Fenomenet Metro
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
-
Fenomenet Metro
Hej,
Den kära, gratis Metrotidningen som ligger både här och där. I Göteborg finns det gott om på både bussar och spårvagnar. Och inte blir det bättre av att en del skräpar ner och sticker ner gamla, äckliga Metrotidningar vid stolarna, blandat med äppelskruttar och annat skit. Känns det igen?
mvh,
Lukas
Den kära, gratis Metrotidningen som ligger både här och där. I Göteborg finns det gott om på både bussar och spårvagnar. Och inte blir det bättre av att en del skräpar ner och sticker ner gamla, äckliga Metrotidningar vid stolarna, blandat med äppelskruttar och annat skit. Känns det igen?
mvh,
Lukas
-
Re: Fenomenet Metro
Men det har väl inte så mkt med själva tidningen att göra som det har med folks attityd till att ta med sig/slänga en tidning på ngt vettigt ställe efter läsningen...????Lukas Johansson skrev:Hej,
mvh,
Lukas
Instämmer. Kunde människor ta reda på sitt eget skräp/tidningar och slänga det i en papperskorg vore mycket vunnet. Nu läser folk t.ex Metro, lägger den bredvid sig och vad händer efter ett tag? Jo, vinden tar självklart tag i tidningen och blåser iväg den. Samma sak med Gyllene Måsens produkter, släpa med det hela vägen från "restaurangen", ät upp det, och helt plötsligt kan man inte bära resterna utan slänger/lägger det bredvid sig. Detta trots att det är mycket lättare nu än var det var från början, nu när innehållet är uppätet.virtual1 skrev: Men det har väl inte så mkt med själva tidningen att göra som det har med folks attityd till att ta med sig/slänga en tidning på ngt vettigt ställe efter läsningen...????
Allt handlar om inställningen, "det finns dom som jobbar med att städa", "vem bryr sig", "jag orkar inte" eller "papperskorgen är full och jag orkar inte gå till nästa". Välj vilken ursäkt som passar. Tillråga på allt så undrar dessa nedskräpare varför det blir dyrare och dyrare att resa. Skulle dom lägga ihop ett plus ett och inse sin egen del i det hela vore det ju bra, men det kanske är en dröm för bra att vara sann att tro något sådant inträffar?
//Rojje
Jag tror inte på det. Felet med Metro och City är snarare att de är gratis. En tidning som inte kostar något, den är inte värd något när du har läst färdigt den. En godispåse är inte värd något när du har ätit upp innehållet. En tysk stålburk utan någonting i är inte heller värd något. Och ett periodkort som gått ut är inte heller värt något.rojje skrev:Allt handlar om inställningen, "det finns dom som jobbar med att städa", "vem bryr sig", "jag orkar inte" eller "papperskorgen är full och jag orkar inte gå till nästa". Välj vilken ursäkt som passar.
Det är därför man hittar en säck Metro och City i varje tåg, men högst tre tidningar som kostar något. Det är därför man hittar massor med tomma godispåsar men sällan något godis. Det är därför man kan hitta uppemot 25 tyska stålburkar men sällan några av aluminium. (Det här gäller läskburkar, inte ölburkar- där är det av någon anledning tvärtom. Gissningsvis är det svårare för småbutikerna att sälja tyska ölburkar utan att det märks...) Och det är därför som periodkorten som ligger kvar i allmänhet gick ut åtminstone dagen innan.
Min gissning är att samhället inte är redo för att ge folk något gratis. Om det ligger en hel säck gratistidningar i ett tåg som har gått Vällingby-Farsta och tillbaka, hur skulle det då se ut i tågen om det t ex vore gratis att åka?
-
Det beror nog mest på att folk läser sina DN/SVD eller dyl. hemma eller på jobbet, inte att de kostar pengar. Lästa Aftonbladet/Expressen som också kostar kan du garanterat hitta på t-banan eller pendeln, skillnaden är att de tar längre tid att läsa så a) antingen hinner de inte läsas på den pendelsträcka du har och därför inte kastas i vagnen eller b) sparar du den till du har längre tid att läsa den, exempelvis hemma!JDS skrev:Jag tror inte på det. Felet med Metro och City är snarare att de är gratis. En tidning som inte kostar något, den är inte värd något när du har läst färdigt den. En godispåse är inte värd något när du har ätit upp innehållet. En tysk stålburk utan någonting i är inte heller värd något. Och ett periodkort som gått ut är inte heller värt något.rojje skrev:Allt handlar om inställningen, "det finns dom som jobbar med att städa", "vem bryr sig", "jag orkar inte" eller "papperskorgen är full och jag orkar inte gå till nästa". Välj vilken ursäkt som passar.
Det är därför man hittar en säck Metro och City i varje tåg, men högst tre tidningar som kostar något.
Nöjesguiden är ju t.ex. också gratis, men inte tusan hittar du särskilt många sådana på pendeln/t-banan heller - o det beror på precis samma orsak som jag skrev ovan, pengarna betyder inget men den tar tid att läsa!
F.ö. hade du hittat precis lika många aluminiumburkar som stålburkar om
det inte vore så att faktiskt mindre välbeställda människor regelbundet letar efter dem och plockar bort dem från där de skräpar innan du hinner se att det legat ngn där!
Godispåsar etc. som är tomma har ju någon betalt för från första början med och äger precis som du säger inget värde efter uppätandet och då är det den taskiga attityden som kommer in igen. Godis är nåt som ätes relativt snabbt ur en påse också o kanske inte känns så 'relevant' att ta med hem pga den snabba tiden det åtgår att äta dem!
Nejdu, samhället kan nog ta emot gratis saker, men inställningen till skräp är helt fel istället, kola på hur våra parker här i SThlm sett ut efter sommarens alla picnicar, bedrövligt

Varför kan inte SL och/eller Conex gå ut med budskapet att man INTE skall lämna tidningarna i tåget! Och inte lägga dem bland nya tidningar! Det finns gott om behållare för begagnade metro! Ibland får man gräva djupt ner i tidningshållarna för att komma åt frächa exemplar!
Jag vet att man redan nu uppmanar folk att ta med tidningarna ur tåget, men man är ganska lågmäld med den uppmaningen!
Jag vet att man redan nu uppmanar folk att ta med tidningarna ur tåget, men man är ganska lågmäld med den uppmaningen!
-
Rätt ofta på mornarna rullar det en text på displayerna som uppmanar folk att ta med sig sin tidning ut ur vagnarna, men eftersom 'folk är idioter' som en kompis till mig uttryckte sig så läser ju aldrig folk vad som står på displayernaLÅ1 skrev:Varför kan inte SL och/eller Conex gå ut med budskapet att man INTE skall lämna tidningarna i tåget! Och inte lägga dem bland nya tidningar! Det finns gott om behållare för begagnade metro! Ibland får man gräva djupt ner i tidningshållarna för att komma åt frächa exemplar!

[quote="virtual1"]Det beror nog mest på att folk läser sina DN/SVD eller dyl. hemma eller på jobbet, inte att de kostar pengar. Lästa Aftonbladet/Expressen som också kostar kan du garanterat hitta på t-banan eller pendeln, skillnaden är att de tar längre tid att läsa så a) antingen hinner de inte läsas på den pendelsträcka du har och därför inte kastas i vagnen eller b) sparar du den till du har längre tid att läsa den, exempelvis hemma!
Jag tror dig inte. Det tar nog längre tid att läsa Metro än att läsa en kvällstidning. Dessutom är det högre kvalitet på innehållet. Med samma resonemang kan du väl lämna kvällstidningen och ta med dig Metro. Men det gör du inte. För kvällstidningen har du betalat för. (Jag påstår inte att mitt resonemang är sant, men det är inte sämre än ditt!)
Jag tror dig inte. Det tar nog längre tid att läsa Metro än att läsa en kvällstidning. Dessutom är det högre kvalitet på innehållet. Med samma resonemang kan du väl lämna kvällstidningen och ta med dig Metro. Men det gör du inte. För kvällstidningen har du betalat för. (Jag påstår inte att mitt resonemang är sant, men det är inte sämre än ditt!)
-
Ja men jag för inte det resonemanget att det tar längre tid att läsa Metro än en kvällstidning, det är det du som gör! - Metro är _designad_ för korta resor o för att läsas snabbt, o innehåller vanligtvis runt 40 sidor, varav det i dagens tidning var 22 sidor reklam!!!! (då räknade jag med platsannonserna också) - en Expressen eller Aftonbladet innehåller vanligtvis uppemot 70 sidor och ungefär 35-40% reklam, så i teorin tar en Expressen/Aftonbladet ungefär dubbelt så lång tid att läsa som en Metro! - en Metro läser/bläddrar nog de flesta igenom på 10-15 minuter varav en kvällstidning då borde ta runt en halvtimma, vilket är betydligt längre än jag sitter o pendlar dagligen! - SAMT att du antagligen köper Expressen/Aftonbladet på vägen _hem_ från ditt jobb, o då har du ju (troligtvis) din pappersinsamling hemma som nog inte känns så främmande att ta med tidningen till - däremot har du knappast nån pappersinsamling på ditt jobb o skiter nog i var din Metro/City efter att du pendlat färdigt på morgonen!JDS skrev:Jag tror dig inte. Det tar nog längre tid att läsa Metro än att läsa en kvällstidning. Dessutom är det högre kvalitet på innehållet. Med samma resonemang kan du väl lämna kvällstidningen och ta med dig Metro. Men det gör du inte. För kvällstidningen har du betalat för. (Jag påstår inte att mitt resonemang är sant, men det är inte sämre än ditt!)virtual1 skrev:Det beror nog mest på att folk läser sina DN/SVD eller dyl. hemma eller på jobbet, inte att de kostar pengar. Lästa Aftonbladet/Expressen som också kostar kan du garanterat hitta på t-banan eller pendeln, skillnaden är att de tar längre tid att läsa så a) antingen hinner de inte läsas på den pendelsträcka du har och därför inte kastas i vagnen eller b) sparar du den till du har längre tid att läsa den, exempelvis hemma!
För mig har det ingen betydelse vad tidningen kostar, är den färdigläst hamnar den snart i närmaste papperskorg. I min lägenhet sväller kassen med gamla tidningar konstant över sina bräddar så jag bär aldrig hem en tidning utan anledning. En sådan anledning kan vara att jag inte har läst klart tidningen och ser fram emot att lägga mig på soffan och göra det, och där finns det faktiskt en skillnad: jag bär sällan hem en Metro av den enkla anledningen att om jag inte har läst klart Metron så är det för att jag har läst DN först, och då finns det ändå inga nyheter i Metron som inte redan har stått i DN.
Jag tror det skulle hjälpa rätt mkt om man satte upp tidningsinsamlingar på plattformarna... men det kanske inte är möjligt pga brandrisk kom jag på nu medans jag skrev det ;)
Men åtminstone lite fler tidningsinsamlingar. En per station iaf. För det är många som faktiskt använder dem när de finns men som det är nu verkar det bara finnas vid större stationer..
Men åtminstone lite fler tidningsinsamlingar. En per station iaf. För det är många som faktiskt använder dem när de finns men som det är nu verkar det bara finnas vid större stationer..
Plocka Metro
Låt SPX plocka tidningar när tågen gör uppehåller eller vänder!!
Dom sitter ju mest och vilar sig i sina varma spärrar i alla fall.
V.H
Lasse Braun
Dom sitter ju mest och vilar sig i sina varma spärrar i alla fall.
V.H
Lasse Braun
I göteborg uppmanas resenärerna att stoppa tillbaka metro i hållaren för nya tidningar. Det verkar funka hyffsat bra, folk fattar att de helst inte ska dregla i tidningen och sen stoppa tillbaka denLÅ1 skrev:Varför kan inte SL och/eller Conex gå ut med budskapet att man INTE skall lämna tidningarna i tåget! Och inte lägga dem bland nya tidningar! Det finns gott om behållare för begagnade metro! Ibland får man gräva djupt ner i tidningshållarna för att komma åt frächa exemplar!

Jag är den typen som heldre går en omväg till en plats där jag vet att det brukar finnas frächa Metro även på eftermiddagen än att jag plockar upp en begagnad! Men ser jag att det ligger frächa exemplar i botten av ett ställ så tar jag där, även om det är närmare en meter med skräptidningar överst!mats skrev:I göteborg uppmanas resenärerna att stoppa tillbaka metro i hållaren för nya tidningar. Det verkar funka hyffsat bra, folk fattar att de helst inte ska dregla i tidningen och sen stoppa tillbaka denLÅ1 skrev:Varför kan inte SL och/eller Conex gå ut med budskapet att man INTE skall lämna tidningarna i tåget! Och inte lägga dem bland nya tidningar! Det finns gott om behållare för begagnade metro! Ibland får man gräva djupt ner i tidningshållarna för att komma åt frächa exemplar!
Många begagnade tidningar är välrullade och ser ut som små vedträd. Och seduco-rutan kan ju vara löst, bilagor saknas, sidor utrivna!
Problemet känns igen i Helsingfors också. Inte enbart pga nedskräpnigen anser jag att man borde sluta dela ut dessa blaskor gratis i kollektivtrafiken, utan också därför att deras journalistiska nivå är mycket låg. Dom innehåller inget som är värt att läsa, dom bara citerar samma nyhetstelegram som lästs upp på teve kvällen innan.Lukas Johansson skrev:Hej,
mvh,
Lukas
mvh Rainer
Lukas[/quote]
Problemet känns igen i Helsingfors också. Inte enbart pga nedskräpnigen anser jag att man borde sluta dela ut dessa blaskor gratis i kollektivtrafiken, utan också därför att deras journalistiska nivå är mycket låg. Dom innehåller inget som är värt att läsa, dom bara citerar samma nyhetstelegram som lästs upp på teve kvällen innan.
mvh Rainer[/quote]
Tja, det är väl det man brukar säga, är det stavfel i TT:s telegram, är det stavfel i Metro också...
Problemet känns igen i Helsingfors också. Inte enbart pga nedskräpnigen anser jag att man borde sluta dela ut dessa blaskor gratis i kollektivtrafiken, utan också därför att deras journalistiska nivå är mycket låg. Dom innehåller inget som är värt att läsa, dom bara citerar samma nyhetstelegram som lästs upp på teve kvällen innan.
mvh Rainer[/quote]
Tja, det är väl det man brukar säga, är det stavfel i TT:s telegram, är det stavfel i Metro också...
Skönt att slippa titta på TVR.Silfverberg skrev:Problemet känns igen i Helsingfors också. Inte enbart pga nedskräpnigen anser jag att man borde sluta dela ut dessa blaskor gratis i kollektivtrafiken, utan också därför att deras journalistiska nivå är mycket låg. Dom innehåller inget som är värt att läsa, dom bara citerar samma nyhetstelegram som lästs upp på teve kvällen innan.

Allvarligt talat så tycker jag att det största problemet med Metro är det avtal man ofta har med kollektivtrafiken.
Hur lång tid gäller avtalet mellan Metro och t.ex. SL, Västtrafik/GS o.s.v.?
Vad för lagar reglerar den här typen av verksamhet? I princip kan man ju betrakta det som en försäljning och en upphandling i ett, kollektivtrafiken säljer utrymme för metro-distributionen samtidigt som man för samma fiktiva belopp köper utrymme för att förmedla information i tidningen Metro. Det här borde väl gå under lagen om offentlig upphandling och liknande idag?
Det jag retar mig på är alltså att det är en enda tidning som har monopol på verksamheten, till synes helt utan några krav på tidningens innehåll...