Saturnus skrev:
Stämmer bra, körs mycket på linje 58, som för närvarande behöver mycket nya fordon.
Kanske lika bra att köra med Den Oudsten och 600-vagnar där uppe..
Nej tack, inga fler 600-vagnar eller Den Oudsten på 58:an tack. Vi som åker denna har verkligen kämpat för att slippa dessa på linjen.
Och varför ska just ni ha nya bussar? Och vi andra få skrotet som blir över? Titta på linje 80, där kör en salig blandning av gamla rishögar. Bättre sprida gracerna jämt över alla linjer, tycker jag.
Fast bäst är att köpa ordentliga bussar till alla turer...
Björne skrev:
Kanske lika bra att köra med Den Oudsten och 600-vagnar där uppe..
Nej tack, inga fler 600-vagnar eller Den Oudsten på 58:an tack. Vi som åker denna har verkligen kämpat för att slippa dessa på linjen.
Och varför ska just ni ha nya bussar? Och vi andra få skrotet som blir över? Titta på linje 80, där kör en salig blandning av gamla rishögar. Bättre sprida gracerna jämt över alla linjer, tycker jag.
Fast bäst är att köpa ordentliga bussar till alla turer...
Nu är det ju så att bussarna tillhör olika depåer och tex Askim och Frölunda tillhör BMX alltså Majorna och just den depån har väldigt många gammla bussar, dock så kommer det komma nya bussar dit när nästa upphandling har skett. Vet dock inte hur lång tid det är kvar på det gällande anbudet.
Saturnus skrev:
Har vi?
Björne skrev:
Nu är det ju så att bussarna tillhör olika depåer och tex Askim och Frölunda tillhör BMX alltså Majorna och just den depån har väldigt många gammla bussar, dock så kommer det komma nya bussar dit när nästa upphandling har skett. Vet dock inte hur lång tid det är kvar på det gällande anbudet.
Jo - det blir förmodligen nya bussar då. Men om de hamnar på Majorna är lite svårt att sia om eftersom det inte är på förhand avgjort vem som vinner upphandlingen.
TonyM skrev:
Jo - det blir förmodligen nya bussar då. Men om de hamnar på Majorna är lite svårt att sia om eftersom det inte är på förhand avgjort vem som vinner upphandlingen.
//Tony
Så sant så sant!
Men man kan ju hoppas på att det blir på BMX och att GS för förnyat förtroende
Saturnus skrev:
Har vi?
Björne skrev:
//Tony
Ja, det finns många som kämpat för det, idag rullar inga 600-bussar, eller liknande på 58:an.
Saturnus skrev:
Har vi?
Björne skrev:
//Tony
Ja, det finns många som kämpat för det, idag rullar inga 600-bussar, eller liknande på 58:an.
Kan nästan svära på att det minsan gick minst 1 styck 600-vagn på 58:an förra onsdagen.
TonyM skrev:
Har vi?
//Tony
Kan nästan svära på att det minsan gick minst 1 styck 600-vagn på 58:an förra onsdagen.
Möjligt, men stämmer knappast. 600-bussarna får inte köras på denna linjen, enligt beslut från GS.
Saturnus skrev:
Kan bero på att det är sommar. Därmed finns det gott om bussar för närvarande och det gör att man inte sätter ut de mest slitna bussarna. Om ett par veckor skulle det inte förvåna mig om det istället för "stombussar" åter blir gott om både 600-vagnar och DenOudsten.
Mig veterligen finns inte något beslut som säger att dessa bussar inte får gå på linje 58.
Så praktiskt. Ska ordna en namninsamling med klagomål så vi blir av med de bastuartade den Oudstenbussarna från min linje. Sen får andra klaga lite så att de också blir av med dem. Om några år kanske alla bussar roterat runt i regionen några varv till skattebetalarnas stora glädje.
Mr. Burns skrev:Så praktiskt. Ska ordna en namninsamling med klagomål så vi blir av med de bastuartade den Oudstenbussarna från min linje. Sen får andra klaga lite så att de också blir av med dem. Om några år kanske alla bussar roterat runt i regionen några varv till skattebetalarnas stora glädje.
Ja, gör det. För tro det eller ej; GS lyssnar faktiskt. Men, man måste klaga riktigt mycket. I detta fallet, har det beslutats att 600-bussarna inte ska/får/bör köras på linje 58. Vad som sen är ett "avtal" eller "meddelande", det tycker inte jag att vi ska lägga kraft på att diskutera. 600-bussarna placeras, enligt GS ut mest på industrilinjer.
Mr. Burns skrev:Så praktiskt. Ska ordna en namninsamling med klagomål så vi blir av med de bastuartade den Oudstenbussarna från min linje. Sen får andra klaga lite så att de också blir av med dem. Om några år kanske alla bussar roterat runt i regionen några varv till skattebetalarnas stora glädje.
Ja, gör det. För tro det eller ej; GS lyssnar faktiskt. Men, man måste klaga riktigt mycket. I detta fallet, har det beslutats att 600-bussarna inte ska/får/bör köras på linje 58. Vad som sen är ett "avtal" eller "meddelande", det tycker inte jag att vi ska lägga kraft på att diskutera. 600-bussarna placeras, enligt GS ut mest på industrilinjer.
Nu får herrarna vara så vänliga att yppa mer om avtalet ty minst 1 600-vagn har skymtats på 58:an idag. Finns det något avtal/rekomendation eller är det bara herrarnas önskan?
Min nyfikenhet är stor, men frågar man inget får man inget veta.
Vad som står i avtal är ju vad som linjen upphandlades med. I senaste upphandlingen (start 2004) stipulerades det med låggolvsbussar - normal, boggie resp ledbussar. Dessutom stipulerades det om ålderskrav.
I tidigare upphandlingar så fanns det inte krav på låggolv i alla upphandlingar, däremot ålderskrav.
Det innebär att en 600-buss (ledbuss - höggolv) kan gå på linjer i förra upphandlingen men inte på linjer i den senaste.
Däremot kan det ju faktiskt vara så att vad som planeras och vad som i verkligheten sätts ut inte alltid stämmer överrens......