Find a date... popupreklam

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Björn J.

Find a date... popupreklam

Inlägg av Björn J. »

Sajten "Find a date" poppar upp efter någon minut var gång jag loggat in mig på Swetramway, jag gillar inte det :( .

Jag är inte helt säker på om den på något sätt är "kopplad" till denna sida, då den också poppar up när jag loggar in på http://www.modellrallaren.com , men inte på några andra sidor, alltså bara dessa två.

Med senasrte nummret av tidningen PC hemma fick jag en version av "Crayzy Browser" ett freeare, skall testa denna webläsare, då den tydligen skall hindra irriterande pop-up.

Jag testede en gång ett program som hette "Pop-up killer" och då gick det inte att få upp menyn på Ringliniens sida....

Find a Date verkar ju iofs ganska så harmlös, ser ut att vara någon sida där ungdomar kan finna just en "date"... men det är väl kanske en sådan där peofiler och annat gömmer sig i skuggorna bakom html-koder och java script... Jag blir alltid så paranoid på sådant.

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Jag, som aldirg varit på modellrallarwebbplatsen, har aldrig råkat ut för det du beskriver Björn. Trots att jag normalt tittar förbi härvarande webbplats och forum ett par gånger om dan.

mvh/ Jörgen G
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Ok, eller ... nej, jag vet inte varför jag få denna pop-up på under tiden jag är på dessa två webplatser och ingan annanstans.
Jag har heller aldrig tidigare råkat ut för detta, men det började för ungefär en vecka sedan.
Jag fick dock något efter jag skrev frågan mina misstankar om att jag fått denna pop-up från Kazaa där jag och min dotter laddat hem Mp3 låtar... Denna sajt är iofs bra men innehåller en jäkla massa sådan där reklam, men på något sätt skall den väl finansieras...

Men det konstiga är då att det poppar upp när man besöker denna och modellrallarens sidor, konstigt....

Vet du eller någon annan hur man gör sig av med filer eller vad det kan vara som föranleder sådana här pop-up angrepp?

Har inte installerat "Crazy Broser" ännu, återkommer med någon slags recension.

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Kazaa? Inte så konstigt! då har du garanterat till 200% fått ett sk spyware program i din dator.

Det har alltså inte med Spårvägssällskapet.se att göra, för då skulle alla få det!

Med Kazaa installeras alltså massa spionprogram, utan att fråga dig, som skickar en massa data vad du gör, dina lösenord, bankkod osv nånstans. Och vad kan de tänaks göras med ditt kreditkortsnummer?
VARNING ALLTSÅ!!!

Hämta hem AD-Ware, som söker igenom efte spyware å du kan ta bort dem:
http://download.com.com/3000-2094-10121 ... ag=lst-0-3
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Tack för tipset!

Finns det någon annan sajt där man kan hämta Mp3 låtar utan att bli spionerad på?
Eller kan man lugnt fortsätta med Kazaa och köra det rekommenderade programmet emellanåt?

Jag har en kul text i hemdatorn ang. virusvarningar som jag kan delge er en annan dag.

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

Björn J. skrev:Tack för tipset!

Finns det någon annan sajt där man kan hämta Mp3 låtar utan att bli spionerad på?
Eller kan man lugnt fortsätta med Kazaa och köra det rekommenderade programmet emellom
Kazaalite er et bra versjon av Kazaa uten SPYWARE, programmet kan hentes på http://www.kazaalite.com

Andreas
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Björn J. skrev:Finns det någon annan sajt där man kan hämta Mp3 låtar utan att bli spionerad på?
Eller kan man lugnt fortsätta med Kazaa och köra det rekommenderade programmet emellanåt?
Bj.
Köp dina skivor själv :P
Nå, installera en brandvägg, exempelvis Zonealarm, gratis å bäst i test enligt Internetworld. Då får du koll på alla program som vill ut från din dator! Finns åxå på http://www.download.com.
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Nu är det inte alls min mening att låta tråden spåra ur i en mp3-diskussion. Vill bara delge mina egna erfarenheter från musiknedladdning. Jag laddar ned friskt för att lära känna ny musik. Är musiken nåt att ha tar jag en promenad till Skivhugget och köper skivan, annars deletar jag filen. Den populära tolkningen av lagtexten är att mitt beteende är olagligt, men jag fortsätter ändå. Varför? Jo, därför att skivindustrin och artisterna har tjänat något vansinnigt på det. Utan provlyssningarna hade jag aldrig hittat mycket av det jag lyssnar på och hade definitivt inte köpt lika många skivor.

Dessutom gläds jag mycket åt att ha en orginalskiva i min hand. Brända skivor i ett handskrivet konvolut är inget för mig.

Som en parentes kan ju tilläggas att olaglighetstolkningen inte är den enda. Rättigheten att kopiera skivor för eget (vilket även inkluderar släkt och vänner) bruk har gjort att fildelningen på nätet blivit en vansinnig gråzon, som kanske till viss del är laglig.

/Michael
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Du har rätt Spårvagnsmicke. Jag brukar ladda hem fria låtar, från gruppernas hemsidor, eller från mp3.com där det är gratis, för det är osignade artister. Som faktiskt tjänar rejält med pengar på mp3,com:s reklamintäkter.
Senast redigerad av bruse den lördag 18 januari 2003 23:01, redigerad totalt 1 gånger.
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Själv laddar jag ner mp3:or från artisternas hemsidor, men skivsamlare som jag är så köper jag skivorna också...
Sen så lyssnar jag på tocken däringa punk di kallart så skivorna kostar inte skjortan. :D

MP3.com är annars en bra sida... där får väl artisterna pengar eller hur?
Bantekniker
Q
Kontakt:

Inlägg av Q »

För att återgå till Björn J´s bekymmer så kan det även vara ett adware från en websida, t.ex. från "Gator" ett känt busprogram.. Svara aldrig ja på frågan om att installera ngt från internet som ni inte känner till, även om det verkar vara hamlöst
Jag har för mig att man kan avinstallera Gator från kontrollpanelen (om man kör MS Wirus ** .. men jag är inte säker.

en bradvägg är att rekomendera, samt ett uppdaterat antivirusprogram

//Q
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Tack för alla tips!

Jag har faktiskt två en brandvägg integrerad via en router som kopplar ihop hemmanätverket med bredbandsmodemet.
Och denna har faktisk varnat för spionprogram, men inte preciserat närmare.

Nu är det väl så att jag har mer koll på hårvaran än på mjukvaran, och "Fönster MX" eller som det heter på norsk "Windue..." :P har ju en del överaskningar av olika slag att erbjuda också...

Mp3... ja jag har inga betänkligheter, jag har ju laddat hem en del låtar från artistrnas och skivbolagens sajter också, men då jag använder det nedladdade endast för eget bruk så är väl det inte olagligt. Dessutom laddar jag hem sådnat jag redan har (oftast på vinyl) och bränner sedan en samlings cd att ha för eget bruk i bilen eller walkman cd´n att överrösta Komfram utropen med (vilket ju inte är så svårt)...

Och så är det ju så att det finns en del låtar som inte givits ut på vinyl eller cd... en del covers, remixer och liknande.

Men som sagts, TACK! skall ta i tu med datorn när jag kommer hem i em.

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Jag har en hårdvarubrandvägg, en D-Link DL-804, men den hindrar mer intrång. Den släpper ut ganska mycket.

Därför har jag kompleterat även med mjukvarubrandvägg, ZoneAlarm (gratis) å den behövs! För den larmar om program som vill ut från min dator till Internet. De skulle inte D-Linken stoppa!

Så det behövs både livrem (hårdvarubrandvägg), hängslen (mjukvarubrandvägg) samt plåster (antivirusprogram).

Jag tror inte att bara din hårdvarubrandvägg hindrar spionprogrammen!
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Jag laddade hem och installerade Ad-ware, första gången jag körde programmet så fann det över 60 filer som kunde vara spionfiler.
Var gång jag besökt Kazaa så kommer det några nya sådana filer...
Jag har ännu inte provat Andys förslag om Kazaa lite.

Fick också tipset från JAgr IRL om att installera ett spamfiler till e-posthaneteraen. Det blev "Mail Wash" även det ett freeware, och då slipper jag e-post ang. fonder, isländska järnvägsaktier, spel och dobbel samt erbjudandet om att förstora viss kroppsdel etc.

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Björn J. skrev:samt erbjudandet om att förstora viss kroppsdel
Skulle ibland vilja ha lite större händer så jag får tag på handskar. Här i stockholm tar Hanskmakarn bara hem storlek 10. Det enda som säljer säger dom. Jo, om man nu bara storlek 10 på hyllorna, så är det klart att det bara är det som säljer! :twisted:
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Björn J. skrev:...och då slipper jag e-post ang. fonder, isländska järnvägsaktier...

Bj.
Hmm... dom aktierna måste gå väldigt mycket uppåt :)
Bantekniker
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Björn J. skrev:Jag laddade hem och installerade Ad-ware, första gången jag körde programmet så fann det över 60 filer som kunde vara spionfiler.
Var gång jag besökt Kazaa så kommer det några nya sådana filer...
Jag har ännu inte provat Andys förslag om Kazaa lite.

Fick också tipset från JAgr IRL om att installera ett spamfiler till e-posthaneteraen. Det blev "Mail Wash" även det ett freeware, och då slipper jag e-post ang. fonder, isländska järnvägsaktier, spel och dobbel samt erbjudandet om att förstora viss kroppsdel etc.

Bj.
Visst passivt trådföljande har lärt mig en del nytt, så det har jag. Kazaa lite verkar inte ge mig några som helst problem. Konstigt vore också annars. Något okänt gäng ute i cybervärlden har nämligen helhjärtat gått in för att få bort spionvarorna. Programmet är en knäckt version av vanliga Kazaa där nyckeldetaljerna för spionfunktionerna är borttagna. Funkar annars helt som vanligt.

Låter det skumt? Tja, man verkar i alla fall inte hymla med vad man gjort. I licensvillkoren till Kazaa lite står att läsa: "Please note that installing this software is ILLEGAL and is in violation of the KaZaA Media Desktop Terms of Use. If you do, however, install the software contained in this package, you agree to take ALL responsiblity for your actions."

Björn! Blev något nyfiken på det där anti-spam programmet. Letade fruktlöst efter det. Var hittades det?

/Michael
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Spårvagnsmicke skrev:
Björn! Blev något nyfiken på det där anti-spam programmet. Letade fruktlöst efter det. Var hittades det?

/Michael
http://www.mailwasher.net/
Här hittar du det.
Bantekniker
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Bobjörk skrev:
Björn J. skrev:...och då slipper jag e-post ang. fonder, isländska järnvägsaktier...

Bj.
Hmm... dom aktierna måste gå väldigt mycket uppåt :)
Javisst, satsa på de isländska statsjärnvägarna! Passa på nu när aktiekursen är låg!
Även Reikaviks spårväg kan man köpa aktier i. :lol:

ja så svarade då Bobjörk på var man kan ladda hem Mail Wash.

Bj.
Vadå jag dyster?
Hyena
Kontakt:

Aktier i GS

Inlägg av Hyena »

Vad skulle ni säga om man privatiserade Göteborgs Spårvägar? (jo jag föredrar de namnet framför Västtrafik). För och Nackdelar? Aktier i m21:or :D

//BJörn
"Tröck in frågetecken i 5 sekunder så skaru se att de löser sig"
Låst