Olycka på Central line i London
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Olycka på Central line i London
En urspårning har inträffat vid Chancery Lane på Central line i London. Se länken till BBC:s webbplats:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/2694361.stm
mvh/ jörgen G
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/2694361.stm
mvh/ jörgen G
Enligt SVTs Aktuellt ska tåget ha kört in i en vägg och därefter spårat ur. Hmm. Står det väggar i det fria rummet i tuben?
Vidare i Aktuellt tilläts lekmän mitt i all sorg kasta galla på SJ och skylla gårdagens bussolycka på att tåget ersatts med buss. Visst var bussen ute i ersättningstrafik, men att skylla själva olyckan på inställda tåg
Och som vanligt var det också SJ som fick ta emot allt. Trafikhuvudmannen TiB nämndes inte ens i inslaget. Jag har inget emot att olika åsikter kommer fram även om jag har min åsikt klar. Det var dock illa av SVT att inte låta motparten komma till tals. Journalistik i högre skolan 
/Michael
Vidare i Aktuellt tilläts lekmän mitt i all sorg kasta galla på SJ och skylla gårdagens bussolycka på att tåget ersatts med buss. Visst var bussen ute i ersättningstrafik, men att skylla själva olyckan på inställda tåg


/Michael
Jag har uppfattat det som efter att tågetspårat ur, har det kasat mot tunnelväggen, inte kört in i en vägg vinkelrätt mot tåget.Spårvagnsmicke skrev:Enligt SVTs Aktuellt ska tåget ha kört in i en vägg och därefter spårat ur. Hmm. Står det väggar i det fria rummet i tuben?
I rapport 19.30, där jag förmodade att samma, eller åtminstone ett nästan likadant, inslag visades, återgav studioreportern ett meddelande från SJ om att ersättningsbussar skall hålla hastighetsbegränsningarna och inte tågets tidtabell. I Aktuellt 21.00 var de uppgifter spårvagnsmicke hänvisar till bortklippta.Spårvagnsmicke skrev:/.../Det var dock illa av SVT att inte låta motparten komma till tals. /.../
mvh/ Jörgen G
Någon kunnig här som kan ge sin syn på 'allvarligheten' i detta?
Om en olycka skall graderas efter, säg, 1 till 10 där 1 är småsak (tåget spårar kanske ur i två km/h och någon halkar då på golvet och får ett blåmärke på baken), och 10 är ett X2000 som spårat ur i fullfart på en hundra meter hög bro och blivit totaldemolerat efter fallet med noll överlevande: Altså från det allra minsta till det allra värsta - var hamnar då denna händelse?
Vill försöka få en uppfattning om hur mycket medierna brer på (vilket de alltid gör mer eller mindre).
/Jonas
Om en olycka skall graderas efter, säg, 1 till 10 där 1 är småsak (tåget spårar kanske ur i två km/h och någon halkar då på golvet och får ett blåmärke på baken), och 10 är ett X2000 som spårat ur i fullfart på en hundra meter hög bro och blivit totaldemolerat efter fallet med noll överlevande: Altså från det allra minsta till det allra värsta - var hamnar då denna händelse?
Vill försöka få en uppfattning om hur mycket medierna brer på (vilket de alltid gör mer eller mindre).
/Jonas
Givetvis måste urspårningen skett först följt av närkontakten med väggen. Bara ett exempel på dessa journalisters (o)kunskap om järnväg.Jörgen Gustavsson skrev:Jag har uppfattat det som efter att tågetspårat ur, har det kasat mot tunnelväggen, inte kört in i en vägg vinkelrätt mot tåget.Spårvagnsmicke skrev:Enligt SVTs Aktuellt ska tåget ha kört in i en vägg och därefter spårat ur. Hmm. Står det väggar i det fria rummet i tuben?
I rapport 19.30, där jag förmodade att samma, eller åtminstone ett nästan likadant, inslag visades, återgav studioreportern ett meddelande från SJ om att ersättningsbussar skall hålla hastighetsbegränsningarna och inte tågets tidtabell. I Aktuellt 21.00 var de uppgifter spårvagnsmicke hänvisar till bortklippta.Spårvagnsmicke skrev:/.../Det var dock illa av SVT att inte låta motparten komma till tals. /.../
mvh/ Jörgen G
Likadant i Aktuellt 18.00. Rapport välker alltså att rapportera ordentligt, medan Aktuellt avstår från SJs kommentar. Uschligt!
-
- Inlägg: 117
- Blev medlem: måndag 09 september 2002 13:27
Re: Olycka på Central line i London
Fyra sista vagnarna i ett åttavagnståg spårade ur omkring 14.00 lokal tid vid stationen Chancery Lane på Central Line. Omkring 30 av de c:a 800 resenärerna fördes till sjukhus med mindre skador, en person med benbrott.Jörgen Gustavsson skrev:En urspårning har inträffat vid Chancery Lane på Central line i London. Se länken till BBC:s webbplats:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/2694361.stm
mvh/ jörgen G
Trafiken på Central Line är inställd i avvaktan på kontroller av samtliga 85 tåg vilket beräknas vara klart senast på tisdag.
Om tunneln har skadats på sträckan Liverpool Street och Holborn visar sig ha skadats kan trafiken på denna delsträcka komma att vara inställd under flera veckor.
Med tanke på hur sällsynt det trots allt är med olyckor i the tube är det inte så konstigt att man skriver mycket om det. Att Central line står still under tre - fyra dagar är inte heller vardagsmat.Jonas skrev:Någon kunnig här som kan ge sin syn på 'allvarligheten' i detta?
Om en olycka skall graderas efter, säg, 1 till 10 där 1 är småsak (tåget spårar kanske ur i två km/h och någon halkar då på golvet och får ett blåmärke på baken), och 10 är ett X2000 som spårat ur i fullfart på en hundra meter hög bro och blivit totaldemolerat efter fallet med noll överlevande: Altså från det allra minsta till det allra värsta - var hamnar då denna händelse?
Vill försöka få en uppfattning om hur mycket medierna brer på (vilket de alltid gör mer eller mindre).
/Jonas
Olyckan som sådan är inte särskilt allvarlig. Begränsade skador på stationen och mer omfattande på tåget. Vagnkorgarna har dock stått emot väl trots att de tycks ha tagit i tunnelväggarna.
Problemet är att orsaken kan vara ett konstruktionsfel eller symptom på bristande rutiner/säkerhetsarbete. Det finns ju tydligen ett känt problem med motorfästena på denna vagntyp. Därmed kan det vara så att man inte hanterat detta på ett lämpligt sätt. Ett annat problem som antyds i rapporteringen är att det varit svårt att nödöppna dörrarna eftersom dessa löper på utsidan av vagnen och delvis blockerats av plattformskanten.
En värre olycka kunde mycket väl ha blivit följden av taffligt trafikledningsarbete en varm julidag sommaren 2001. Tre tåg blev stående i tunnlarna på Victoria vid Higbury & Islington i ca 90 minuter. 600 personer drabbades av värmeslag varav 18 fick föras till sjukhus. Föraren av två tåg visste inte att deras tåg höll på att evakueras och åtminstone det ena tåget kunde enligt rapporten ha satts i rörelse med tråkiga konsekvenser. Huruvida det skett några förändringar i hur man hanterar denna typ av situationer råder det delade meningar om. Med tanke på hur långsamt London underground reagerat på tidigare olyckor är det väl mindre troligt. Fortfarande har inte någon utrymmningsväg byggts mellan plattformarna på Kings X och om det nu inte finns några rulltrappor av den konstruktion som Kings X nr 4 var fram till 18 november 1987 så har dessa försvunnit de senaste åren. 1997 fanns i vart fall 30 st kvar.
Pressmeddelande med bilder
http://www.thetube.com/content/pressrel ... 301/26.asp
Tydligen inga tåg på LU Central Line på länge
Enligt "The Sun" torsdag 30
THE CHAOS on London's Tube network is to continue for at least another fortnight in the wake of last weekend's derailment.
More than 11,000 bolts on an 85-strong fleet of trains are to be replaced, London Underground said today.
A total of 11,200 bolts on 2,800 motors will be replaced after preliminary investigations showed the cause of the accident was machinery falling from the train and hitting the track.
The safety work will mean there will be no service at all on the Central Line and Waterloo and City Line for at least two weeks.
A limited service is expected to begin again on the smaller Waterloo and City Line around February 13, with services gradually being reintroduced to the Central Line after that.
THE CHAOS on London's Tube network is to continue for at least another fortnight in the wake of last weekend's derailment.
More than 11,000 bolts on an 85-strong fleet of trains are to be replaced, London Underground said today.
A total of 11,200 bolts on 2,800 motors will be replaced after preliminary investigations showed the cause of the accident was machinery falling from the train and hitting the track.
The safety work will mean there will be no service at all on the Central Line and Waterloo and City Line for at least two weeks.
A limited service is expected to begin again on the smaller Waterloo and City Line around February 13, with services gradually being reintroduced to the Central Line after that.