Datakrångel

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Björn J.

Datakrångel

Inlägg av Björn J. »

Hjälp!
Min dator slocknar helt plödsligt utan förvarning, och sedan börjar den att pipa.
Går inte att starta om annat än att göra en grovavstängning och vänta ca 10 sekunder.
I bland startar den sedan normalat (för att krascha igen) eller så kommer ett meddelande upp ang. att datorn återställts efter ett allvarligt skyddsfel, ska man skicka felrappert... etc.
Eller så kommer alternativet om att starta i felsäkert läge.
XP, Fujisu Siemens... mer vet jag egentligen inte...

Är det ett hårdvaru eller mjukvaruproblem?

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
Kantorn

Re: Datakrångel

Inlägg av Kantorn »

Björn J. skrev:Hjälp!
Min dator slocknar helt plödsligt utan förvarning, och sedan börjar den att pipa.
Går inte att starta om annat än att göra en grovavstängning och vänta ca 10 sekunder.
I bland startar den sedan normalat (för att krascha igen) eller så kommer ett meddelande upp ang. att datorn återställts efter ett allvarligt skyddsfel, ska man skicka felrappert... etc.

Bj.
Har du antivirusprogram och brandvägg? Uppdaterat och aktiverat? Om inte så är det inte helt otroligt virus. Det kan också vara nåt glapp.

Alla datakunniga: Hjälp honom! Sånt är inte roligt.
Professionell tyckare
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

Kontrollera att processorfläkten fungerar. Om fläkten skär blir processorn överhettad vilket kan leda till plötsliga krascher.

Anders
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Jag har just uppdaterat F-Secure, har brandvägg.

Kontrollerade just nu prcessorfläkten, jodå den snurrar.
Problemet uppträder ibland just efter start, då datorn ännu inte hunnit bli varm, men ibland händer det att den stannar efter någon timmas drift.

Jag har själv haft funderingar på om det kan vara nätdelen, eller någon slags glappkontakt i kablaget som försörjer de olika komponenterna med ström, kablar och kontakter är kollade, och befinns vara ok.

Men jag är som sagt osäker på om det är i maskinvaran eller i programvarorna det är fel, diverse diskkontroller och fragmentering har genomförts men inget som tyder på någon felaktighet.

På en gammal dator en gång så uppträdde ett liknande fel då hårdisken höll på att gå sönder, men det då fick jag tydliga varningar av fragmenteraren och scandisk eller vad nu programmen hette på den tiden.

Tacksam för fortsatt konsultation!

Bj.
Vadå jag dyster?
bakke

Inlägg av bakke »

Dom som kan det här, iallafall bättre än vad jag själv kan det, säger att man ska testa att plocka ut alla PCI-kort, extra diskenheter och övriga anslutna prylar (USB-enheter, skrivare och sånt) och efter varje urplockad pryl så ska man testa datorn en stund. Om det då beror på hårdvaran så märker du att felet har försvunnit och då vet du vilken del som orsakade det.

Men om du inte har tid/ork/lust (välj ord själv) att göra så, då tycker jag att du ska lämna in datorn till någon firma som reparerar datorer. Den här typen av fel är inte roliga, men en seriös reparatör fixar dom ganska lätt. Förhoppningsvis inte till någon blodig kostnad heller, om du inte måste byta några delar.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Bj.
1.
Kontrollera minnet.

Slå av funktionen "quick boot" eller motsv i biosinställningarna så kontrolleras hela minnet vid POST-en.

2. Överhettad processor

Även proppens temperatur kan kontrolleras i biosets inställningar.

3. Nätdelen håller på att gå sönder

Svårt att kontrollera men du kan ju alltid skaffa ett nytt nätaggregat och köra med ett tag och se om felen uppstår

4. Annat fel. Gör som förslag ovan, ta ur icke-nödvändig utrustning ur datorn och testa.

Pipet ådstakomms troligen av moderkortets egna övervakningskretsar och är inget som beror på operativsystemet eller dess program.

I manulen till moderkortet/datorn står det ibland vad olika pip etc kan betyda för just ditt moderkort.
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Tack för ert engagemang!

Men det där med att plocka ur alla kort och avinstallera attraherar mig inte alls, visst jag kan göra det utan större problem, men det tar ju tid.

Höll på att impulsköpa en jättedyr tyst nätdel idag, en sådan där massiv sak utan fläktar... men jag hejdade mig.

Väl hemkommen visar det sig att dotterns dator beter sig likadant som min, det är också en Fuijitsu Siemens, men på denna kör vi Nortons antivirus, även det programmet uppdaterat, och hittar inget virus.
Min dotterns och ytterligare två datorer är uppkopplat på samma nätverk.

Vid närmare eftertanka händer det att datorerna slocknar 3-4 minuter efter start, mer sällan när de varit igång längre.

Denna datorn har nu gått i två dygn utan problem.

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Precis så där höll min gamla dator på, det var nätdelen som höll på att ge upp, jag säger inte att det är den i ditt fall till 100% men efter jag bytt min (köpte en begangnad för 100:-) så slutade den att strula. Det var precis lika symptom som du beskriver ovan :roll:
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

M224 skrev:Precis så där höll min gamla dator på, det var nätdelen som höll på att ge upp, jag säger inte att det är den i ditt fall till 100% men efter jag bytt min (köpte en begangnad för 100:-) så slutade den att strula. Det var precis lika symptom som du beskriver ovan :roll:
Jaha... det var väl det svaret jag egentligen ville ha när jag ställde frågan... tack!
Kanske jag har en begagnad nätdel liggande bland allt dataskrot i källaren, om den passar kanske jag provar den ett tag.
Annars köps det en ny, dock ingen sådan där high tech pryl.

Bj.
Vadå jag dyster?
Kingsthrone
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

Björn J. skrev:
M224 skrev:Precis så där höll min gamla dator på, det var nätdelen som höll på att ge upp, jag säger inte att det är den i ditt fall till 100% men efter jag bytt min (köpte en begangnad för 100:-) så slutade den att strula. Det var precis lika symptom som du beskriver ovan :roll:
Jaha... det var väl det svaret jag egentligen ville ha när jag ställde frågan... tack!
Kanske jag har en begagnad nätdel liggande bland allt dataskrot i källaren, om den passar kanske jag provar den ett tag.
Annars köps det en ny, dock ingen sådan där high tech pryl.

Bj.
Men tänk på att inte köpa den billigaste du hittar. Då är risken stor att du hamnar i samma situation igen. Fortron är ett bra märke till ett bra pris och finns på http://www.webhallen.com/prod.php?id=41099 Tyst dessutom! En varningslampa blinkar för Codegen och Q-tec.
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Det blev nätdelsbyte, halvdyra nätdelar till två datorer, Deltaco, en tyst variant på 300 W, det enda som hörs är processorfläkten, men jag har en termostat till en sådan någonstans...

Sedan upptäckte jag att grafikkortets fläkt lagt av, men knappast den heller som orsakat problemen. En ny sådan är iallafall installerad idag.

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Björn J. skrev:
Sedan upptäckte jag att grafikkortets fläkt lagt av, men knappast den heller som orsakat problemen. En ny sådan är iallafall installerad idag.

Bj.
Låter som du fått igång datorn nu, o det är bra :D

På min gamla dator lossnade fläkten till grafikkortet, o då hängde sig allt o det började pipa, jag lyckades limma dit den men den fortsatte att hacka, så det kan mycket väl varit den. Men nu lär alla felkällor vara eleminerade. :wink:
Johan

Inlägg av Johan »

Fujitsu Siemens? Jag har en själv. Och har hört från flera andra, inklusive en högst kompetent it-tekniker, att dessa är hopplösa fall. Kommer nästan i närheten av Dell när det gäller skräp.
I mitt fall har nätverkskortet bränt x antal gånger, och jag menar många gånger. Har du ett serviceavtal är det bara att ligga på och lämna in för service och hoppas på att till slut få den utbytt mot ett åtminstone tisdagsexemplar.
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Funkar datorn bra nu Björn? Är det måhända en lånedator genom Göteborgs stad (levererad för drygt tre år sedan)? Ringer nämligen en klocka när jag hör både Fujitsu Siemens och F-secure nämnas ihop. Använder själv en lånedator-laptop lite sporadiskt och för några veckor sedan råkade jag ut för major problems likt dina. Verkade som fläkthaveri, men kylningen fungerade utmärkt. För en gångs skull felrapporterade jag till Bill Gates och fick då svaret att felet låg i F-secure. Ingen fix fanns att tillgå, men ny version av programmet skulle lösa problemet. Sagt och gjort avinstallerade jag F-secures alla beståndsdelar och allt kom att fungera perfekt. En slump? Möjligt, men när brodern en vecka senare fick exakt samma problem med sin stationära lånedator och löste det på samma vis är i alla fall jag tillräckligt övertygad. Att F-secure börjar krångla nu stämmer rätt bra med att licensen som kom med lånedatorn var på tre år. Nu när programmet inte längre uppdateras kan man tänka sig att någon färsk fix till windows kan ställa till med trubbel.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Bj.
Skulle utan stärre vetenskapligt värde vilja påsat att detta nog är förhandsvarsel om ett hårddiskhaveri......!!
Kontrollera att du har backupper på viktiga filer, medans tid är.

Sånna här lite sporadiska fel, uppträder ofta innan disken lägger av helt.

//Leif D
Lars Fredrik

Inlägg av Lars Fredrik »

Johan skrev:Fujitsu Siemens? Jag har en själv. Och har hört från flera andra, inklusive en högst kompetent it-tekniker, att dessa är hopplösa fall. Kommer nästan i närheten av Dell när det gäller skräp.
I mitt fall har nätverkskortet bränt x antal gånger, och jag menar många gånger. Har du ett serviceavtal är det bara att ligga på och lämna in för service och hoppas på att till slut få den utbytt mot ett åtminstone tisdagsexemplar.
Så rart? Min Dell bærbare har nå holdt i seks år uten problemer, og min Fujitsu Siemens bærbare som jeg fikk i vår fungerer helt topp!
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Mr. Burns skrev:Funkar datorn bra nu Björn? Är det måhända en lånedator genom Göteborgs stad (levererad för drygt tre år sedan)? Ringer nämligen en klocka när jag hör både Fujitsu Siemens och F-secure nämnas ihop.....
Jaha, så är det. Vi har sammanlagt tre sådana datorer, två är relativt lika varandra. Den tredje är mer ett hgemmabygge med annan nätdel och annat grafikkort, annat ljudkort, den går bäst och mest problemfritt, och är också den som får ta emot flest virusatacker och annat skit. Den är sonens.

De två andra då är min och dotterns, det är dessa båda som fått nya nätdelar. Grafikkorten är inte original, utan sådana där 99 kronors från någon databutik. De inbyggda telefonmodemen sländes ut redan första dagen, och nya större hårdiskar sattes in ganska snabbt.

Vi kör Norton på alla utom min dator, eftersom Norton ballade ur och ville inte godkänna mig som administratör längre, jag kom inte åt någonting i programmet, så det avinstallerades, men gick inte att installera på nytt...
Norton lämnade efter sig några filer som söker igenom utgående e-post, och dessa filer går inte att ta bort, himla irriterande, så jag kan tänka mig en programvarukonflikt med resterna av Norton och F-secure.
Men just nu funkar datorn iallafall oklanderligt, jag har kört tunga bildprogram, surfat, skickat och tagit emot en himla massa e-post den senaste veckan, utan problem, inga stopp.

Likaså dotterns dator har funkat sedan nätdelsbytet.

Ett slags tillbehör jag köpte häromdagen på Jula, kan rekommenderas.
Det är en "Energispargrendosa" eller en grenkontakt, med fem jordade el-uttag. Dessa styrs av ett relä som matas via USB porten.

Den fungerar så att datorn ger spänning till dessa uttag då datorn är på, när den stängs av faller spänningen i uttagen, och till uttagen skall man då koppla utrustning som skrivare, bildskärm, ljudkortsförsörjning, skanner eller vad man nu har för kringutrustning.

Funkar synnerligen bra och är lättinstallerad. Dessvärre finns denna pryl ännu inte med på Julas hemsida...
http://www.jula.se

Bj.
Vadå jag dyster?
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Kul att det funkar bra. Datorkrångel är aldrig roligt, men en härlig känsla när man fått det att funka.
Björn J. skrev:Norton lämnade efter sig några filer som söker igenom utgående e-post, och dessa filer går inte att ta bort, himla irriterande, så jag kan tänka mig en programvarukonflikt med resterna av Norton och F-secure.
Varit inne och rotat i registreditorn? Om inte kan jag rekommendera detta. De flesta program lämnar sanslöst mycket skräp i registret. När jag avinstallerade ett annat antivirusprogram för några år sedan uppstod krångel just med mail, fast ingående om jag inte minns helt fel. Det visade sig att avinstallationsprogrammet hade struntat i att ta bort en sträng som styrde viruskoll i Outlook. Gör en sökning på Norton eller Symantec och se om inte någon av dessa förekommer i strängar som hör till ditt e-postprogram. Kom ihåg vad du ändrar eller spara en registerkopia om det mot förmodan uppstår något krångel efter ändringen.
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Mr. Burns skrev: Varit inne och rotat i registreditorn?
Jodå, där inne har jag varit och raderat både det ena och det andra.
men tyvärr tycks just dessa filer vara fastsvetsade eller ditlimmade med cyanakrylatlim eller något sådant, de går bara inte att radera.

På Symatechs hemsida fans det anvisningar om hur man kunde starta datorn i olika lägen för att sedan kunna radera i reg.edit, men jag lyckades aldrig.
Återstår kanske en "Format :/C"... åååå vad jag saknar Dos!

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
JAgr

Inlägg av JAgr »

Johan skrev:I mitt fall har nätverkskortet bränt x antal gånger, och jag menar många gånger.
Ett tips:
Se till att ansluta datorn till ett jordat vägguttag! Om du inte gör detta kommer datorchassit (och därmed nätverkskortet) att ligga på omkring 110 - 120 volt till jord!
Har du ett universalinstrument mät mellan datorhöljet till ett element t.ex. Det kan vara detta som knäckt dina nätverkskort.

/JAgr
Låst