Buss skrot i västsverige?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Amaze

Buss skrot i västsverige?

Inlägg av Amaze »

Finns det någon buss skrot i västsverige så att man kan få tag i beg delar eller sparar bussföretagen dem och säljer till uppköpare?
pgbg

Re: Buss skrot i västsverige?

Inlägg av pgbg »

Kolla med GS (Göteborgs Spårvägar Buss AB) dem har många skrotbussar som går i trafik och det märks nog inte om du tar några delar av dem...om du nu hittar något helt....

Amaze skrev:Finns det någon buss skrot i västsverige så att man kan få tag i beg delar eller sparar bussföretagen dem och säljer till uppköpare?
Coppas

Inlägg av Coppas »

Amaze skrev:Finns det någon buss skrot i västsverige så att man kan få tag i beg delar eller sparar bussföretagen dem och säljer till uppköpare?
För att slippa detta eviga gnäll om den undermåliga busstandarden i Göteborg (som troligen inte är så dålig, men vissa verkar ha svårt att acceptera att det finns en krass ekonomisk verklighet) så hänvisar jag istället till att man testar denna fråga på specialforumet Buss Snack. Det forumet drivs då av Svenska Omnibussföreningen och här finns ganska många bussentusiaster som i vissa fall håller på med veteranbussar, renoveringar mm. och det borde finnas möjlighet att någon av dessa kan hjälpa till med bra hänvisningar. :wink:

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Acke

Inlägg av Acke »

Det hela blir säkert bättre om du hjälper till att beklaga den dåliga ekonomin. Att skylla på att "pengarna inte räcker" är ett slitet och svagt argument för att fordon inte underhålls. I trafikupphandlingarna utvärderas kvalitet jämte andra utvärderingskriterier och det är INTE det lägsta priset som ensamt är avgörande. Är du entreprenör åt någon trafikhuvudman (med tanke på dina inlägg) ?

Coppas skrev:
För att slippa detta eviga gnäll om den undermåliga busstandarden i Göteborg (som troligen inte är så dålig, men vissa verkar ha svårt att acceptera att det finns en krass ekonomisk verklighet) så hänvisar jag istället till att man testar denna fråga på specialforumet Buss Snack. Det forumet drivs då av Svenska Omnibussföreningen och här finns ganska många bussentusiaster som i vissa fall håller på med veteranbussar, renoveringar mm. och det borde finnas möjlighet att någon av dessa kan hjälpa till med bra hänvisningar. :wink:

Mvh // Nico
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Acke skrev:Det hela blir säkert bättre om du hjälper till att beklaga den dåliga ekonomin. Att skylla på att "pengarna inte räcker" är ett slitet och svagt argument för att fordon inte underhålls. I trafikupphandlingarna utvärderas kvalitet jämte andra utvärderingskriterier och det är INTE det lägsta priset som ensamt är avgörande. Är du entreprenör åt någon trafikhuvudman (med tanke på dina inlägg) ?

Coppas skrev:

Mvh // Nico
I de flesta upphandlingar viktas priset som den mest betydande faktorn, kvalité är ju något subjektivt och något som den som lämnar offerten lovar, hur pass väl det sedan hålls är ju väldigt svårt att i efterhand bedöma så länge det inte handlar om rent mätbara faktorer, medelålder på bussar och punktlighet tex, när det gäller den sista faktorn brukar det ofta finnas vissa icitament i avtalen.

Bussarna i Göteborg är säkerligen av den ålder som föreskrivs i avtalet, knappast någon entreprenör kan köpa nya bussar så länge avtalet inte kräver och ersätter för detta.

//Lars
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Kontakt:

Inlägg av Bengt Jönsson »

Det ligger en firma mellan Falköping och Skara längs vägen förbi Hornborgasjön (f.d R47) som verkar handla med begagnade lastbilar. kanske även bussar
Acke

Inlägg av Acke »

Ja, det är ju så synd om alla stackars bussentreprenörer - ersättningarna är ju så dåliga så att det är klart att dem inte kan räcka till behövligt underhåll. Vi måste förstå att dem reparerar karossen med vävtejp, att rengöring av interiören inte kan ske under hela fordonets livslängd, att flera passagerarsäten får vara trasiga flera månader... Värst av allt är ju att Vägverket och Polisen är så oförstående till att dem inte vill ha trafiksäkra däck på bussarna...mönster på däcken behövs väl inte !? Sedan har dessa myndigheter fräckheten att berätta om saken i dagstidningarna...man blir ju gråtfärdig för allt hemskt som kan drabba en stackars bussentreprenör. Fy vilken hemsk tillvarao dem har - skönt att vissa här på forumet gem dem sitt stöd och förklarar det hela med att se saken realistiskt. Som bussentreprenör ska man ju inte behöva ta ansvar för innehållet i sitt anbud...

Lars Ödlund skrev:
Acke skrev:Det hela blir säkert bättre om du hjälper till att beklaga den dåliga ekonomin. Att skylla på att "pengarna inte räcker" är ett slitet och svagt argument för att fordon inte underhålls. I trafikupphandlingarna utvärderas kvalitet jämte andra utvärderingskriterier och det är INTE det lägsta priset som ensamt är avgörande. Är du entreprenör åt någon trafikhuvudman (med tanke på dina inlägg) ?

Coppas skrev: För att slippa detta eviga gnäll om den undermåliga busstandarden i Göteborg (som troligen inte är så dålig, men vissa verkar ha svårt att acceptera att det finns en krass ekonomisk verklighet) så hänvisar jag istället till att man testar denna fråga på specialforumet Buss Snack. Det forumet drivs då av Svenska Omnibussföreningen och här finns ganska många bussentusiaster som i vissa fall håller på med veteranbussar, renoveringar mm. och det borde finnas möjlighet att någon av dessa kan hjälpa till med bra hänvisningar. :wink:

Mvh // Nico
I de flesta upphandlingar viktas priset som den mest betydande faktorn, kvalité är ju något subjektivt och något som den som lämnar offerten lovar, hur pass väl det sedan hålls är ju väldigt svårt att i efterhand bedöma så länge det inte handlar om rent mätbara faktorer, medelålder på bussar och punktlighet tex, när det gäller den sista faktorn brukar det ofta finnas vissa icitament i avtalen.

Bussarna i Göteborg är säkerligen av den ålder som föreskrivs i avtalet, knappast någon entreprenör kan köpa nya bussar så länge avtalet inte kräver och ersätter för detta.

//Lars
Coppas

Inlägg av Coppas »

Acke skrev:Ja, det är ju så synd om alla stackars bussentreprenörer - ersättningarna är ju så dåliga så att det är klart att dem inte kan räcka till behövligt underhåll. Vi måste förstå att dem reparerar karossen med vävtejp, att rengöring av interiören inte kan ske under hela fordonets livslängd, att flera passagerarsäten får vara trasiga flera månader... Värst av allt är ju att Vägverket och Polisen är så oförstående till att dem inte vill ha trafiksäkra däck på bussarna...mönster på däcken behövs väl inte !? Sedan har dessa myndigheter fräckheten att berätta om saken i dagstidningarna...man blir ju gråtfärdig för allt hemskt som kan drabba en stackars bussentreprenör. Fy vilken hemsk tillvarao dem har - skönt att vissa här på forumet gem dem sitt stöd och förklarar det hela med att se saken realistiskt. Som bussentreprenör ska man ju inte behöva ta ansvar för innehållet i sitt anbud...
Först ett litet praktiskt tips. Skriv gärna din text under det du vill citera. Det blir mera lättläst då. Sedan vet jag inte heller riktigt vad sarkasmerna ska tillföra så jag ska försöka att hålla en lite mera neutralt tonläge.

Vad gäller trafiksäkerhet osv. så ska de kraven naturligtvis uppfyllas och då krävs det att alla bidrar. Entreprenörerna med pengar för underhåll, polisen och VV med kontroller osv. säger alltså inte emot där. Att även massmedia rapporterar om brister tror jag mest uppfattas som positivt.

Vad gäller realism så javisst måste man försvara vissa företeelser som man känner är lite konstiga. En hel del av gnället rör ju saker som egentligen inte har med saken att göra. Visst kan man ha synpunkter på att somligt är gammalt, smutsigt, trött och slitet (då jag får jobba med den materielen), men samtidigt så kan man krasst konstatera att då huvudmännen inte direkt gör något åt det så ligger det antagligen inom ramarna för kontraktsskrivningen.

Sedan har det i vissa fall hänt att förutsättningar har ändrats under resans gång, t.ex. krav på flera turer, annan typ av vagn osv. Ska man göra sådana ändringar så händer det ibland att grundförutsättningarna ändras varför det blir brister här och var.

Det enda är, som i fallet med bussarna i Göteborg, att det på senare tid har infunnit sig en mera allmän försämring. Man brukar få vad man betalar för och i de här fallen då ingen huvudman reagerar antar jag att man från deras sida är ganska medveten om detta. Jag tolkar det alltså som att man implicit accepterar att de lägre anbuden innebär försämrad standard.

Jag har inte heller sagt att jag tycker att det är bra. Bara att jag accepterar det som ett faktum. Det är därför det blir lite tjatigt att femtioelva gånger höra ungefär samma sak om bussarna i Göteborg, speciellt i samband med en ursprungsfråga som inte ens hade med saken att göra.

// Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Markuz

Inlägg av Markuz »

Coppas skrev:

Jaha, och Bussnack går inte att komma in på... Varför? :?:

Mvh // Nico
Lukas Johansson

Inlägg av Lukas Johansson »

pgbg skrev:Kolla med GS (Göteborgs Spårvägar Buss AB) dem har många skrotbussar som går i trafik och det märks nog inte om du tar några delar av dem...om du nu hittar något helt....
Kan bara hålla med, det finns gott om "skrutt" som säkert kan säljas för en billig peng.

* 600-bussarna
* Den Oudsten i 300-serien
* F.d. Swebus "dromedarer" i 900-serien

Ja, det är bara att välja!

Och vi har också lärt oss, att Den Oudsten ryker svart! :o
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

4 dromedarbussar från Swebus finns kvar i Göteborg vad jag vet.

MAN har krav på utövaren att om bussen går sönder får den bara lagas eller ges service av MAN´s egna personal.
Detta skapar väntetider m.m. och i vissa fall fordonsbrist.

Volvo har ett liknande avtal med utövaren.

Majorna där de flesta rasen står väntar på bussar som ska ta över den kraftigt nerkörda vagnparken.
Många tror att man går in i en busshall och köper ett visst antal bussar och sen står dom där på gården dagen efter men som alltid med fordon i miljonklassen, man beställer och väntar på leverans.
Om/hur/när det ska beställas vet man inte för tillfället.
Lukas Johansson

Grovsnus skrev:4 dromedarbussar från Swebus finns kvar i Göteborg vad jag vet.
Japp, GS tog över 4 st dromedarbussar från Swebus, och dom har nr 948-951. Det är riktiga skruttbussar som dom har mage att köra i trafik. Bussarna är stationerade på Kruthusgatan.

Garaget Majorna har väldigt många gamla bussar, precis som Grovis skriver. Ett byte till en nyare bussflotta är verkligen påkallat. Depån har gott om slitna, skramliga Den Oudsten-leder, föråldrade, nergångna 600-bussar och annat "skrot" som körs bl.a. i och kring Frölunda m.m.

mvh,

Lukas
Acke

Inlägg av Acke »

Lukas Johansson skrev:
Japp, GS tog över 4 st dromedarbussar från Swebus, och dom har nr 948-951. Det är riktiga skruttbussar som dom har mage att köra i trafik. Bussarna är stationerade på Kruthusgatan.

Garaget Majorna har väldigt många gamla bussar, precis som Grovis skriver. Ett byte till en nyare bussflotta är verkligen påkallat. Depån har gott om slitna, skramliga Den Oudsten-leder, föråldrade, nergångna 600-bussar och annat "skrot" som körs bl.a. i och kring Frölunda m.m.

mvh,

Lukas
Många av dem är i bedrövligt dåligt skick. Åkte till jobbet Mölndal idag med "622" - en av de gamla Volvo-Säffle lederna. Karossen var helt lös, interiören generalsmutsig, stötdämpning näst intill obefintlig, förargrinden skrammlade. Borde varit avvecklad vid det här laget...
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Lukas Johansson skrev:

mvh,

Lukas
Den Oudsten bussarna är av årgång 1999 till 2001 och har säkert minst 10 år till kvar i trafik, de "förfärliga 600 bussarna" är av årgång 1993 och 1995.

Visst vore det säkert trevligt med nya bussar var tredje år eller så men med tanke på att livslängden är minst 15 år vore det en rejäl kapitalförstöring, men man kanske skulle lägga ner lite mer på underhållet kanske.

//Lars
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Lars Ödlund skrev:
Lukas Johansson skrev:

mvh,

Lukas
Den Oudsten bussarna är av årgång 1999 till 2001 och har säkert minst 10 år till kvar i trafik, de "förfärliga 600 bussarna" är av årgång 1993 och 1995.

Visst vore det säkert trevligt med nya bussar var tredje år eller så men med tanke på att livslängden är minst 15 år vore det en rejäl kapitalförstöring, men man kanske skulle lägga ner lite mer på underhållet kanske.

//Lars
Precis! Känns lite patetiskt att klaga på fem år gamla bussar, när det så sent som förra hösten rullade vagnar (Volvo Säffle) från 1989 vid Busslink nordost (Täby/Åkersberga) i SL-land. :( Är Busslink bättre på att underhålla gamla bussar? :?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Acke

Inlägg av Acke »

Ulrik Berggren skrev:
Lars Ödlund skrev:
Lukas Johansson skrev: Japp, GS tog över 4 st dromedarbussar från Swebus, och dom har nr 948-951. Det är riktiga skruttbussar som dom har mage att köra i trafik. Bussarna är stationerade på Kruthusgatan.

mvh,

Lukas

//Lars
Precis! Känns lite patetiskt att klaga på fem år gamla bussar, när det så sent som förra hösten rullade vagnar (Volvo Säffle) från 1989 vid Busslink nordost (Täby/Åkersberga) i SL-land. :( Är Busslink bättre på att underhålla gamla bussar? :?
Den Oudsten får oförtjänt mycket kritik. Dem är i alla fall väsentligt bättre än Volvo/Säffle-skräpet. Det är enkelt att "köra ner" nya fordon om de inte får någon form av förebyggande underhåll - vilket GS är dåliga på...
Lukas Johansson

Hej,

Om man säger så här; det är inte alla Den Oudsten som är dåliga. Som med alla andra bussar så finns det både bra och dåliga fordon. Men, jag håller helt klart med att Den Oudsten är bättre än Volvo/Säffle-lederna i 600-serien. 600-serien är enligt mig totalt skrot, som verkligen borde varit borta. Enligt GS så kommer flertalet att försvinna under hösten. Men, jag vet inte om man ska tro på det. Med tanke på att flertalet fallit för 10-årsreglen för länge sen.
Acke

Inlägg av Acke »

Lukas Johansson skrev:Hej,

Om man säger så här; det är inte alla Den Oudsten som är dåliga. Som med alla andra bussar så finns det både bra och dåliga fordon. Men, jag håller helt klart med att Den Oudsten är bättre än Volvo/Säffle-lederna i 600-serien. 600-serien är enligt mig totalt skrot, som verkligen borde varit borta. Enligt GS så kommer flertalet att försvinna under hösten. Men, jag vet inte om man ska tro på det. Med tanke på att flertalet fallit för 10-årsreglen för länge sen.
Jo du har helt rätt.
Lukas Johansson

Enligt rykten så är det extra mycket problem med f.d. Swebus dromedarbussar 948-951, då dessa är av den äldre generationen gasleder. Men det kan säkert någon på forumet svara på. :arrow:

Majornas förfärliga 600-bussar försvinner under hösten, men jag tror mest att det är tomma ord och inget löfte. :x

mvh,

Lukas
felix

"dåliga" bussar

Inlägg av felix »

Om ALLA bussförare skrev felrapporter, krävde bussbyte/vägrade ta ut en trasig buss på morgonen mm. så kanske det blir bättre efter en tid. De första dagarna blev det nog bussbrist och många inställda turer. (Men det är ju inte bussförarens huvudvärk)!

Fel såsom trasiga lampor och trasig skyltning skall åtgärdas snarast, eller så skall bussen köras till depå för reparation/inte lämna depå.

Det är ingen ide att gnälla över dåliga bussar om ingen gör något! Informera gärna Ditt skyddsombud.

Trafiklagstiftningen är ganska tydlig; Det är bussföraren som är ansvarig för att fordonet är i trafiksäkert skick!

Om du vid felrapportering får svaret "det finns ingen bytesbuss just nu", så meddela bara att du kör turen ut och sedan inväntar bussbyte, eller kör till depå! Det är föraren som är ansvarig för bussens framförande inte arbetsledaren!!

Felix
Skriv svar