Fredagen den 12/8 var jag på utflykt och tog den här inte helt lyckade bilden. Den lilla röda bussen i mitten syns nästan inte. Men varför inte använda bilden ändå, som bildgåta?
För en poäng vardera:
* Var var bussen?
* Vilket linjenummer hade således bussen?
* Var var jag?
* Varför var jag där?
Ekensberg är rätt men 147:an går väl inte dit? Det stämmer att jag var utanför Stora Essingen men jag behövde inte blöta ner mig. Och huvudsyftet med min resa var inte att fotografera (eller simma för den delen).
133:an är det väl numera som snurrar i slingan (som väl var till för spårvagn från början?), men indirekt kan man väl säga att 147:an går dit då det väl var med det numret som (hela) linjen ursprungligen var betecknad. Sedan skulle man väl förenkla det hela för ett tiotal år sedan (för att folk skulle komma ihåg att åka åt rätt håll!?!?) varför linjen delades i två. Hökmossen - Liljeholmen fick behålla linjenummer 147 medan biten mellan Liljeholmen och Ekensberg fick linjenummer 133. Vill minnas mig ha hört liknande förklaringar vad gäller linjerna 141/142. En som jag tror sitter inne med mera korrekt info kring detta torde annars vara Driver28/Hasse E. så man får se om han är hugad att bidra med mera.
Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio« For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Spårvagnen och senare trådbussen gick aldrig ner till den på bilden synliga, nuvarande, ändhållplatsen. Deras vändslinga låg vid lokalgatan mellan Bryggvägen och Mörtvikskroken.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Platsen och tiden kan ju alltid vara med i en gåta. Men varför fotografen var på platsen (utom då för att ta bilden) är väl dennes privatsak. Det är ju hopplöst att försöka gissa.
(Ber om ursäkt att jag försvann en stund, jag flydde oväntat landet för att ägna mig åt punschsmuggling från öst.)
Som rätt svar på linjenumret hade jag tänkt mig 133. Vad gäller de två sista frågorna så tänkte jag mig... Äh, jag vet inte riktigt vad jag tänkte. Solsting? I vilket fall befann jag mig ombord på s/s Mariefred i syfte att vid ankomsten till Mariefred ta mig därifrån så snart som möjligt.