Fersens väg i Malmö (och andra gator)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Fredrik
Kontakt:

Inlägg av Fredrik »

Hej!

Jag har en bild tagen i Malmö 1966 där man kan se en verkvagn på väg till eller från Fersens väg i korsningen med Regementsgatan. Någon spårvagnstrafik skall inte ha gått här vid denna tidpunkt eftersom 3:an då kördes med buss.

När togs spåren för linje 3 bort?
När togs ledningen för linje 3 bort?
När togs spåren för linje 1 bort?
När togs ledningen för linje 1 bort?

Man kan förstås också fundera över när togs spår och ledningar bort från andra äldre linjer, ex linje 1 till Lundavägen, linje 6 och linje 7. Har jag inte fel för mig så gick gamla 6 + 5 och 8 i andra linjers spår.

Linje 2 i S Förstadsgatan togs såvitt jag vet bort någon gång mellan 1936 och kriget. Spåren på Dalaplan låg kvar längre, dessa användes bl.a. under kriget då linje 15 och 19 drogs ned pga ransonering.

Men vad var egentligen till att dessa spår fick vara kvar? Var ledningarna också kvar hela tiden?
Med vänliga hälsningar
Fredrik Salö
Användarens profilbild
Janne P

Inlägg av Janne P »

Ett sent påtänkt svar men...

Beträffande linje 6 från Värnhem till Östra Kyrkogården, som lades ned 1949, så vet jag att spår och luftledningsstolpar fanns kvar i Sallerupsvägen i höjd med Ellstorp en bit in på 60-talet eftersom vi flyttade dit från Limhamn vid den tidpunkten. Jag minns inte hur det var med växlar etc vid Värnhem.
Linje 7, Schougensbro-Frihamnen (försvann också 1949), hade ju samma sträckning som "koltåget" på den biten, så där torde räls o ledning funnits kvar till någon gång 1963 då "koltåget lades" ned. Det mesta borde dock ha försvunnit när den befintliga Frihamnsviadukten byggdes. Som kuriosa, koltåget gick vidare från Schougensbro med samma sträckning som 3:an över Värnhem till Industrigatan in mot vagnhallen och där fanns en "snutt" från vagnhallen in till gasverket parallellt med S:t Knutsväg, väl synligt genom staketet!
Skriv svar