Allvarlig kritik mot Connex

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Lars Stegenius
Inlägg: 1892
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Re: Osant om 2248

Inlägg av Lars Stegenius »

17AGR skrev:
Anonymous skrev:Det är däremot Connex som sagt åt Tågia att slakta C20 2248 för att slippa betala reservdelar.
Undrar vad skattebetalarna tycker om att deras 30-miljonersvagnar plockas ner redan nu...
Snacka om att fara med osanning. C20 2248 är tursatt i dag 6/11 som V1 på Linje 19 tur 39.
Dessutom är det inte Connex utan SL som bestämmer vad som ska skrotas och inte. SL är vagnägare.
Däremot förekommer det säkert att man picklar delar från en vagn som redan står för attt snabbt få ut andra vagnar. Det är ju betydligt bättre att ha en vagn som saknar 10 delar stående än 10 vagnar som saknar en del var. Det borde även skattebetalarna tycka.

//Lars S
falköga

Inlägg av falköga »

I vällinbydepån står i alla fall vagnen Sixten och gråter.Rejält strippad på delar kan man se (inte bara en lånad förardörr som Connexnissen uttryckte det i radiostockholm-reportaget)Denna "slakt" har skett utan tillstånd från SL.
JDS

Inlägg av JDS »

falköga skrev:I vällinbydepån står i alla fall vagnen Sixten och gråter.Rejält strippad på delar kan man se (inte bara en lånad förardörr som Connexnissen uttryckte det i radiostockholm-reportaget)Denna "slakt" har skett utan tillstånd från SL.
Detta med reservdelsvagnar är inte så märkvärdigt egentligen. När A24 levererades 1944 hade SS enorma problem med vagnarna. Vagn 386 blev tidigt reservdelsvagn och kom inte ut i trafiken förrän flera år senare. Men man fick ordning på vagnarna, många av dem rullar fortfarande om än i ombyggt skick. Liknande historier finns överallt, bland annat i Oslo där en av de nya "monster-trikkene" stått avställd länge. Visst är det löjligt att man måste plocka delar från splitternya vagnar, men en icke funktionsduglig vagn är väl ändå bättre än flera stycken?
Lars Stegenius
Inlägg: 1892
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Inlägg av Lars Stegenius »

Jag har kopierat påståendena kring 2248 och Sixten till ett mail som jag sänt till ansvariga på Tågia.

//Lars S
Zerous
Inlägg: 56
Blev medlem: onsdag 01 oktober 2003 21:09

Inlägg av Zerous »

Zill skrev:
Zerous skrev:
Zill skrev: Sida 5 ur Järnvägsstyrelsens rapport:

Connex system för säkerhetsstyrning är generellt god. De brister som påträffats rör sig till stor del om brister i dokumentationen, kommunikation mellan trafikpersonal och ledning och mellan de olika aktörerna under SL. Rutiner för riskanalyser saknas, likaså vilka regler som gäller för underhållet av vagnarna. Det finns också brister i attityderna till säkerhetsarbetet hos den operativa personalen, vilket kan bero på att personalen inte fullt ut var delaktiga i säkerhetsarbetet och bl.a. inte delges säkerhetsordningen eller resultat från utredningar och tyckte att återkopplingen till ledningen är dålig.
denna rapport är gammal, jag vill läsa senaste rapporten sen de har varit och inspekterat på verkstäder
Järnvägsstyrelsen har under april 2005 reviderat Connex Sverige ABs verksamhet i tunnelbanan, med utgångspunkt från lagen och förordningen om säkerhet vid tunnelbana och spårväg. Huvudsyftet har varit att kontrollera om Connex har ett fungerande system för internkontroll genom säkerhetsstyrning. Connex reviderades senast i november år 2000.

Anser Du att april 2005 är gammal?
men alltså den kritik som framkommer nu bygger inte på rapporten från april 2005 utan på en inspektion av tunnelbanedepåer som har genomförts i september oktober . Denna rapport finns inte ute på JVS hemsida...

Så ja den är gammal...
Gäst

Gäst igen

Inlägg av Gäst »

Förlåt mig AGR, det skall stå C20 2249.
vem vet om det finns fler C20 som står och skrotar?
Tågia kommer svara att C20 2249 står där och har plockats "på vissa delar" (typ allt) och att det är connex som sagt åt dom att göra så.
Dessutom, hur håller man reda på hur länge en del gått om man plockar den från en vagn som redan rullat...
Många frågor, få svar

Re: Gäst igen

Inlägg av Många frågor, få svar »

Anonymous skrev:Förlåt mig AGR, det skall stå C20 2249.
vem vet om det finns fler C20 som står och skrotar?
Det är väl svårt att gömma dem?
Dessutom, hur håller man reda på hur länge en del gått om man plockar den från en vagn som redan rullat...
Tja, om du hade en egen järnväg hur skulle du göra då? Sätta nummer på prylarna och lägga in dem i något slags datasystem? :D
Gäst

Re: Gäst igen

Inlägg av Gäst »

Många frågor, få svar skrev:Det är väl svårt att gömma dem?
Det vet man inte. Man har ju fösäkt gömma ett trasigt hjul på en A32 med ett skynke. Enligt vad jag hört finns flera sådana här slaktade C20... Slaktade på order av Connex, utan SL medgivande.
Dessutom, hur håller man reda på hur länge en del gått om man plockar den från en vagn som redan rullat...
Tja, om du hade en egen järnväg hur skulle du göra då? Sätta nummer på prylarna och lägga in dem i något slags datasystem? :D[/quote]

Tvivlar starkt på att de gjort det. Eftersom då kan de inte köra vagnen lika långt som de kunnat om de hade nya delar. Och det medför ju att de måste ta vagnen ur trafik tidigare än normalt. Och... ja, det kostar ju pengar. Och för att då få vagnen i trafik igen måste man ställa upp en nya C20 för att slakta och sen... ja...
reparatör

Inlägg av reparatör »

Men vad har Connex med saken att göra egentligen, det är ju Tågia som slaktar vagnen i brist på reservdelar. Det är ju ingen ny företeelse direkt.

Står vagnen länge för t ex urspårning så lånas grejerna och inte ringer man till Connex för att fråga. Det viktiga att man dokumenterar detta så att man inte läägger ner för mycket tid att återställa vagnen.

Det är ju Tågia som bötar till Connex om man inte har vagnar så det räcker. Och ställa av en vagn bara för att det saknas en förarhyttsdörr på förrådet och det finns att ta på en vagn är ju inte så allvarligt. Dock är det j-gt onödigt.
Sixten

Re: Gäst igen

Inlägg av Sixten »

Anonymous skrev:Tvivlar starkt på att de gjort det. Eftersom då kan de inte köra vagnen lika långt som de kunnat om de hade nya delar. Och det medför ju att de måste ta vagnen ur trafik tidigare än normalt. Och... ja, det kostar ju pengar. Och för att då få vagnen i trafik igen måste man ställa upp en nya C20 för att slakta och sen... ja...
Ja, och sen vadå? Så fyller man igen tunnlarna med betong och ställer upp vagnarna som lekstugor i Vasaparken? Dina teorier är avancerade men de håller nog inte. Vad SL och dess entreprenörer egentligen håller på med är det nog ingen som riktigt förstår, men de är antagligen alldeles för upptagna med att skicka fakturor till varandra för att hinna med att göra något fuffens, som du vill låta påskina.
Gunnar Eriksson
Inlägg: 532
Blev medlem: torsdag 03 juli 2003 11:29

strippa nya C20 på delar lika intelligent som tömma Aralsjön

Inlägg av Gunnar Eriksson »

reparatör skrev:Men vad har Connex med saken att göra egentligen, det är ju Tågia som slaktar vagnen i brist på reservdelar. Det är ju ingen ny företeelse direkt.
Nej, det är ingen ny företeelse. Så har man alltid gjort. Det fungerar kortsiktigt, men är förödande långsiktigt. Ungefär som när man tömmer Aralsjön på vatten för kortsiktiga fördelar. Eftersom det inte är någon ny företeelse är det skrattretande när Connex bemöter den nu framförda kritiken med att det är "brist på reservdelar".

Brist på långsiktigt tänkande skulle jag vilja säga. Tänk om bilindustrin skulle sälja bilar utan att se till att det finns reservdelar att tillgå. Vad skulle man göra i så fall. Strippa grannens bil på delar, som han ändå aldrig använder?

Många bilfabriker lade upp så stora reservdelslager, så det finns folk som byggt nya bilar av vissa kultmodeller, enbart genom att köpa på sig reservdelar.

Om inte planeringen varit så kortsiktig så skulle man idag, med de stora nybeställningar av vagnar som gjordes, kunna ha haft en rejäl och stabil vagnpark och utan problem kunnat upprätthålla trafiken när "oförutsedda händelser" som lövhalka, bränder, trängselavgifter m m ställer till det. Titta på SJ som i alla år haft diverse vagnar och lok uppställda varstans, både "i väntan på transporter" och beredskapsreserv, även om det blivit sämre även där på senare år med dess ättlingar.

När Arlandabanan kom till med dess erfarna utländska operatörer, så fanns där kunskap nog att se till att det redan från början var en rejäl vagnpark. Visserligen överdimensionerad för trafikuppgiften inledningsvis, men tillräcklig för att klara utvidgning av trafiken. Det är väl ingen som föreställer sig att Arlandabanan (eller om man nu vill kalla det A-train eller Arlanda Express) skulle behöva skära i trafiken i brist på vagnar, eller att de ådrar sig kritik därför att det är "brist på reservdelar".

Det går att bedriva spårtrafik och fordonsunderhåll på ett proffsigt sätt i Sverige. Det finns exempel på det. Man måste inte köra med Aralsjön-metoden. ;-)

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
T

Inlägg av T »

Lars Stegenius skrev:Jag har kopierat påståendena kring 2248 och Sixten till ett mail som jag sänt till ansvariga på Tågia.

//Lars S
Som om de inte skulle veta om det :lol:
Gäst

Inlägg av Gäst »

reparatör skrev:Men vad har Connex med saken att göra egentligen, det är ju Tågia som slaktar vagnen i brist på reservdelar. Det är ju ingen ny företeelse direkt.

Står vagnen länge för t ex urspårning så lånas grejerna och inte ringer man till Connex för att fråga. Det viktiga att man dokumenterar detta så att man inte läägger ner för mycket tid att återställa vagnen.

Det är ju Tågia som bötar till Connex om man inte har vagnar så det räcker. Och ställa av en vagn bara för att det saknas en förarhyttsdörr på förrådet och det finns att ta på en vagn är ju inte så allvarligt. Dock är det j-gt onödigt.
jo det är nämligen Connex som bett tågia slakta denna vagn. Och, det handlar inte bara om en förarhyttsdörr...
Användarens profilbild
BaardB
Inlägg: 1765
Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

JDS skrev:...Liknande historier finns överallt, bland annat i Oslo där en av de nya "monster-trikkene" stått avställd länge. Visst är det löjligt att man måste plocka delar från splitternya vagnar, men en icke funktionsduglig vagn är väl ändå bättre än flera stycken?
Vogn 142 var i drift kun en kort tid. Så har den vært rullende delelager i maaange år. Nå er den snart klar for trafikk. Med deler fra 146, som har hatt en større avsporing.
Många frågor, få svar skrev:
Dessutom, hur håller man reda på hur länge en del gått om man plockar den från en vagn som redan rullat...

Tja, om du hade en egen järnväg hur skulle du göra då? Sätta nummer på prylarna och lägga in dem i något slags datasystem? :D
Ja, individnummer er faktisk en av de vanligste måtene å holde orden på deler på. Det spørs selvsagt hva slags del det er, men mange deler byttes på bakgrunn av alder eller kjørte kilometer.

T skrev:
Lars Stegenius skrev:Jag har kopierat påståendena kring 2248 och Sixten till ett mail som jag sänt till ansvariga på Tågia.

//Lars S
Som om de inte skulle veta om det :lol:
Nei, det er det ikke sikkert at ansvarlige i Tågia vet. Mye informasjon blir "holdt igjen" på gulvet.
Sterner

Inlägg av Sterner »

Han tänker nog på C2 2248?
Lars Stegenius
Inlägg: 1892
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Inlägg av Lars Stegenius »

Sterner skrev:Han tänker nog på C2 2248?
Då har han tänkt länge för den skrotades någon gång 1986-88.

//Lars S
Jannis

Inlägg av Jannis »

Ja, kanske du har rätt, för att vagnen som slaktas är 2249...kolla på http://wwwklubb119.org
Där finns korrespodens mellan SEKO, Connex och SL
F d spärrvakt

Inlägg av F d spärrvakt »

Jannis skrev:Ja, kanske du har rätt, för att vagnen som slaktas är 2249...kolla på http://wwwklubb119.org
Där finns korrespodens mellan SEKO, Connex och SL
Var då nånstans? Antar att du menar http://www.klubb119.org. Under "Arbetsmiljö" är det senast uppdaterat 20(antar jag)04-07-15. Under "Avtal" finns ett kollektivavtal som gällde till 2004-03-31. Enligt kalendariet är nästa medlemsmöte 9 december 2003 (eller kanske 12 mars 2009?). Och det senaste pressmeddelandet (som inte är daterat) handlar om att man tänker stämma Connex för att inte ha förhandlat om en organisationsförändring som gjordes för ett år sedan. Den senaste "korrespodensen" mellan SEKO och Connex som finns med är denna (odaterad):

Till Pelle Svensson och Torborg Chetkovich

Hej!

Vår styrelse, SEKO klubb 119 - tunneltågförare beslutade enhälligt att vi inte ska skicka någon från oss till Göteborg, till den samling som CONNEX kallar oss! Vi kan inte å ena sida säger att CONNEX inte respekterar oss, de ser oss som kostnader och å andra sidan accepterar att ta emot deras inbjudan om ett möte som i huvudsak handlar om hur våra relationer ska bli bättre !!!

CONNEX har haft en chans och har fortfarande om ni vill förbättra klimatet, bollen ligger hos er!

SEKO Klubb 119

Gm
Jannis Konstantis
Vice ordförande


Med andra ord avsäger sig klubb 119 all delaktighet i förbättrandet av relationerna mellan facket och företaget, och är dessutom enfaldig nog att stolt meddela detta till medlemmarna och omvärlden på detta sätt!
Choo Choo
Inlägg: 78
Blev medlem: måndag 10 oktober 2005 13:38

Inlägg av Choo Choo »

F d spärrvakt skrev:
Jannis skrev:Ja, kanske du har rätt, för att vagnen som slaktas är 2249...kolla på http://wwwklubb119.org
Där finns korrespodens mellan SEKO, Connex och SL
Var då nånstans? Antar att du menar http://www.klubb119.org. Under "Arbetsmiljö" är det senast uppdaterat 20(antar jag)04-07-15. Under "Avtal" finns ett kollektivavtal som gällde till 2004-03-31. Enligt kalendariet är nästa medlemsmöte 9 december 2003 (eller kanske 12 mars 2009?). Och det senaste pressmeddelandet (som inte är daterat) handlar om att man tänker stämma Connex för att inte ha förhandlat om en organisationsförändring som gjordes för ett år sedan. Den senaste "korrespodensen" mellan SEKO och Connex som finns med är denna (odaterad):

Till Pelle Svensson och Torborg Chetkovich

Hej!

Vår styrelse, SEKO klubb 119 - tunneltågförare beslutade enhälligt att vi inte ska skicka någon från oss till Göteborg, till den samling som CONNEX kallar oss! Vi kan inte å ena sida säger att CONNEX inte respekterar oss, de ser oss som kostnader och å andra sidan accepterar att ta emot deras inbjudan om ett möte som i huvudsak handlar om hur våra relationer ska bli bättre !!!

CONNEX har haft en chans och har fortfarande om ni vill förbättra klimatet, bollen ligger hos er!

SEKO Klubb 119

Gm
Jannis Konstantis
Vice ordförande


Med andra ord avsäger sig klubb 119 all delaktighet i förbättrandet av relationerna mellan facket och företaget, och är dessutom enfaldig nog att stolt meddela detta till medlemmarna och omvärlden på detta sätt!
Nej jag skulle nog gissa på att det är detta som menas: http://www.klubb119.org/Pressmed%20051027.htm
Var inte överdrivet svårt att hitta...

Känns jäkligt trist med din attityd, alla kan skriva en länk fel och det här handlar inte om sekos kompetens utan om att sl/connex/tågia/whoever slaktar dyra vagnar för reservdelar.
F d spärrvakt

Inlägg av F d spärrvakt »

Choo Choo skrev:Känns jäkligt trist med din attityd, alla kan skriva en länk fel och det här handlar inte om sekos kompetens utan om att sl/connex/tågia/whoever slaktar dyra vagnar för reservdelar.
Och exakt vad är problemet med det? SEKO-klubben slösar bort sin tid! De borde ta hand om sina medlemmar i stället.
Skriv svar