Fråga angående C3...
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Fråga angående C3...
C3 hade väl två stycken "pundarhörnor"...? Alltså halv körhytt i både A- och B-ände vilket resulterar i två extra soffor, d.v.s. fyra extra sittplatser mot övriga vagntyper. Men vid leverans såg vagnarna kanske inte ut på detta sätt? Jag frågar eftersom museitågets vagn 2367 har "hel" hytt i ena änden, troligtvis A-änden. Kan någon förklara?
C3 hytt
Vid leverans så var det 2 st "halva"förarhytter på C3. Musei C3an har tyvärr inte autentiskt utförande. Bakom C2 väggen så är blandannat belysningsutrustningen placerad
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
En liten fråga med anknytning till detta. På C1 och C2 kunde hyttdörren låsas så att den stängde av själva förarplatsen och lämnade utrymmet med fällsitsen tillgängligt för trafikanterna. Jag tror att det från början var tänkt att den skulle stå i detta läge när hytten var obemannad så att man skulle kunna få plats för fler trafikanter. Jag har dock aldrig sett detta i verkligheten. Frågan är alltså: Utnyttjades detta någonsin eller har vagarna alltid gått med helt stängda hytter?
Ang. hyttdörrarna i C1/C2.
Enligt en trafikorder (som jag inte har tillgänglig på jobbet, underligt nog
) framgår att dörrarna var öppna under rusningstid fram till 1957 (res. för minneslucka!), och därefter hölls permanent stängda. Enligt uppgift fanns det redan på 50-talet en tendens att utnyttja sådana utrymmen till "otillåten verksamhet", t.ex. inofficiella toaletter
SB
Enligt en trafikorder (som jag inte har tillgänglig på jobbet, underligt nog

SB
Förskräckligt! Men det var väl något man hade kunnat räkna medStefan B skrev:
inofficiella toaletter![]()
SB

Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/