Varning spårväg !

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Varning spårväg !

Inlägg av Olle »

Det finns olika skyltar för "Varning Spårväg" i alla länder, kanske tom i olika städer i samma land.

Bild

(fast det här var ju inte en spårvagn).

Bild

(och det här är ju ingen varningsskylt heller)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

8) lle.
:-)lle
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Kul med ett något anorlunda tema!
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Ännu en "varning spårväg"sbild. denna gång med en bomfällning, inte så vanligt i miljonstäder .........

Bild

:oops: lle.
Mikael Karlsson

Inlägg av Mikael Karlsson »

Det där med bommar är vanligt i USA, speciellt på de nya system som kom till under 1980-talet, typ Sacramento osv. Dock är väl bommar i USA inget vidare skydd. Många chansar tydligen ändå att hinna före. Både när det gäller korsningar med tåg som spårvagn.

Såg ett TV-program (tror det var Discovery) om tåg och olyckor i USA. Mänskligheten hade ingen respekt för tåg och bommar. Vilket gav många olyckor till följd :roll: :evil:

Mikael :shock:
Användarens profilbild
Piirka

Inlägg av Piirka »

De två första bilderna år nog hållplatsskyltar för trådbuss resp. spårvagn. Spårvagnen på den senare skylten ser lustig ut, precis som om man tagit en ledbuss och försett den med en saxbygel :D De här hållplatsskyltarna är en gåva från Sovjetunionen till de övriga forna öststatsländerna, för man hittar dem alltfrån MOCKBA till Praha och däröver åt olika håll.

I Rumänien trotsade Ceaucescu mot Big Brother Moskva och åkte därför på ett annat spår. Bilden med en femma i en cirkel ovanför ett spårvagnspiktogram ser ut som en hållplatsskylt. Tilläggskylten under visar turintervaller samt de första och sista avgångarna om var- resp. helgdagar. Den där tidtabellen är inte något att hurra för, hur ska man veta vilka minuttal spårvagnen avgår då det är 15-minuters trafik. Har man otur, så har man precis missat vagnen med en minut och nästa kommer om 14 minuter. Okej, man kan kanske räkna 15 minters intervaller bakåt från kl. 23.10

Apropå bommar. Har flera gånger sett hur man kör genom en plankorsning med halvbommar då bommarna är nedfällda. Bara att först köra på fel körfil förbi bommen på egen fil och vidare över spåren... Livet för dessa dårfinkar tycks vara så trist och tråkigt att de måste spela rysk rulett. En bra lösning vore en uppfällbar spikmatta, som kommer upp ur asfalten samtidigt då bommarna fälls ned :twisted:

Piirka
---------------
Språklektion 4 i Mumindalen
aftis/aftonläroverk - kvällslinje vid högstadium eller gymnasium
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Piirka skrev:
........ En bra lösning vore en uppfällbar spikmatta, som kommer upp ur asfalten samtidigt då bommarna fälls ned :twisted:
Lugn, det finns redan. I Föregångslandet Ryssland fäller man upp luckor av stålplåt mot trafiken när bommarna går ned.

Bild

Bild

På motorvägen utanför Kaliningrad passerade vi en kontrollstation med k-pistbeväpnad vakt och uppfällbara halvmeterhöga hullingar av stålrör med spetsar mot trafiken. Det verkade ännu mer effektivt. Jag tog emmellertid inga bilder på det.

:? lle.
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Ännu en varningsskylt, nu utan bommar men med vanligt röölyse .....

Bild

Det finns en viss diskrepans mellan bilderna på skyltarna och hur vagnarna ser ut i verkliga livet. Det måste finna generationer som aldrig sett en "vanlig" spårvagn utan bara ledvagnar och då har de kanske svårt att förstå skyltan. Jämför ångloket på tågvarningsskyltarna.

:wink: lle.
virtual1

Inlägg av virtual1 »

Olle skrev:Ännu en varningsskylt, nu utan bommar men med vanligt röölyse .....

Bild

Det finns en viss diskrepans mellan bilderna på skyltarna och hur vagnarna ser ut i verkliga livet. Det måste finna generationer som aldrig sett en "vanlig" spårvagn utan bara ledvagnar och då har de kanske svårt att förstå skyltan. Jämför ångloket på tågvarningsskyltarna.

Men sen NÄR har ngt annat land utanför Sverige/Finland (ev Norge) i Europa kört med _gul_ botten på varningsskyltarna? - den brukar ju alltid vara vit =) - känns nästan som den där skylten är importerad härifrån de nordliga breddgraderna ;-)
essin

Inlägg av essin »

virtual1 skrev:
Olle skrev:[...]Det finns en viss diskrepans mellan bilderna på skyltarna och hur vagnarna ser ut i verkliga livet. Det måste finna generationer som aldrig sett en "vanlig" spårvagn utan bara ledvagnar och då har de kanske svårt att förstå skyltan. Jämför ångloket på tågvarningsskyltarna.

Men sen NÄR har ngt annat land utanför Sverige/Finland (ev Norge) i Europa kört med _gul_ botten på varningsskyltarna? - den brukar ju alltid vara vit =) - känns nästan som den där skylten är importerad härifrån de nordliga breddgraderna ;-)
Tja, Irland har ju gul bakgrund på varningsskyltarna, men där är å andra sidan skyltarna kvadratiska som i USA :wink: Jag har för mig att några andra europeiska länder använt gul bakgrund för tillfälliga varningar, men en spårväg är ju till sin natur rätt permanent...

När det gäller piktogrammen tror jag nog att den "gamla sortens" vagnar kommer att bli kvar på skyltarna, om inte annat så för att en ledvagn blir ganska liten om den ska få plats i sin helhet på en normalstor varningsskylt. Trots det tänker jag snarast på en Sirio, Vario eller möjligtvis en Toronto-ALRV när jag tänker på en spårvagn, men så tillhör jag ju också den generationen som sett fler ledade än oledade vagnar.
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

virtual1 skrev: Men sen NÄR har ngt annat land utanför Sverige/Finland (ev Norge) i Europa kört med _gul_ botten på varningsskyltarna? - den brukar ju alltid vara vit =) - känns nästan som den där skylten är importerad härifrån de nordliga breddgraderna ;-)
Polen kör med gul botten på sina varningsskyltar, skall finnas något land i Sydamerika som också gör det (Brasilien?)
TS

Inlägg av TS »

Byggare Bob skrev:
virtual1 skrev: Men sen NÄR har ngt annat land utanför Sverige/Finland (ev Norge) i Europa kört med _gul_ botten på varningsskyltarna? - den brukar ju alltid vara vit =) - känns nästan som den där skylten är importerad härifrån de nordliga breddgraderna ;-)
Polen kör med gul botten på sina varningsskyltar, skall finnas något land i Sydamerika som också gör det (Brasilien?)
Tror det är likadant i Grekland med gul botten på varningsskyltarna (uppenbarligen) och vit på förbudsskyltarna. Och så har jag för mig att jag sett på bilder från Exjugoslavien att de hade gul botten på båda, som vi, men där är jag inte lika säker.

Men Norge har väl alltid haft vit botten, eller? Gula mittlinjer har de ju däremot, det är fanimej snyggare än vita.
TS

Inlägg av TS »

Bild

En annan grej. På den bruna skylten till Akropolis verkar det vara en bokstav mindre på grekiska. Är det nån bokstav som motsvarar två hos oss eller heter det annorlunda?
virtual1

Inlägg av virtual1 »

TS skrev:
Byggare Bob skrev:
Tror det är likadant i Grekland med gul botten på varningsskyltarna (uppenbarligen) och vit på förbudsskyltarna. Och så har jag för mig att jag sett på bilder från Exjugoslavien att de hade gul botten på båda, som vi, men där är jag inte lika säker.
Sist jag var på grekisk mark var de alla vita, och likaledes det set med leksakstrafikmärken från då jag var liten ;-) inköpt på Rhodos hade alla vita bakgrunder....
Men Norge har väl alltid haft vit botten, eller? Gula mittlinjer har de ju däremot, det är fanimej snyggare än vita.
Stämmer nog ang. Norge, var lite osäker då jag nämde dem därav mitt 'eventuellt'... :-)
virtual1

Inlägg av virtual1 »

TS skrev:

Bild

En annan grej. På den bruna skylten till Akropolis verkar det vara en bokstav mindre på grekiska. Är det nån bokstav som motsvarar två hos oss eller heter det annorlunda?
Har för mig att 's' utesluts rätt ofta i grekiskan i änden av ord - så det är nog mer 'Akropoli' som gäller för dem...
essin

Inlägg av essin »

En liten yrkesskada man får av att läsa kemi är förmågan att veta ungefär hur grekiska bokstäver uttalas. :lol: Om jag inte tar alldeles miste är den grekiska texten Akrópole på antik grekiska, Akrópoli på nygrekiska. Man får ju komma ihåg att de grekiska ord vi har för saker och ting oftast är på antik grekiska, medan nygrekiskan har förändrats en del på tvåtusen år (även om det sägs att den är förhållandevis oförändrad jämfört med andra språk).

Apropå Norge har jag läst om ett experiment i Trondheimstrakten där man bytte ut alla vita fält på vägskyltarna mot gula, så att även de blåvita påbudsskyltarna blev blågula. Avsikten var att se om synligheten förbättrades. Hur det sedan gick med experimentet vet jag inte, men det verkar ju inte som det ledde till någon storskalig norsk omskyltning.
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Tåg går före spårväg!

Inlägg av Olle »

Ibland får spårvagnen se upp. I alla fall när det kan komma tåg.

Bild

:( lle.
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

I de flesta länder är bakgrundsfärgen på sådana hör skyltar vit (eller snarast något slags "smutsgräddartat". Fult är det i alla fall. Så även i Norge och Danmark. På många håll är desutom symbolerna än mer ålderdomliga (t ex bilarna) än i Sverige. Ofta saknas det röda diagonala strecket över den förbjudna fordonstypen, vilket ser rätt "töntigt" ut. Vägverket i Sverige har gjort de i mitt tycke snyggaste varianterna av dessa märken. Gul bakgrundsfärg förekommer på en del håll på Balkan. Jag minns att jag såg skyltar i Jugoslavien (på 60-talet) som var väldigt lika de svenska (kanske exporterades sådana, vet någon?)

Spårvagnar på sådana skyltar finns i många olka varianter. Iband har man försökt hänga med i formgivningen.
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Byggare Bob skrev:
......... skall finnas något land i Sydamerika som också gör det (Brasilien?)
Gul skylt i Brasilien, uppe i Santa Teresa i Rio .....

Bild

Bertan

Inlägg av Bertan »

Så spårvagn heter "Bonde" på brasiljansk portugisiska. Trodde sådana mest fanns i städer. :D
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Bertan skrev:Så spårvagn heter "Bonde" på brasiljansk portugisiska. Trodde sådana mest fanns i städer. :D
Just det, och den 29 oktober, en lördag, kan man i SJKs klubblokal i Sundbyberg se dessa "Bondes" i Brasilien och andra spårvägar, tunnelbanor, trådbussar, smalspåriga järnvägar, bredspåriga järnvägar, bergbanor och till och med en och annan diselbuss på film klockan 14.00 då undertecknad visar en längre videofilm från besök i Brasilien, Bolivia, Peru, Chile, Argentina, Paraguay och Uruguay.

Bild

Bild

Bild

..... och en länk till
lite fler sydamerikabilder i Postvagnen

8) lle.
Skriv svar