JAgr skrev:Drottningtorget är det torg som ligger utanför entren till Centralstationen. Därför har Drottningtorget två utrop:
Drottningtorget Centralstationen!
Spårvagnshållplatsen ligger på Drottningtorget, Centralstationen ligger vid Drottningtorget.
Hoppas det blev ngt klarare nu.
Ha en god forsättning på helgen.
/JAgr
Fortsätter min klonade tillvaro eftersom min arbetsgivares lokala nät här uppe hittar på en massa norrländskt svammel med allt....
Drottningtorget och Centralstationen är från början två separata hållplatser. Drottningtorget låg ungecirka i samma position som dagens hållplats emedan Centralstationen en gång låg nästan mitt för centralens entré. På centralstation stannade Vit, dvs Ringlinien, sedermera linje 1 och 2. På Drottningtorget stannade Vit, Röd och Blå, dvs Ringlinien, Redbergslid-Majorna (Blå) och Redbergslid-Getebergsäng(Röd) sedermera 1,2,3 och 5. Karta över 1902:s spårvägsnät finns bland annat i Spårvägens 50 årsskrift från 1929, i ZLoM från 1979 och jag har även för mig att det finns en i Müsliboken (Från Havre till El) 2002. SSR tog även fram en fascimil (hur det nu stavas) av 1902:s linjenät till jubiléet.
Tilläggas kan att längs lisebergslinjen fanns tidigare följande hållplatser
Centralstationen
(Hotellplatsen)
Brunnsparken
(Kungsgatan)
Kungsportsplatsen
(Teatern)
(Storgatan)
Valand
(Lorensberg)
(En som jag har glömt vad den heter)
Berzeliigatan
(En till som jag har glömt vad den heter)
Korsvägen (Kv)
(-)
Liseberg
(-)
S:t Sigfrids Plan (Ss)
På sträckan mellan Kv och Ss vet jag inte om det funnits mellanliggande hållplatser.
/Tony