Texten "DRAWBACK" verkar inte direkt att höra dit. Är det någon slags "gatukonst" ungefär som de miljoner klistermärkt med hjortar och annat som kletas över hela stan i Stockholm?
Om man studerar skylten och tittar på pilarna under vagnen förefaller det ju vara vänstertrafik. Hur hänger det ihop?
Är det v-trafik för spårvagnar på platsen för att kunna ha mittplattformar för eniktningsvagnar med högerdörrar eller är det bara felritat?
Min katalanska har aldrig varit bättre (eller sämre) än nu, men har man litet språkkänsla så kan man tolka "EN ELS DOS SENTIS" som "i båda riktningarna". Det står dock inget om att riktningarna skulle avvika från övrig gatutrafik.
Olle, som tagit bilden, kanske kan lösa mysteriet.
Det finns länder där varningförtåg-skytarna följt med sin tid. Nu är visserligen den här linjen elektrifierad vilket inte framgår av varningsskylten, men det är iallafall inget ånglok på skylten.
lle.
Senast redigerad av Olle den torsdag 27 oktober 2005 18:12, redigerad totalt 1 gånger.
........ och ni som undrar hur det ser ut i Fish Hoek, och vilka bussar som går där, förutom tågen, får här lite upplysande bilder:
Ossis. Typiskt digitalkameror att ha lång reaktionstid.
Och bredvid Fisch Hoek ligger Simonstown där en av sydafrikas största population av åsnepingviner finns. Det var en film på svensk TV häromåret om dessa pingviner som är tamare än taxar och bryr sej inte alls om människorna i sin omgivning.
.......... och så här ser åsnepingvinerna ut. Obs figuren till höger i bild är inte någon pingvin.
lle.
PS anknytningen till lokaltrafik är att till denna spännande plats tar man tåget från Kapstaden. Tänk bara på att välja rätt tåg så att ni inte hamnar i kåkstäderna norrut och att sätta er i en vagn där det är fler människor.
Senast redigerad av Olle den onsdag 01 oktober 2008 10:10, redigerad totalt 1 gånger.
Anders Hanquist skrev:
Om man studerar skylten och tittar på pilarna under vagnen förefaller det ju vara vänstertrafik. Hur hänger det ihop?
Olle, som tagit bilden, kanske kan lösa mysteriet.
Näärå, det är högertrafik fortfarande i Spanien och i Katalanien, för såväl bilar som för spårvagnar
Jaha. Om pilarna inte är felritade så betyder de alltså inte färdriktning utan blickriktning. I London brukar det vara pilar målade i gatan kompletterade med texten "Look right" vid övergångsställen. Måste vara något liknande. Men litet förvillande verkar det ändå.
Anders Hanquist skrev:
Jaha. Om pilarna inte är felritade så betyder de alltså inte färdriktning utan blickriktning. I London brukar det vara pilar målade i gatan kompletterade med texten "Look right" vid övergångsställen. Måste vara något liknande. Men litet förvillande verkar det ändå.
........ och så här trevligt kan man också göra skyltarna för att det ska dra uppmärksamheten till sej, speciellt för små barn som ska lära sej och är nyfikna på allt som ser kul ut. Logiken med "i blickpunkten" klarar nog inte små barn, när inte ens vi klarar det. Detta måste utredas.
Man är för övrigt väldigt duktig på att skylta med kartor och hänvisningar. Det är aldrig någon tvekan om hur man ska gå för att komma till spårvagnen exempelvis.
Ser jag rätt att spårvagnarna går åt båda hållen på ett enkelspår i deras egen fil i mitten av vägen? Antar då att det är som i Sverige, att bilar måste stanna för fotgängare som vill korsa vägen men fotgängarna måste vänta för spårvagnar, med tanke på hur övergångsstället är målat på vägen.
andreaspain skrev:
Antar då att det är som i Sverige, att bilar måste stanna för fotgängare som vill korsa vägen men fotgängarna måste vänta för spårvagnar, med tanke på hur övergångsstället är målat på vägen.
Jag kommer inte ihåg om man alltid stannade när vi skulle gå över gatan, men jag tror det eftersom vi under de veckorna vi voro där aldrig såg någon bil som buskörde, körde för fort, rivstatade eller tvärnitade. Kort sagt kör tydligen japaner exemplariskt. Om japanerna har någon dold machoidentitet så går det iallafall inte ut över bilkörandet. Man kanske tar igen det på karaoken?
Några bilder med övergångsställen och spårväg i Japan .....
Tänk på att det är vänstertafik i Japan. Gatumarkeringen var alltid synlig, inte fragmentarisk som här i Sverige. Märk även att man har vita streck vid trottoarsidan också. Något åtminstone jag saknar i Sverige. I ruskväder kan det vara svårt att se trottoarkanter och refuger.
Olle skrev:Man är för övrigt väldigt duktig på att skylta med kartor och hänvisningar. Det är aldrig någon tvekan om hur man ska gå för att komma till spårvagnen exempelvis.
lle.
Det där är något som Berlin borde titta närmare på.
Åtminstone i en korsning med spårväg åt fyra håll såg det ut ungefär som på bilden du visar, med skillnaden att Berlin sombekant har högertrafik. Hållplatserna låg alltså *före* korsningen, och om man skulle i en viss riktning så var det bara att titta på tabellerna och hoppas på tur, man kunde ge sig sjutton på att oavsett åt vilket håll man skulle åka så kom det en vagn i den riktning man skulle infarandes förbi en annan hållplats än den man själv stod vid. DUMT. Varför gör man på det viset?
Ibland ser man endast en lämnaföreträdesskylt utan påmålade spårvagnar. som här i Arad. Jag undrar om vi skulle klara av att ha spårvagnar i rondeller i Sverigr?
lle.
Senast redigerad av Olle den onsdag 01 oktober 2008 10:13, redigerad totalt 1 gånger.