Båtanders skrev:"Båtar som går i reguljär lokaltrafik" var det ja.
Var är lokaltrafiken?
jadu, det är en gul båt på första bilden som nog är det dom andra är en bonus vadd då? puss på dig ochså föresten
Hörrni, byta kroppsvätskor får ni väl göra nånannanstans... Postvagnen kanske? Näe, den va låg...
Den lilla Vägverksfärjan, är det den som går i Waxholm? Å det är lokaltrafik det, tursatta enligt lista å vissa kostar pengar. 5 kronor för cyklist på Slagstafärjan. Imorrn är det dags för min veckliga tur via Ekerö hem från jobbet. En extra omväg på 5 mil.
Se där, nu lyckades jag både va skojig på andras bekostnad, leda tråden rätt samt leda den ur spår igen. Hur bär jag mig åt?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Ska vi gissa att du var ombord på Silja Line mot Helsingfors. Den där kröken känner jag igen från mina bilder. Mariella mot Helsingfors. Och Silja på väg in mot Stockholm. Man skulle kunna ställa klockan efter dem
Mikael Karlsson skrev:Ska vi gissa att du var ombord på Silja Line mot Helsingfors. Den där kröken känner jag igen från mina bilder. Mariella mot Helsingfors. Och Silja på väg in mot Stockholm. Man skulle kunna ställa klockan efter dem
hehe, okej ajg var på vikingline Amorella från Åbo = )
Den lilla färjan på bilden trafikerar leden mellan Norra Lagnö och Tynningö Betalfärja som har anslutning till och från SL-buss vid N Lagnö, så visst är det lokaltrafik Fjärden i bakgrunden heter f ö Torsbyfjärden, om någon undrar (rätt, Nerdboy?)
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren skrev:Den lilla färjan på bilden trafikerar leden mellan Norra Lagnö och Tynningö Betalfärja som har anslutning till och från SL-buss vid N Lagnö, så visst är det lokaltrafik Fjärden i bakgrunden heter f ö Torsbyfjärden, om någon undrar (rätt, Nerdboy?)
Helt rätt, så vitt jag vet. Fast det var ett par år sedan jag åkte med färjan.
Den lilla färjan på bilden trafikerar leden mellan Norra Lagnö och Tynningö Betalfärja som har anslutning till och från SL-buss vid N Lagnö, så visst är det lokaltrafik
Färjan heter Duncker. Även på Tynningösidan finns SL-bussanslutning. 679 heter stomlinjen på Tynningö (som dock inte trafikeras med blå buss).
/J
Den lilla färjan på bilden trafikerar leden mellan Norra Lagnö och Tynningö Betalfärja som har anslutning till och från SL-buss vid N Lagnö, så visst är det lokaltrafik
Färjan heter Duncker. Även på Tynningösidan finns SL-bussanslutning. 679 heter stomlinjen på Tynningö (som dock inte trafikeras med blå buss).
/J
Är Duncker någon av de fd Jenniver, Gulliver och Minniver? Jag kommer inte ihåg hur de såg ut, men har åkt med dem många gånger. Bolaget hette om jag minns rätt Vaxholms Rederi AB och skeppare var den legendariske "Silverräven". Eller har jag drömt alltihop? Någon av färjorna hade bara en klaff så man fick backa ombord, vilken var det?
JDS skrev:Är Duncker någon av de fd Jenniver, Gulliver och Minniver? Jag kommer inte ihåg hur de såg ut, men har åkt med dem många gånger. Bolaget hette om jag minns rätt Vaxholms Rederi AB och skeppare var den legendariske "Silverräven". Eller har jag drömt alltihop? Någon av färjorna hade bara en klaff så man fick backa ombord, vilken var det?
Nej, de flesta av "Silverrävens" gamla färjor har lämnat sina gamla farvatten. Minniver seglar under portugisisk flagg och Jenniver och Gulliver försvann i riktning mot Persiska viken. Den som är kvar i Stockholms skärgård är Olliver som under annan ägare kör gods åt Waxholmsbolaget. Vilken av dem som bara hade en klaff minns jag inte, jag var bara en tvärhand hög när jag åkte med någon av färjorna senast...
Vad gäller Silverräven själv, Sven Burström, så är han en herre med många bestämda åsikter. Han gav ut en ganska intressant självbiografi härom året där många jag känner (till), däribland min far, beskrivs med tämligen förklenande ordalag.