Tex mellan slussnen och mariatorget finns det en liknande och där bakom finns ju den gamla sj-tunneln

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Det låter ruggigt, alternativt spännande, beroende på vilken läggning man har. Kanske Gröna Lund kan öppna en filial till Spökhuset där?stockholm79 skrev:Inte att rekommendera att gå in där, då det kan finnas obehagliga överraskningar därinne. Jag tror att inte ens SL gärna går ner i sina egna tunnlar ensamma, då de inte vet vad/vem de kan möta där.
Vilka tåg? Stambanan? Tror inte, det är nog för långt dit, det finns ju ingen praktisk anledning till att bygga såna tunnlar, det enda jag kan tänka mig är en byggtunnel, såna byggs för att man ska kunna spränga tunneln fortare från båda sidor och frakta bort restmaterialet fortare.Johan A skrev:Kan inte detta vara en förbindelse tunnel mellan tunelbanan och tågen? Många antar att det finns såna hemliga tunlar men ingen verkar kunna säga hur det fungerar antagligen hemligt så ingen får säga nåt.
ehh... vad skulle det finnas för anledning att hålla sådant superhemligt?Johan A skrev:Kan inte detta vara en förbindelse tunnel mellan tunelbanan och tågen? Många antar att det finns såna hemliga tunlar men ingen verkar kunna säga hur det fungerar antagligen hemligt så ingen får säga nåt.
En sådan transport har jag övervakat en gång. Ilastning av fult beväpnad trupp vid Kristineberg. Transport KRB-Medborgarplatsen vänding. Sedan MBP-Gärdet där urlastning ägde rum. Trafikanternas min när tåget tömdes vid GÄR var betalbar. Truppen hade bla PV kanoner med sig och monterade på plattformen.Marcus A skrev:ehh... vad skulle det finnas för anledning att hålla sådant superhemligt?Johan A skrev:Kan inte detta vara en förbindelse tunnel mellan tunelbanan och tågen? Många antar att det finns såna hemliga tunlar men ingen verkar kunna säga hur det fungerar antagligen hemligt så ingen får säga nåt.
Skulle den lede fi kanske ta soldattransporttåget och rulla ner i tunnelbanan med det för att alldeles oförmodat hoppa upp ur underjorden vid Gärdet för att marschera mot försvarshögkvarteret på Lidingövägen? Eller nåt?
Ja, men jag tänkte om det var nån spec. händelse.Marcus A skrev:Som stockholm79 skrev...Joel skrev:Det har jag missat.. Vad hände där?stockholm79 skrev:Varför jag skulle va försiktig är pga alla skräckhistorier jag hört på forum (tänker främst på tunneln stambanan-SöS)
det verkar va rätt så många som använder det som bostad/knarkarkvart
Bla. berättades det nån gång om när man åkt nån tur genom tunneln och varit tvungen att rensa från skräp som hemlösa släpat in.Joel skrev:Ja, men jag tänkte om det var nån spec. händelse.Marcus A skrev:Som stockholm79 skrev...Joel skrev: Det har jag missat.. Vad hände där?
det verkar va rätt så många som använder det som bostad/knarkarkvart
tackar!! nix är ingen exploatör bara nyfikenstockholm79 skrev:Antagligen nån gammal tunnel som användes vid bygget. Såna kan finnas kvar men har normalt ingen "utgång".
Inte att rekommendera att gå in där, då det kan finnas obehagliga överraskningar därinne. Jag tror att inte ens SL gärna går ner i sina egna tunnlar ensamma, då de inte vet vad/vem de kan möta där.
På din fråga antar jag att du också är en sån där urban exploratör. För såna skulle jag rekommendera att isåfall ta kontakt med den som har ansvaret för tunneln, de kan ju hända att ni får en guidning om de själva behöver se om tunneln.
/or
"Tunneln i taket" var tänkt att bli trafiktunneln, men man stötte ihop med en svacka i berggrunden och sprängde hellre en ny lägre tunnel, än jocklade med injektering, stålrör och betong för att få det hela vattentätt. Den lägre tunneln har ju dessutom fördelen att den lutar åt rätt håll, dvs. neråt efter stationerna, vilket ju sparar elektrisk energi.T-RöD skrev:tackar!! nix är ingen exploatör bara nyfikenstockholm79 skrev:Antagligen nån gammal tunnel som användes vid bygget. Såna kan finnas kvar men har normalt ingen "utgång".
Inte att rekommendera att gå in där, då det kan finnas obehagliga överraskningar därinne. Jag tror att inte ens SL gärna går ner i sina egna tunnlar ensamma, då de inte vet vad/vem de kan möta där.
På din fråga antar jag att du också är en sån där urban exploratör. För såna skulle jag rekommendera att isåfall ta kontakt med den som har ansvaret för tunneln, de kan ju hända att ni får en guidning om de själva behöver se om tunneln.
/or
nu när vi ändå håller på så passar jag på att fråga en fråga till om hornstull.. är nämligen så att jag lagt märke till en extra våning inne i tunneln på norra sidan även det, vad kan det vara?
ostabilt berg som betongen i taket skyddar mot? någonting som har med strömförsörjningen att göra? ligger en del elhusdörrar och sådant utanför tunnelbanan på marknivån..
Kan det vara eventuellt förbindelse till maskinrummet för rullrampen vid utgången mot Hjorthagen???holymen skrev:hej.. strax innan man kommer till ropsten med tunnelbanan så ser man en gång ca 1 meter bred. in i berget.. öppningen ser ut som en stor spricka men det ser ut som att man kan gå in.. nån som vet?
När jag praktiserade som signalmontör vid fd BapTe 5 NA så gick jag i ca 40% av alla tunnlar i tunnelbanan, och det läskigaste jag stötte på var några råttor o mössstockholm79 skrev:Antagligen nån gammal tunnel som användes vid bygget. Såna kan finnas kvar men har normalt ingen "utgång".
/or
Låter som någon taskig nerlagd militärförläggning, men att det är Nyboda det fattar i a f jag...M224 skrev:När jag praktiserade som signalmontör vid fd BapTe 5 NA-...