M21 -> M31

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Yngve
Kontakt:

M21 -> M31

Inlägg av Yngve »

I forbindelse med en spontanttur til Göteborg, rakk jeg å kjøpe et dagskort innemellom øl-stuene.
Dernest endte jeg opp på Angered, var vel 15 år siden sist jeg var der. Reisen foregikk i "MGB-delen" av en M31.

Jeg syntes at vognen hadde veldig typiske "2-akslings"-egenskaper, kanskje ikke så unaturlig.

Er det noen med kjøreerfaring fra vogna som har lyst å si noen kjøreegenskapene før og etter? Er vognene blitt stivere og/eller tregere etter ombygningen?
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Då jag aldrig kört varesig M21 eller 31 så kan jag ju inte delge några erfarenheter.
Men... vagnen har ju blivt minst tio ton tyngre och har ju samma motorstyrka... så den har ju inte direkt blivit raskare.
Förare som jag pratat med har inte direkt varit så där jättenöjda nu under löv och snöhalkan.

Du skrev; "2-akslings"-egenskaper, troligtvis medveten om att mellandelen inte är tvåaxlig, möjligen "fyraxlig" då varje hjul har sin egen axel, en kort stump som inte är genomgående...

Du upplevde inget oljud i mellandelen?
Min erfarenhet som passagerare är att många mellandelar är behäftade med någon form av obalans/hjulplattor, eller liknande som i kombination med vagnens mycket goda akustiska egenskaper (trots ljudisolerning) ger ett besvärande oljud inne i vagnen.

JAgr må kommentera, men jag tror att GS bygger bort denna olägenhet, då en del av de äldre M31:orna numera är tystare än de varit.... eller så behöver jag en ny Revaxör kur...

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
JAgr

Inlägg av JAgr »

Björn J. skrev:Men... vagnen har ju blivt minst tio ton tyngre och har ju samma motorstyrka... så den har ju inte direkt blivit raskare.
Förare som jag pratat med har inte direkt varit så där jättenöjda nu under löv och snöhalkan.Bj.
Björn, jag ser med intresse fram emot att du redovisar dina viktuppgifter. Vagnen är tyngre än M21, Ja men 10+ ton???

/JAgr
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

I vagnhallen står det 33 ton, alltså 6 ton tyngre om den uppgiften stämmer. Uppgiften om hjuldiameter verkar inte stämma. Det står 600 mm, men drivhjulsdiametern är väl densamma som för M21, alltså 680 mm vid nya hjulringar. Vad har löphjulen för diameter?
Användarens profilbild
JAgr

Inlägg av JAgr »

Hej Harald!

Jag återkommer med uppgifter på måndag. Jag har de inte direkt i minnet just nu, så det blir säkert fel om jag säger något nu, men viktuppgiften stämmer ganska bra (M21 26 - 27 ton, M32 32 - 33 ton).

Ja du har rätt A och B boggin har hjuldiam 680 mm (min 610 mm). Vilket är samma som M21. Har faktiskt råkat ut för en vagn som hade 693 mm.

/JAgr
Användarens profilbild
Tramqueen

Köregenskaper

Inlägg av Tramqueen »

Yngve skrev: Er det noen med kjøreerfaring fra vogna som har lyst å si noen kjøreegenskapene før og etter? Er vognene blitt stivere og/eller tregere etter ombygningen?
De största förändringarna körmässigt är att vagnen är slirigare och svårare att bromsa, en naturlig följd av att vagnen blivit tyngre men har bibehållit samma motorstyrka. Det har dock monterats in sandboxar även i B-delen, vilket har minskat slirningsrisken något.

Fördelarna är framförallt hur vagnen beter sig i kurvor, då "kurvbromsen" inte slår till på samma vis, tack vare fler leder på vagnen.
Användarens profilbild
JAgr

Re: Köregenskaper

Inlägg av JAgr »

Tramqueen skrev:Fördelarna är framförallt hur vagnen beter sig i kurvor, då "kurvbromsen" inte slår till på samma vis, tack vare fler leder på vagnen.
"Kurvbromsen" eller rättare den automatiska dragkraftreduktionen finns överhuvudtaget inte på M31. Lyckades att få bort den funktionen i samband med att vagnarna byggdes om. I samband med detta frigjordes några ingångar som kunde användas till annat, bl.a. funktionen urkoppling av slirövervakning som rätt använd skall hjälpa till att få igång vagnen i halksituationer.

/JAgr
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

JAgr skrev:
Björn J. skrev:Men... vagnen har ju blivt minst tio ton tyngre och har ju samma motorstyrka... så den har ju inte direkt blivit raskare.
Förare som jag pratat med har inte direkt varit så där jättenöjda nu under löv och snöhalkan.Bj.
Björn, jag ser med intresse fram emot att du redovisar dina viktuppgifter. Vagnen är tyngre än M21, Ja men 10+ ton???

/JAgr
En annan gång skrev jag 6 ton, efter uppifter från denna site, men då sade någon att det var helt fel och att vagnen blivit tio ton tyngre, trodde ju att denna "någon" hade rätt...

Bj.
Senast redigerad av Björn J. den söndag 26 januari 2003 8:57, redigerad totalt 1 gånger.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
JAgr

Inlägg av JAgr »

Skall försöka få lite reda på alla siffror.
M31:s mellandel väger ca 11 ton, de detaljer som togs bort vid ombyggnaden väger ca 5 ton. Nettotillskottet blir då ca 6 ton. Tyvärr hamnar denna vikt över löphjulen vilket är ofördelaktigt ur drivsynpunkt.
Adhesionsvikten för drivboggierna är i stort oförändrad, samtidigt som förhållandet totalvikt/adhesionsvikt har försämrats. Detta innebär att vagnen har lättare att slira vid pådrag i jämförelse med M21, vilket ju även verkligheten visat. Vid bromsning är förhållandet totalvikt/adhesionsvikt 100% eftersom alla hjul/axlar är bromsade.

/JAgr
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Adhesionvikten för M21 var drygt 20 ton. Förhållandet adhesionsvikt/totalvikt för M31 blir alltså 20/33=61%. Det är sämre än för M21 (20/27=74%), men bättre än för M23+S27 (16/28=57%). Alla dessa siffror gäller dock för tom vagn.
Senast redigerad av Harald den söndag 26 januari 2003 9:29, redigerad totalt 1 gånger.
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Jag har i vagnhallen fått lära mig en minnesregel, att M21 skulle väga 21 ton, och M31, 31 ton... men det kanske inte stämmer då?

Jagr;
M31:ans mellandel väger alltså 11 ton, men hela vagnen blir efter ombyggnaden "endast" 6 ton tyngre... det är så det skall vara!?

Och, som du då skriver, att dessa elva ton hamnar över mellandelens icke drivande hjul och detta är då inte så fördelaktigt för vagnens viktfördeling och köregenskaper.
Eller är det beräknat på tom eller med fullsatt vagn?
Tjänstevikt eller totalvikt?

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
JAgr

Inlägg av JAgr »

Här kommer aktuella uppgifter om hjul och vikter för M21/M31:

M21 M31
Totalvikt 26294 34854 kg

Fördelning av adhesionsvikt

Totalt A+B 74% 61%

Boggi A 39% 32%
Boggi B 35% 28%
Löp 26% 39%

Hjudiametrar 680/615 680/615 590/540 mm

Den mindre hjudiametern är mellandelens hjul.
Vikterna ovan är ett genomsnitt taget på 8 vagnar

/JAgr
Skriv svar