X60 6005 vid Tanto:

X60 6005 på Nya Årstabron:

X60 6005 i stolpskogen vid Årsta:

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Det där lät Väldigt Ironiskt...bruse skrev:Den e så fin så fin vår X60!
Ja, den första bilden är jag mest nöjd med. Det var även min första bild på X60. Den andra blev en aning överexponerad, och den tredje hyffsad med tanke på motljuset. Brukar alltid misslyckas med motljusbilder.Bussmicke skrev:Väldigt lyckade bilder, speciellt nummer 1 o 3
Va? Menar du att det finns folk här som INTE diggar X60?Bussmicke skrev:Det där lät Väldigt Ironiskt...bruse skrev:Den e så fin så fin vår X60!
Tolkar hans inlägg såPeter S skrev:Va? Menar du att det finns folk här som INTE diggar X60?Bussmicke skrev:Det där lät Väldigt Ironiskt...bruse skrev:Den e så fin så fin vår X60!
Det beror på hur man ser det. Efter att ha premiäråkt X60 6010 i fredags reagerade jag mycket positivt på komforten och innemiljön, men konstaterade ändå att gångegenskaperna liknade Reginornas (som det finns gott om här i Bergslagen) i mångt och mycket, d v s något bullrig på dåligt spår. Dock givetvis bättre än dagens motorvagnar X1 och X10, men sämre än Bn-vagnarna.VeVen skrev:Skulle det vara något fel med X60?
undrar VeVeN
Förstår inte varför isåfall. Skillnaden mellan de gamla sunkiga vagnarna och X60 är ju som natt och dag.Bussmicke skrev:Tolkar hans inlägg såPeter S skrev:Va? Menar du att det finns folk här som INTE diggar X60?Bussmicke skrev: Det där lät Väldigt Ironiskt...
Håller med om att förvirringen när det gäller dörröppningen, inte bara är total, den är livsfarlig också!Ulrik Berggren skrev: Det beror på hur man ser det. Efter att ha premiäråkt X60 6010 i fredags reagerade jag mycket positivt på komforten och innemiljön, men konstaterade ändå att gångegenskaperna liknade Reginornas (som det finns gott om här i Bergslagen) i mångt och mycket, d v s något bullrig på dåligt spår. Dock givetvis bättre än dagens motorvagnar X1 och X10, men sämre än Bn-vagnarna.
Positivt var accelerationen, som verkar vara bättre än X10 och i stort sett lika bra som X1.
Lite tragikomiskt var att jag vid upprepade tillfällen fick instruera förvirrade passagerare hur de skulle bete sig för att få upp dörrarna för att gå av vagnen vid stationsuppehållen. Förvirringen gjorde så att vissa avgångar blev försenade, eftersom folk tryckte upp dörrarna alldeles för sent. Förhoppningsvis vänjer sig folk, men det skulle inte vara fel med lite info-dekaler om dörröppningsfunktionen
.
Sen kan man ju undra hur det kommer fungera när vagnarna ska ut i rusningen om någon månad; finns det lampor, på samma sätt som på X1/X10, som indikerar på utsidan av vagnen om passagerardörrarna är öppna?![]()
En annan komplettering som jag kom på spontant är någon form av markering utvndigt på vagnarna vid vilka dörrar som cykelutrymmet är placerat![]()
Sammanfattningsvis blir det dock spontant en 8/10Ett sus gick genom passagerarhopen på perrongen när tåget gled in på Centralen...
Har C20 dörrar som stängs efter en viss tid? I så fall vid s.k. "pass öppning", eller?`Byggare Bob skrev:Blev själv klämd vid Stockholm C med ett blåmärke på axeln/skulderbladet. Eftersom dörrarna stängs automatiskt efter x antal sekunder (precis som på C20) och folk inte hade kommit av ordentligt p g a trängseln, så hände denna lilla incident.
Kännande kanter, pyttsan!
När en liknande fråga ställdes i tyskland (var det i samband med X460?) så var svaret i stort sätt ... det gör ont ... då lär dom sig till nästa gångByggare Bob skrev: .......
I och med att dörrarna är i princip av samma utförande som C20-vagnarna, så gör det ont att bli klämd i dessa.
........
För att dra historien i korta drag igen:rojje skrev:Byggare Bob, var det ingen varningssignal innan dörren stängdes? På C20 är det ju det. Om man nu går in trots att signalen ljuder så är det väl lite oförsiktigt? Ett nytt tryck på knappen istället gör att dörren går upp direkt och ingen blir klämd.
Utan att anklaga dig nu Byggare Bob, men svenskar har en otroligt dålig respekt för stängande dörrar. Ett besök i t.ex Helsingfors ger ett annat intryck. Folk stannar när dörrarna stängs, i princip ingen tar sats och försöka kasta sig in genom den stängade dörren som i Sverige. Det gör mycket för säkerheten. Kännande kanter är steget där efter, men först ett eget ansvar.
//Rojje
Dom två alternativ som finns för dörröppning är:Byggare Bob skrev:
För att dra historien i korta drag igen:
Jag skulle stiga av vid Stockholm C, men eftersom ingen flyttar på sig (Normalt Stockholmsbeteende d v s lämnar plats för avstigande) så går avstigningen mycket segt.
Vad händer, jo dörrparet går igen (precis som på C20 och A32 efter x antal sekunder!), varvid jag kläms.
Och eftersom "Fösa ko-principen" gäller, d v s folk trycker på bakifrån så gick det som det gick.
Därför anser jag fortfarande att X60 har barnsjukdomar som måste åtgärdas:
Framför allt att "dörrautomatiken" kopplas ur vid uppehållet på Stockholm C!