Volvo B9SEA på 515

Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
yujin
Inlägg: 1553
Blev medlem: onsdag 11 maj 2005 19:08
Ort: Lappkärrsberget, Universitetet, Tub 2
Kontakt:

Volvo B9SEA på 515

Inlägg av yujin »

Jag tror att det var några veckor sedan då nån frågade i SSS Forum eller på Buss Snack om 515 använder B9SEA, och idag fick jag chansen att fota den!

Varsågod till er som undrar:
Bild
>>>> http://www.slinfo.se <<<< Fast på engelska :wink:
Stolt ägare av Olympus E500 14-45mm/40-150mm

Dom yrkesskadade:
http://perkele-trafiikki-oy.bloggagratis.se/2009/06/26/
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Lyckos dig, vad jag har hört får de inte gå på 515 pga. dess längd..
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
aik_putte
Inlägg: 2945
Blev medlem: fredag 14 januari 2005 21:10
Ort: Stora Mellösa (Örebro)
Kontakt:

Inlägg av aik_putte »

Ska jag hoppas att jag får åka den hem från tjejen imorgon? *håller tummarna* :roll:
Coppas
Inlägg: 1691
Blev medlem: måndag 02 september 2002 0:12
Ort: Månen, 3 trappor upp

Inlägg av Coppas »

Bussmicke skrev:Lyckos dig, vad jag har hört får de inte gå på 515 pga. dess längd..
Handlar kanske lite om att man får ta vad man har. Kan ha varit som så att någon trafikledare tog beslutet att hellre sätta in en B9S på 515 än att ställa en tur (och betala onödiga böter). Sedan finns det mig veterligt inte några formella förbud mot att köra B9S på 515 utan vad jag har hört så är det TX på Råsta som själva tagit det beslutet för att försöka att undvika skador i görligaste mån. Detta då det finns två relativt tuffa högersvängar (korsningen Sveavägen in på Odengatan samt från Odengatan in på Västmannagatan) som egentligen inte borde vara något större problem (om inte vissa förare ibland hade för bråttom), men risken är ju något förhöjd beroende på bussarnas något större totallängd vilket gör att TX inte ser ett behov av att chansa.

En annan, alternativ orsak till en tillfällig insats med B9S på 515 kan annars vara den mänskliga faktorn. Någon kan helt enkelt ha missat detta vid prickningen och gett en förare fel vagn och denne sedan hållit masken. Fick själv en B9S i somras när jag löste av en kollega på linje 540 och senare under samma natt skulle köra både 196 och 592. Bytte dock in den till en annan under rasten då jag kollade upp det hela och det hade mycket riktigt blivit ett missförstånd när den förare som hade uttjänsten fick sin vagn tilldelad. Även på nattlinjerna så undviker man ju nämligen än så länge att använda sig av dessa vagnar då man helt enkelt anser att det är synd att utsätta dem för så hård tjänst så här i början.

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
yujin
Inlägg: 1553
Blev medlem: onsdag 11 maj 2005 19:08
Ort: Lappkärrsberget, Universitetet, Tub 2
Kontakt:

Inlägg av yujin »

Jag kan säga att en annan Connex normalbuss, som Ej i Trafik (48-serien) passerade Odenplan c:a 2 minuter efter den här buss. Kanske man hade bussbyte vid Odenplan pga höga belastningar?
>>>> http://www.slinfo.se <<<< Fast på engelska :wink:
Stolt ägare av Olympus E500 14-45mm/40-150mm

Dom yrkesskadade:
http://perkele-trafiikki-oy.bloggagratis.se/2009/06/26/
Coppas
Inlägg: 1691
Blev medlem: måndag 02 september 2002 0:12
Ort: Månen, 3 trappor upp

Inlägg av Coppas »

yujin skrev:Jag kan säga att en annan Connex normalbuss, som Ej i Trafik (48-serien) passerade Odenplan c:a 2 minuter efter den här buss. Kanske man hade bussbyte vid Odenplan pga höga belastningar?
Glömde säga att det var en mycket fin bild Yujin, verkligen snyggt fotat i backen ned. Sedan vet man inte, men det kan ha varit frågan om en akut insats, snarast då kanske beroende på eventuellt vagnfel. Från t.ex. Karolinska så tar det inte så långt tid att ta sig till Odenplan och göra ett gästspel på 515 om TX ropar och behöver någon.

Vad gäller 48-serien så vet jag inte. Vissa av vagnarna är sämre än andra, men det är i det här fallet svårt att avgöra på enbart de första två siffrorna i inv. nr. Connex har ju dribblat bort det här lite och totalt så rullar det ju fem (5) olika vagntyper på Råsta med nummer som börjar på 48. Dels (med reservation för att jag skriver fritt ur minnet) då olika gamla Scanior (där numren går lite hipp som happ och serierna delas med Kallhäll) av habrovink Scania CN113CLB och CN113CLL ’MaxCi’.

De förra återfinns som t.ex. 4800, 04,05, 07 upp till 4810 samt 4822 till 4825 har jag för mig medan MaxCi:na går från 4811 till 4821. sedan har vi Scania L94UB Vest V10LE från 4835 till 4844. Efter det kommer vi in på Volvovagnar där 4852 till 4882 är av modell B10BLE/Säffle 2000 New Look medan 4896 till 4899 är B12BLE-60. Behöver väl inte säga att även årsmodellerna är ganska blandade. :wink: :? :D

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Användarens profilbild
Norrortsmicke
Inlägg: 197
Blev medlem: söndag 22 juni 2003 10:53
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Norrortsmicke »

Hej,

Fin bild! Det var jag som undrade över B9S-vagnar på linje 515.
Jag hoppas det blir vanligare så småningom.

Vänliga hälsningar,

Micke
Besök gärna min webbplats "Mikaels bussar": http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/
Där finns mest bussbilder.
37368
Inlägg: 819
Blev medlem: onsdag 07 september 2005 15:53
Ort: Stockholm (THP)

Inlägg av 37368 »

Norrortsmicke skrev:Hej,

Fin bild! Det var jag som undrade över B9S-vagnar på linje 515.
Jag hoppas det blir vanligare så småningom.

Vänliga hälsningar,

Micke
Jag har sett B9S på linje 515 ett flertal gånger vid Odenplan på sistone!
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

inte jag.. :oops: :?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Inlägg av Andy »

Er dette en buss med 3 ledd?

Andreas
Joohan
Inlägg: 1126
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 20:38
Ort: Västerås

Inlägg av Joohan »

Andy skrev:Er dette en buss med 3 ledd?

Andreas
Nej. dom går bara i göteborg
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Andy skrev:Er dette en buss med 3 ledd?

Andreas
Det står en annan buss bakom, där kan man lättt förvillas.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7511
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Inlägg av Kantorn »

BussJohan skrev:
Andy skrev:Er dette en buss med 3 ledd?

Andreas
Nej. dom går bara i göteborg
Och då bara med två "leder". Men tre delar. Jag vet inte, jag kanske missförstod språket lite i och för sig.
Professionell tyckare
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Inlägg av Lars Ödlund »

Coppas skrev:
Bussmicke skrev:Lyckos dig, vad jag har hört får de inte gå på 515 pga. dess längd..
Handlar kanske lite om att man får ta vad man har. Kan ha varit som så att någon trafikledare tog beslutet att hellre sätta in en B9S på 515 än att ställa en tur (och betala onödiga böter). Sedan finns det mig veterligt inte några formella förbud mot att köra B9S på 515 utan vad jag har hört så är det TX på Råsta som själva tagit det beslutet för att försöka att undvika skador i görligaste mån. Detta då det finns två relativt tuffa högersvängar (korsningen Sveavägen in på Odengatan samt från Odengatan in på Västmannagatan) som egentligen inte borde vara något större problem (om inte vissa förare ibland hade för bråttom), men risken är ju något förhöjd beroende på bussarnas något större totallängd vilket gör att TX inte ser ett behov av att chansa.

En annan, alternativ orsak till en tillfällig insats med B9S på 515 kan annars vara den mänskliga faktorn. Någon kan helt enkelt ha missat detta vid prickningen och gett en förare fel vagn och denne sedan hållit masken. Fick själv en B9S i somras när jag löste av en kollega på linje 540 och senare under samma natt skulle köra både 196 och 592. Bytte dock in den till en annan under rasten då jag kollade upp det hela och det hade mycket riktigt blivit ett missförstånd när den förare som hade uttjänsten fick sin vagn tilldelad. Även på nattlinjerna så undviker man ju nämligen än så länge att använda sig av dessa vagnar då man helt enkelt anser att det är synd att utsätta dem för så hård tjänst så här i början.

Mvh // Nico
I början när dessa bussar hade levererats saknade SL dispens från Stockholms Stad att köra 18,7 m långa bussar på linje 515 inom stadens hank o stör, såvitt jag har blivit informerad om finns nu denna dispensen inskriven i stadens handlingar varför även B9:orna kan användas på 515.

//Lars
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Kantorn skrev:
BussJohan skrev:
Andy skrev:Er dette en buss med 3 ledd?

Andreas
Nej. dom går bara i göteborg
Och då bara med två "leder". Men tre delar. Jag vet inte, jag kanske missförstod språket lite i och för sig.
Till det kan läggas att 24m bussar i Sverige enbart får framföras i Göteborgs kommun, än så länge i alla fall..... (Men med tanke på att dispensen finns så torde det inte vara så svårt att få till motsvarande papper för andra kommuner)

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Coppas
Inlägg: 1691
Blev medlem: måndag 02 september 2002 0:12
Ort: Månen, 3 trappor upp

Inlägg av Coppas »

Lars Ödlund skrev:I början när dessa bussar hade levererats saknade SL dispens från Stockholms Stad att köra 18,7 m långa bussar på linje 515 inom stadens hank o stör, såvitt jag har blivit informerad om finns nu denna dispensen inskriven i stadens handlingar varför även B9:orna kan användas på 515.
Nope, hade inte med det att göra. Ledbusstillståndet är ju generellt, oavsett om vagnen är 18 meter eller 18.7 meter lång. Ända sedan bussarna kom har de rullat på i princip alla andra linjer som t.ex. Råsta har till innerstan, t.ex. 516 och 526 samt även nattbusslinjerna vid udda tillfällen. Grejen var som sagt helt enkelt att man från garagets sida var rädd för skador beroende på den extra längden vid de två tajta högersvängarna jag nämnde innan. Under jul och nyår (speciellt nyårsnatten) så uppstod det dock ledvagnsbrist vid ett par tillfällen och då slängde man in de B9S man hade tillgängliga och märkte snabbt att det fungerade helt OK. :wink:

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Skriv svar