Varsågod till er som undrar:

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Handlar kanske lite om att man får ta vad man har. Kan ha varit som så att någon trafikledare tog beslutet att hellre sätta in en B9S på 515 än att ställa en tur (och betala onödiga böter). Sedan finns det mig veterligt inte några formella förbud mot att köra B9S på 515 utan vad jag har hört så är det TX på Råsta som själva tagit det beslutet för att försöka att undvika skador i görligaste mån. Detta då det finns två relativt tuffa högersvängar (korsningen Sveavägen in på Odengatan samt från Odengatan in på Västmannagatan) som egentligen inte borde vara något större problem (om inte vissa förare ibland hade för bråttom), men risken är ju något förhöjd beroende på bussarnas något större totallängd vilket gör att TX inte ser ett behov av att chansa.Bussmicke skrev:Lyckos dig, vad jag har hört får de inte gå på 515 pga. dess längd..
Glömde säga att det var en mycket fin bild Yujin, verkligen snyggt fotat i backen ned. Sedan vet man inte, men det kan ha varit frågan om en akut insats, snarast då kanske beroende på eventuellt vagnfel. Från t.ex. Karolinska så tar det inte så långt tid att ta sig till Odenplan och göra ett gästspel på 515 om TX ropar och behöver någon.yujin skrev:Jag kan säga att en annan Connex normalbuss, som Ej i Trafik (48-serien) passerade Odenplan c:a 2 minuter efter den här buss. Kanske man hade bussbyte vid Odenplan pga höga belastningar?
Det står en annan buss bakom, där kan man lättt förvillas.Andy skrev:Er dette en buss med 3 ledd?
Andreas
I början när dessa bussar hade levererats saknade SL dispens från Stockholms Stad att köra 18,7 m långa bussar på linje 515 inom stadens hank o stör, såvitt jag har blivit informerad om finns nu denna dispensen inskriven i stadens handlingar varför även B9:orna kan användas på 515.Coppas skrev:Handlar kanske lite om att man får ta vad man har. Kan ha varit som så att någon trafikledare tog beslutet att hellre sätta in en B9S på 515 än att ställa en tur (och betala onödiga böter). Sedan finns det mig veterligt inte några formella förbud mot att köra B9S på 515 utan vad jag har hört så är det TX på Råsta som själva tagit det beslutet för att försöka att undvika skador i görligaste mån. Detta då det finns två relativt tuffa högersvängar (korsningen Sveavägen in på Odengatan samt från Odengatan in på Västmannagatan) som egentligen inte borde vara något större problem (om inte vissa förare ibland hade för bråttom), men risken är ju något förhöjd beroende på bussarnas något större totallängd vilket gör att TX inte ser ett behov av att chansa.Bussmicke skrev:Lyckos dig, vad jag har hört får de inte gå på 515 pga. dess längd..
En annan, alternativ orsak till en tillfällig insats med B9S på 515 kan annars vara den mänskliga faktorn. Någon kan helt enkelt ha missat detta vid prickningen och gett en förare fel vagn och denne sedan hållit masken. Fick själv en B9S i somras när jag löste av en kollega på linje 540 och senare under samma natt skulle köra både 196 och 592. Bytte dock in den till en annan under rasten då jag kollade upp det hela och det hade mycket riktigt blivit ett missförstånd när den förare som hade uttjänsten fick sin vagn tilldelad. Även på nattlinjerna så undviker man ju nämligen än så länge att använda sig av dessa vagnar då man helt enkelt anser att det är synd att utsätta dem för så hård tjänst så här i början.
Mvh // Nico
Till det kan läggas att 24m bussar i Sverige enbart får framföras i Göteborgs kommun, än så länge i alla fall..... (Men med tanke på att dispensen finns så torde det inte vara så svårt att få till motsvarande papper för andra kommuner)Kantorn skrev:Och då bara med två "leder". Men tre delar. Jag vet inte, jag kanske missförstod språket lite i och för sig.BussJohan skrev:Nej. dom går bara i göteborgAndy skrev:Er dette en buss med 3 ledd?
Andreas
Nope, hade inte med det att göra. Ledbusstillståndet är ju generellt, oavsett om vagnen är 18 meter eller 18.7 meter lång. Ända sedan bussarna kom har de rullat på i princip alla andra linjer som t.ex. Råsta har till innerstan, t.ex. 516 och 526 samt även nattbusslinjerna vid udda tillfällen. Grejen var som sagt helt enkelt att man från garagets sida var rädd för skador beroende på den extra längden vid de två tajta högersvängarna jag nämnde innan. Under jul och nyår (speciellt nyårsnatten) så uppstod det dock ledvagnsbrist vid ett par tillfällen och då slängde man in de B9S man hade tillgängliga och märkte snabbt att det fungerade helt OK.Lars Ödlund skrev:I början när dessa bussar hade levererats saknade SL dispens från Stockholms Stad att köra 18,7 m långa bussar på linje 515 inom stadens hank o stör, såvitt jag har blivit informerad om finns nu denna dispensen inskriven i stadens handlingar varför även B9:orna kan användas på 515.