(fast det här var ju inte en spårvagn).

(och det här är ju ingen varningsskylt heller)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Lugn, det finns redan. I Föregångslandet Ryssland fäller man upp luckor av stålplåt mot trafiken när bommarna går ned.Piirka skrev:
........ En bra lösning vore en uppfällbar spikmatta, som kommer upp ur asfalten samtidigt då bommarna fälls ned![]()
Men sen NÄR har ngt annat land utanför Sverige/Finland (ev Norge) i Europa kört med _gul_ botten på varningsskyltarna? - den brukar ju alltid vara vit =) - känns nästan som den där skylten är importerad härifrån de nordliga breddgradernaOlle skrev:Ännu en varningsskylt, nu utan bommar men med vanligt röölyse .....
Det finns en viss diskrepans mellan bilderna på skyltarna och hur vagnarna ser ut i verkliga livet. Det måste finna generationer som aldrig sett en "vanlig" spårvagn utan bara ledvagnar och då har de kanske svårt att förstå skyltan. Jämför ångloket på tågvarningsskyltarna.
lle.
Tja, Irland har ju gul bakgrund på varningsskyltarna, men där är å andra sidan skyltarna kvadratiska som i USAvirtual1 skrev:Men sen NÄR har ngt annat land utanför Sverige/Finland (ev Norge) i Europa kört med _gul_ botten på varningsskyltarna? - den brukar ju alltid vara vit =) - känns nästan som den där skylten är importerad härifrån de nordliga breddgradernaOlle skrev:[...]Det finns en viss diskrepans mellan bilderna på skyltarna och hur vagnarna ser ut i verkliga livet. Det måste finna generationer som aldrig sett en "vanlig" spårvagn utan bara ledvagnar och då har de kanske svårt att förstå skyltan. Jämför ångloket på tågvarningsskyltarna.
lle.
Polen kör med gul botten på sina varningsskyltar, skall finnas något land i Sydamerika som också gör det (Brasilien?)virtual1 skrev: Men sen NÄR har ngt annat land utanför Sverige/Finland (ev Norge) i Europa kört med _gul_ botten på varningsskyltarna? - den brukar ju alltid vara vit =) - känns nästan som den där skylten är importerad härifrån de nordliga breddgraderna
Tror det är likadant i Grekland med gul botten på varningsskyltarna (uppenbarligen) och vit på förbudsskyltarna. Och så har jag för mig att jag sett på bilder från Exjugoslavien att de hade gul botten på båda, som vi, men där är jag inte lika säker.Byggare Bob skrev:Polen kör med gul botten på sina varningsskyltar, skall finnas något land i Sydamerika som också gör det (Brasilien?)virtual1 skrev: Men sen NÄR har ngt annat land utanför Sverige/Finland (ev Norge) i Europa kört med _gul_ botten på varningsskyltarna? - den brukar ju alltid vara vit =) - känns nästan som den där skylten är importerad härifrån de nordliga breddgraderna
En annan grej. På den bruna skylten till Akropolis verkar det vara en bokstav mindre på grekiska. Är det nån bokstav som motsvarar två hos oss eller heter det annorlunda?Olle skrev:Ännu en varningsskylt, nu utan bommar men med vanligt röölyse .....
Det finns en viss diskrepans mellan bilderna på skyltarna och hur vagnarna ser ut i verkliga livet. Det måste finna generationer som aldrig sett en "vanlig" spårvagn utan bara ledvagnar och då har de kanske svårt att förstå skyltan. Jämför ångloket på tågvarningsskyltarna.
lle.
Sist jag var på grekisk mark var de alla vita, och likaledes det set med leksakstrafikmärken från då jag var litenTS skrev:Tror det är likadant i Grekland med gul botten på varningsskyltarna (uppenbarligen) och vit på förbudsskyltarna. Och så har jag för mig att jag sett på bilder från Exjugoslavien att de hade gul botten på båda, som vi, men där är jag inte lika säker.Byggare Bob skrev:Polen kör med gul botten på sina varningsskyltar, skall finnas något land i Sydamerika som också gör det (Brasilien?)virtual1 skrev: Men sen NÄR har ngt annat land utanför Sverige/Finland (ev Norge) i Europa kört med _gul_ botten på varningsskyltarna? - den brukar ju alltid vara vit =) - känns nästan som den där skylten är importerad härifrån de nordliga breddgraderna
Stämmer nog ang. Norge, var lite osäker då jag nämde dem därav mitt 'eventuellt'...Men Norge har väl alltid haft vit botten, eller? Gula mittlinjer har de ju däremot, det är fanimej snyggare än vita.
Har för mig att 's' utesluts rätt ofta i grekiskan i änden av ord - så det är nog mer 'Akropoli' som gäller för dem...TS skrev:En annan grej. På den bruna skylten till Akropolis verkar det vara en bokstav mindre på grekiska. Är det nån bokstav som motsvarar två hos oss eller heter det annorlunda?Olle skrev:Ännu en varningsskylt, nu utan bommar men med vanligt röölyse .....
lle.
Just det, och den 29 oktober, en lördag, kan man i SJKs klubblokal i Sundbyberg se dessa "Bondes" i Brasilien och andra spårvägar, tunnelbanor, trådbussar, smalspåriga järnvägar, bredspåriga järnvägar, bergbanor och till och med en och annan diselbuss på film klockan 14.00 då undertecknad visar en längre videofilm från besök i Brasilien, Bolivia, Peru, Chile, Argentina, Paraguay och Uruguay.Bertan skrev:Så spårvagn heter "Bonde" på brasiljansk portugisiska. Trodde sådana mest fanns i städer.