Olycka på Central line i London

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Jörgen_G
Inlägg: 808
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:37
Ort: Kgl Holmen

Olycka på Central line i London

Inlägg av Jörgen_G »

En urspårning har inträffat vid Chancery Lane på Central line i London. Se länken till BBC:s webbplats:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/2694361.stm

mvh/ jörgen G
Mr. Burns
Inlägg: 1883
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:40
Ort: Framsidan

Inlägg av Mr. Burns »

Enligt SVTs Aktuellt ska tåget ha kört in i en vägg och därefter spårat ur. Hmm. Står det väggar i det fria rummet i tuben?

Vidare i Aktuellt tilläts lekmän mitt i all sorg kasta galla på SJ och skylla gårdagens bussolycka på att tåget ersatts med buss. Visst var bussen ute i ersättningstrafik, men att skylla själva olyckan på inställda tåg :x Och som vanligt var det också SJ som fick ta emot allt. Trafikhuvudmannen TiB nämndes inte ens i inslaget. Jag har inget emot att olika åsikter kommer fram även om jag har min åsikt klar. Det var dock illa av SVT att inte låta motparten komma till tals. Journalistik i högre skolan :?


/Michael
Användarens profilbild
Jörgen_G
Inlägg: 808
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:37
Ort: Kgl Holmen

Inlägg av Jörgen_G »

Spårvagnsmicke skrev:Enligt SVTs Aktuellt ska tåget ha kört in i en vägg och därefter spårat ur. Hmm. Står det väggar i det fria rummet i tuben?
Jag har uppfattat det som efter att tågetspårat ur, har det kasat mot tunnelväggen, inte kört in i en vägg vinkelrätt mot tåget.
Spårvagnsmicke skrev:/.../Det var dock illa av SVT att inte låta motparten komma till tals. /.../
I rapport 19.30, där jag förmodade att samma, eller åtminstone ett nästan likadant, inslag visades, återgav studioreportern ett meddelande från SJ om att ersättningsbussar skall hålla hastighetsbegränsningarna och inte tågets tidtabell. I Aktuellt 21.00 var de uppgifter spårvagnsmicke hänvisar till bortklippta.

mvh/ Jörgen G
Användarens profilbild
Jonas
Inlägg: 221
Blev medlem: söndag 01 september 2002 18:38
Kontakt:

Inlägg av Jonas »

Någon kunnig här som kan ge sin syn på 'allvarligheten' i detta?
Om en olycka skall graderas efter, säg, 1 till 10 där 1 är småsak (tåget spårar kanske ur i två km/h och någon halkar då på golvet och får ett blåmärke på baken), och 10 är ett X2000 som spårat ur i fullfart på en hundra meter hög bro och blivit totaldemolerat efter fallet med noll överlevande: Altså från det allra minsta till det allra värsta - var hamnar då denna händelse?

Vill försöka få en uppfattning om hur mycket medierna brer på (vilket de alltid gör mer eller mindre).

/Jonas
Mr. Burns
Inlägg: 1883
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:40
Ort: Framsidan

Inlägg av Mr. Burns »

Jörgen Gustavsson skrev:
Spårvagnsmicke skrev:Enligt SVTs Aktuellt ska tåget ha kört in i en vägg och därefter spårat ur. Hmm. Står det väggar i det fria rummet i tuben?
Jag har uppfattat det som efter att tågetspårat ur, har det kasat mot tunnelväggen, inte kört in i en vägg vinkelrätt mot tåget.
Spårvagnsmicke skrev:/.../Det var dock illa av SVT att inte låta motparten komma till tals. /.../
I rapport 19.30, där jag förmodade att samma, eller åtminstone ett nästan likadant, inslag visades, återgav studioreportern ett meddelande från SJ om att ersättningsbussar skall hålla hastighetsbegränsningarna och inte tågets tidtabell. I Aktuellt 21.00 var de uppgifter spårvagnsmicke hänvisar till bortklippta.

mvh/ Jörgen G
Givetvis måste urspårningen skett först följt av närkontakten med väggen. Bara ett exempel på dessa journalisters (o)kunskap om järnväg.

Likadant i Aktuellt 18.00. Rapport välker alltså att rapportera ordentligt, medan Aktuellt avstår från SJs kommentar. Uschligt!
Jan Bengtsson
Inlägg: 117
Blev medlem: måndag 09 september 2002 13:27

Re: Olycka på Central line i London

Inlägg av Jan Bengtsson »

Jörgen Gustavsson skrev:En urspårning har inträffat vid Chancery Lane på Central line i London. Se länken till BBC:s webbplats:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/2694361.stm

mvh/ jörgen G
Fyra sista vagnarna i ett åttavagnståg spårade ur omkring 14.00 lokal tid vid stationen Chancery Lane på Central Line. Omkring 30 av de c:a 800 resenärerna fördes till sjukhus med mindre skador, en person med benbrott.

Trafiken på Central Line är inställd i avvaktan på kontroller av samtliga 85 tåg vilket beräknas vara klart senast på tisdag.

Om tunneln har skadats på sträckan Liverpool Street och Holborn visar sig ha skadats kan trafiken på denna delsträcka komma att vara inställd under flera veckor.
PerGH
Inlägg: 75
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 21:38

Inlägg av PerGH »

Jonas skrev:Någon kunnig här som kan ge sin syn på 'allvarligheten' i detta?
Om en olycka skall graderas efter, säg, 1 till 10 där 1 är småsak (tåget spårar kanske ur i två km/h och någon halkar då på golvet och får ett blåmärke på baken), och 10 är ett X2000 som spårat ur i fullfart på en hundra meter hög bro och blivit totaldemolerat efter fallet med noll överlevande: Altså från det allra minsta till det allra värsta - var hamnar då denna händelse?

Vill försöka få en uppfattning om hur mycket medierna brer på (vilket de alltid gör mer eller mindre).

/Jonas
Med tanke på hur sällsynt det trots allt är med olyckor i the tube är det inte så konstigt att man skriver mycket om det. Att Central line står still under tre - fyra dagar är inte heller vardagsmat.

Olyckan som sådan är inte särskilt allvarlig. Begränsade skador på stationen och mer omfattande på tåget. Vagnkorgarna har dock stått emot väl trots att de tycks ha tagit i tunnelväggarna.

Problemet är att orsaken kan vara ett konstruktionsfel eller symptom på bristande rutiner/säkerhetsarbete. Det finns ju tydligen ett känt problem med motorfästena på denna vagntyp. Därmed kan det vara så att man inte hanterat detta på ett lämpligt sätt. Ett annat problem som antyds i rapporteringen är att det varit svårt att nödöppna dörrarna eftersom dessa löper på utsidan av vagnen och delvis blockerats av plattformskanten.

En värre olycka kunde mycket väl ha blivit följden av taffligt trafikledningsarbete en varm julidag sommaren 2001. Tre tåg blev stående i tunnlarna på Victoria vid Higbury & Islington i ca 90 minuter. 600 personer drabbades av värmeslag varav 18 fick föras till sjukhus. Föraren av två tåg visste inte att deras tåg höll på att evakueras och åtminstone det ena tåget kunde enligt rapporten ha satts i rörelse med tråkiga konsekvenser. Huruvida det skett några förändringar i hur man hanterar denna typ av situationer råder det delade meningar om. Med tanke på hur långsamt London underground reagerat på tidigare olyckor är det väl mindre troligt. Fortfarande har inte någon utrymmningsväg byggts mellan plattformarna på Kings X och om det nu inte finns några rulltrappor av den konstruktion som Kings X nr 4 var fram till 18 november 1987 så har dessa försvunnit de senaste åren. 1997 fanns i vart fall 30 st kvar.

Pressmeddelande med bilder
http://www.thetube.com/content/pressrel ... 301/26.asp
EFA
Inlägg: 2
Blev medlem: måndag 27 januari 2003 20:39

Inlägg av EFA »

Om jag fattade Sky News rätt så berodde urspårningen på en tappad motor. Trafiken beräknades bli avstängd till tisdag morgon för säkerhetsarbete.
Resenär

Tydligen inga tåg på LU Central Line på länge

Inlägg av Resenär »

Enligt "The Sun" torsdag 30
THE CHAOS on London's Tube network is to continue for at least another fortnight in the wake of last weekend's derailment.
More than 11,000 bolts on an 85-strong fleet of trains are to be replaced, London Underground said today.
A total of 11,200 bolts on 2,800 motors will be replaced after preliminary investigations showed the cause of the accident was machinery falling from the train and hitting the track.
The safety work will mean there will be no service at all on the Central Line and Waterloo and City Line for at least two weeks.
A limited service is expected to begin again on the smaller Waterloo and City Line around February 13, with services gradually being reintroduced to the Central Line after that.
Skriv svar