Den Oudsten-bussar
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Den Oudsten-bussar
Hej,
Någon mer som lagt märke till hur Den Oudsten-bussarna i Göteborg ryker från utblåset? Avgaserna är helt svarta, och igår trodde jag närmare bestämt att det brann i en motor. Någon som har en vettig förklaring till detta?
Någon mer som lagt märke till hur Den Oudsten-bussarna i Göteborg ryker från utblåset? Avgaserna är helt svarta, och igår trodde jag närmare bestämt att det brann i en motor. Någon som har en vettig förklaring till detta?
Senast redigerad av Saturnus den onsdag 20 juli 2005 22:40, redigerad totalt 1 gånger.
mvh / S.
Konstigt va???Björne skrev:Någon som räknat efter hur många trådar som innehåller klagomål om Den Oudsten?
VI som åker de gamla vita skrothögarna (som har uppnått den högaktningsvärda ålden av fem år) har en ännu längre lista.
Man förstår att fabriken gick i konkurs efter leveransen till Göteborgs spårvägar. Och man gläds: nu kommer inte fler sådana bussar, hur billiga de än var i inköp.
Jag åker också dessa bussar tämligen ofta, visst är underhållet inte jättebra, men det är ju inte dom enda bussarna som är i dåligt skick på GS, och så dåliga som vissa här på forumet vill ge sken av är dom då inte.Billdal skrev:Konstigt va???Björne skrev:Någon som räknat efter hur många trådar som innehåller klagomål om Den Oudsten?
VI som åker de gamla vita skrothögarna (som har uppnått den högaktningsvärda ålden av fem år) har en ännu längre lista.
Man förstår att fabriken gick i konkurs efter leveransen till Göteborgs spårvägar. Och man gläds: nu kommer inte fler sådana bussar, hur billiga de än var i inköp.
Exakt... listan kan tyvärr göras lång, här är ett axplock;Billdal skrev:
Konstigt va???
* Silvertejpade, provisoriskt lagade, spräckta skärmar
* Usla reningssystem för avgaserna, vilket ger svart rök
* Grisig och smutsig och ofräsch inredning
* Dåligt underhållna fläkträmmar och motorrum
mvh / S.
Så silvertejpen är specifik för DenOudsten? Eller är det bättre silvertejp som används på Man, Scania och Volvo?Saturnus skrev:Exakt... listan kan tyvärr göras lång, här är ett axplock;Billdal skrev:
Konstigt va???
* Silvertejpade, provisoriskt lagade, spräckta skärmar
Är det drivlinan? Då är det väl MAN?Saturnus skrev: * Usla reningssystem för avgaserna, vilket ger svart rök
Beror väl inte på DenOudsten utan snarare på de grisiga, smutsiga och ofräscha passagerarna (Som delar buss med oss övriga), samt på bristfällig städning.Saturnus skrev: * Grisig och smutsig och ofräsch inredning
Det är väl ett klassiskt fel på bl.a. Volvo med skrikande fläktremmar?Saturnus skrev: * Dåligt underhållna fläkträmmar och motorrum
Inget av det ovanstående är sådant som kan knytas till DenOudsten utan snarare hänger det ihop med hur bussarna sköts.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Eftersom Den Oudsten är rejält slitna, så känns det som om det bristfälliga underhållet syns/märks mer, än om man är i en ny buss. Men, precis som du skriver; så är fläktremsskrik mycket påtagligt på Volvo, framför allt 600-bussarna. Sen har Den Oudsten "diesel" INTE MAN-motorer utan DAF.TonyM skrev:
Så silvertejpen är specifik för DenOudsten? Eller är det bättre silvertejp som används på Man, Scania och Volvo?
Beror väl inte på DenOudsten utan snarare på de grisiga, smutsiga och ofräscha passagerarna (Som delar buss med oss övriga), samt på bristfällig städning.
Det är väl ett klassiskt fel på bl.a. Volvo med skrikande fläktremmar?
Inget av det ovanstående är sådant som kan knytas till DenOudsten utan snarare hänger det ihop med hur bussarna sköts.
//Tony

mvh / S.
Är det några bussar i Göteborg som är skitiga invändigt, skrammlar, har nästan ingen stötdämpning, rycker vid växling och luktar avgaser inombords så är det gamla 600-serien. GS har ju lackat om de flesta av dessa fordon och skickat dem till Mölndal...hade varit bättre att skrota skräpet.Saturnus skrev:Eftersom Den Oudsten är rejält slitna, så känns det som om det bristfälliga underhållet syns/märks mer, än om man är i en ny buss. Men, precis som du skriver; så är fläktremsskrik mycket påtagligt på Volvo, framför allt 600-bussarna. Sen har Den Oudsten "diesel" INTE MAN-motorer utan DAF.TonyM skrev:
Så silvertejpen är specifik för DenOudsten? Eller är det bättre silvertejp som används på Man, Scania och Volvo?
Beror väl inte på DenOudsten utan snarare på de grisiga, smutsiga och ofräscha passagerarna (Som delar buss med oss övriga), samt på bristfällig städning.
Det är väl ett klassiskt fel på bl.a. Volvo med skrikande fläktremmar?
//Tony
Tycker oxo att Den Oudsten får en hel del oförtjänt kritik...så himla dåliga är dem inte. Problemen beror nog till stor del på bristande underhåll...
Härligt med en person som inser vilka bra bussar det egentligen är. Kolla på Ales Den Oudsten-vagnar, dom är bra välskötta! Samma gubbe som jobbar på depån där uppe som sköter alla vagnar!daca skrev:Den Oudsten bussarna skulle vara kanonfina bussar om det hade funnits pengar till att underhålla dem ordentligt... men nån har väl räknar på hur mycket pengar som sparas genom att man inte behöver reparera bussarna fullt ut...

-
402 och 403 går ju in till stan från Ale-trakten. Sedan så går ju 401 mellan Kungälv och Bohus.7 Tynnered skrev:På vilka linjer är det troligt att man hittar dessa, och vilken nummerserie har de?Björne skrev:Kolla på Ales Den Oudsten-vagnar, dom är bra välskötta!
Dom har samma nummerserie som dom som går på 7XX-linjerna. Vill minnas att det är 500-serien.
Tack för infon Fredrik!frethu skrev:Ales den oudsten har nummer i 300-serien. De levererades 1998 samtidigt som ledbussvarianterna som rullar i stadstrafiken.
Mölndals den oudsten i 500-serien levererades 2000.
Lite övrigt:
Såg minst 1 Bova-buss som var blålackerad med texten Ö-Snabben på sida, parkerad utanför GSK på RTX. Så detta blir väll framtiden för några av Bovorna. Dom FD Ö-snabben-bussarna ska enligt en förare som jag talade med på BMX ut till regionen.
Buss 204 är omlackad och omstripead till Ö-snabb...Björne skrev: Såg minst 1 Bova-buss som var blålackerad med texten Ö-Snabben på sida, parkerad utanför GSK på RTX. Så detta blir väll framtiden för några av Bovorna. Dom FD Ö-snabben-bussarna ska enligt en förare som jag talade med på BMX ut till regionen.
- tomsa
Leg Spvf i GBG
Leg Spvf i GBG
Japp och enligt en trafikaktiv som vi båda känner som jobbat på GS Älvängen så har dom någon eller några Bovor där med. Såg en av dom gammla Ö-snabben-bussarna rulla på 99:an igår kväll så än är dom inte flyttade.tomsa skrev:Buss 204 är omlackad och omstripead till Ö-snabb...Björne skrev: Såg minst 1 Bova-buss som var blålackerad med texten Ö-Snabben på sida, parkerad utanför GSK på RTX. Så detta blir väll framtiden för några av Bovorna. Dom FD Ö-snabben-bussarna ska enligt en förare som jag talade med på BMX ut till regionen.
Ni göteborgare är inte ensamma om att ha illa underhållna bussar i trafik. Jag såg strax innan jag for på semester en Scania CN113CLB i Fittja som var ganska risig. Den var dessutom lappad med silvertejp. Det var Swebus 3960, och tejpen satt på övre hörnet på höger sida där bak.
Sen var bussen i ett ganska sorgligt skick. Skitig, sliten och skabbig. Jag minns att jag tänkte på hur länge den bussen kommer att rulla innan man tar in den på verkstad.
Sen var bussen i ett ganska sorgligt skick. Skitig, sliten och skabbig. Jag minns att jag tänkte på hur länge den bussen kommer att rulla innan man tar in den på verkstad.
Såg en av de gamla ö-snabbenbussarna på en linje från REX-garaget (771), vore kul om de kom hit till mölndal (mina hemtrakter:)). Kul om vi får fler Den Oudsten här, även om det bara verkar vara jag och Björne som gillar dessa bussar... Men jag ger mej inte, de är inte sämre än några andra bussar, se på b12:orna i mölndal, tämligen nya bussar, men inredningen! Kvalitet som plastleksaken i ett kinderägg!! Skrammel knarrknarr....
Länge leve Den Oudsten!