Jag är rädd att det här ämnet redan avhandlats på detta forum, men jag tar en rövare (om inte annat kanske ngn av er vänliga själar kan skicka en länk till den/de tidigare linan/orna? )
På 60/70-talet var det ju tal om bostadsbyggande på Järvafältet i Sthlm och i samband med detta planerades för tunnelbana ut till Bög/Alboda.
Hur pass långt framskridna var dessa planer, och är de helt skrotade i dagsläget?
Väsby och Bögs gård ingår i Sollentuna-Järfällas naturreservat Järvafältet. Jag tror det är omöjligt att bygga där idag.
Sannolikt är även skogen Hansta (mellan Bög och Akalla) också räddad. Den var utbyggningshotad längre än det andra området, eftersom Sollentuna kommun sålde den skogen till Stockholms stad i slutet av 70-talet för att ha råd att bygga sig ett 13 vånings kommunalhus i Sollentuna Centrum. Hanstaskogen är också naturreservat numera, tror jag. Den skogen räddades bl.a. av Astrid Lindgren, som fått något del av skogen uppkallad efter sig dessutom.
bruse skrev:Va du luras. Här trodde jag att jag skulel få läsa nåt smaskigt... men så handlar det bara om vanliga tråkiga aldeles underbara tunnelbanan.
JAA..Bruse..det e bara och se till o komma ut ur garderoben nu !!
/A32
Faktiskt är gårdsnamnet Bög och ordet "bög" som benämning på en homosexuell besläktade. Gården ligger vid en böj på ett vattendrag (möjligen är böjen uträtad numera) och "bög" betyder en avvikande person. Jämför med att en heterosexuell på engelska kan kallas "straight".
Förledet "Bög-" i ett antal sydsvenska och danska ortnamn, däremot, betyder "bok", alltså trädslaget.
Magnus Cedergren skrev:Ja, faktum är att den där gården heter så. Det är ett gammalt namn från bondesamhällets dagar (kanske ett medeltida namn, tror jag)
Ett ganska tidigt källbelägg är ett brev från 26/10 1350 där Folkvin Arxö och Simon Schelhorn skriver över ett antal egendomar till ärkebiskop Hemming, däribland Bögs gård.
"necnon tredecim solidos terre in villa Bøgh, parochie Solundatunum, prouincie Solundahundæræ, diocesis Vpsalensis"
Det är nog riktigt, det har nog funnits/finns planer på att bebygga flygplatsområdet. Jag vet inte riktigt vad statusen är just nu. Flygplatsen används väl i princip enbart av hobbyaktiviteter idag, tror jag. Det är privatflygare och möjligen andra med behov att stora, släta, belagda ytor som använder området f.n.
Vad jag inte heller vet, är huruvida t.ex. tunnelbanan från Hjulsta eller Akalla skulle kunna förlängas dit. Detta var väl inte huvudtanken när man ville förlänga Hjulstagrenen till Barkarby stn tror jag?
Skulle det t.ex. kunna bli Hjulsta - Barkarby stn - Flygplatsområdet/IKEA då ... eller direkt från Hjulsta till Flygplatsområdet?
Harald skrev:Faktiskt är gårdsnamnet Bög och ordet "bög" som benämning på en homosexuell besläktade. Gården ligger vid en böj på ett vattendrag (möjligen är böjen uträtad numera) och "bög" betyder en avvikande person.
Kan det till och med vara så att namnet Bög ska uttalas med ett mjukt 'g' dvs som ordet 'böj'?
Harald skrev: Jämför med att en heterosexuell på engelska kan kallas "straight".
Eller jämför även direkt med ordet 'bent' som en något nedsättande term för homosexuell!
Magnus Cedergren skrev:Vad jag inte heller vet, är huruvida t.ex. tunnelbanan från Hjulsta eller Akalla skulle kunna förlängas dit. Detta var väl inte huvudtanken när man ville förlänga Hjulstagrenen till Barkarby stn tror jag?
Skulle det t.ex. kunna bli Hjulsta - Barkarby stn - Flygplatsområdet/IKEA då ... eller direkt från Hjulsta till Flygplatsområdet?
Akalla - Barkarby Handelsplats (= IKEA) - Stockholm Väst (= Barkarby station flyttad nordväst en bit) verkar vara det man har riktat in sig på nu. Har en känsla att det kanske varit något prat om att ha en ytterligare station i Veddesta centrum också.
Det finns massor med planer från rekordårens miljonprogram liggande och "skräpande" i planerarnas arkiv.
"Generalplanen för Angered - Bergum" från slutet på 60-talet är bara en i raden men kanske den mest kända.
Egentligen är det ju bara att skaffa fram en rejält stor påse med pengar och sätta spaden i marekn och börja bygga!
Mycket av den "osynliga infrastrukturen" blev redan då utbyggd enligt de ursprungliga planerna!
För att spåra upp på spåret i detta ämne så är det bara att nämna station "Kymlinge" på blå tunnelbanelinje ut mot Kista, Akalla ochd en mytomspunna underjordiska spårvagnshållplatsen under stadsdelen Rannebergen i Göteborg där det ursprungligen var tänkt att ändhållplatsen för Angeredsbanan skulle ligga uppe vid Moillsjön i Vättlefjälls tassemarker
Hade nyligen tillfälle och anledning att studera gamla stadsplaner för Bergsjön. I den första planen från 1964 finns en tunnel planerad som utgår från Komettorget och viker av söderut medan den linjen som senare byggdes går mot Rymdtorget. På nästa plankarta från 1966 är tunneln borta.
Hade alla svenska stadsplanerares befolkningsprognoser från 1960-talet slagit in skulle vi varit femtio miljoner invånare i Sverige nu. Ett exempel från denna tid är Malmös Generalplan från 1964, man man på fullt allvar hävdar att befolkningen förväntas att bli fördubblad till 450000 år 2000 och att staden måste ges utrymme att expandera åt alla håll. Hade planen förverkligats skulle Vellinge varit Malmös södra ände och Lund i höjd med Stångby den nordliga änden av ett sammanhängande Malmö-Lund stadslandskap. Malmös centrum skulle i huvudsak reserveras till enbart kontor- och affärsverksamheter (ungefär som ett glest bebyggt LA med andra ord). Öresundsbrons anslutningar var givetvis inritade trettio före sin tid och Yttre Ringvägen kom att gå kusligt likt den tilltänkta anslutningslinjen till bron från 1964. På skånska sidan av Öresund från Trelleborg till Ängelholm skulle det bo omkring 3-4 miljoner människor medan på den själländska skulle ungefär lika många förutsättas bo. Tre öresundsförbindelser skulle behöva byggas; mellan Malmö-Köpenhamn över Saltholm (ströks när ön blev förklarad naturskyddsområde), Landskrona - Tuborg över Hven kompletterat med en motorväg från Landskrona till E4 i höjd med Markaryd och så mellan Helsingborg - Helsingör. Järnvägarna förutsattes att bli något slags obsolet begrepp från det förflutna, eftersom den tänkta expansionen skulle ske utan någon utbyggnad av järnvägsnätet.
På tal om Bög: I Skåne finns det platser som heter Bögege m.fl. Bög-namn. Bög är i detta sammanhanget trädet bok ( klusil försvagning av k --> g: jmfr danskans bog - böger). Kan Bög ha varit en plats där det funnits bokar en gång i tiden, månntro?
rote (icke-inloggad) skrev:Hade alla svenska stadsplanerares befolkningsprognoser från 1960-talet slagit in skulle vi varit femtio miljoner invånare i Sverige nu.
Det där var väll överdrivet! Och tittar man på prognosen för små orter och rena landsbyggden så sa prognoserna att befolkningen skulle minska med 50% eller mer. Säkert fans det trakter där den skulle minska med 100% också!
Det enda säkra med befolkningsstatestik tycks vara att de aldrig slår in!
Och när små orter får reda på att de kommer att halvera sin befolkning på 30 år så görs det mycket för att progfnosmakarna skall få fel!
rote (icke-inloggad) skrev:Hade alla svenska stadsplanerares befolkningsprognoser från 1960-talet slagit in skulle vi varit femtio miljoner invånare i Sverige nu.
Det där var väll överdrivet! Och tittar man på prognosen för små orter och rena landsbyggden så sa prognoserna att befolkningen skulle minska med 50% eller mer. Säkert fans det trakter där den skulle minska med 100% också!
Och när små orter får reda på att de kommer att halvera sin befolkning på 30 år så görs det mycket för att progfnosmakarna skall få fel!
Prognosmakarna ( minst en i varje kommun) ville ju få det till att befolkningsutvecklingen i just deras kommun skulle bli så gynnsam som möjligt. Därför tog man ofta i med (skulle det visa sig) rena fantasisiffror på hur befolkningen skulle öka år för år till 2000. Du får tänka åp att det här var en tid när allt bara tycktes gå uppåt och industrierna ännu inte hade börjat vika ned sig. Även i orter som Sandviken, Hagfors, Oskarshamn m.m. gick det bra och städer och bruksorter fick fler och fler invånare. Att några invånare på landsbygden försvann skulle då inte vara så mycket att orda om, centralorten gick det fortsatt bra för och många som kom från landet flyttade oftast till närmsta stad.
Nu får man tänka på att detta var stadsplaneranas sammanlagda prognoser från hela landet och från varje liten kommun där varje kommun hade gjort sina beräkningar på hur mycket deras folkmängd skulle öka med, övergripande prognosinstitut som SCB var mer realistiska i sina bedömningar.
Kollar man SCB över "Folkmängd" tidsserien "Folkmängden i Sveriges kommuner 1950 - 2001 " så har vissa kommuner faktiskt halverats sedan 1950. Vi får börja tala om civiliserad avveckling istället för utveckling i de regionerna. Newsweek hade ett nummer om Europas pågående "naturalisering" med anledning av den åldrande och sjunkande befolkningen i många europeiska länder där naturen börjat ta över människan. Artikeln i sin helthet finns att läsa här
Prognosmakarna ( minst en i varje kommun) ville ju få det till att befolkningsutvecklingen i just deras kommun skulle bli så gynnsam som möjligt. Därför tog man ofta i med (skulle det visa sig) rena fantasisiffror på hur befolkningen skulle öka år för år till 2000. Du får tänka åp att det här var en tid när allt bara tycktes gå uppåt och industrierna ännu inte hade börjat vika ned sig. Även i orter som Sandviken, Hagfors, Oskarshamn m.m. gick det bra och städer och bruksorter fick fler och fler invånare. Att några invånare på landsbygden försvann skulle då inte vara så mycket att orda om, centralorten gick det fortsatt bra för och många som kom från landet flyttade oftast till närmsta stad.
Nu får man tänka på att detta var stadsplaneranas sammanlagda prognoser från hela landet och från varje liten kommun där varje kommun hade gjort sina beräkningar på hur mycket deras folkmängd skulle öka med, övergripande prognosinstitut som SCB var mer realistiska i sina bedömningar.
Kollar man SCB över "Folkmängd" tidsserien "Folkmängden i Sveriges kommuner 1950 - 2001 " så har vissa kommuner faktiskt halverats sedan 1950. Vi får börja tala om civiliserad avveckling istället för utveckling i de regionerna. Newsweek hade ett nummer om Europas pågående "naturalisering" med anledning av den åldrande och sjunkande befolkningen i många europeiska länder där naturen börjat ta över människan. Artikeln i sin helthet finns att läsa här
OK! De prognossiffror jag tänkte på kom från länsstyrelserna, tror jag. Men de kanske hämtade siffrorna från komunerna? Även om siffrorna var nerbrutna på mindre enheter än så, minst på församlingsnivå.
Det är dock troligt att kommunernas sammanlagda prognos skiljer sej en hel del från den prognos som staten/länssstyrelsena gjorde!