På forumet så har del fullkomligt östs kritik på bl.a. Den Oudsten och 600-bussarna. Men, vi får ju faktiskt inte glömma, att det ibland finns "nytt" som är betydligt värre.
Har åkt ett antal gånger med Volvos gasled i 900-serien. Majoriteten finns på stombusslinjerna. Jag tror inte att det finns en enda buss som går helt rent. Det går istället; orent! Det rycker i bussen, hörs ett *woohm*, *woohm* om motorn som växlar mer än vad som är nödvändigt. Samtidigt så blir man åsjuk av ryckande och skakandet. När en buss ska accelerera, från att ha stått på hållplatsen, ger gasmotorn ifrån sig ett "dån" som får folk att höja blickarna. Vet inte om fler upplever detta?
Instämmer helt och fullt med det tillägget att det inte finns en enda (gäller både de äldre fordonen på stombusslinje 16 och 17 samt de nyare på övriga linjer) av Volvos gasledbussar som går som man rimligen bör kunna förvänta sig, d v s utan ryck, bludder och hysterisk växling. De här bussarna är att betrakta som dyrköpt skräp och inget annat. Har talat med ansvariga på GS som berättade att man framfört sin stora besvikelse över aktuella fordon till Volvo...och samtidigt beklagade att det inte fanns så mycket annat att välja på då dem handlades upp.
Det berättades även om att Volvo har två tekniker som jobbar heltid med att bara justera dessa bussar och att få dem att fungera... bl a bränner ventilerna fast i topplocket vilket ger att det inte går på samtl cylindrar. Mattor spricker i svetsskarvar med vattenintrång och rötskador i det underliggande träet som följd, dörrar som inte går att manövrera, takpaneler som lossar, kyl som sätts igen av smuts och löv, läckage från tak... Hoppas det finns några andra alternativ vid nästa inköpstillfälle...
Lukas Johansson skrev:Hej,
På forumet så har del fullkomligt östs kritik på bl.a. Den Oudsten och 600-bussarna. Men, vi får ju faktiskt inte glömma, att det ibland finns "nytt" som är betydligt värre.
Har åkt ett antal gånger med Volvos gasled i 900-serien. Majoriteten finns på stombusslinjerna. Jag tror inte att det finns en enda buss som går helt rent. Det går istället; orent! Det rycker i bussen, hörs ett *woohm*, *woohm* om motorn som växlar mer än vad som är nödvändigt. Samtidigt så blir man åsjuk av ryckande och skakandet. När en buss ska accelerera, från att ha stått på hållplatsen, ger gasmotorn ifrån sig ett "dån" som får folk att höja blickarna. Vet inte om fler upplever detta?
Precis, och det är säkert därför man valt MAN till nya stombussar. Det är svårt att säga om de äldre eller nyare har fler problem. Nyservade fordon är dock i regel bättre, men det går inte lång tid förrän dessa börjar "bluddra" och rycka igen. Det värsta jag har råkat utför, var när jag skulle åka till Skogome, och bussen fick stanna vid Kvillegaraget för att bytas ut. De många växlingarna är mycket irriterande, liksom inredning som är dålig. Dörrarna skriker också, med arga förare och resenärer som följd.
I dag "dog" så ännu en av GS gasledbussar i 900-serien i Bergsjön... Fortfarande så verkar man inte ha fått ordning på driften på stora delar av Volvos vagnar i 900-serien. Enligt rykten så "tänder" inte gasen, eller motorn, p.g.a. fukt i gasen, men det råder också tvivel om detta. Själv så har jag inte hört/sett en enda gasledbuss från Volvo som går rent.
Bussen växlar hysteriskt, till skillnad från ex MAN, det bluddrar om motorn och som passagerare får man vara med om "berg å dalbana" i färden...
Lukas Johansson skrev:I dag "dog" så ännu en av GS gasledbussar i 900-serien i Bergsjön... Fortfarande så verkar man inte ha fått ordning på driften på stora delar av Volvos vagnar i 900-serien. Enligt rykten så "tänder" inte gasen, eller motorn, p.g.a. fukt i gasen, men det råder också tvivel om detta. Själv så har jag inte hört/sett en enda gasledbuss från Volvo som går rent.
Bussen växlar hysteriskt, till skillnad från ex MAN, det bluddrar om motorn och som passagerare får man vara med om "berg å dalbana" i färden...
mvh,
Lukas
Åk till Linköping och provåk. De går för det mesta rätt bra och växlar hyfsat snyggt, lite hårt ibland möjligen men aldrig nåt tokväxlande upp och ner.
På tal om Volvos gasare så såg jag att det stod två stycken gröna Volvo gasbussar fast i normalbussutförande på samma ramp som Stombussarna på Kville, någon som vet vad det är för bussar? Dom såg rätt nya ut, men jag hade ingen möjlighet att kolla nogrannare.