Oslos historiske sporvogner kan bli kastet ut

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Roar

Oslos historiske sporvogner kan bli kastet ut

Inlägg av Roar »

Aftenposten skriver om saken i dag:

http://www.aftenposten.no/kul_und/artic ... eID=468797
Nico
Inlägg: 173
Blev medlem: måndag 16 september 2002 15:43
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Oslos historiske sporvogner kan bli kastet ut

Inlägg av Nico »

Roar skrev:Aftenposten skriver om saken i dag:

http://www.aftenposten.no/kul_und/artic ... eID=468797
Fott, endelig! Få det ut i mediene, eneste måten å få folk til å reagere på! :x
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Inlägg av Andy »

Tja, det er jo ikke bare sporvognene, men også de flere tonnene med reservedeler vi har liggende også!

Og hvis det går så galt at vognparken selges, hvem skal da få pengene?

Det beste er at vi får beholde museet, og får spor til den nedere delen av hallen også, slik at vi kan komme oss ut fra Avløs!

Men uansett må vi sørge for at vognene blir i Oslo!

Andreas
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 21:00, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Inlägg av Andy »

Johan Eriksson skrev:
Det ville vært interessant å knytte oss sammen med en museumsbane. Det går jo linjer til både Frogner og Gamlebyen
Har museet spårförbindelse med resten av nätet? Om inte så har Oslo fortfarande möjligheten att skapa ett levande lokaltrafikmuseum mitt i stan! Det vi i Stockholm inte har vid gamla Norrhallen vid Eriksbergsplan.

Finns föutsättningarna för en reguljär museilinje a la Djurgårdslinjen i Oslo?
Hei!
Problemet er ikke sporforbindelsen til museet, men ledelsen i AS Oslo sporveier som ikke vil ha museumsvogner på nettet sitt!
Desuten er store deler av museumsvognene i dårlig stand!

Det er sporforbindelse i ene halvdelen av hallen, men ikke kjøreledning lenger enn til utsiden av portene, så man må ty til "spesialløsninger" hvis man skal kjøre vogner ut derfra!

Forøvrig, så er det håp om regulær kjøring av museumsvogner til sommeren, men det kommer ann på om noen av vognene blir godkjent!

Andreas
Roar

Museumsvognene er i varierende stand, mange er ikke dårlige

Inlägg av Roar »

Ingen grunn til å svartmale museumsvognenes tilstand. Mange avdem er i bra stand, og det finnes mer enn nok av museumsvogner til å sette i gang et ruteopplegg med dem, dersom noen ønsker dette. Det som imidlertid har vært problemet er at nye folk er kommet inn mange steder, særlig i Sporveien, samt at noen tar sikkerhetsspørsmål så alvorlig at de tror at absolutt alt mulig er mye farligere enn livsfarlig.
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Re: Museumsvognene er i varierende stand, mange er ikke dårl

Inlägg av Andy »

Roar skrev:Ingen grunn til å svartmale museumsvognenes tilstand. Mange avdem er i bra stand, og det finnes mer enn nok av museumsvogner til å sette i gang et ruteopplegg med dem, dersom noen ønsker dette. Det som imidlertid har vært problemet er at nye folk er kommet inn mange steder, særlig i Sporveien, samt at noen tar sikkerhetsspørsmål så alvorlig at de tror at absolutt alt mulig er mye farligere enn livsfarlig.
Flere av vognene er i bra tilstand, fks. 32, 38, 207, 247, 563 og 586!
196 har jo en boggiskade som gjør at den helst ikke burde flyttes noe sted!
6, 96 og 234 trenger antaglig vis nye kabler for å kunne bli godkjent for 750 volt!
96 og 307 trenger overhalling av understellet da det vistnok ikke har vært utført noe sånt på vognene siden 1950 årene

Alle LTF's vogner trenger godkjennelse på at de vil tåle 750 og optil 20% over det, og da kommer vi opp i over 900 volt!

Det at sporveiens ledelse er så uvillige når det gjelder museumsvogner bygger vell antaglig vis på at man ikke har nok kunskaper om vognene!

Men det går jo i riktig retning her i landet da :roll:

Andreas
Roar

Fra museet 9. april 1995

Inlägg av Roar »

Bild
Skriv svar