Så taktiken att bara låta linje 10 vända vid Fridhemsplan funkade inte, så nu får folk som ska från Centralen ut mot Hjulsta alltså byta tåg TVÅ gånger, grattis... (Centralen->Rådhuset, Rådhuset->Fridhemsplan (t.ex) Fridhemsplan (t.ex.)->Hjulsta)Tunnelbanan Blå linjen
Störningar i trafiken på grund av enkelspårstrafik.
Ett tåg trafikerar sträckan Rådhuset - Kungsträdgården.
Linje 10 trafikerar sträckan Hjulsta - Fridhemsplan.
Linje 11 trafikerar sträckan Akalla - Rådhuset.
Resenärer får byta tåg vid Rådhuset.
Grattis folk på Hjulstalinjen...
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 1454
- Blev medlem: måndag 11 augusti 2003 14:20
- Ort: Nånstans vid gamla linje 8 i Enskede
Grattis folk på Hjulstalinjen...
Enl SL:
Re: Grattis folk på Hjulstalinjen...
eller Tcentralen - (bana 1) - Fridhemsplan + Fridhemsplan -(linje10)- Hjulstavirtual1 skrev:Enl SL:Så taktiken att bara låta linje 10 vända vid Fridhemsplan funkade inte, så nu får folk som ska från Centralen ut mot Hjulsta alltså byta tåg TVÅ gånger, grattis... (Centralen->Rådhuset, Rådhuset->Fridhemsplan (t.ex) Fridhemsplan (t.ex.)->Hjulsta)Tunnelbanan Blå linjen
Störningar i trafiken på grund av enkelspårstrafik.
Ett tåg trafikerar sträckan Rådhuset - Kungsträdgården.
Linje 10 trafikerar sträckan Hjulsta - Fridhemsplan.
Linje 11 trafikerar sträckan Akalla - Rådhuset.
Resenärer får byta tåg vid Rådhuset.
Nu ser det ut så här på SLs hemsida:
Spontant så tycker jag att det verkar överdrivet med bussersättning mellan T-centralen och Kungsträdgården, men det är klart, det finns människor med rörelsehinder etc som kanske inte kan ta en promenad lika lätt som de flesta.Tunnelbanan Blå linjen
Störningar i trafiken på grund av enkelspårstrafik.
Linje 11 trafikerar sträckan Akalla - T-centralen.
Linje 10 trafikerar sträckan Hjulsta - Fridhemsplan.
Sträckan T-centralen - Kungsträdgården ersätts med buss.
Inskrivet 05-11-13 10:21 Uppdaterat 05-11-13 12:42
Så vitt jag kunde bedöma när jag var där var det en enda buss som åkte fram och tillbaka så kostnaden var väl inte så stor i sammanhanget.LÅ1 skrev:Spontant så tycker jag att det verkar överdrivet med bussersättning mellan T-centralen och Kungsträdgården, men det är klart, det finns människor med rörelsehinder etc som kanske inte kan ta en promenad lika lätt som de flesta.
-
- Inlägg: 1454
- Blev medlem: måndag 11 augusti 2003 14:20
- Ort: Nånstans vid gamla linje 8 i Enskede
Re: Grattis folk på Hjulstalinjen...
Säg att du började i Kungsträdgården då istället.. men nåja, det löste sig sen hörde jag...Odd skrev:eller Tcentralen - (bana 1) - Fridhemsplan + Fridhemsplan -(linje10)- Hjulstavirtual1 skrev:Enl SL:Så taktiken att bara låta linje 10 vända vid Fridhemsplan funkade inte, så nu får folk som ska från Centralen ut mot Hjulsta alltså byta tåg TVÅ gånger, grattis... (Centralen->Rådhuset, Rådhuset->Fridhemsplan (t.ex) Fridhemsplan (t.ex.)->Hjulsta)Tunnelbanan Blå linjen
Störningar i trafiken på grund av enkelspårstrafik.
Ett tåg trafikerar sträckan Rådhuset - Kungsträdgården.
Linje 10 trafikerar sträckan Hjulsta - Fridhemsplan.
Linje 11 trafikerar sträckan Akalla - Rådhuset.
Resenärer får byta tåg vid Rådhuset.
Re: Grattis folk på Hjulstalinjen...
Jorå, det verkade flyta på helt ok när jag var där och okynnesåkte lite fram och tillbaka. Sträckan Kungsträdgården - T-centralen var ersatt med buss, på T-centralen var ena perrongen avspärrad och vid den andra kom och gick Akalla-tågen. "Blåvästar" stod utspridda på perrongen och vägledde vilsna resenärer och högtalarna i såväl vagnar som på perrongen användes för informativa utrop. På stationerna Rådhuset, Fridhemsplan och Stadshagen var det dubbelspårstrafik som vanligt, det enda ovanliga var att tågen från Hjulsta tömdes vid Fridhemsplan och sedan vände nånstans i tunneln innan de kom tillbaka (på rätt spår) vid Fridhemsplan.
Det var väl så att växelfelet dök upp under dagen och gjorde det omöjligt att ens köra turerna på 11an hela vägen så istället blev det ett pendeltåg Rådhuset-TC med två trafikbefäl i V1+V3 såg det ut som när jag var och tittade.
Senare när växelfelet verkade löst såg jag en "vanlig förare" köra enkelspårs-sträckan söderut.. Får dom det? Behövs det inte trafikbefäl när dom kör utan riktig signalering, eller räcker det att trafikbefälet satt i andra hytten (tyckte det såg ut som att befäl satt i V1 när föraren körde från V3).
Senare när växelfelet verkade löst såg jag en "vanlig förare" köra enkelspårs-sträckan söderut.. Får dom det? Behövs det inte trafikbefäl när dom kör utan riktig signalering, eller räcker det att trafikbefälet satt i andra hytten (tyckte det såg ut som att befäl satt i V1 när föraren körde från V3).
Min gissning är att trafikbefälet ersätter en tågstav! D.v.s. Inget tåg får gå på enkelspårssträckan utan att hon/han är med. Eller möjligen "vinkar av" tåget. Då kan aldrig två tåg komma i olika riktningar på sträckan! Men som sagt, bara en gissning!LarsM skrev:Det var väl så att växelfelet dök upp under dagen och gjorde det omöjligt att ens köra turerna på 11an hela vägen så istället blev det ett pendeltåg Rådhuset-TC med två trafikbefäl i V1+V3 såg det ut som när jag var och tittade.
Senare när växelfelet verkade löst såg jag en "vanlig förare" köra enkelspårs-sträckan söderut.. Får dom det? Behövs det inte trafikbefäl när dom kör utan riktig signalering, eller räcker det att trafikbefälet satt i andra hytten (tyckte det såg ut som att befäl satt i V1 när föraren körde från V3).
På TUB 1 hanterar väl signalsystemet enkelspår, så där borde inte behövas några restriktioner av säkerhetsskäl, eller? Kan förstå att det kan behövas av trafikeringsskäl. (Även om två mötande tåg inte kan krocka så blir det en oönskad trafikstörning om de blir stående front mot front!)
Medspårskörning på Enkelspår
Jo det får man. citat ur TRI TUB §15 mom 11 : "TL kan muntiligt till förare medge att tåg får passera enkelspårsmärke och framföras på medspår över enkelspårssträckan utan att TB medföljer. TB skall i förväg informeras om detta förhållande." Slut citat. På medspårssträckan är H-S inkopplat.LarsM skrev:Det var väl så att växelfelet dök upp under dagen och gjorde det omöjligt att ens köra turerna på 11an hela vägen så istället blev det ett pendeltåg Rådhuset-TC med två trafikbefäl i V1+V3 såg det ut som när jag var och tittade.
Senare när växelfelet verkade löst såg jag en "vanlig förare" köra enkelspårs-sträckan söderut.. Får dom det? Behövs det inte trafikbefäl när dom kör utan riktig signalering, eller räcker det att trafikbefälet satt i andra hytten (tyckte det såg ut som att befäl satt i V1 när föraren körde från V3).
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Jag, som behovsåkte, noterade en (flera, snarare) miss i SL-s information. Det framgick att det var 12-minutertrafik på 11an, men inte när något tåg gick. Så sent som kl 8 på söndagsmorgonen försökte jag få fram något som helst klockslag via nätet. Det fanns inte, någonstans. Har nämligen ingen lust att ge mig av 11 minuter i förtid i onödan, eftersom jag har en förbindelse i andra ändan av linjen. Försökte med SLs Resplanerare, men där var det 10-minuterstrafik! Ringde till slut den manuella upplysningen och fick ett minuttal i varje riktning. Resten gick ju att räkna ut.
Noterade under resan att vi när vi kom in till Rådhuset stod ett Akalla-tåg på andra spåret. Det stod kvar där när vi körde. Och att man utnyttjade bägge spåren i Kungsträdgården.
Hur körde ersättningsbussen sedan. Karl XIIs torg-Vasagatan? Eller Regeringsgatan-Sergels torg?
Klas Mårtensson
Noterade under resan att vi när vi kom in till Rådhuset stod ett Akalla-tåg på andra spåret. Det stod kvar där när vi körde. Och att man utnyttjade bägge spåren i Kungsträdgården.
Hur körde ersättningsbussen sedan. Karl XIIs torg-Vasagatan? Eller Regeringsgatan-Sergels torg?
Klas Mårtensson
Re: Medspårskörning på Enkelspår
Ok men det gällde enkelspår på medspår, om jag inte minns fel såg jag fenomenet med vanlig förare körande när det var motspår, alltså Rådhuset-TCE (då jag antar att man måste fälla säkringar för H-S osv). Men minnet kanske svek mig här. Men även här kanske det räcker att TB följer med i sista hytten?17AGR skrev:Jo det får man. citat ur TRI TUB §15 mom 11 : "TL kan muntiligt till förare medge att tåg får passera enkelspårsmärke och framföras på medspår över enkelspårssträckan utan att TB medföljer. TB skall i förväg informeras om detta förhållande." Slut citat. På medspårssträckan är H-S inkopplat.LarsM skrev:Det var väl så att växelfelet dök upp under dagen och gjorde det omöjligt att ens köra turerna på 11an hela vägen så istället blev det ett pendeltåg Rådhuset-TC med två trafikbefäl i V1+V3 såg det ut som när jag var och tittade.
Senare när växelfelet verkade löst såg jag en "vanlig förare" köra enkelspårs-sträckan söderut.. Får dom det? Behövs det inte trafikbefäl när dom kör utan riktig signalering, eller räcker det att trafikbefälet satt i andra hytten (tyckte det såg ut som att befäl satt i V1 när föraren körde från V3).