något som fungerar?

Kristofer
Gäst

Inlägg av Gäst »

Däremot är jag helt säker på att 700-serien användes för Kårstatågen på 1990-talets början, vilket ju inte motsägs av din beskrivning av 700-tågen som "lite överallt".
Sorry, jag var inte tydlig där. 700-tågen har använts för Kårstatågen och före dem Rimbotågen sedan, vad ska vi tro, 60-talet. I alla fall har nummerserien garanterat använts för Rimbo/Kårstatågen sedan 1975.
Serien 1-99 har under motsvarande tid varit vakant.

När jag tänker noga på saken hette tågen sista åren på Eddavägen något på 800: 802 och 801 har jag för mig. 100-serien blev således vakant redan innan Eddavägen las ner.

Utan att veta (jag ska nog försöka undersöka saken) kan jag tänka mig att tågnummerserien ändrades då rälsbussarna sattes in.

SI
Skriv svar