Något sevärt i Hamburg?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
MartinW
Kontakt:

Något sevärt i Hamburg?

Inlägg av MartinW »

Halloj,

Befinner mig i Hamburg nu för jobbet, men har morgondagen ledig.

Någon som har något sevärt att tipsa om?
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Finns mycket!
För att nämna något, och då något som har med trafik att göra, så finns det en biltunnel under Elbe där bilarna åker hiss ner från gatunivån till tunneln! Avgiftbelagd för bilar, men man kan gå under Elbe gratis!

Tillägg:
Tunneln börjar vid Landungsbrücken!
En länk!
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Det finnes to meget flotte MJ-anlegg. I Museum für Hamburgsche Geschichte er det vanvittig spor 1 anlegg med selvbygd materiell. De eldste enhetene er fra 1920-tallet, men har bygd og bygd hele tiden. Anlegget er en modell av innkjøringen til Hamburg. Så er det et annet HO-anlegg som har vært bygd de siste årene, som holder til et sted jeg ikke husker adressen til. Anlegget i historisk museum kjører hver søndag. På søndager er Elbtunnelen også stengt for biler, så det er en bra dag å gå eller sykle gjennom.
AGR
Kontakt:

Re: Något sevärt i Hamburg?

Inlägg av AGR »

MartinW skrev:Halloj,

Befinner mig i Hamburg nu för jobbet, men har morgondagen ledig.

Någon som har något sevärt att tipsa om?
Kolla om privatbanorna med tåg finns kvar säkert sevärt. Men tyvärr så kan du inte få se det här längre.
Bild
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Jørgensen
Kontakt:

Inlägg av Jørgensen »

H0-anlægget hedder Miniatur Wunderland, og de bor Kehrwieder 2, Block D i Speicherstadt (ved siden af Hamburg Dungeon). Se i øvrigt http://www.miniatur-wunderland.de (husk at tjekke ventetidsprognosen!)

Lidt praktisk info om banen på det historiske museum er at finde på http://www.hamburgmuseum.de/
Med venlige hilsner
Leif Jørgensen
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Senast jag var i Hamburg, också i arbete, åkte jag till Bremen när jag fick en dag över till "egna aktiviteter".

8) lle.
:-)lle
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Nå Martin, hittade du något trevligt att se på i Hamburg?
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

LÅ1 skrev:Nå Martin, hittade du något trevligt att se på i Hamburg?
Jag spenderade en timme på Hauptbahnhof, men tog mig inte så mycket längre än det. Sen fastnade jag på julmarknadena på diverse torg i staden.

Nästa gång jag kommer hit, i januari, ska jag planera lite bättre, och framför allt inte glömma kameran.

Hade i tankarna att ta mig till Lübeck, men missade tåget eftersom jag inte tog reda på var biljettkontoret var direkt när jag kom till stationen och hade inte tålamod att vänta en timme på nästa.

Men tack för alla tips. Kommer lägga dem på lager inför nästa resa. Min firma har kontor här, så jag kommer tillbaka fler gånger. Ska ta med mig webcamera nästa gång så ni kan få uppdaterade bilder från mitt hotellfönster på Radisson SAS, där jag har utsikt över Dammtor-stationen...
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Hauptbahnhof är ju värd en stunds studie!
Mins att jag läst en reseberättelse, av Jolo, tror jag, där han beskrev hur stationen såg ut i början på 1960-talet, med kvarvarande skador efter kriget, bl. a. fans det få hela fönsterrutor i det väldiga taket!

Passar på att lägga in några bildlänkar om HH (Hansestadt Hamburg). (Oficiellt: Freie und Hansestadt Hamburg)

Hur HH såg ut efter kriget

En bild från ovanstående länk. Hauptbahnhof i bakgrunden. Ersättningstrafik för spårvagnar i förgrunden :?: :lol: (Eller nybakade studenter? :roll: )

Spårvagnsbild. (Också från bildsajten ovan.)

Flera nutida bilder. Bild 1: Hauptbahnhof. Bild 2: Bro över Elbe. (Är det något liknande man vill bygga över Djurgården och strömmen för österleden?)

Bilder på S-bahntåg Den gamla HH-modellen! Är nu ersatta av oranga tåg som jag tror är en slags tysk standardmodell för S-bahn! Trist!
Skriv svar