Hvordan starte opp bybanen i Bergen?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
T-bane Trollet
Inlägg: 52
Blev medlem: fredag 19 mars 2004 18:08
Ort: Oslo & Bergen

Hvordan starte opp bybanen i Bergen?

Inlägg av T-bane Trollet »

Hvordan starte opp By banen i Bergen?

By banen i Bergen blir visst endelig en realitet (har jo vært veldig mye frem og tilbake) :) Men hvem i all verden kommer til å drive den? Det kan se ut til at Connex eller Gaia vil være aktører som nok vil drive banen etter anbudsmodell.
Her har vi altså en helt ny banestrekning, med helt nye vogner, i en by, som ikke har kompetanse fra før på å drive skinnegående trafikk. En må derfor undres hvordan oppstarten av anlegget kommer til å foregå:

- Hvem skal testkjøre anlegget?

Blir det Bergensere som får opplæring i Oslo/Trondheim (Sverige?) i å kjøre trikk, og som således er helt ferske? Eller blir det rett og slett trikkeførere fra andre steder enn Bergen som får oppdraget i å prøvekjøre vogner og anlegg?

- Hvem skal kjøre togene når ordinær trafikk kommer igang?

Blir det Bergensere som søker stillinger i Gaia/Connex? (eller hvem som nå skal drive banen) Og hvem skal i så fall lære opp disse i å kjøre togene? Må det instruktører fra andre trikkebyer til for å lære opp disse? Og vil opplæringen foregå parallelt med testkjøringen av anlegget? Eventuelt finne sted i andre byer? Eller blir det kanskje slik at de første trikkeførerne i Bergen på over 40 år rett og slett er allerede godkjente trikkeførere fra andre byer, som flytter til Bergen og trenger minimalt med opplæring?

- Hvem skal lære opp neste generasjon førere?

Er de Bergenske førerne klare for å lære opp nye aspiranter allerede etter kort tid? Eller vil en også her måtte ha hjelp utenfra for å klare utdanning av nye førere?

Er det noen som har tanker/meninger om dette?
T-banefører
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Re: Hvordan starte opp bybanen i Bergen?

Inlägg av spårsnoken »

T-bane Trollet skrev:Hvordan starte opp By banen i Bergen?

By banen i Bergen blir visst endelig en realitet (har jo vært veldig mye frem og tilbake) :) Men hvem i all verden kommer til å drive den? Det kan se ut til at Connex eller Gaia vil være aktører som nok vil drive banen etter anbudsmodell.
Her har vi altså en helt ny banestrekning, med helt nye vogner, i en by, som ikke har kompetanse fra før på å drive skinnegående trafikk. En må derfor undres hvordan oppstarten av anlegget kommer til å foregå:

- Hvem skal testkjøre anlegget?

Blir det Bergensere som får opplæring i Oslo/Trondheim (Sverige?) i å kjøre trikk, og som således er helt ferske? Eller blir det rett og slett trikkeførere fra andre steder enn Bergen som får oppdraget i å prøvekjøre vogner og anlegg?

- Hvem skal kjøre togene når ordinær trafikk kommer igang?

Blir det Bergensere som søker stillinger i Gaia/Connex? (eller hvem som nå skal drive banen) Og hvem skal i så fall lære opp disse i å kjøre togene? Må det instruktører fra andre trikkebyer til for å lære opp disse? Og vil opplæringen foregå parallelt med testkjøringen av anlegget? Eventuelt finne sted i andre byer? Eller blir det kanskje slik at de første trikkeførerne i Bergen på over 40 år rett og slett er allerede godkjente trikkeførere fra andre byer, som flytter til Bergen og trenger minimalt med opplæring?

- Hvem skal lære opp neste generasjon førere?

Er de Bergenske førerne klare for å lære opp nye aspiranter allerede etter kort tid? Eller vil en også her måtte ha hjelp utenfra for å klare utdanning av nye førere?

Er det noen som har tanker/meninger om dette?
---------------------------------
Kan inte Bergen Elektriske Sporvei lämna in ett anbud?

mvh/spårsnoken
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Inlägg av Andy »

BES kunne sikkert lagt inn et anbud, men førerne der er nok litt for uerfarne (sorry Tale) med stor trafikk og flere vogner samtidig.

Jeg vil tro at vognene kansje blir prøvekjørt og testet i Oslo, og at Bergenserne vil få opplæring her, i tillegg til traseopplæring og annet i Bergen.

ANdreas
Användarens profilbild
BaardB
Inlägg: 1765
Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

Dette er bla avhengig av om man velger en eller flere leverandører av anlegget, og hvem som skal ha godkjenningene fra Tilsynet. Men man kan jo se for seg at leverandøren gjør alle tester selv på en midlertidig tillatelse i samarbeide med eier eller operatør.

Det er et tilbakevendende problem når det åpnes nye baner eller man tar i bruk nye vogner. Hvem kom første; høna eller egget? (Og jo mindre virksomheten er, jo mere problem blir det.) Når Djurgårdslinjen skulle låne en Oslo-Høka krevde det svenske tilsynet at vognen skulle prøvekjøres på anlegget av en vognfører som var godkjent på vogntypen (i Oslo) og som var godkjent som vognfører på Djurgårdslinjen. Det var en slik på besøk i byen akkurat da...
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1998
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Jeg vil tro at instuktører og vognførere vil kunne leies inn fra andre selskaper. Da Gråkallbanen åpnet ble det utlånt førere fra Oslo. Oslo har på sin side leid inn vognførere fra Göteborg og det finnes derfor flere som kjører både i Oslo og Göteborg. Det finnes førere som kjører i Oslo og Trondheim, og en av disse har til og med kjørt trolleybuss i Bergen. Julle kjører i Oslo, Stockholm, Göteborg og Malmköping og det er også flere som kjører både i Oslo og Stockholm. Jeg kjenner bergensere i Oslo Sporveier som kan tenke seg å flytte hjem. Så jeg tror nok man får nok vognførere. I hvilken grad vognene kan prøvekjøres i Oslo avhenger av minste kurveradius. Den er svært liten og derfor er det mange standardvogner som ikke kan kjøres i Oslo. Connex eier forævrig Gråkallbanen, så hvis Connex får anbudet vil man sikker samarbeide med Trondheim.
T-bane Trollet
Inlägg: 52
Blev medlem: fredag 19 mars 2004 18:08
Ort: Oslo & Bergen

Inlägg av T-bane Trollet »

Hmm. A32 er visst en vogn type som er foretrukket av Bybanekontoret til den nye banen. Denne vil jo allerede være utprøvd i Sverige, så behovet for å teste den i Oslo er er jo ikke reelt. Uansett må den jo prøves ut på anlegget i Bergen.
Hva er minste kurveradius for A32? På anlegget til BES legges det ikke kurver med radius under 18 meter, dette for at det "kansje" en dag vil kunne kjøres bybanevogner der i forskjellige sammenheng. Kurveradiusen på Bybanes anlegg blir vel godt over disse minimumsmålene?

Tror nok ikke BES vil legge inn anbud på noe som helst, mer enn LTF ville legge inn anbud på å drive noe som helst i Oslo :P
T-banefører
VeVen
Inlägg: 1452
Blev medlem: tisdag 09 december 2003 21:41
Ort: Södermalm, Stockholm

A32 i Bergen

Inlägg av VeVen »

T-bane Trollet skrev:Hmm. A32 er visst en vogn type som er foretrukket av Bybanekontoret til den nye banen. Denne vil jo allerede være utprøvd i Sverige, så behovet for å teste den i Oslo er er jo ikke reelt. Uansett må den jo prøves ut på anlegget i Bergen.
Hva er minste kurveradius for A32? På anlegget til BES legges det ikke kurver med radius under 18 meter, dette for at det "kansje" en dag vil kunne kjøres bybanevogner der i forskjellige sammenheng. Kurveradiusen på Bybanes anlegg blir vel godt over disse minimumsmålene?

Tror nok ikke BES vil legge inn anbud på noe som helst, mer enn LTF ville legge inn anbud på å drive noe som helst i Oslo :P
A32 i Bergen

Om man skulle beställa vagnar av denna typ, så får man väl kräva att den byggs för att klara kurvradien 18 m.

Tittar i Tvärbaneboken om uppgifter på minsta kurvradie för Stockholms A32or. Blir förvirrad. Minsta kurvradie med passagerare 35 m i texten, 25 i tabellen "Tekniska data". Utan passagerare 24 m i texten, 20 m i tabellen. Vet inte om jag missupfattat något.

Vet nån vad som är rätt?

Sedan så får man väl också anpassa antalet dörrar, andelen ståplatser i förhållande till sittplatser, fordonslängd etc som passar förhållandena i Bergen.

funderar VeVeN
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1998
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Man kan godt legge inn anbud. En av våre entusiastkolleger i England kjøpte noen gamle Routmastere og vant et anbud. Etter kort tid hadde han et bolag med 40 busser.
T-bane Trollet
Inlägg: 52
Blev medlem: fredag 19 mars 2004 18:08
Ort: Oslo & Bergen

Inlägg av T-bane Trollet »

Nils Carl Aspenberg skrev:Man kan godt legge inn anbud. En av våre entusiastkolleger i England kjøpte noen gamle Routmastere og vant et anbud. Etter kort tid hadde han et bolag med 40 busser.
Tja. Artig tanke om BES legger inn anbud på driften av bybanen. Det finnes jo en del kompetanse blandt ildsjelene der, både på førersiden og de som driver teknisk vedlikehold. De som driver teknisk vedlikehold av vognene (ikke estetisk) skal ha elektrofaglig bakgrunn og være godkjent av driftsansvarlig. Og selv om førerne foreløpig ikke kjører så altfor lange strekninger, så kan nevnes at kjøring på gamle linje 3 kan være litt av en utfordring. Dessuten stilles samme krav til helse, førerkort og kjøreseddel som i Oslo og Trondheim, og førerne må bestå både teoretisk og praktisk eksamen.

Nå må det imidlertid opprettes en annen type driftsorganisasjon, (som det uansett må, dersom BES ønsker å gjøre om sitt annlegg fra museumssporvei til å bli ett fullverdig kollektivtilbud), for at de skal kunne drive en bybane. Dessuten vil det nok bli vanskelig og for dyrt for BES å starte med noe så stort som drift av en bybane. Det er jo noe helt annet å kjøpe inn ett par busser, enn det er å åpne ett helt anlegg med skinnegående trafikk.

Blir uansett interessant å se om det er interesse for å koble sammen de to annleggene dersom BES går fra museumssporvei til kollektivtilbud. Og vil en da måtte bytte på "Torgalmenningen" mellom de to trikkelinjene og de to forskjellige selskaper, eller vil en kansje slå sammen alt i ett selskap?
T-banefører
Användarens profilbild
BaardB
Inlägg: 1765
Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

T-bane Trollet skrev:...Dessuten stilles samme krav til helse, førerkort og kjøreseddel som i Oslo og Trondheim...
Er det fortsatt bare krav om kjøreseddel (offentlig godkjennelse for å kjøre passasjerer mot avgift) for å kjøre trikk på museumssporveien? Helsekravene er ellers vesentlig strengere etter Jernbanelovgivningen...
T-bane Trollet
Inlägg: 52
Blev medlem: fredag 19 mars 2004 18:08
Ort: Oslo & Bergen

Inlägg av T-bane Trollet »

BaardB skrev:
T-bane Trollet skrev:...Dessuten stilles samme krav til helse, førerkort og kjøreseddel som i Oslo og Trondheim...
Er det fortsatt bare krav om kjøreseddel (offentlig godkjennelse for å kjøre passasjerer mot avgift) for å kjøre trikk på museumssporveien? Helsekravene er ellers vesentlig strengere etter Jernbanelovgivningen...
Jepp. Bare du har er frisk nok til å ha kjøreseddel utsted av politiet og førerkort klasse B så får du kjøre trikk i BES. Noen grundigere helsesjekk/psykologisk kartlegging ol., ville det bli for krevende for BES å gjennomføre av nye førere. Jernbanetilsynet har iallefall godkjent det slik det er nå.
T-banefører
Användarens profilbild
BaardB
Inlägg: 1765
Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

Da har dere mildere krav enn det som trengs for å kjøre trikk "på ordentlig" både i Norge og Sverige, også på den ideelt drevne Djurgårdslinjen i Stockholm.
Men det er jo ikke noe å være lei seg for :wink:
T-bane Trollet
Inlägg: 52
Blev medlem: fredag 19 mars 2004 18:08
Ort: Oslo & Bergen

Inlägg av T-bane Trollet »

BaardB skrev:Da har dere mildere krav enn det som trengs for å kjøre trikk "på ordentlig" både i Norge og Sverige, også på den ideelt drevne Djurgårdslinjen i Stockholm.
Men det er jo ikke noe å være lei seg for :wink:
Men alikevel for strenge for mange som gjerne vil...

Litt rart at kravene til psyke og helse for å kjøre trikk er strengere enn for å kjøre buss? Men det er kansje basert på samme logikk som at en bussjåfør kan kjøre leddbuss med over 100 passasjerer, men ikke får trekke tilhenger med privatbil over 750 kg med samme sertifikatet?

Noe å tenke på... :roll:
T-banefører
Buss-Bøen

Inlägg av Buss-Bøen »

Det er helt klart et paradox! Tror noe av forklaringen kan være at den skinnegående trafikken stort sett er offentlig drevet. Å ekskludere potensielle arbeidstakere pga. helse er lønnsdrivende ( færre å velge i ) , men offentlige selskap kan ta denne kostnaden! Bussbransjen har derimot mange private aktører , tidvis stor gjennomtrekk og er avhengig av å rekruttere "billig arbeidskraft fra gata" og å tilfredstille aksjonærer!
Helsekravene fysisk og psykisk burde klart vært strengere for bussførere, dette ville også økt yrkets status, men det blir nok dessverre ikke aktuelt før alvorlige hendelser gjentar seg, ( noe ingen vil selvsagt! )
Bybane- bølla

Inlägg av Bybane- bølla »

Hej på er!
Kan meddele at de første mastene til bybanen i Bergen er satt opp i Nesttun sentrum i dag, atskillige år før trafikken ventes å starte på strekningen!

Når det gjelder diskusjonen "hvem skal drive bybanen" er det jo interessant at det nå ser ut til å gå mot et ekteskap mellom selskapene HSD og Gaia. Kanskje det er bra; HSDs konserndirektør har allerede rukket å uttale seg mer positivt til media om bybanen enn Gaias Arne Buanes noensinne har.
HSD er solide på buss, men er et synkende skip på sjødelen av selskapets drift. De er med sin kystbuss Bergen-Stavanger i ferd med å utkonkurrere sin egen hurtigbåt på samme strekningen og har tapt et viktig anbud på fergedrift på E39. Godsdelen av selskapet ble nylig solgt til Posten.

Kanskje er det omskolerte sjøulker som stiller på arbeid som bybaneførere i 2009?
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1998
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Nå ønsker jo Connex å kjøpe HSD og da kan det jo være at den sentrale administrasjonen til sporveien i Bergen vil sitte på Munkvoll.
Skriv svar