Fråga om blåvita göteborgsdromedarer

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Åke K

Fråga om blåvita göteborgsdromedarer

Inlägg av Åke K »

Vet inte om frågan ställts tidigare men jag ställer den i så fall igen. Vad innehåller puckeln på Gbg:s nya stombussar?
Bild
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Philip

Inlägg av Philip »

Eftersom länken hänvisar till ännu en fråga, och där med ett för denna tråd felaktigt svar så vill jag säga att puckeln innehåller inget annat än prima gas! Så miljövänligt det går!

Fast Volvo måste skärpa sig - inte får en buss se ut så här! Till och med konkursade Den Oudsten bussarna har en snyggare konstruktion för gasen. Volvos lösning ser tämligen helknäpp ut, varför inte försöka trycka ner tankarna lite djupare? Eller göra dom längre så att dom kan bli lägre?

//
Q
Kontakt:

Inlägg av Q »

Puckeln är till för att montera en strömavtagare på tror jag :wink:
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Jasså de skall såsmåningom bli trådbussar?
Blir de då till "ledtrådbussar" eller till "trådledbussar"? 8)

Hur är det nu, det är väl dromedaren som endast en puckel har?

Sedan kan man ju tycka att puckeln är ett designbrott, den annars ganska så kantiga bussdesignen har en missanpassad aerodynamisk takpuckel...

Annar tycker jag att färgsättningen är helt ok!

Bj.
Vadå jag dyster?
Essray
Kontakt:

Inlägg av Essray »

Är det ngn som kan förklara för mig varför j*vlarana på västtrafik kommit på att inte låta buss 16 stanna på min hållplats, Medicinaregatan? :evil:
"SL, beam me up"
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Essray skrev:Är det ngn som kan förklara för mig varför j*vlarana på västtrafik kommit på att inte låta buss 16 stanna på min hållplats, Medicinaregatan? :evil:
Enkelt. Hållplatsen går inte att komma in till med buss eftersom den skulle fastna i det asfaltslösa spåret före/efter hållplats.

Man borde anlagt en medicinargatehållplats för buss vid trottoaren så att bussen inte behöver in i spårområdet och ställa till oreda!

Stombuss=Tänk rätt, Kör Fel!

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Gäst

Inlägg av Gäst »

TonyM skrev: Enkelt. Hållplatsen går inte att komma in till med buss eftersom den skulle fastna i det asfaltslösa spåret före/efter hållplats.

Man borde anlagt en medicinargatehållplats för buss vid trottoaren så att bussen inte behöver in i spårområdet och ställa till oreda!

Stombuss=Tänk rätt, Kör Fel!

/Tony
Men numera finns det faktiskt en busshållplats på Medicinaregatan, den byggdes iofs rätt nyligen, för ngt år sedan(och dit och kolla onm du inte tror mig).
Och där stannar för närvarande bussarna 58, 158, 753 och 755. Men inte buss 16, trots att den går förbi där. Iofs så stannade den faktiskt där i morse, en eloge till de snälle bussföraren :D
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Medicinaregatans busshållplatser byggdes i samma veva som omläggningen av mölndalsbussarna. Tror 753 stannade där om inte från början, så ganska kort efter introduktionen sommaren 2000. I över två år har kurerna definitivt stått där.

Att 16 inte stannar kan man väl tycka vad man vill om. Medicinaregatan har inte världens största antal resenärer sett över hela dygnet. Även om ordentliga toppar uppstår vissa tider på ffa. morgon, lunch och eftermiddag. Uteblivet stopp där verkar ingå i Västtrafiks intentioner att göra 16 så snabb det bara går om den ska ha några resenärer alls. Inte heller vid Botaniska och Vasa Kyrkogata stannar den nämligen. Däremot har hälsovetarfolket i Annedal fått en ordentlig förbindelse med stan. Vagnen stannar ju inte vid Annedalskyrkan.

Och apropå stombuss. Inte ens en vecka höll uppenbarligen de nya bussarna. Har sett flera den Oudstenbussar (kanske samma omlopp) rulla på linje 16. Hur ska folk nånsin kunna lära att påstigning är tillåtet i alla dörrar när man sätter in vanliga ledbussar på linjen? Kanske någon spårvagnsvän som saboterar stombussar för ett snabbt utbyggnadsbeslut :wink:
Q
Kontakt:

Inlägg av Q »

Kan fylla på med att redan dag två i kör-fel bussens historia så gick det "normala" volvo ledbussar på 16.. Första dagen var det dock lite si och så med skyltningen på bussarna. Jag åkte Chalmers -> Marklandsgatan med en buss skyltad Eketrägatan, som dessutom helatiden envisades med att påstå Annedalskyrkan som nästa hållplats.

Sen har jag observerat att ibland så komm två bussar i stöten, ca 50 meter imellan. Är det planerat eller är det den gamla vanliga förseningseffekten?

//Q
Ragnar D

Inlägg av Ragnar D »

På grund av leveransförseningar har det inte blivit så att alla bussar i starten är nya. I första hand skall GS sätta in DenOudsten gasledbussar men även andra kan förekomma om det inte finns tillräckligt många att tillgå. Sedan kan det naturligtvis även hända att någon av de nya bussarna går sönder.

I går såg jag själv vid Brunnsparken att det var 20-30 personer som köade vid framdörren av en ny stombuss. Trots att jag nämnde att det var tillåtet att stiga in i mitten och där bak gjorde man inte det. Sådant gör naturligtvis att det blir förseningar och då stämmer ju inte de tänkta intervallerna. Så småningom lär man ju sig att påstigning kan ske i alla dörrar och då blir det förhoppningsvis bättre tidtabellshållning. Kommer ihåg att GS för många år sedan provade med 5 min turtäthet på någon spårvagnslinje - man delade på ett tvåvagnståg. Det visade sig att vagnarna ofta körde ihop sig och provet avslutades. Tanken var att man skulle slippa tidtabell eftersom turtätheten var så bra att det inte behövdes allmänhetstidtabell.

Ragnar D
Skriv svar