Fråga angående C3...

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Fredrik Klint
Inlägg: 251
Blev medlem: fredag 20 december 2002 19:19
Ort: Brandbergen - Haninge

Fråga angående C3...

Inlägg av Fredrik Klint »

C3 hade väl två stycken "pundarhörnor"...? Alltså halv körhytt i både A- och B-ände vilket resulterar i två extra soffor, d.v.s. fyra extra sittplatser mot övriga vagntyper. Men vid leverans såg vagnarna kanske inte ut på detta sätt? Jag frågar eftersom museitågets vagn 2367 har "hel" hytt i ena änden, troligtvis A-änden. Kan någon förklara?
AGR
Inlägg: 2124
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 19:15
Ort: Högdalen
Kontakt:

C3 hytt

Inlägg av AGR »

Vid leverans så var det 2 st "halva"förarhytter på C3. Musei C3an har tyvärr inte autentiskt utförande. Bakom C2 väggen så är blandannat belysningsutrustningen placerad
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Inlägg av M224 »

Anledningen till att C3 2367 fortfarande har "hel" hytt i A-änden är för att det blev för dyrt och omständigt att bygga om den i originalutförande. :wink:
Harald
Inlägg: 8811
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Inlägg av Harald »

En liten fråga med anknytning till detta. På C1 och C2 kunde hyttdörren låsas så att den stängde av själva förarplatsen och lämnade utrymmet med fällsitsen tillgängligt för trafikanterna. Jag tror att det från början var tänkt att den skulle stå i detta läge när hytten var obemannad så att man skulle kunna få plats för fler trafikanter. Jag har dock aldrig sett detta i verkligheten. Frågan är alltså: Utnyttjades detta någonsin eller har vagarna alltid gått med helt stängda hytter?
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Inlägg av M224 »

Detta gick ju även bra på C4-C5 men jag har då aldrig sett att man har utnyttjat det, parkeringsbromsen sitter ju bla där, plus massa elektriska strömbrytare, bla för kompressor och batterier. Detta räknas som hytt, och där har det aldrig fått vara några passagerare.
Användarens profilbild
Stefan B
Inlägg: 617
Blev medlem: söndag 01 september 2002 11:09
Ort: Bagarmossen

Inlägg av Stefan B »

Ang. hyttdörrarna i C1/C2.

Enligt en trafikorder (som jag inte har tillgänglig på jobbet, underligt nog :lol: ) framgår att dörrarna var öppna under rusningstid fram till 1957 (res. för minneslucka!), och därefter hölls permanent stängda. Enligt uppgift fanns det redan på 50-talet en tendens att utnyttja sådana utrymmen till "otillåten verksamhet", t.ex. inofficiella toaletter :cry:

SB
Mikael R
Inlägg: 386
Blev medlem: söndag 24 november 2002 16:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Mikael R »

Stefan B skrev:
inofficiella toaletter :cry:

SB
Förskräckligt! Men det var väl något man hade kunnat räkna med :roll:
Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
Skriv svar