Allt

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Ag

Allt

Inlägg av Ag »

... idealföraren på GS är enligt följande...;

Kör både M31 och pedalvagnar (fortf. finns det 2 st som inte kör "allt")
Vänder sig mot resenärerna när dom går ombord
Sandar inte hela tiden
Bromsar normalt
Björne

Inlägg av Björne »

Får jag fråga varför du är emot att förarna sandar? Är det inte bättre att förarna sandar några gånger för mycket än för lite så att vagnen tex inte får "grepp" vid stopp vid hållplats?!
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Sandar alltid mycket, den största orsaken är att jag inte vill ha hjulslag med kantiga hjul som följd.
Det där dunkandet från hjulen kan få en att få huvudvärk efter några timmar.

Sandningen stör väl ändå inte passagerare???

En passagerare är väl mån om att komma fram tryggt, säkert och gärna i tid?
Det är jag iallafall.

Som att be att Landvetter/Arlanda att inte isa av planen innan take off vintertid, så störande när man sitter där inne och någon sprutar på rutan innan man lämnar gaten. :wink:
flanders

Re: Allt

Inlägg av flanders »

Ag skrev:... idealföraren på GS är enligt följande...;

Sandar inte hela tiden
Bromsar normalt
haha, ja, men du verkar besitta även den 5:e och helt avgörande kompetensen, en helt omöjlig och rabiat attityd! Att du inte börjar köra själv, du verkar ju ha koll? Väl mött i trafiken!
/Anders
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Sandar inte hela tiden
Bromsar normalt
Då finns det alltså många hundra idealförare. Vad bra!

Du tror tydligen fortfarande att förarna själva kan bestämma vilka vagnar de ska köra. Det kan de inte. Om två av cirka 470 förare inte kör alla vagnar, så har de av arbetsledningen accepterade skäl för det (t.ex. medicinska), och det är ingenting som angår dig.

Eftersom resenärerna går på genom alla dörrar är det lite svårt för föraren att vända sig mot dem.

Jag har aldrig varit med om att någon förare sandar hela tiden. De brukar sanda när det behövs, d.v.s. vid start och bromsning när det är halt.

Varför vågar du inte sätta ut ditt namn?
Mikael Karlsson

Inlägg av Mikael Karlsson »

Sandar inte hela tiden
Bromsar normalt
Är livet så innehållslöst att man måste reta sig på allting. Vem sitter på helspänn och lyssnar på när vagnen sandar :roll:
Och om någon inte kör respektive vagn p.g.a av hälsoskäl är det bara att gratulera att ett sånt stort företag som GS är ett föredöme och tänker på sin personal. Alternativet är sjukskrivning på heltid med stöd från Försäkringskassan. Jag är mycket imponerad av GS angående detta!

Mikael
Joohan

Inlägg av Joohan »

Man kan tro att de tär samma som tjötar om det här hela tide... För det första så sandar dom inte hela tiden utan att det blåser rent av sig själv i rören .

jag åker flera gånger om dagen och förarna brukar titta på mig när jag går på fram iaf.
TS

Inlägg av TS »

Sandar inte hela tiden
Bromsar normalt
Hur låter det när de sandar?
Joohan

Inlägg av Joohan »

TS skrev:

Sandar inte hela tiden
Bromsar normalt
Hur låter det när de sandar?
Klick i 1 sec
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Jo, nog är det samma person som "klagat" tidigare på att det är 2 (?) förare som inte kör annat än M31.

Förklara för mig hur jag ska vända mig mot en passagerare som kliver på längst bak, jag lyckas för det mesta i främre dörrarna men det händer att jag inte orkar, tyvärr.

Iallafall, Vi förare sandar när vi måste, vi har t o m den kunskapen att själva klara av att avgöra om/när det skall sandas, det sitter i ryggmärgen att sanda, man känner när vagnen börjar slira.
Självklart finns det även ett hjälpmedel som påminner oss om slirande hjulakslar eller glidande för den delen.
Dessutom OM Vi inte sandar blåses rören varje kvart på ett ungefär och det låter också som att Vi sandar.
Ljudet består av ett "klick" och ett pysande under ca 3-4 sekunder när rören blåses rena, sandar vi så pyser det sålänge vi sandar.
Boxar finns det två stycken längst fram i vagnen och två undefär mellan bakre dörröppningarna.

Dessutom har bromsandet av M31/28/29 varit uppe för diskution vid flertalet gånger, det finns en eminent sökfunktion på detta forum............
JonteJ

Inlägg av JonteJ »

[quote="Slagpåse"]Jo, nog är det samma person som "klagat" tidigare på att det är 2 (?) förare som inte kör annat än M31.quote]

Det finns två förare som kör enbart M31; en kvinnlig som alltid har jacka på sig, samt en manlig, snaggad med goatee.
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

JonteJ skrev:Det finns två förare som kör enbart M31; en kvinnlig som alltid har jacka på sig, samt en manlig, snaggad med goatee.
Och?? :roll:
Eco

Inlägg av Eco »

JonteJ skrev:
Slagpåse skrev:Jo, nog är det samma person som "klagat" tidigare på att det är 2 (?) förare som inte kör annat än M31.quote]

Det finns två förare som kör enbart M31; en kvinnlig som alltid har jacka på sig, samt en manlig, snaggad med goatee.
Tack för den värdefulla och mycket pålitliga informationen, nu kan vi hålla utkik efter dom för ett bakhåll. :!:
André
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Eco skrev:
JonteJ skrev:
Slagpåse skrev:Jo, nog är det samma person som "klagat" tidigare på att det är 2 (?) förare som inte kör annat än M31.
Tack för den värdefulla och mycket pålitliga informationen, nu kan vi hålla utkik efter dom för ett bakhåll. :!:
För att förtydliga så är jag ansvarsfri att utpeka folk på klädsel och kön, citteringen funkade inte så bra för den som citterat mina inlägg........
TS

Inlägg av TS »

Eco skrev:
JonteJ skrev:
Slagpåse skrev:Jo, nog är det samma person som "klagat" tidigare på att det är 2 (?) förare som inte kör annat än M31.quote]

Måste säga att jag tycker att den här tråden börjar urarta. Hoppas att du skämtar. Egentligen tror jag det men man vet ju aldrig...
Björne

Inlägg av Björne »

JonteJ skrev: Det finns två förare som kör enbart M31; en kvinnlig som alltid har jacka på sig, samt en manlig, snaggad med goatee.
Fattar inte varför du bryr dig om det? Kör de här två förarna enbart M31 av en anledning så kan jag lova dig att det finns belägg för det, men det är något som bara rör GS och förarna.

Tycker att du ska sluta bryr dig om sådannt här, för det påverkar väll knappast din resa om förare X kör M31 eller förare Y kör M29?!
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Tydligen har "vissa" individer svårt att acceptera varför det faktiskt finns medicinska skäl för att förare slipper köra en vagnstyp, varför inte "hänga ut" dom förarna som faktiskt idag enbart kör pedalvagnar, finns ett fåtal sådana med.

Aj, nu gav jag brasan nytt bränsle :oops:
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator

Diskussionen avslutas

Inlägg av Jourmaster »

Frågan om kvaliteten på enskilda medarbetare i ett trafikbolag fjärmar sig allt mer från allmänintresset, och diskussionen avslutas härmed med ett streck.

Jorumaster :idea:
Jourhavande forummoderator.
Låst