Rester av spårvägen i tunnelbanan...

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Byggare Bob
Inlägg: 2076
Blev medlem: tisdag 03 augusti 2004 19:32

Rester av spårvägen i tunnelbanan...

Inlägg av Byggare Bob »

Bild

Bilden visar ett fäste för bärlinan till den f d kontaktledningen i taket på Medborgarplatsens tunnelbanestation.

Mellan 1933 och 1950 gick ju här spårvagnar på linje 8 till Skarpnäck och linje 19 till Örby.
Sedan oktober 1950 har det gått tunnelbana här, men fästena finns kvar som någon mystisk relik över svunna tider...
Ibland undrar jag om folk av dagens generation undrar vad det är för något som sitter som ett pärlband i taket...
De skulle bara veta... :D

Vore kul om någon kunde bidra med en bild från spårvägstiden, då jag inte ens var påtänkt :shock:
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

De där borde k-märkas!

Allvarligt talat, finns det något annat spår av bytet från spårvagn till tunnelbana som så många ser dagligen?
Byggare Bob
Inlägg: 2076
Blev medlem: tisdag 03 augusti 2004 19:32

Inlägg av Byggare Bob »

Den mest markanta skillnaden är väl att T-banestationerna Meborgarplatsen och Skanstull har smalare plattformar än övriga T-banenätet.

Sedan finns det liknande bärlinefästen under Huddingevägens viadukt vid Gullmarsplan, festligt nog ganska nära Tvärbanans installationer.

Lägger till en länk:
http://www.sparvagsmuseet.sl.se:5001/bi ... /2019-1214 där man tydligt ser bärlinefästena vid Södra Bantorget (nuvarande Medborgarplatsen). Tänk vad tiden går...
Användarens profilbild
Patrick
Inlägg: 877
Blev medlem: tisdag 20 augusti 2002 22:30
Ort: Stockholm - Hässelby

Spårvagnsrester på Gröna Linjen!

Inlägg av Patrick »

En tydlig markering finns även vad gäller stationen Medborgarplatsen - plattformen var kortare för spårvagnen därför förlängdes den när T-banan byggdes - därför har Medborgarplatsen platt tak på drygt halva plattformen och högre och välvd tak på norra delen (närmast Slussen).

Fasterna finns kvar på hela tunnelsträckan mellan Medborgarplatsen och Skanstull!

På viadukterna just söder om Globen finns kontaktledningsfästerna kvar!

SOm en liten utvikelse kan jag tala om att stationen Svedmyra hette Svedmyran under spårvagnsepoken! Varför försvann "n"-et , någon som vet?
Carl - Erik Olsson

Spårvägsrester i Svedmyra också

Inlägg av Carl - Erik Olsson »

När man ändå nämner Svedmyra så kan vi ju också påpeka resterna av vändslingan som fortfarande kan skönjas där. Den syns nere till vänster bland grönskan sett uppifrån plattformen om man har näsan söderut. Det lär också finnas rester av ett gammalt skyddsrum där.
Det var väl innan Örbybanan (linje 19) blev fullt utbyggd som man vände där?
/CEO
AGR
Inlägg: 2124
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 19:15
Ort: Högdalen
Kontakt:

Re: Spårvägsrester i Svedmyra också

Inlägg av AGR »

Carl - Erik Olsson skrev:När man ändå nämner Svedmyra så kan vi ju också påpeka resterna av vändslingan som fortfarande kan skönjas där. Den syns nere till vänster bland grönskan sett uppifrån plattformen om man har näsan söderut. Det lär också finnas rester av ett gammalt skyddsrum där.
Det var väl innan Örbybanan (linje 19) blev fullt utbyggd som man vände där?
/CEO
Nej slingan vid Svedmyra byggdes efter att linje 19 börjat gå till Örby. man vände extratåg i den slingan, linje 19S.
Andra rester av spårväg finns längst bana 1. Rester av kontakstolpsfundament mellan Skogskyrkogården och Sandsborg och mellan Åkeshov och Ängbyplan. Längs Sågverksgatan i Stureby kan man se hur linje 19 har gått.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6910
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Inlägg av Odd »

Det finns väl något stolpfundament kvar mellan Åkeshov och Ängbyplan på vänster sida...

Mellan Fridhemsplan och Thorildsplan finns det fästen kvar under broarna vid Lindhagensplan.. undrar om det inte finns lite isolatorer kvar där också.



Sen har vi ju förstås lite kontaktledningsstolpar mellan alvik och vinkelboda som egentligen inte används till något idag... om jag minns rätt.
tutf tub 1,2,3

Inlägg av tutf tub 1,2,3 »

Inne i tunneln mellan Skanstull och Medborgarplatsen så finns inte bara fästena för kontaktledningen. Utan även isolator fästena plus en bit av tråden som kontakledningen hängde i. Kort sagt, de klippte bara av bärlinorna till kontaktledningen och lät det övriga hänga kvar... I tunneln precis norr om Medborgarplatsen hänger lamporna kvar efter tunnelbanans första år. man kan även se den vita färgen som de målade tunneln med för att det inte skulel vara så mörkt på den tillfälliga plattformen som byggdes mitt i tunneln när Slussen modifierades till tunnelbana.

ang Svedmyra. Inget skyddsrum. Rester av en gammal kur/wc/rastkiosk. Station sågverksgatan på busslinje 163 är en gammal spv station. Den har exakt samma sort av stenmur som Stureby station. Om man dessutom tittar lite närmre på hur stationen ser ut med trapp upp till Bjulevägen så kan man notera att hela stationen är gjord för vänstertrafik.

Etc etc
Hans Råberg

Inlägg av Hans Råberg »

Jag tycker att en av de mest slående resterna är på tub2 där varje tut på väg till/från Fruängen väjer för Korpmossevägens gamla spv.hpl in/ut genom enkelspårstunnlarna under Hägerstensåsen! Om man inte vet historien kan man säkert grubbla sig fördärvad över varför det är byggt som det är!
Mvh
Hans
JDS

Inlägg av JDS »

En sak som jag har funderat mig fördärvad på är följande:

Hur anordnades anslutningen mellan linje 19T och spårvagnen 19 vid Gullmarsplan under år 1950-51?

Var vände spårvagnen? Var vände tåget?
AGR
Inlägg: 2124
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 19:15
Ort: Högdalen
Kontakt:

Vändning vid Gullmarsplan

Inlägg av AGR »

JDS skrev:En sak som jag har funderat mig fördärvad på är följande:

Hur anordnades anslutningen mellan linje 19T och spårvagnen 19 vid Gullmarsplan under år 1950-51?

Var vände spårvagnen? Var vände tåget?
19T gick mellan Slussen och Hammarby vände i depån. Oftast med bara 2st Tuv.
19 spårvagnen gick Gulmarsplan-Stureby-Örby. Spårvagnen vände vid nuvarande norra vändbryggan vid Gullmarsplan.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
JDS

Re: Vändning vid Gullmarsplan

Inlägg av JDS »

17AGR skrev:19T gick mellan Slussen och Hammarby vände i depån. Oftast med bara 2st Tuv.
19 spårvagnen gick Gulmarsplan-Stureby-Örby. Spårvagnen vände vid nuvarande norra vändbryggan vid Gullmarsplan.
Tack AGR! Var det alltså som nu, men med låga plattformar på pfd 2 och 3?
AGR
Inlägg: 2124
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 19:15
Ort: Högdalen
Kontakt:

Re: Vändning vid Gullmarsplan med bild

Inlägg av AGR »

JDS skrev:
17AGR skrev:19T gick mellan Slussen och Hammarby vände i depån. Oftast med bara 2st Tuv.
19 spårvagnen gick Gulmarsplan-Stureby-Örby. Spårvagnen vände vid nuvarande norra vändbryggan vid Gullmarsplan.
Tack AGR! Var det alltså som nu, men med låga plattformar på pfd 2 och 3?
Det var låga plattformar endast i södra delen av PFD2+3 se på bilden hur pfd3 har en bock där den höga plttformen slutar. Med på bilden är V4 tåg på linje18. V2 tåg på linje 19T och en A24 på linje 19.
Bild
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
JDS

Inlägg av JDS »

Nu förstår jag precis. Tack för bilden!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6910
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Inlägg av Odd »

Är det en spårvagn som står på vändspåret ut på bron?
Användarens profilbild
Patrick
Inlägg: 877
Blev medlem: tisdag 20 augusti 2002 22:30
Ort: Stockholm - Hässelby

Inlägg av Patrick »

Odd skrev:Är det en spårvagn som står på vändspåret ut på bron?
Ja - linje 19 spårvagn - se 17AGR:s inlägg längre upp på sidan!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6910
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Inlägg av Odd »

Patrick skrev:
Odd skrev:Är det en spårvagn som står på vändspåret ut på bron?
Ja - linje 19 spårvagn - se 17AGR:s inlägg längre upp på sidan!
Natürlichtvis. Det gäller bara att läsa...
Användarens profilbild
thbe
Inlägg: 126
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:52
Ort: Hagsätra

Inlägg av thbe »

Odd skrev:
Patrick skrev:
Odd skrev:Är det en spårvagn som står på vändspåret ut på bron?
Ja - linje 19 spårvagn - se 17AGR:s inlägg längre upp på sidan!
Natürlichtvis. Det gäller bara att läsa...

Är det det spåret som togs bort nån gång på 80-talet eller början av 90-talet?
Det var betydligt kortare än den nuvarande vändbryggan.
JDS

Inlägg av JDS »

thbe skrev:Är det det spåret som togs bort nån gång på 80-talet eller början av 90-talet?
Det var betydligt kortare än den nuvarande vändbryggan.
Nä, A24:an står på dagens uppställningsspår. Det spår du talar om syns t h om vagnen! Flera växlar är flyttade idag jämfört med läget på bilden.
Skriv svar