Ulrik Berggren skrev:Jo, men den här tråden handlar om Malmö, en stad som redan är begåvad med två ringleder (det du ). Så nu är det enligt min mening kollektivtrafikens tur att få sin bekärda de av Malmös gatubudget
Malmö skiljer sig inte från nadra liknande städer, så det får bli både och, om man skall vara realistisk. Men, visst har du rätt i att man kan diskutera proportionerna däremellan. . .
För att få stuns på diskussionen vore bättre om man talade mer konkret om vad man skulle kunna göra, i vilka stadsdelar det finns potential att hämta. Då relaterat till var arbetsplatser och andra målpunkter är placerade.
Annars stannar diskussionen vid dessa abstrakta principer. Man kommer lixom ingen vart. . .
Nja, jag kommer med ett högst abstrakt inlägg som kanske kan sätta lite fart på diskussionen ändå Kanske inte här där de flesta nog redan är "frälsta", men på ett större plan.
Det argument jag framför är att om man bygger kollektivtrafik som kan svälja en del av nuvarande biltrafikanter så frigörs automatiskt kapacité för de bilister som fortsätter att vara bilister efter att man byggt ut kollektivtrafiken. Det gör i sin tur att både kollektivttrafik och privatbilism kan flyta fram bättre, och då slipper man fundera på lösningar för att klara av mer biltrafik, tack vare att man slipper fundera på dessa lösningar så får man kanske pengar över för att ytterligare förbättra kollektivtrafiken.
Det där med att åka bil en bit och sedan kollektivt en bit tror jag är något som är svårt att locka folk till när det rör sig om relativt korta totalsträckor. Få tar bilen en halvmil för att sedan åka buss/tåg en halvmil till skulle jag tro. Undantaget är väl om man t.ex. tar bilen en halvmil från total obyggd till nästan total obyggd, för att sedan åka en längre sträcka kollektivt.
Skall man få något att hända, så är det bättre att ha konkreta projekt att peka på än att bara nöja sig med att kollektivtrafik är bra i största allmänhet.
Intressant då att fråga om sånt som: Längs vilka stråk finns det största underlaget? Sedan en anna frågeställning: Vad vore lämpligt att satsa på för den framtida kollektivtrafiken i Malmö? Bussar? Spårvagnar? Trådbussar? Annat? Vad passar bäst de lokala förhållandena?
VeVen skrev:Skall man få något att hända, så är det bättre att ha konkreta projekt att peka på än att bara nöja sig med att kollektivtrafik är bra i största allmänhet.
Intressant då att fråga om sånt som: Längs vilka stråk finns det största underlaget? Sedan en anna frågeställning: Vad vore lämpligt att satsa på för den framtida kollektivtrafiken i Malmö? Bussar? Spårvagnar? Trådbussar? Annat? Vad passar bäst de lokala förhållandena?
Det är inte så långt till nästa val . . .
funderar VeVeN
---------------
Malmö är en tillräckligt stor stad för att motivera ett spårvägssystem.
Men eftersom man nu bygger sin 'Citytunnel' som kommer att ändra resmönstren och 'ta bort' en del av underlaget för spårväg kanske trådbuss vore den ultimata miljövänliga kombinationen med 'Citytunneln'.
Tror inte att resemönstret inom stadsgränsen kommer att ändra sej efter Citytunnelns tillkomst. Det enda som kommer att krångla till det hela, är Triangeln stationen. Hur skall dessa regionalresande ta sej till sin destination inom stadsområdet?
Citytunneln verkar bara gynna Banverkets trafik, inte lokala trafiksmönstret i större utsträckning.
Investera i ordentlig spårvägstrafik är det enda som kommer att lura de många bilisterna ut ur sina bilar. Det har märkts i andra delar av Världen.
PJW skrev:
Det finns en uppsjö av arbeten, allt från summariska memos till tjocka luntor, gjorda av statliga, kommunala och privata instanser samt av länstyrelsen som adresserar det VeVeN frågar efter... Även inom detta forum (på andra ställen än här) har under årens lopp sakliga skäl framförts varför och var satsningar på spårbunden trafik inom Malmö bör ske.
Det är alltså inte analysen om vad som bör göras som fattas utan viljan att gå till handling.
Någon som har länktips - andra trådar här, eller uppsjöarna av arbeten?
Dennis skrev:Tror inte att resemönstret inom stadsgränsen kommer att ändra sej efter Citytunnelns tillkomst. Det enda som kommer att krångla till det hela, är Triangeln stationen. Hur skall dessa regionalresande ta sej till sin destination inom stadsområdet?
Citytunneln verkar bara gynna Banverkets trafik, inte lokala trafiksmönstret i större utsträckning.
Investera i ordentlig spårvägstrafik är det enda som kommer att lura de många bilisterna ut ur sina bilar. Det har märkts i andra delar av Världen.
mvh Dennis
Citytunneln byggs inte för lokala resor... utan för regionala.
Malmö's stadsdel Limhamn har snart 40,000 invånare.
NCC, HSB, Skanska m.fl. bebygger/kommer att bebygga varenda kvm i Limhamn, merparten i omeddelbar anslutning till Sillabanan (Ön, Limhamns Hamn & Kalkbrottet).
Sillabanan, den befintliga järnvägen från Limhamn till Malmö, passerar också World Maritime University, Västra Hamnen och Malmö Högskola på sin väg mot Malmö C.
Med det befolkningsunderlaget kombinerat med tätheten i den nya bebyggelsen finns alla förutsättningar för att få en hållbar spårvägslösning på Sillabanan.