Varför drogs linje 10 in? Var det som en del av Sporveiens "en-linje-policy", dvs att de flesta spårvägssträckningarna på sikt ska trafikeras av endast en linje? Jag läste en del om den på sporveien.no, det verkar vara rakt motsatt strategi mot GS/Västtrafiks linjeomläggningar de senaste åren. Vad beror denna skillnad på?
essin skrev:Varför drogs linje 10 in? Var det som en del av Sporveiens "en-linje-policy", dvs att de flesta spårvägssträckningarna på sikt ska trafikeras av endast en linje? Jag läste en del om den på sporveien.no, det verkar vara rakt motsatt strategi mot GS/Västtrafiks linjeomläggningar de senaste åren. Vad beror denna skillnad på?
Olika tänkesätt och attityder hos politikerna och de som jobbar/planerar i de olika företagen i Oslo, Göteborg och Helsingfors (stora spårvagnsstäder i Norden). I Oslo skall man införa täta intervaller på de olika linjerna (förutom på Briskebylinjen). Trondheimsveien tex får 6-minuters trafik mot dagens 10-minuters.
I Helsingfors går det trögt med utvidningar (förutom nian om ett par år). Nästa år måste HST ytterligare spara. Busslinje 13 (som kör ölbackstransporter från Skatuddsterminalen till centrum) ersätts med tätare trafik på spårvagnslinje 4T; kostnaderna sjunker med ca 80.000 euro (ca 760.000 SEK). Vidare skall nattrafiken på linje 3T upphöra helt from den 4 juni 2006, 3B skall ensam stå för nattrafiken på treornas ringlinje. Samtidigt vill HST glesa ur nattrafiken på linje 4 med 1 tur. Under veckosluten är dessa nattlinjer speciellt populära. Jag tror att HST kunde kamma in avsevärt mera biljettintäkter om man hade ambullerande konduktörer på vagnarna. Tryggheten skulle även öka. Trots att riktlinjen är de att spårvagnarna skall vara den huvudsakliga trafikmedlet i centrum, så har HST fortfarande (sedan 1960-talets nedläggningshysteri) inte kunnat omfatta innebörden i denna linjering.
Piirka
---------------
Språklektion 19 i Mumindalen
Aravalån - statligt subventionerat lån för husbygge