Bilder ifrån Göteborg 14 st (Tagna idag)

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Joohan

Bilder ifrån Göteborg 14 st (Tagna idag)

Inlägg av Joohan »

Idag varit ute i solen och tagit några bilder hoppas dom är tillräckligt bra för att vissas här ;P

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

//Johan
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Snyggt! Med dels grodperspektivet och KRNI-temat (grönksa vs spårvagn)! :D
blåvitt

Inlägg av blåvitt »

Tack för det bildgodiset!

Göteborgsbilder välkomnas alltid av denna stackars sate som spenderat allt för många år :wink: uppe i Norrland

Speciellt den övre bilden på nian bland löven.

/

Anders
För övrigt anser jag att norra Bohusbanan ska upprustas.
Joohan

Inlägg av Joohan »

Tack :D
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Slänger mig in i denna tråd med ett vagnmöte.

Bild

Det är väl inte så svårt att gissa var bilden togs..?

Jag vet heller inte om x-travagnen är planerat "tidtabellsenlig" eller om den gick tillbaka till vagnhallen av annan anledning.

Bj.
Vadå jag dyster?
Christer L

Inlägg av Christer L »

Härliga bilder speciellt de med lite grönt eller höstfärger runt efterso jag gillar både spårvagnar och natur.
Göteborg är en mycke fin stad på de viset,,,,,,

Mera GBG Bilder :)
Christer
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Björn>> Det där var ingen extravagn, titta på sidoskylten, det är en ingående 6:a som för att "tvinga" folk att läsa destinationen skyltat X
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Jaha... X i Göteborg betyder "Läs skylten, annars så vet du inte vart vagnen tar vägen"...
X i Stockholm betyder i normalfallet "Linje med avvikande sträckning i förhållande till ordinarielinjen" eller är en direktbusslinje...
Ja alltid något nytt under solen... :roll:
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Byggare Bob skrev:Jaha... X i Göteborg betyder "Läs skylten, annars så vet du inte vart vagnen tar vägen"...
X i Stockholm betyder i normalfallet "Linje med avvikande sträckning i förhållande till ordinarielinjen" eller är en direktbusslinje...
Ja alltid något nytt under solen... :roll:
Vari ligger skillnaden???????

Slagpåses resonemang går ju att tillämpa även på Stockholmsvarianten.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Det var menat som ett skämt... :oops:

Att man definierar X på olika sätt...
Sedan att man bör/skall läsa destinationen dit vagnen går, det borde iallafall för de flesta vara en förutsättning...
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Misstänkte att det var ett skämt, därför väntade jag att kommentera det.

Tyvärr är det alltför ofta attt folk inte läser destinationen, jag kör med "via-destinationer" för att många ggr få folk att haja till, man är dessutom rätt ensam om det.

Kan ta ett exempel, det finns garranterat dom här som kommer ihåg att det kördes extrafemmor från Torp till Centralstationen för att hjälpa dom ordinarie vagnarna fredag och lördagkväll, när man ankom Brunnsparken o svängde höger in på Norra Hamngatan blev det ett jäkla liv, "Går inte du till Hissingen??" "Nej och om Du läst destinationskylten så hade det inte vart något problem eller hur??" "Jo men 5:an går ju alltid till Hissingen" "Nej inte fredag och lördagkväll" Sedan vart man garanterat stämplad som puckad idiotspårvagnsförare som bara är ute för att jäklas.
För att slippa denna "skit" skyltade jag mfl "X Centralstationen" vilket tyvärr räknades som felskyltning men man tömde hpl så gott det gick, gillade det svaret en kille fick från annan passagerare vid Liseberg mot Centralstationen: "Vart går vagnen??", killen som svarade "Du kan väl för h-l-e-e läsa vad föraren skyltat??" grabbarna var jämnåldriga och ett lätt skratt utbröt bland dom övriga :lol:
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Åhå, folk är "nummerblinda" m a o, en femma går alltid till Hisingen...
Förutom när den är skyltad Centralstationen...
:lol:
En fråga: Måste föraren knappa in "via XXX"-destinationen manuellt i s f eller kan KomFram hantera det automatiskt?
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Det är nått man måste sköta själv. Men det finns Linjer med standard "via-skylt" t ex L6 som är precis så jag vill ha det. andra linjer lämnar övrigt att önska vilket gör att jag skyltar manuellt.

T ex L9 "Kungsten via Domkyrkan Majorna" "Kungsten via Majorna" och "Angered via Majorna Domkyrkan" "Angered via Domkyrkan Snabbspåret"
Att skylta med "via-dest" är gränsfall till felskyltning men anser att det ger en bättre bild av vart vagnen tar vägen plus att den lite mer ovane inte behöver ställa frågan "Går du via Domkyrkan??" när dom redan har svaret.

Det finns idag ca 980 olika bestinationskoder, vissa finns dubletter eftersom den gamla destinationskodningen för "destfilmen" ligger kvar från 1 till 92 även där finns det dubletter. "Ej i trafik" finns på 21 71 och 228 t ex.

EDIT!! Ska se om jag hinner fota lite nästa gång jag kör så jag kan lägga upp hur det kan se ut om ingen hinner före mig vill säga :wink:
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Via-skyltning är bra! Men det förutsätter att skylten ändras när via-hållplatsen passeras. Här i Stockholm förekom tidigare pappskyltar i sidofönstret. Där kunde stå något i stil med "Hudinge Station via IKEA". Om man nu som ovan resenär på linjen såg detta kunde man ju tro att bussen var på väg mot möbelvaruhust. Men det kunde lika gärna vara så att det hade paserats, men skylten inte ändrats! Då vore det bättre att utesluta via-destinationen!

Man kan tycka att med dagens teknik borde det vara lätt att ordna med automatisk ändring av destinationen så att via-destinationerna försvann när vagnen lämnar hållplatsen före den aktuella via-destinationen. Kan man ändra skyltningen inne i vagnen med GPS-teknink så borde det fungera även utanpå! Här i Stockholm är detta inget problem för den spårbundna trafiken. Skulle möjligen vara "via Odenplan" resp. "via Rådhuset". Annars är ju spårsystemen inte byggda för alternativa körvägar.
Skriv svar