nästan varannan låggolv

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
gunnar nordström

nästan varannan låggolv

Inlägg av gunnar nordström »

:o Nu som deltidspensionär rullar jag barnvagn i Göteborg. Det är lätt, att ta sig ombord på M31:orna, men inte på de andra, men det finns villiga som hjälper till (ibland) utan att man frågar. FRÅGA, nu när nästan alla M31 är ombyggda, kan man inte fördela dem på alla linjer? Jag vet att en del medlemmar, som skriver här och jobbar på spårvägen kanske kan svara.
Mr. Burns

Re: nästan varannan låggolv

Inlägg av Mr. Burns »

gunnar nordström skrev::o Nu som deltidspensionär rullar jag barnvagn i Göteborg. Det är lätt, att ta sig ombord på M31:orna, men inte på de andra, men det finns villiga som hjälper till (ibland) utan att man frågar. FRÅGA, nu när nästan alla M31 är ombyggda, kan man inte fördela dem på alla linjer? Jag vet att en del medlemmar, som skriver här och jobbar på spårvägen kanske kan svara.
När M31orna började bli vanliga på gatorna (för några år sedan) skrev jag ett brev till Västtrafik och Trafikkontoret där jag påtalade den stora poängen med att mer aktivt marknadsföra låggolvet. Jag uppmanade till tidtabellslagda låggolvsturer på alla linjer. Svaret blev något i stil med: "Tack för ditt intresse". Någon anledning till att M31orna i många fall verkar gå på slumpmässiga omlopp fick jag inte

Idag finns snart 80 M31or (minus tio skadade). Men fortfarande är trean den enda linjen som har låggolvsgaranti, även om flera andra nästan aldrig heller går med annat än M31.

Sprid ut M31orna på alla linjer och se till att i alla fall var tredje avgång sker med låggolvsvagn. I lågtrafik kanske t.o.m. varannan vagn. På så sätt kan tidtabellen garantera att vissa turer går med låggolv. Övriga M31or kan spridas ut på resterande turer och stå i reserv.

Så länge folk inte vet vilken vagntyp som kommer finns inte en chans att rullstolsresenärerna börjar våga ta vagnen. Barnvagnsresenärerna skulle få en bra mycket bättre situation än dagens. 15-20 minuters väntan på barnvagnsvänlig spårvagn tror jag inte är något problem, framförallt om man har lite framförhållning.

/Michael
Resenär

Nej, det var ett dåligt förslag

Inlägg av Resenär »

Med ca varannan - var tredje vagn som låggolv betyder väntetider med turtätheter 10 -12 15 -20 minpå upp till 30- 36 - 45 - 60 minuter i värsta fall, och sen med ett byte kan det bli det dubbla. Jag skulle inte önska min värste ovän något så djävligt.
I barnvagnsfallet måste det vara mycket bättre att lyfta av och på en barnvagn.
Däremot borde man fundera på till vilka linjer kan kan utöka låggovsvagnarna till.
Mr. Burns

Re: Nej, det var ett dåligt förslag

Inlägg av Mr. Burns »

Resenär skrev:Med ca varannan - var tredje vagn som låggolv betyder väntetider med turtätheter 10 -12 15 -20 minpå upp till 30- 36 - 45 - 60 minuter i värsta fall, och sen med ett byte kan det bli det dubbla. Jag skulle inte önska min värste ovän något så djävligt.
I barnvagnsfallet måste det vara mycket bättre att lyfta av och på en barnvagn.
Däremot borde man fundera på till vilka linjer kan kan utöka låggovsvagnarna till.
Var nog lite otydlig. Mina väntetider utgick från första bästa vagn i tabellen. Dvs. om en vagn avgår 17.00 kan man i rusningstrafik räkna med låggolvsvagn inom 20 min. I lågtrafik (varannan låggolv) skulle motsvarande väntetid vara 12 min. Utgår man från godtycklig tid på hållplatsen blir tiderna givetvis längre (30 resp. 24 min).

Vad är det som är så djävligt med att varannan/var tredje vagn går med låggolv på alla linjer? Idag har vissa ingen möjlighet att utnyttja låggolvsvagn och andra har ytterst svårt, då vagnarna tursätts högst oregelbundet.

Poängen som jag kanske inte framhöll tillräckligt var inte att man bara ska behöva vänta en viss tid, utan att det tydligt ska framgå i tidtabellerna vilka vagnar som har låggolv. En planerande barnvagnsresenär kan då utan problem välja turer med M31.

Förstår inte riktigt vad du menar med att fundera på vilka linjer man kan utöka låggolvsvagnarna till. Alla linjer har idag låggolvsvagnar mer eller mindre. Tian rätt sällan, men ändå. Du kanske menar att garantin ska gälla fler linjer. Ok, det är inte optimalt enligt mig, men bättre än idag. Det bästa vore att alla får nytta av dessa vagnar.

/Michael
Användarens profilbild
JAgr

Inlägg av JAgr »

När M32 kommer är avsikten att på sikt få 100% låggolv. Ordern just nu omfattar 40 nya M32 då skall/bör ca 80 M28/M29 lyftas ut. Fördelningen blir då 80 M31, 40 M32 20 M29-tåg ( 1 tåg = 2 vagnar ). De kvarvarande M29:s framtid är avhängig på utvecklingen av optionsordern som finns med i avtalet ( som max 40 vagnar ).
/JAgr
Resenär igen

Bättre med låggolv på några linjer än stor osäkerhet

Inlägg av Resenär igen »

Jag anser ändå att det är bättre att man på några linjer vet att det alltid/nästan alltid kommer en låggolvsvagn än att det i bland kommer en låggolvsvagn på alla spårvagnslinjer. Detta dels därför att det blir orimliga vänte- och bytestider på detta sätt - för den som inte kan klara trappor -, dels därför att det i praktiken inte kommer att gå att garantera en viss tur med låggolv på en viss linje.
Att trafikera alla turer med låggolvsvagn kräver utbyte av samtliga M28 och M29 mot något nytt. Detta är tyvärr långt borta, trots de nya M32:orna, och Banverkets nyss publicerade plan.
Användarens profilbild
Jonas
Kontakt:

Re: Bättre med låggolv på några linjer än stor osäkerhet

Inlägg av Jonas »

Resenär igen skrev:Jag anser ändå att det är bättre att man på några linjer vet att det alltid/nästan alltid kommer en låggolvsvagn än att det i bland kommer en låggolvsvagn på alla spårvagnslinjer. Detta dels därför att det blir orimliga vänte- och bytestider på detta sätt - för den som inte kan klara trappor -, dels därför att det i praktiken inte kommer att gå att garantera en viss tur med låggolv på en viss linje.
Att trafikera alla turer med låggolvsvagn kräver utbyte av samtliga M28 och M29 mot något nytt. Detta är tyvärr långt borta, trots de nya M32:orna, och Banverkets nyss publicerade plan.
Om jag har förstått det rätt så finns det tursatta låggolvsbussar i Stockholm där det i tidtabellen garanteras en låggolvsbuss en viss tur.
Eller är jag ute och cyklar (dressin), nu?`

/Jonas.
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Jonas skrev: Om jag har förstått det rätt så finns det tursatta låggolvsbussar i Stockholm där det i tidtabellen garanteras en låggolvsbuss en viss tur.
/.../
I tidtabellerna för Stockholms innerstad markeras de linjer som normalt alltid körs med låggolv. Således inte turer.

mvh/ Jörgen G
Martin Bernandersson

Inlägg av Martin Bernandersson »

Jonas skrev:
Om jag har förstått det rätt så finns det tursatta låggolvsbussar i Stockholm där det i tidtabellen garanteras en låggolvsbuss en viss tur.

/Jonas.
Du är i fel stad. Det är i Norrköping som det är klart markerat vilka turer på linje 2 som går med låggolv.

/Martin
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

För att då avslutningsvis kompromissa lite håller jag med resenären om att låta fler turer få låggolvsgaranti. Vad som helst är bättre än idag! På linjerna 1, 4, 5 och 7 är det en salig blandning av vagntyper som går. 2/6 håller sig oftast till M31 även om en ensam pedal smyger sig in titt som tätt. Tian och elvan vet man var man har. Dvs. pedaler mest hela tiden förutom när elvan går i gemensamma omlopp med linje 8.
gunnar nordström

låggolv barnvagnar

Inlägg av gunnar nordström »

:) Tack för alla svar/inlägg. För mig som inte har så bråttom, kan man vänta en till två vagnar, och om det gick att tidtabells visa låggolsvagnarna hade man oxå kunnat planera resan.

Hur som helst har vi skapat en debatt!

När det gäller de nya 40 italienska vagnarna, tar det tid innan de kommer fullt ut i trafik (år 2005?). Tänk oxå att de skall fungera (på tex vintertid med tex snö).
Användarens profilbild
Jonas
Kontakt:

Inlägg av Jonas »

Martin Bernandersson skrev:
Jonas skrev:

/Jonas.
Du är i fel stad. Det är i Norrköping som det är klart markerat vilka turer på linje 2 som går med låggolv.

/Martin
Ja, ja - detaljer. :-)
Poängen gick fram ändå: Att det inte alls är omöjligt med turfasta låggolvsalternativ.

/Jonas.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

JAgr skrev:När M32 kommer är avsikten att på sikt få 100% låggolv. Ordern just nu omfattar 40 nya M32 då skall/bör ca 80 M28/M29 lyftas ut. Fördelningen blir då 80 M31, 40 M32 20 M29-tåg ( 1 tåg = 2 vagnar ). De kvarvarande M29:s framtid är avhängig på utvecklingen av optionsordern som finns med i avtalet ( som max 40 vagnar ).
/JAgr
Stämmer detta verkligen?
Det är väl vagnbrist idag, hur många M32:or går åt för att bygga bort denna, eller är det löst i och med att man får tillbaka alla M31:or om ett par veckor eller mer...

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

TonyM skrev: Stämmer detta verkligen?
Det är väl vagnbrist idag, hur många M32:or går åt för att bygga bort denna, eller är det löst i och med att man får tillbaka alla M31:or om ett par veckor eller mer...

/Tony
Hei!
Hvilke M31 er det som står med kolisjonsskader, eller til ombygning hos MBG?

Andreas
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

TonyM skrev:
JAgr skrev:När M32 kommer är avsikten att på sikt få 100% låggolv. Ordern just nu omfattar 40 nya M32 då skall/bör ca 80 M28/M29 lyftas ut. Fördelningen blir då 80 M31, 40 M32 20 M29-tåg ( 1 tåg = 2 vagnar ). De kvarvarande M29:s framtid är avhängig på utvecklingen av optionsordern som finns med i avtalet ( som max 40 vagnar ).
/JAgr
Stämmer detta verkligen?

/Tony
Och även om nu vagnbristen löses med M31 innebär väl det att man knappast får några större överskott på vagnar. Dvs. kapacitetstillskottet som C-delarnas ger löser bara de nya behoven som kommit med det utökade linjenätet och trafikökningen. Alltså måste samtliga pedaler fortfarande rulla?!

Om inte en omfattande utskrotning redan påbörjats borde drygt 120 pedaler finnas idag och vad händer med de 20 som du inte nämner?
Användarens profilbild
JAgr

Inlägg av JAgr »

Spårvagnsmicke skrev:Om inte en omfattande utskrotning redan påbörjats borde drygt 120 pedaler finnas idag
Vet inte vem du refererar till men ändå:

Vi börjar med 120 M28/M29
80 M21 --> 80 M31 ca 10% kapacitetsökning ca 30 M28/M29 ( 90 kvar )
40 M32 motsvarar 80 M28/M29 ( 10 kvar )
40 option M32 motsvarar 80 M28/M29 ( netto -70 )
Detta är då kapacitetsökningen om man skrotar alla M28/M29
Nu är dessa siffror grovt tillyxade men i princip riktiga.
Spårvagnsmicke skrev:vad händer med de 20 som du inte nämner?
Jag förstår inte vad du syftar på med de 20 som inte nämns? I ovan skissade scenario kommer alla M28/M29 att skrotas ut.

/JAgr
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

JAgr skrev:
Spårvagnsmicke skrev:Om inte en omfattande utskrotning redan påbörjats borde drygt 120 pedaler finnas idag
Vet inte vem du refererar till men ändå:

Vi börjar med 120 M28/M29
80 M21 --> 80 M31 ca 10% kapacitetsökning ca 30 M28/M29 ( 90 kvar )
40 M32 motsvarar 80 M28/M29 ( 10 kvar )
40 option M32 motsvarar 80 M28/M29 ( netto -70 )
Detta är då kapacitetsökningen om man skrotar alla M28/M29
Nu är dessa siffror grovt tillyxade men i princip riktiga.
/JAgr
Refererar till SLMs uppgifter om 66 M28 och 58 M29 år 2000. Det skulle ge 124 st pedalvagnar och en avrundning nedåt kändes troligast mot bakgrund av ev. olyckor. Är dagens situation en helt annan emotser jag gärna en uppdatering.

Jag är med på att M31orna skulle ge ett kapacitetstillskott motsvarande 30 pedalvagnar. I min frågeställning utgick jag från att rådande vagnbrist är löst först efter leverans av alla M31. Dvs. att de 30 pedalvagnarna motsvarar det ökade kapacitetsbehovet som kom med nya linjenätet. Jag menar, om nu linje 12 faller på vagnbrist låter det konstigt om 30 pedalvagnar kan avställas i.o.m. M31ornas ankomst.
JAgr skrev:
Spårvagnsmicke skrev:vad händer med de 20 som du inte nämner?
Jag förstår inte vad du syftar på med de 20 som inte nämns? I ovan skissade scenario kommer alla M28/M29 att skrotas ut.

/JAgr
Du skrev att fördelningen efter leverans av 40 M32 skulle vara 80 M31 och 20 M29. 80 M28/29 kunde ersättas av M32 och då undrade jag var resterande 20 M28/29 tog vägen. Vad som händer efter ytterligare M32 vågar jag inte ens resonera kring.
Användarens profilbild
JAgr

Inlägg av JAgr »

Spårvagnsmicke skrev:Du skrev att fördelningen efter leverans av 40 M32 skulle vara 80 M31 och 20 M29. 80 M28/29 kunde ersättas av M32 och då undrade jag var resterande 20 M28/29 tog vägen. Vad som händer efter ytterligare M32 vågar jag inte ens resonera kring.
Jaha! Men då läste du inte att jag skrev tåg = 2 pedalvagnar vilket blir 40 st.

Målsättningen är att i Göteborg skall trafiken ske med 30 meters tåg.
Dvs en M31/M32 eller två pedalvagnar.

Hursomhelst tror jag vi är ganska överens om framtiden. Håller med dig om osäkerheten om framtida M32.
/JAgr
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

JAgr skrev:
Spårvagnsmicke skrev:Du skrev att fördelningen efter leverans av 40 M32 skulle vara 80 M31 och 20 M29. 80 M28/29 kunde ersättas av M32 och då undrade jag var resterande 20 M28/29 tog vägen. Vad som händer efter ytterligare M32 vågar jag inte ens resonera kring.
Jaha! Men då läste du inte att jag skrev tåg = 2 pedalvagnar vilket blir 40 st.

Målsättningen är att i Göteborg skall trafiken ske med 30 meters tåg.
Dvs en M31/M32 eller två pedalvagnar.

Hursomhelst tror jag vi är ganska överens om framtiden. Håller med dig om osäkerheten om framtida M32.
/JAgr
:oops: Det finns inget försvar till detta lässlarv. En hel eftermiddag av frågetecken helt i onödan.

Med andra ord är det alltså klart att inga pedalvagnar kommer att kunna rangeras ut när sista M31an anländer?

/Michael
Skriv svar