Letar efter någon länk med "diggabla" spårvagns- och trådbusslinjer nere i Katowice resp. krakow-området nere i södra Polen.
Har googlat men inte hittat något riktigt "matnyttigt".
Detta område borde väl ha ett stort nät av "inter-urbant" trafiksystem eftersom det dels är såpass tätbefolkat dels att orterna ligger kant-i-kant med varandra.
Bengt Jönsson skrev:Letar efter någon länk med "diggabla" spårvagns- och trådbusslinjer nere i Katowice resp. krakow-området nere i södra Polen.
Har googlat men inte hittat något riktigt "matnyttigt".
Detta område borde väl ha ett stort nät av "inter-urbant" trafiksystem eftersom det dels är såpass tätbefolkat dels att orterna ligger kant-i-kant med varandra.
Wizz-Air flyger dit för 39:- exkl. flygskatter..
---------------------
Tja. Det finns ju omfattande spårvägsnät både i Katowice-Gliwice-Chorzow och i Krakow. I Tychy finns det 5 trådbusslinjer.
Näten hänger dock inte ihop men det går mycket lokaltåg i området som man kan åka mellan orterna. Krakow ligger 5 mil öster om Katowice och Tychy 2 mil söder därom.
Jo, nog för att jag känner till att det fins ett omfattande "inter-urbant" spårvägsnät i Katowice-området och att det rullar trådbusar i Tychy men vad jag saknar och som jag letar efter är en typ webb-sajt där man kan få en överblick över systemet och som är på ett annat språk än polska vilket tyvärr är så gott som oförståeligt för mig.
Spårtrafiken i Katowiceområdet är sevärd och man ser mycket längs linjerna. En dagsbiljett kostar 12 zloty och kan köpas i biljettmaskiner bl.a. på Katowice Rynek. Information på engelska eller tyska finns inte på hållplatser och i fordonen. Man kommer dock långt med teckenspråket. Även i Krakow finns ett spårvägsnät och man slås där av hur prydliga vagnarna är, nymålade och rena. I Krakow är man mer van vid turister så där finns information på flera språk på många hållplatser i centrum.
Södra Polen är väl värt ett besök, där finns mycket att se - åk dit!
Tackar och bockar!
Intressant att se och läsa hur de olika gränserna mellan Tyskland, Ryssland, Polen och Österrike-Ungern påverkat utbyggnaden och än idag "styr" systemet.
Lade även märke till att den forna gränsen (före 1914) mellan Tyskland, Ryssland och österrike-Ungern idag verkar vara gränsen mellan "länen" (vojevodskapen??) Slask och Zaglebie..
Historien "går igen"