Aftenposten skriver om saken i dag:
http://www.aftenposten.no/kul_und/artic ... eID=468797
Oslos historiske sporvogner kan bli kastet ut
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Oslos historiske sporvogner kan bli kastet ut
Fott, endelig! Få det ut i mediene, eneste måten å få folk til å reagere på!Roar skrev:Aftenposten skriver om saken i dag:
http://www.aftenposten.no/kul_und/artic ... eID=468797

Tja, det er jo ikke bare sporvognene, men også de flere tonnene med reservedeler vi har liggende også!
Og hvis det går så galt at vognparken selges, hvem skal da få pengene?
Det beste er at vi får beholde museet, og får spor til den nedere delen av hallen også, slik at vi kan komme oss ut fra Avløs!
Men uansett må vi sørge for at vognene blir i Oslo!
Andreas
Og hvis det går så galt at vognparken selges, hvem skal da få pengene?
Det beste er at vi får beholde museet, og får spor til den nedere delen av hallen også, slik at vi kan komme oss ut fra Avløs!
Men uansett må vi sørge for at vognene blir i Oslo!
Andreas
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Hei!Johan Eriksson skrev:Har museet spårförbindelse med resten av nätet? Om inte så har Oslo fortfarande möjligheten att skapa ett levande lokaltrafikmuseum mitt i stan! Det vi i Stockholm inte har vid gamla Norrhallen vid Eriksbergsplan.Det ville vært interessant å knytte oss sammen med en museumsbane. Det går jo linjer til både Frogner og Gamlebyen
Finns föutsättningarna för en reguljär museilinje a la Djurgårdslinjen i Oslo?
Problemet er ikke sporforbindelsen til museet, men ledelsen i AS Oslo sporveier som ikke vil ha museumsvogner på nettet sitt!
Desuten er store deler av museumsvognene i dårlig stand!
Det er sporforbindelse i ene halvdelen av hallen, men ikke kjøreledning lenger enn til utsiden av portene, så man må ty til "spesialløsninger" hvis man skal kjøre vogner ut derfra!
Forøvrig, så er det håp om regulær kjøring av museumsvogner til sommeren, men det kommer ann på om noen av vognene blir godkjent!
Andreas
Museumsvognene er i varierende stand, mange er ikke dårlige
Ingen grunn til å svartmale museumsvognenes tilstand. Mange avdem er i bra stand, og det finnes mer enn nok av museumsvogner til å sette i gang et ruteopplegg med dem, dersom noen ønsker dette. Det som imidlertid har vært problemet er at nye folk er kommet inn mange steder, særlig i Sporveien, samt at noen tar sikkerhetsspørsmål så alvorlig at de tror at absolutt alt mulig er mye farligere enn livsfarlig.
Re: Museumsvognene er i varierende stand, mange er ikke dårl
Flere av vognene er i bra tilstand, fks. 32, 38, 207, 247, 563 og 586!Roar skrev:Ingen grunn til å svartmale museumsvognenes tilstand. Mange avdem er i bra stand, og det finnes mer enn nok av museumsvogner til å sette i gang et ruteopplegg med dem, dersom noen ønsker dette. Det som imidlertid har vært problemet er at nye folk er kommet inn mange steder, særlig i Sporveien, samt at noen tar sikkerhetsspørsmål så alvorlig at de tror at absolutt alt mulig er mye farligere enn livsfarlig.
196 har jo en boggiskade som gjør at den helst ikke burde flyttes noe sted!
6, 96 og 234 trenger antaglig vis nye kabler for å kunne bli godkjent for 750 volt!
96 og 307 trenger overhalling av understellet da det vistnok ikke har vært utført noe sånt på vognene siden 1950 årene
Alle LTF's vogner trenger godkjennelse på at de vil tåle 750 og optil 20% over det, og da kommer vi opp i over 900 volt!
Det at sporveiens ledelse er så uvillige når det gjelder museumsvogner bygger vell antaglig vis på at man ikke har nok kunskaper om vognene!
Men det går jo i riktig retning her i landet da

Andreas