Oslo, linje 10 før

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Oslo, linje 10 før

Inlägg av Andy »

Linje 10 forsvant i månedsskiftet September/Oktoober 2005, og på dette tidspunktet gikk den mellom Rikshospitalet og Jar

Bild
SL95 150 på Jar 1. November 2002.

Linje 10 har også hatt andre traseer, blant annet mener jeg å huske at den gikk mellom Sagene og Skøyen i 1989.

Andreas
Nico
Inlägg: 173
Blev medlem: måndag 16 september 2002 15:43
Ort: Oslo
Kontakt:

Inlägg av Nico »

Linje 10 gikk jo også Grefsen-Jar en kort stund i forbindelse med ruteomlegginga i påska 2003.
essin
Inlägg: 609
Blev medlem: fredag 19 november 2004 15:47
Ort: Norberg/Uppsala

Inlägg av essin »

Varför drogs linje 10 in? Var det som en del av Sporveiens "en-linje-policy", dvs att de flesta spårvägssträckningarna på sikt ska trafikeras av endast en linje? Jag läste en del om den på sporveien.no, det verkar vara rakt motsatt strategi mot GS/Västtrafiks linjeomläggningar de senaste åren. Vad beror denna skillnad på?
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Inlägg av Piirka »

essin skrev:Varför drogs linje 10 in? Var det som en del av Sporveiens "en-linje-policy", dvs att de flesta spårvägssträckningarna på sikt ska trafikeras av endast en linje? Jag läste en del om den på sporveien.no, det verkar vara rakt motsatt strategi mot GS/Västtrafiks linjeomläggningar de senaste åren. Vad beror denna skillnad på?
Olika tänkesätt och attityder hos politikerna och de som jobbar/planerar i de olika företagen i Oslo, Göteborg och Helsingfors (stora spårvagnsstäder i Norden). I Oslo skall man införa täta intervaller på de olika linjerna (förutom på Briskebylinjen). Trondheimsveien tex får 6-minuters trafik mot dagens 10-minuters.

I Helsingfors går det trögt med utvidningar (förutom nian om ett par år). Nästa år måste HST ytterligare spara. Busslinje 13 (som kör ölbackstransporter från Skatuddsterminalen till centrum) ersätts med tätare trafik på spårvagnslinje 4T; kostnaderna sjunker med ca 80.000 euro (ca 760.000 SEK). Vidare skall nattrafiken på linje 3T upphöra helt from den 4 juni 2006, 3B skall ensam stå för nattrafiken på treornas ringlinje. Samtidigt vill HST glesa ur nattrafiken på linje 4 med 1 tur. Under veckosluten är dessa nattlinjer speciellt populära. Jag tror att HST kunde kamma in avsevärt mera biljettintäkter om man hade ambullerande konduktörer på vagnarna. Tryggheten skulle även öka. Trots att riktlinjen är de att spårvagnarna skall vara den huvudsakliga trafikmedlet i centrum, så har HST fortfarande (sedan 1960-talets nedläggningshysteri) inte kunnat omfatta innebörden i denna linjering.

Piirka
---------------
Språklektion 19 i Mumindalen

Aravalån - statligt subventionerat lån för husbygge
William G.S
Inlägg: 161
Blev medlem: lördag 16 augusti 2003 19:58
Ort: Endepunkt linje 5 storo. (Oslo)

Inlägg av William G.S »

Linje 10 gikk også Disen-Jar tom 1999 også. En periode gikk den også til Kolsås tror det var i 95 eller 96.
William G.S digger tbaner og trikker.
Skriv svar