Bussar = Vägbullor
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Bussar = Vägbullor
Västerås komun vill skapa busshålplatser som går ihopp sen en hålplats på varje sida (finns här i Göteborg) För att bussen ska fungera som en vägbulla för att hålla farten nere.
Vad tycker förarna om det måste ju vara iriterande att ha en bil bakom som vill förbi och står och stressar.
Ska försöka få en bild på det imorgon och lägga in , om jag hinner.
Vad tycker förarna om det måste ju vara iriterande att ha en bil bakom som vill förbi och står och stressar.
Ska försöka få en bild på det imorgon och lägga in , om jag hinner.
Hur menar du? Är körbanan bara en buss bred, så att inga bilar kan passera bussen när denna står vid hållplatsen? Inte i någon riktning?
Här i Stockholm finns det busshållplatser som tar upp ena körbanan, men mötande trafik kan passera och om det finns lucka i denna kan trafiken bakom bussen köra om! Vet inte om det finns sådan hållplatser där det är heldragen mittlinje, så att omkörning är förbjuden, men finns det så är jag övertygad om att många förare ger sig själva despans från omkörningsförbudet, om man säger så.
Risken med ovanstende lösning är att otåliga bilister, och framför allt cycklister, ger sej upp på trotoaren med sitt fordon!
Här i Stockholm finns det busshållplatser som tar upp ena körbanan, men mötande trafik kan passera och om det finns lucka i denna kan trafiken bakom bussen köra om! Vet inte om det finns sådan hållplatser där det är heldragen mittlinje, så att omkörning är förbjuden, men finns det så är jag övertygad om att många förare ger sig själva despans från omkörningsförbudet, om man säger så.
Risken med ovanstende lösning är att otåliga bilister, och framför allt cycklister, ger sej upp på trotoaren med sitt fordon!
- aik_putte
- Inlägg: 2945
- Blev medlem: fredag 14 januari 2005 21:10
- Ort: Stora Mellösa (Örebro)
- Kontakt:
Ett lysande exempel är hpl. Cedernäsvägen i Upplands Väsby, där sitter två hållplatser (en åt varje håll) i en smal vägbana där bara en buss/bil kan vara åt gången, därför måste alla andra bilar eller bussar vänta tills den andra åkt igenom.
Den vägbanan är dock inte särskilt trafikerad för att den är vid ett bostadsområde.
Den vägbanan är dock inte särskilt trafikerad för att den är vid ett bostadsområde.
Ägare av http://www.sjisjka.se och http://www.phbuss.se
Exakt samma lösning används för linje 505 på sjövägen i Råsunda.aik_putte skrev:Ett lysande exempel är hpl. Cedernäsvägen i Upplands Väsby, där sitter två hållplatser (en åt varje håll) i en smal vägbana där bara en buss/bil kan vara åt gången, därför måste alla andra bilar eller bussar vänta tills den andra åkt igenom.
Den vägbanan är dock inte särskilt trafikerad för att den är vid ett bostadsområde.
Liknande finns också längs tvärbanans sträckning i gröndal, då det på flera ställen är omöjligt att köra om en spårvagn som stannat vid en hållplats.
Timglashållplatser finns lite varstans här i Gbg.
Händer mkt ofta att tvåhjulingar inte orkar vänta utan kör förbi vinglandes
bara några cm från bussen . . .
Har även hänt flertalet ggr att bilister inte kan vänta utan tar cykelvägen
o gasar förbi. Trots att jag inte stannar på hållplatsen utan bara kör igenom
den! *suckar*
*skutt upp* *stanna* *passargerarutbyte* *köra* *skutt ner*
(hållplatsläget brukar oftast ligga upphöjt i förhållande till övriga vägbanan)
Händer mkt ofta att tvåhjulingar inte orkar vänta utan kör förbi vinglandes
bara några cm från bussen . . .
Har även hänt flertalet ggr att bilister inte kan vänta utan tar cykelvägen
o gasar förbi. Trots att jag inte stannar på hållplatsen utan bara kör igenom
den! *suckar*
*skutt upp* *stanna* *passargerarutbyte* *köra* *skutt ner*
(hållplatsläget brukar oftast ligga upphöjt i förhållande till övriga vägbanan)
/Neko
Re: Bussar = Vägbulor
Eller; Västerås kommun vill bygga busshållplatser där filerna går ihop till en enda med hållplatser på vardera sida (finns här i Göteborg). Detta för att bussen ska fungera som en vägbula håller farten på vägsträckan nere.BussJohan skrev:Västerås komun vill skapa busshålplatser som går ihopp sen en hålplats på varje sida (finns här i Göteborg) För att bussen ska fungera som en vägbulla för att hålla farten nere.
Vad tycker förarna om det måste ju vara iriterande att ha en bil bakom som vill förbi och står och stressar.
Ska försöka få en bild på det imorgon och lägga in , om jag hinner.
Vad tycker förarna om det? Det måste ju vara irriterande att ha en bil bakom som vill förbi och står och stressar.
Ska försöka få en bild på det imorgon och lägga in, om jag hinner.
André
-
- Inlägg: 1229
- Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33
Sådana hållplatser har det dykt upp i Örebro. Speciellt i villabebyggelse. Det fungerar nog bra, men finns säkert de som retar sig på det.
Därtill finns det sådana utmed Strandvägen mellan Åby och Kolmården i Norrköpingstrakten. En mycket trafikerad väg som jag inte alls uppskattar att det fanns. Alla vill köra samtidigt utan hänsyn till varandra. Såg tydliga bromsspår i asfalten. Har själv blivit vittne till en lastbilsförare som saknade all respekt för mötande trafik
Mikael
Därtill finns det sådana utmed Strandvägen mellan Åby och Kolmården i Norrköpingstrakten. En mycket trafikerad väg som jag inte alls uppskattar att det fanns. Alla vill köra samtidigt utan hänsyn till varandra. Såg tydliga bromsspår i asfalten. Har själv blivit vittne till en lastbilsförare som saknade all respekt för mötande trafik

Mikael
-
- Inlägg: 647
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:09
Sådan finns i Gribbylund (Täby), hpl Myrängsvägen för linjerna 605 och 609. Tycker det fungerar bra, och nog ökar det säkerheten för gående högst avsevärt. Lite dumt dock att det är tidspassning på den hållplatsen, vilket gör att man kan bli stående lite längre än på andra hållplatser.
Sen finns det en annan hållplats, Viggbyskolan på linjerna 627 och 629, där hållplatsen ligger vid en refug (lång sådan). På eftermiddagarna kör man skolturer som utgår därifrån på linje 629, där man enligt specen ska stå och lasta (och därmed blockera trafiken) i 3 minuter! Tänkte inte på att hållplatsen låg som den låg första gången, och då var jag dessutom ute i god tid, och skulle väl stått närmare 5 minuter. Hade dock inte hjärta att göra det (många av bilisterna bakom skulle väl fått hjärtattack av stress
), utan jag fick ta ett ärevarv runt i Viggbyholm med resultat att jag blev sen istället
/J
Sen finns det en annan hållplats, Viggbyskolan på linjerna 627 och 629, där hållplatsen ligger vid en refug (lång sådan). På eftermiddagarna kör man skolturer som utgår därifrån på linje 629, där man enligt specen ska stå och lasta (och därmed blockera trafiken) i 3 minuter! Tänkte inte på att hållplatsen låg som den låg första gången, och då var jag dessutom ute i god tid, och skulle väl stått närmare 5 minuter. Hade dock inte hjärta att göra det (många av bilisterna bakom skulle väl fått hjärtattack av stress


/J
han tyvär inte ta en bild på hållplatsen. Det har regnat hela dagen så hittade inget läge ochgå ut med kameran.
Men ni har ju kommit på vad det var jag menade för hållplatstyp
Tycker dom verkar konstiga för att som sagt vissa tar vägen förbi gångvägen. Förarna ska väll inte behöva stå ivägen och ta skit från bilister för att någon vill att hastigheten ska minska...
Men ni har ju kommit på vad det var jag menade för hållplatstyp

Tycker dom verkar konstiga för att som sagt vissa tar vägen förbi gångvägen. Förarna ska väll inte behöva stå ivägen och ta skit från bilister för att någon vill att hastigheten ska minska...
Re: Bussar = Vägbulor
Ursäkta för min dåliga stavning ska försöka bättra på den liteEco skrev:Eller; Västerås kommun vill bygga busshållplatser där filerna går ihop till en enda med hållplatser på vardera sida (finns här i Göteborg). Detta för att bussen ska fungera som en vägbula håller farten på vägsträckan nere.BussJohan skrev:Västerås komun vill skapa busshålplatser som går ihopp sen en hålplats på varje sida (finns här i Göteborg) För att bussen ska fungera som en vägbulla för att hålla farten nere.
Vad tycker förarna om det måste ju vara iriterande att ha en bil bakom som vill förbi och står och stressar.
Ska försöka få en bild på det imorgon och lägga in , om jag hinner.
Vad tycker förarna om det? Det måste ju vara irriterande att ha en bil bakom som vill förbi och står och stressar.
Ska försöka få en bild på det imorgon och lägga in, om jag hinner.

Här i gbg kan det se ut så här:
_______/''''''''''''''''''''''''''''________
Gillegatan
Och likadant på andra sidan... står en buss på hpl så får mötande och bakomvarande trafik vänta... även andra bussar... och oftast så visa dom respekt när dom ser bussen komma... mötande stanna så att bussen kan angöra hpl... men det finns rötägg...
Mins en gång en gammal dam som hadde svårt att ta sig ombord samt att hennes kort krabbade så man fick syssla med det och det tog sin lilla tid och man skulle svara på frågor och vänta tills hon satt sig för att undvika en massa pappersarbete... dom mötande såg det hela och tog det lungt... medans dom där bak tuuuuuuutade och hadde sig... därför passade jag på att byta biljetrulle och så... hadde inte speciellt bråttom
_______/''''''''''''''''''''''''''''________
Gillegatan
Och likadant på andra sidan... står en buss på hpl så får mötande och bakomvarande trafik vänta... även andra bussar... och oftast så visa dom respekt när dom ser bussen komma... mötande stanna så att bussen kan angöra hpl... men det finns rötägg...
Mins en gång en gammal dam som hadde svårt att ta sig ombord samt att hennes kort krabbade så man fick syssla med det och det tog sin lilla tid och man skulle svara på frågor och vänta tills hon satt sig för att undvika en massa pappersarbete... dom mötande såg det hela och tog det lungt... medans dom där bak tuuuuuuutade och hadde sig... därför passade jag på att byta biljetrulle och så... hadde inte speciellt bråttom
