Bilden visar ett fäste för bärlinan till den f d kontaktledningen i taket på Medborgarplatsens tunnelbanestation.
Mellan 1933 och 1950 gick ju här spårvagnar på linje 8 till Skarpnäck och linje 19 till Örby.
Sedan oktober 1950 har det gått tunnelbana här, men fästena finns kvar som någon mystisk relik över svunna tider...
Ibland undrar jag om folk av dagens generation undrar vad det är för något som sitter som ett pärlband i taket...
De skulle bara veta...
Vore kul om någon kunde bidra med en bild från spårvägstiden, då jag inte ens var påtänkt
En tydlig markering finns även vad gäller stationen Medborgarplatsen - plattformen var kortare för spårvagnen därför förlängdes den när T-banan byggdes - därför har Medborgarplatsen platt tak på drygt halva plattformen och högre och välvd tak på norra delen (närmast Slussen).
Fasterna finns kvar på hela tunnelsträckan mellan Medborgarplatsen och Skanstull!
På viadukterna just söder om Globen finns kontaktledningsfästerna kvar!
SOm en liten utvikelse kan jag tala om att stationen Svedmyra hette Svedmyran under spårvagnsepoken! Varför försvann "n"-et , någon som vet?
När man ändå nämner Svedmyra så kan vi ju också påpeka resterna av vändslingan som fortfarande kan skönjas där. Den syns nere till vänster bland grönskan sett uppifrån plattformen om man har näsan söderut. Det lär också finnas rester av ett gammalt skyddsrum där.
Det var väl innan Örbybanan (linje 19) blev fullt utbyggd som man vände där?
/CEO
Carl - Erik Olsson skrev:När man ändå nämner Svedmyra så kan vi ju också påpeka resterna av vändslingan som fortfarande kan skönjas där. Den syns nere till vänster bland grönskan sett uppifrån plattformen om man har näsan söderut. Det lär också finnas rester av ett gammalt skyddsrum där.
Det var väl innan Örbybanan (linje 19) blev fullt utbyggd som man vände där?
/CEO
Nej slingan vid Svedmyra byggdes efter att linje 19 börjat gå till Örby. man vände extratåg i den slingan, linje 19S.
Andra rester av spårväg finns längst bana 1. Rester av kontakstolpsfundament mellan Skogskyrkogården och Sandsborg och mellan Åkeshov och Ängbyplan. Längs Sågverksgatan i Stureby kan man se hur linje 19 har gått.
Inne i tunneln mellan Skanstull och Medborgarplatsen så finns inte bara fästena för kontaktledningen. Utan även isolator fästena plus en bit av tråden som kontakledningen hängde i. Kort sagt, de klippte bara av bärlinorna till kontaktledningen och lät det övriga hänga kvar... I tunneln precis norr om Medborgarplatsen hänger lamporna kvar efter tunnelbanans första år. man kan även se den vita färgen som de målade tunneln med för att det inte skulel vara så mörkt på den tillfälliga plattformen som byggdes mitt i tunneln när Slussen modifierades till tunnelbana.
ang Svedmyra. Inget skyddsrum. Rester av en gammal kur/wc/rastkiosk. Station sågverksgatan på busslinje 163 är en gammal spv station. Den har exakt samma sort av stenmur som Stureby station. Om man dessutom tittar lite närmre på hur stationen ser ut med trapp upp till Bjulevägen så kan man notera att hela stationen är gjord för vänstertrafik.
Jag tycker att en av de mest slående resterna är på tub2 där varje tut på väg till/från Fruängen väjer för Korpmossevägens gamla spv.hpl in/ut genom enkelspårstunnlarna under Hägerstensåsen! Om man inte vet historien kan man säkert grubbla sig fördärvad över varför det är byggt som det är!
Mvh
Hans
JDS skrev:En sak som jag har funderat mig fördärvad på är följande:
Hur anordnades anslutningen mellan linje 19T och spårvagnen 19 vid Gullmarsplan under år 1950-51?
Var vände spårvagnen? Var vände tåget?
19T gick mellan Slussen och Hammarby vände i depån. Oftast med bara 2st Tuv.
19 spårvagnen gick Gulmarsplan-Stureby-Örby. Spårvagnen vände vid nuvarande norra vändbryggan vid Gullmarsplan.
17AGR skrev:19T gick mellan Slussen och Hammarby vände i depån. Oftast med bara 2st Tuv.
19 spårvagnen gick Gulmarsplan-Stureby-Örby. Spårvagnen vände vid nuvarande norra vändbryggan vid Gullmarsplan.
Tack AGR! Var det alltså som nu, men med låga plattformar på pfd 2 och 3?
17AGR skrev:19T gick mellan Slussen och Hammarby vände i depån. Oftast med bara 2st Tuv.
19 spårvagnen gick Gulmarsplan-Stureby-Örby. Spårvagnen vände vid nuvarande norra vändbryggan vid Gullmarsplan.
Tack AGR! Var det alltså som nu, men med låga plattformar på pfd 2 och 3?
Det var låga plattformar endast i södra delen av PFD2+3 se på bilden hur pfd3 har en bock där den höga plttformen slutar. Med på bilden är V4 tåg på linje18. V2 tåg på linje 19T och en A24 på linje 19.