Efter att ha åkt med några olika fabrikat på ledvagnar med motorn så att säga i "släpvagnen" dvs längst bak i bakre leden och som så att säga skjuter på hela ekipaget framåt har jag en del "kommentarer".
Jag tycker att om man jämför Volvo, Scania, Neoplan/MAN och Den Oudsten så "hackar" Volvos variant på detta koncept betydligt! Inte bara bildligt tan även i verkligheten! Det känns som om växellåda, transmission och drivlina inte riktigt lirar med varandra och fr.f.a i uppförsbackar känner man tydlgia hack i framdrivningen. Detta "hackande" känns enbart på Volvo men inte på de andra fabrikaten som jag räknat upp ovan.
/Bengt
"Hackande" Volvo bakpåskjutare
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
- Bengt Jönsson
- Inlägg: 657
- Blev medlem: onsdag 25 september 2002 11:46
- Ort: En till 031 återlokaliserad 031:a
- Kontakt:
Re: "Hackande" Volvo bakpåskjutare
Håller med fullt ut. Det finns inte en enda av de nya Volvo gasledbussarna, gäller till stor del även de äldre, som går rent och ryckfritt. Det bluddrar, rycker och växlar hysteriskt till förarens och passagerarnas förtret.
GS har stora problem med dessa fordon och har reklamerat dem. Det handlar inte bara om problem drivlinan utan även om lös inredning, mattor som spricker i svetsskarvar och takpaneler som lossnar. Dessutom finns en del konstruktionsfel, t ex att kylen - på grund av felaktigt skydd - snabbt sätt igen av skit.
Kvaliteten på dessa bussar är under all kritik och svarar inte alls mot de förväntningar Volvo bygger upp i sin marknadsföring. Det vore bra om en annan leverantör blev vald vid nästa upphandling !!!!
GS har stora problem med dessa fordon och har reklamerat dem. Det handlar inte bara om problem drivlinan utan även om lös inredning, mattor som spricker i svetsskarvar och takpaneler som lossnar. Dessutom finns en del konstruktionsfel, t ex att kylen - på grund av felaktigt skydd - snabbt sätt igen av skit.
Kvaliteten på dessa bussar är under all kritik och svarar inte alls mot de förväntningar Volvo bygger upp i sin marknadsföring. Det vore bra om en annan leverantör blev vald vid nästa upphandling !!!!
Bengt Jönsson skrev:Efter att ha åkt med några olika fabrikat på ledvagnar med motorn så att säga i "släpvagnen" dvs längst bak i bakre leden och som så att säga skjuter på hela ekipaget framåt har jag en del "kommentarer".
Jag tycker att om man jämför Volvo, Scania, Neoplan/MAN och Den Oudsten så "hackar" Volvos variant på detta koncept betydligt! Inte bara bildligt tan även i verkligheten! Det känns som om växellåda, transmission och drivlina inte riktigt lirar med varandra och fr.f.a i uppförsbackar känner man tydlgia hack i framdrivningen. Detta "hackande" känns enbart på Volvo men inte på de andra fabrikaten som jag räknat upp ovan.
/Bengt
Ja, håller med där också.
T.o.m. dom nya stombussarna i 900-serien är helt kass. Ibland så startar/tänder dom inte, dörrfel, och ett mycket märkligt "bludder" och "brumm" från motorn. Värst är nog de fyra gasleder som GS tog över från Swebus, serie 948-951. Dessa fordon är till råga på allt den äldre generationens gasfordon. 949 har haft remskrik och ett lustigt skrikande i ett par veckor.
Med vänliga hälsningar
Calle
T.o.m. dom nya stombussarna i 900-serien är helt kass. Ibland så startar/tänder dom inte, dörrfel, och ett mycket märkligt "bludder" och "brumm" från motorn. Värst är nog de fyra gasleder som GS tog över från Swebus, serie 948-951. Dessa fordon är till råga på allt den äldre generationens gasfordon. 949 har haft remskrik och ett lustigt skrikande i ett par veckor.
Med vänliga hälsningar
Calle