reparatör skrev:Men vad har Connex med saken att göra egentligen, det är ju Tågia som slaktar vagnen i brist på reservdelar. Det är ju ingen ny företeelse direkt.
Nej, det är ingen ny företeelse. Så har man alltid gjort. Det fungerar kortsiktigt, men är förödande långsiktigt. Ungefär som när man tömmer Aralsjön på vatten för kortsiktiga fördelar. Eftersom det inte är någon ny företeelse är det skrattretande när Connex bemöter den nu framförda kritiken med att det är "brist på reservdelar".
Brist på långsiktigt tänkande skulle jag vilja säga. Tänk om bilindustrin skulle sälja bilar utan att se till att det finns reservdelar att tillgå. Vad skulle man göra i så fall. Strippa grannens bil på delar, som han ändå aldrig använder?
Många bilfabriker lade upp så stora reservdelslager, så det finns folk som byggt nya bilar av vissa kultmodeller, enbart genom att köpa på sig reservdelar.
Om inte planeringen varit så kortsiktig så skulle man idag, med de stora nybeställningar av vagnar som gjordes, kunna ha haft en rejäl och stabil vagnpark och utan problem kunnat upprätthålla trafiken när "oförutsedda händelser" som lövhalka, bränder, trängselavgifter m m ställer till det. Titta på SJ som i alla år haft diverse vagnar och lok uppställda varstans, både "i väntan på transporter" och beredskapsreserv, även om det blivit sämre även där på senare år med dess ättlingar.
När Arlandabanan kom till med dess erfarna utländska operatörer, så fanns där kunskap nog att se till att det redan från början var en rejäl vagnpark. Visserligen överdimensionerad för trafikuppgiften inledningsvis, men tillräcklig för att klara utvidgning av trafiken. Det är väl ingen som föreställer sig att Arlandabanan (eller om man nu vill kalla det A-train eller Arlanda Express) skulle behöva skära i trafiken i brist på vagnar, eller att de ådrar sig kritik därför att det är "brist på reservdelar".
Det går att bedriva spårtrafik och fordonsunderhåll på ett proffsigt sätt i Sverige. Det finns exempel på det. Man måste inte köra med Aralsjön-metoden.
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson