nya spårvagnar i Prag
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
nya spårvagnar i Prag
Efter 10 år ska komma till Prag nya spårvagnar. I 1995 har kommit spårvagnar T6/A5 och det var sista nya spårvagnar i Prag.Några bilder T6/A5 är här:www.tramfoto.com/images/vozy/t6a5/index.php
Nya spårvagnarna är från Skoda Plzen (Pilsen). Spåvagnen har inget namn under tiden.Arbetsnamn ör 14T.Spårvagnen 14T åker utan passageraren i Pilsen. Staden Pilsen har liten spårvagn trafik.Spårvagnen ska åka till Prag mellan 10-12.12 2005.
Spårvagnen är 30 metrar långt och 2,5 metrar bred.Det kan vara 300 passageraren innuti den.Spårvagnen har 5 element. 2 av dem är lågtgolvet.
Design är från Porsche.Några bilder är här:www.tenzor.cz/tramvaje/14t.htm eller här:www.tramfoto.com/images/vozy/anitra/index.php
Nya spårvagnarna är från Skoda Plzen (Pilsen). Spåvagnen har inget namn under tiden.Arbetsnamn ör 14T.Spårvagnen 14T åker utan passageraren i Pilsen. Staden Pilsen har liten spårvagn trafik.Spårvagnen ska åka till Prag mellan 10-12.12 2005.
Spårvagnen är 30 metrar långt och 2,5 metrar bred.Det kan vara 300 passageraren innuti den.Spårvagnen har 5 element. 2 av dem är lågtgolvet.
Design är från Porsche.Några bilder är här:www.tenzor.cz/tramvaje/14t.htm eller här:www.tramfoto.com/images/vozy/anitra/index.php
Re: nya spårvagnar i Prag
Jag hjälper dig att göra länkarna klickbara (det räcker med att få in ett mellanslag mellan här: och url:en):Akribius skrev:Efter 10 år ska komma till Prag nya spårvagnar. I 1995 har kommit spårvagnar T6/A5 och det var sista nya spårvagnar i Prag.Några bilder T6/A5 är här:www.tramfoto.com/images/vozy/t6a5/index.php
Nya spårvagnarna är från Skoda Plzen (Pilsen). Spåvagnen har inget namn under tiden.Arbetsnamn ör 14T.Spårvagnen 14T åker utan passageraren i Pilsen. Staden Pilsen har liten spårvagn trafik.Spårvagnen ska åka till Prag mellan 10-12.12 2005.
Spårvagnen är 30 metrar långt och 2,5 metrar bred.Det kan vara 300 passageraren innuti den.Spårvagnen har 5 element. 2 av dem är lågtgolvet.
Design är från Porsche.Några bilder är här:www.tenzor.cz/tramvaje/14t.htm eller här:www.tramfoto.com/images/vozy/anitra/index.php
http://www.tramfoto.com/images/vozy/t6a5/index.php
http://www.tenzor.cz/tramvaje/14t.htm
http://www.tramfoto.com/images/vozy/anitra/index.php
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Hej,
jag har en fråga om skiftet. Alla spårvagnförare i Prag arbetar i mycket variande arbetstiderna.Vi känner vår skift (börjanstid och börjansplats och slutatid och slutaplats) 3-5 dagar till framtid.
Några förare säger att det är liten tid och de vill känna skiftet 10-15 dagar till framtid.Vår cheffen säger att det är inte möjligt.Vi vill också att skicka vår skiftet på emailadresser men cheffen säger det är inte möjligt också.
Vi tror att cheffen vill inte göra någon för oss.
Kan ni skriv mig någon om skiftetplanning i Stockholm eller i Göteborg?
Har ni några erferenheter från andra stadar?
Tack för svar.
Sorry för mitt litet primitiv svenska språk.
jag har en fråga om skiftet. Alla spårvagnförare i Prag arbetar i mycket variande arbetstiderna.Vi känner vår skift (börjanstid och börjansplats och slutatid och slutaplats) 3-5 dagar till framtid.
Några förare säger att det är liten tid och de vill känna skiftet 10-15 dagar till framtid.Vår cheffen säger att det är inte möjligt.Vi vill också att skicka vår skiftet på emailadresser men cheffen säger det är inte möjligt också.
Vi tror att cheffen vill inte göra någon för oss.
Kan ni skriv mig någon om skiftetplanning i Stockholm eller i Göteborg?
Har ni några erferenheter från andra stadar?
Tack för svar.
Sorry för mitt litet primitiv svenska språk.
Skift och tjänster
Hej Akribius! Trevligt med information från Prag också!
Vad gäller schemaläggning och skiftgång så kan jag berätta hur det fungerar i tunnelbanan och på spårvägarna i Stockholm:
Många förare och konduktörer har vad som kallas för "fasta tjänster". Det är 2-4 tjänster/skift med ungefär samma tider som man roterar emellan. På så vis vet man alltid exakt hur man skall arbeta hela tiden. Jag kan titta i mitt schema och se att jag har t ex. tjänst 1965 på fredag, som börjar vid Gullmarsplan 18:40 och slutar 01:30 i Högdalsdepån. Ungefär en gång om året har vi en s k omplacering, där alla får söka de tjänster de vill ha utifrån antalet tjänsteår. Den som har jobbat längst i företaget får välja först och så vidare. Vissa tjänster krävs det specialutbildning för, eller är för särskilda ändamål (exempelvis tjänster för föräldrar med småbarn som behöver lämna och hämta sina barn på dagis).
Det finns också de som har "dagkommendering", som verkar likna det system som du beskriver att ni har i Prag. Du har visserligen vissa ramtider, så du vet att du jobbar exempelvis eftermiddag-kväll en period och sedan en period sena kvällar, men du vet inte exakt vilka tjänster/skift du får i den perioden. Det får du reda på tre eller fyra dagar i förväg. Det har varit mycket diskussioner om det här under årens lopp, och många förare vill, precis som ni i Prag, få reda på sina tjänster längre tid i förväg. Ibland har man gjort försök med detta, som sedan inte har lett någonstans, trots att de har varit uppskattade av personalen.
Vad gäller e-mail har man precis börjat med ett sådant försök på den Gröna linjen här i Stockholm. De som är intresserade, kan lämna sin mailadress till en av platscheferna, och får då dagkommenderingslistotorna mailade till sig. Det går också att få annat material mailat till sig, som säkerhetsmeddelanden och instruktionsmeddelanden. Ett bra initiativ tycker jag, som borde ha genomförts för länge sedan.
På järnvägarna i Sverige förekommer det att personal arbetar med så kallad månadsutskrivning. De får då reda på de ungefärliga tiderna de skall jobba (inom ett par timmar) omkring en månad i förväg, och de exakta tiderna ett par veckor i förväg. Många järnvägsföretag i Sverige har också funktioner där de anställda kan logga in i ett datasystem och hämta ut sina tjänstgöringsscheman, tidtabeller, speciella order och annat nyttigt från vilken internetansluten dator som helst.
Hoppas att det här var till någon nytta!
/Joakim C.
Vad gäller schemaläggning och skiftgång så kan jag berätta hur det fungerar i tunnelbanan och på spårvägarna i Stockholm:
Många förare och konduktörer har vad som kallas för "fasta tjänster". Det är 2-4 tjänster/skift med ungefär samma tider som man roterar emellan. På så vis vet man alltid exakt hur man skall arbeta hela tiden. Jag kan titta i mitt schema och se att jag har t ex. tjänst 1965 på fredag, som börjar vid Gullmarsplan 18:40 och slutar 01:30 i Högdalsdepån. Ungefär en gång om året har vi en s k omplacering, där alla får söka de tjänster de vill ha utifrån antalet tjänsteår. Den som har jobbat längst i företaget får välja först och så vidare. Vissa tjänster krävs det specialutbildning för, eller är för särskilda ändamål (exempelvis tjänster för föräldrar med småbarn som behöver lämna och hämta sina barn på dagis).
Det finns också de som har "dagkommendering", som verkar likna det system som du beskriver att ni har i Prag. Du har visserligen vissa ramtider, så du vet att du jobbar exempelvis eftermiddag-kväll en period och sedan en period sena kvällar, men du vet inte exakt vilka tjänster/skift du får i den perioden. Det får du reda på tre eller fyra dagar i förväg. Det har varit mycket diskussioner om det här under årens lopp, och många förare vill, precis som ni i Prag, få reda på sina tjänster längre tid i förväg. Ibland har man gjort försök med detta, som sedan inte har lett någonstans, trots att de har varit uppskattade av personalen.
Vad gäller e-mail har man precis börjat med ett sådant försök på den Gröna linjen här i Stockholm. De som är intresserade, kan lämna sin mailadress till en av platscheferna, och får då dagkommenderingslistotorna mailade till sig. Det går också att få annat material mailat till sig, som säkerhetsmeddelanden och instruktionsmeddelanden. Ett bra initiativ tycker jag, som borde ha genomförts för länge sedan.
På järnvägarna i Sverige förekommer det att personal arbetar med så kallad månadsutskrivning. De får då reda på de ungefärliga tiderna de skall jobba (inom ett par timmar) omkring en månad i förväg, och de exakta tiderna ett par veckor i förväg. Många järnvägsföretag i Sverige har också funktioner där de anställda kan logga in i ett datasystem och hämta ut sina tjänstgöringsscheman, tidtabeller, speciella order och annat nyttigt från vilken internetansluten dator som helst.
Hoppas att det här var till någon nytta!
/Joakim C.
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 2000
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
I Oslo har de fleste førere faste skift og kan derfor vite hvordan de skal arbeide frem til neste planendring. For de som "går på slengen", har søkt vaktbytte, skal ha overtid, eller weekendbetjening som vil arbeide i uken, så må man se på tjenestelisten. Denne ligger på nettet og her man kan vanligvis se listen for 3-4 dager fremover. Her ser man også hva som er ledig og kan ringe/sende mail om å få dette. Alt personell i AS Oslo Sporveier har tilgang til PC på sin arbeidsplass og for vognbetjening er det satt ut PCer i pauserom.
Of course!Akribius skrev:Tack Joakim C!
Jag kan förstå men jag kan inte översätta en mening:Ibland har man gjort försök med detta, som sedan inte har lett någonstans, trots att de har varit uppskattade av personalen.
Kan du skriva den i engelska språk?
This (giving staff notice of their duties more than 3 days before) has been tried from time to time, but never made a permanent solution, despite being appreciated by staff.
/Joakim C.
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Re: nya spårvagnar i Prag
Var det ikke et leveranse med RT6N etter 1995? Mener å huske at jeg har reist med en i ordinær trafikk en gang?Akribius skrev:Efter 10 år ska komma till Prag nya spårvagnar. I 1995 har kommit spårvagnar T6/A5 och det var sista nya spårvagnar i Prag.
Y
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Det fanns två bolaget som gjorde spårfordonet förre 1989 när komunism slutade.Ett var CKD i Prag och andra var Skoda i Pilsen.CKD gjorde spårvagnar för östblock och Skoda gjorde loket.
Efter 1989 började demokration och båda bolaget behövde pengar från utrikes.Men några politiker sa: det är tjeckiskt national bolaget,vi vill inte sälja det till utrikes...managers av det bolaget hade inte enfarenhet med marknadsekonomi och CKD måste köpa Siemens efter 10 år.Skoda var i ett stort problemet men just nu är OK.CKD efter 10 var bara liten pris.Det var nästan gratis för Siemens.
CKD gjorde spårvagnar RT6N till Prag och Wroclaw.Men i båda städer var ett stort problemet.Det var tekniskt problemet med dator och hydraulic system.I Prag var 4 st i depå Pankrac.När spårvagn gick till Prag om 3 timmar var tillbaka i depå.Rekord var 2 dagar utan problemet,ag trodde.
En stycke var destroyed och tre st är i Pars nova-bolaget som gör bara rekonstruktioner spårfordonet.En av dem är i Prag igen.Ibland kan ni se den i trafik men utan passagerare.Jag vet inte när ska åka i en normal trafik.
I Tjeckien är ett bolaget ännu som gör spårvagnar.Det heter Inekon Group och det finns i Ostrava.
Sorry för mitt svenska språk
Efter 1989 började demokration och båda bolaget behövde pengar från utrikes.Men några politiker sa: det är tjeckiskt national bolaget,vi vill inte sälja det till utrikes...managers av det bolaget hade inte enfarenhet med marknadsekonomi och CKD måste köpa Siemens efter 10 år.Skoda var i ett stort problemet men just nu är OK.CKD efter 10 var bara liten pris.Det var nästan gratis för Siemens.
CKD gjorde spårvagnar RT6N till Prag och Wroclaw.Men i båda städer var ett stort problemet.Det var tekniskt problemet med dator och hydraulic system.I Prag var 4 st i depå Pankrac.När spårvagn gick till Prag om 3 timmar var tillbaka i depå.Rekord var 2 dagar utan problemet,ag trodde.
En stycke var destroyed och tre st är i Pars nova-bolaget som gör bara rekonstruktioner spårfordonet.En av dem är i Prag igen.Ibland kan ni se den i trafik men utan passagerare.Jag vet inte när ska åka i en normal trafik.
I Tjeckien är ett bolaget ännu som gör spårvagnar.Det heter Inekon Group och det finns i Ostrava.
Sorry för mitt svenska språk
