Europeiska länder med vänstertrafik.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Europeiska länder med vänstertrafik.
Hur många länder i Europa har/har haft vänstertrafik. Sverige, Island, Storbritannien, Irland, Malta och Cypern vet jag.
Är det några fler, och när bytte de i så fall?
Är det några fler, och när bytte de i så fall?
-
- Inlägg: 2076
- Blev medlem: tisdag 03 augusti 2004 19:32
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Finland (till 1858), Portugal (till 1928), Österrike, Ungern, Tjeckien, Slovakien, de delar av vissa länder som tidigare ingick i den Habsburgska dubbelmonarkien t ex västra Ukraina, södra Polen, delar av Italien, delar av .
Spanien (Madrid), Gibraltar till 1920-någonting).
Detta ur huvet. Kan återkomma senare.
Detta gäller då vägtrafik. När det gäller järnväg är det något fler.
Spanien (Madrid), Gibraltar till 1920-någonting).
Detta ur huvet. Kan återkomma senare.
Detta gäller då vägtrafik. När det gäller järnväg är det något fler.
-
- Inlägg: 496
- Blev medlem: tisdag 15 oktober 2002 14:20
Venstretrafik
Island har haft venstretrafik senere end Sverige, måske til 1969.
Mærkelig nok har denne tidligere danske koloni haft venstretrafik, men det havde Dansk Vestindien også, og det har US Virgin Islands, som det blev til efter salget i 1917, fortsat.
Med venlig hilsen
Svend Christensen
Mærkelig nok har denne tidligere danske koloni haft venstretrafik, men det havde Dansk Vestindien også, og det har US Virgin Islands, som det blev til efter salget i 1917, fortsat.
Med venlig hilsen
Svend Christensen
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Jag har haft kontakt med danska samferdselministeriet ang detta med Jungfruöarna, USA:s enda territotium med V-trafik. Danskarna sålde det 1917 till USA. Men Danmark är ett gammalt H-trafikland. Förklaring lär skall finnas hos en engelsk guvernör (han var namngiven) som besatte öarna i början av 1800-talet.
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Gamla vykort med spårvagnar på är ett ba sätt att lista ut om det är H-eller V-trafik i en stad vid ett visst tillfälle. Bilar, hästkärror och dylikt står ju ofta litet hur som helst längs gator. Är spårvägen dubbelspårig kan man ju lättt se på strömavtagaren (på den tiden oftast trolley eller lyra) vilket det är.
Sådana kort finns ju ofta på oika hemsidor. Även om man inte förstår språket så kan man ju tolka bilderna.
Här är ett exempel:
http://muzeum-cieszyn.ox.pl/tramwaje/galeria.html
Vissa problem kan det ändå vara med t ex enkelspårssträckor.
Rätt kul att kolla sådana gamla bilder från okända städer i gången tid.
Sådana kort finns ju ofta på oika hemsidor. Även om man inte förstår språket så kan man ju tolka bilderna.
Här är ett exempel:
http://muzeum-cieszyn.ox.pl/tramwaje/galeria.html
Vissa problem kan det ändå vara med t ex enkelspårssträckor.
Rätt kul att kolla sådana gamla bilder från okända städer i gången tid.
Intressant ämne! Men om vi går till dagsläget i Europa, hur är det då? Finns det något land/plats med vänstertrafik förutom Storbrittannien (inkl Nordirland och kanalöarna) och Irland som har vänstertrafik?
Många brittiska kolonier har vänstertrafik. Man kan undra hur stor del av värdens befolkning som bor i länder med vänstertrafik?
Sedan finns det ju små undantag! T.ex. är det en kort sträcka vid någon korsing på Östermalm i Stockholm som har vänstertrafik. (Med betongblock mellan körriktningarna). Tror det är en korsning utmed Valhallavägen.
I London skall det finnas en återvändsgränd framför ett hotel där man kör högertrafik. Detta för att taxipassagerarna skall hamna rätt sida av bilen utanför entren. Men detta är lite vid sidan om huvudämnet.
Många brittiska kolonier har vänstertrafik. Man kan undra hur stor del av värdens befolkning som bor i länder med vänstertrafik?
Sedan finns det ju små undantag! T.ex. är det en kort sträcka vid någon korsing på Östermalm i Stockholm som har vänstertrafik. (Med betongblock mellan körriktningarna). Tror det är en korsning utmed Valhallavägen.
I London skall det finnas en återvändsgränd framför ett hotel där man kör högertrafik. Detta för att taxipassagerarna skall hamna rätt sida av bilen utanför entren. Men detta är lite vid sidan om huvudämnet.
Malta och Cypern. Båda före detta brittiska besittningar.LÅ1 skrev:Intressant ämne! Men om vi går till dagsläget i Europa, hur är det då? Finns det något land/plats med vänstertrafik förutom Storbrittannien (inkl Nordirland och kanalöarna) och Irland som har vänstertrafik?
Det finns dörrar på båda sidor av en taxi så jag ser inte varför det skulle vara orsaken?LÅ1 skrev: I London skall det finnas en återvändsgränd framför ett hotel där man kör högertrafik. Detta för att taxipassagerarna skall hamna rätt sida av bilen utanför entren. Men detta är lite vid sidan om huvudämnet.
Men visst, det stämmer att man kör högertrafik framför Savoy.
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Enstaka platser av den typ som nämns (Engelbrektsgatans korsning med Valhallavägen) kan ju faktiskt se ut som vänstertrafik. Men det är snarare frågan om två enkelriktade körbanor där det på var och en råder normala regler.
Men hur är det med större sammanhängande inhägnade områden, t ex inne på militärbaser? Det jag tänker på är amerikanska baser i Storbritannien resp brittiska baser i Tyskland.
Britterna hade under andra värdskriget en bas få en av Färöarna. Eftersom deras militärfordon helt dominerade trafiken på ön infördes vänstertrafik. Efter kriget återgick man till högertrafik.
Men hur är det med större sammanhängande inhägnade områden, t ex inne på militärbaser? Det jag tänker på är amerikanska baser i Storbritannien resp brittiska baser i Tyskland.
Britterna hade under andra värdskriget en bas få en av Färöarna. Eftersom deras militärfordon helt dominerade trafiken på ön infördes vänstertrafik. Efter kriget återgick man till högertrafik.
Det råder vänstertrafik på de amerikanska militärbaserna i UK och högertrafik på de brittiska baserna i Tyskland.Anders Hanquist skrev:Enstaka platser av den typ som nämns (Engelbrektsgatans korsning med Valhallavägen) kan ju faktiskt se ut som vänstertrafik. Men det är snarare frågan om två enkelriktade körbanor där det på var och en råder normala regler.
Men hur är det med större sammanhängande inhägnade områden, t ex inne på militärbaser? Det jag tänker på är amerikanska baser i Storbritannien resp brittiska baser i Tyskland.
Britterna hade under andra värdskriget en bas få en av Färöarna. Eftersom deras militärfordon helt dominerade trafiken på ön infördes vänstertrafik. Efter kriget återgick man till högertrafik.
Däremot har jänkarna inte införskaffat högerstyrda fordon för trafiken på baserna utan kör med sina normala vänsterstyrda där, medan britterna faktiskt har införskaffat vänsterstyrda bilar för sina baser i Tyskland.
Hade för mej att årtalet var 1938. Googlade med sökorden "linksverkehr" och "Österreich" och facit: årtalet var precis 1938.bruse skrev:Österrike hade vänstertrafik fram till anschlus med Tyskland under 30-talet. Då gick man över till högertrafik, för man kunde ju inte ha två olika system i ett å samma land.
Island övergick man till högertrafik 1968.
Piirka
Har för mig att det är rätt stor procent, med både Kina och Indien representerade. Australien kör väl vänster, Afrika har väl stor del också? Har jag fel? Om inte så ska mer än 50% av världens befolkning vara vänstertrafikerade.LÅ1 skrev: Många brittiska kolonier har vänstertrafik. Man kan undra hur stor del av värdens befolkning som bor i länder med vänstertrafik?
Professionell tyckare
Kina har högertrafik.Kantorn skrev:Har för mig att det är rätt stor procent, med både Kina och Indien representerade. Australien kör väl vänster, Afrika har väl stor del också? Har jag fel? Om inte så ska mer än 50% av världens befolkning vara vänstertrafikerade.LÅ1 skrev: Många brittiska kolonier har vänstertrafik. Man kan undra hur stor del av värdens befolkning som bor i länder med vänstertrafik?
Och Australiens 20 miljoner invånare gör nog varken till eller från för den totala procentsatsen.
Kina har högertrafik, dock inte Macao och Hongkong. När det gäller världsbefolkningen vet jag inte, men jag minns att jag nån gång räknat efter och funnit att cirka 50 av världens 190nånting länder har vänstertrafik, nästan alla tidigare delar av det brittiska imperiet. De enda undantagen är Japan, Indonesien, Macao, Mozambique, Thailand och Amerikanska Jungfruöarna, och alla gamla brittiska kolonier har inte vänstertrafik (USA t ex). Ett intressant fall är Falklandsöarna, där Argentina införde högertrafik under kriget. Befolkningen fortsatte att köra på vänster sida i protest mot ockupationen...
säger Essin, som inte vet så mycket om vänstertrafik som det ser ut, utan bara varit inne på Wikipedia och snokat lite...
säger Essin, som inte vet så mycket om vänstertrafik som det ser ut, utan bara varit inne på Wikipedia och snokat lite...
Ser man på gatstumpen i stort så blir det ju vänstertrafik. Men i praktiken är det ju som två parallella gator, eftersom det är avspärrning i mitten. Och det är naturligtvis högertrafikens trafikregler som gäller!Anders Hanquist skrev:Enstaka platser av den typ som nämns (Engelbrektsgatans korsning med Valhallavägen) kan ju faktiskt se ut som vänstertrafik. Men det är snarare frågan om två enkelriktade körbanor där det på var och en råder normala regler.
Tänkte inte på att det inte finns passagerarsäte fram i Londons taxibilar. Vill bara minnas att man i något tevereportage sa att det berodde på taxibilarna!MartinW skrev:Det finns dörrar på båda sidor av en taxi så jag ser inte varför det skulle vara orsaken?LÅ1 skrev: I London skall det finnas en återvändsgränd framför ett hotel där man kör högertrafik. Detta för att taxipassagerarna skall hamna rätt sida av bilen utanför entren. Men detta är lite vid sidan om huvudämnet.
Men visst, det stämmer att man kör högertrafik framför Savoy.
När jag ställde frågan tidigare så funderade jag just på om Kina hade vänstertrafik eller ej! Tycks som om det kunde vara avgörande för om majoriteten av världsmedborgarna höll till vänster eller höger! (I trafiken alltså!) Eftersom Kina kör till höger så måste Indien vara det största vänstertrafikslandet!MartinW skrev:Enligt en snabb uträkning av folkmängderna i de länder som har vänstertrafik ger att ungefär 2.2 miljarder människor lever i vänstertrafikländer. Det är ungefär 36% av jordens 6 miljarder invånare.
Är imponerad av att du snabbt kunde göra en sådan uppskattning! Ca 1/3 kör till vänster alltså!
Och flera miles av femman i Kalifornien (motorväg I-5) har "vänstertrafik" - körbanan för norrgående trafik ligger på vänstra sidan av körbanan för södergående trafik.Anders Hanquist skrev:Jag har haft kontakt med danska samferdselministeriet ang detta med Jungfruöarna, USA:s enda territotium med V-trafik. Danskarna sålde det 1917 till USA. Men Danmark är ett gammalt H-trafikland. Förklaring lär skall finnas hos en engelsk guvernör (han var namngiven) som besatte öarna i början av 1800-talet.
http://www.interstate-guide.com/i-005.html
At this point, Interstate 5 ascends to one of the highest points along its journey along the western coast. Crossing the Tehachapi Mountains at Tejon Pass (elevation 4,183 feet) as well as the infamous San Andreas fault, Interstate 5 transitions from an urban to a rural freeway for the first time in its northbound journey. In order to make the grade manageable for trucks, the northbound lanes of Interstate 5 just north of Castaic "trades sides" with the sounthbound lanes. The result is several miles in which northbound Interstate 5 is on the left side of the freeway rather than the right side!
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Österrike är ett av de mest komplicerade länderna i Europa i detta hänseende. Det är inte så enkelt att H-trafik infördes rakt av efter "Anschluss".
I den österrikisk-ungerska dubbelmonarkien var detta en lokal fråga och olka regler gällde alltså i olika delar av landet. Detta var besvärande för de militära transporterna under första världskriget. Därför infördes fr o m 1914-11-01 vänstertrafik i hela territoriet ("einheitliche Linksfahrordnung").
Så snart kriget var slut återgick vissa delstater snabbt till högertrafik, t ex Vorarlberg redan 1919.
I den s k Stassenpolizeigrundsatzgesetz 1929 stadgades att högertrafik skulle införas fram till 1 december 1932. Så blev det emellertid inte. Men i Tyrolen infördes den 1930-04-01, i Kärnten 1935-06-15. I Wien motsatte sig Spårvägen in i det längsta denna reform. Efter Anschluss aktualiserades frågan naturligvis på nytt och omläggninen genomfördes natten till den 19 september 1938.
(Kundmachung des Reichsstatthalters in Österreich vom 18. 5. 1938, RGBL. 171)
I en typisk informations/propagandabroschyr heter det "Verkehrsgemeinschaft ist ein Stück nationalsozialistischer Volksgmeinschaft".
I den österrikisk-ungerska dubbelmonarkien var detta en lokal fråga och olka regler gällde alltså i olika delar av landet. Detta var besvärande för de militära transporterna under första världskriget. Därför infördes fr o m 1914-11-01 vänstertrafik i hela territoriet ("einheitliche Linksfahrordnung").
Så snart kriget var slut återgick vissa delstater snabbt till högertrafik, t ex Vorarlberg redan 1919.
I den s k Stassenpolizeigrundsatzgesetz 1929 stadgades att högertrafik skulle införas fram till 1 december 1932. Så blev det emellertid inte. Men i Tyrolen infördes den 1930-04-01, i Kärnten 1935-06-15. I Wien motsatte sig Spårvägen in i det längsta denna reform. Efter Anschluss aktualiserades frågan naturligvis på nytt och omläggninen genomfördes natten till den 19 september 1938.
(Kundmachung des Reichsstatthalters in Österreich vom 18. 5. 1938, RGBL. 171)
I en typisk informations/propagandabroschyr heter det "Verkehrsgemeinschaft ist ein Stück nationalsozialistischer Volksgmeinschaft".