Värme i bussar!

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

bruse skrev:Har du försökt ta av dig först ryggsäcken, sen ajckan, mössan, halsduken i en full buss, där du kasne står, elelr sitter trångt?
Jag förstår om du sitter trångt om du har ryggsäcken på dig.

Allvarligt talat, man behöver inte klä sig för att klara att vistas en timme i den temperatur utomhus om man bara ska vistas utomhus tre minuter. Ska det vara så svårt att greppa? Om man spar en del arbete genom att klä sig för att vistas utomhus tre minuter i rådande temperatur, så vill man som kompensation ha rejäl värme när man kliver på bussen. Dessutom är man varm och go' när man kliver av bussen så man inte fryser påväg till vad man nu är påväg till. Man kan faktiskt nyttja termotrögheten i människokroppen till något vettigt istället för att släpa på en enorm ryggsäck (för att förvara termobrallorna i?)...
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Mats skrev:
bruse skrev:Har du försökt ta av dig först ryggsäcken, sen ajckan, mössan, halsduken i en full buss, där du kasne står, elelr sitter trångt?
Jag förstår om du sitter trångt om du har ryggsäcken på dig.

Allvarligt talat, man behöver inte klä sig för att klara att vistas en timme i den temperatur utomhus om man bara ska vistas utomhus tre minuter. Ska det vara så svårt att greppa? Om man spar en del arbete genom att klä sig för att vistas utomhus tre minuter i rådande temperatur, så vill man som kompensation ha rejäl värme när man kliver på bussen. Dessutom är man varm och go' när man kliver av bussen så man inte fryser påväg till vad man nu är påväg till. Man kan faktiskt nyttja termotrögheten i människokroppen till något vettigt istället för att släpa på en enorm ryggsäck (för att förvara termobrallorna i?)...

Inte så bra om bussen är sen/inställd och det faller horisontell nederbörd :shock: Dessutom kanske inte alla har hållplatsen alldeles utanför husknuten...
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
BaardB
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

bruse skrev:Har du försökt ta av dig först ryggsäcken, sen...
Du må alltid ta av deg ryggsekken når du er inne på en vogn. Ellers tar du plassen for to, og bør betale deretter :!:
bruse skrev:Det största felet de gör, är inte att de drar på värmen, utan luftcirkulationen!...Lämpligen genom att öppna en taklucka, å då bakåt, så man får ett sug ut vid fart.

Men dessa elementära grundkunskaper verkar de flesta busschaufaörer sakna, eller skita i.
Disse elementære grunnkunnskaper tror jeg ikke sjåførene lærer av instruktørene. Jeg måtte finne ut av dette selv, og det var mange av mine bussfører-kollegaer som ikke kjente til hvordan ventilasjonssystemene virket :( Med nye busser er det færre ting fører kan gjøre, det blir mer og mer automatikk. Så det kan tenkes at føreren faktisk ikke kan gjøre noe med dette...
Og man skal ihvertfall ikke åpne noen takluke når det er kaldt ute :!:

Fd bussfører, Oslo
Användarens profilbild
Driver28

Inlägg av Driver28 »

Tycker att den här tråden var aningen ovanlig... Vinter= för kallt sommar = för varmt brukar det ju vara.... Jag skulle nog vilja påstå att jag suttif och frusit allt för många mil i mina bussförardagar än vad man som anställd på vilken arbetsplats som helst skall acceptera. Ofta har detta varit ett problem med att värmekopplingar på de vagnar som står utomhus inte har fungerat som de ska. att få upp motortempen till normal arbetstemperatur och därmed få varmt i elementen på vintern tar kanske ca en 20-40 minuter om vagnen varit ordentligt kopplad, men 60-120 minuter om vagnen varit okopplad eller inte fått vattencirkulation som den skulle haft.efter att ha suttit och frusit i nån timme blir man kanske litet för glad att det äntligen kommer varmluft ur defrostern... Jag drar mig inte för att vädra ur vagnen även på vintern OM jag har en varm vagn med fungerande värmesystem, så jag vet att det snabbt går att få tillbaka värmen igen. På många av Busslinks vagnar sitter en separat värmefläkt monterad bakom föraren som ger behaglig temp. snabbt om vattnet cirkulerar OK i värmesystemet. Jag är VÄL medveten om att det går att reglera värmen separat på förarplats och passagerarutrymme och brukar utnyttja det flitigt för att jag skall kunna sitta i kortärmat, och passagerarna i päls om de vill...skillnaden mellan tempen på förarplats och kupé kan skilja sig upp emot 8 grader när jag är klar med inställningarna. Förutsatt att systemet fungerar som det skall... Men som Coppas med andra skriver, att få ALLA nöjda är nog en utopi!
/Hasse
Doomsday

Inlägg av Doomsday »

Bussarna på 172an klarar sig bra trots sommarvärmen. Desto värre är det på de bussar som Busslink har i Söderort och de flesta av de som går på 744an. Åkte för någon månad sen med en Neoplan på 167an från Älvsjö, och den var som en rullande bastu av stillastående varm och fuktig luft. Det hela slutade med att jag fick ta fram Bricanylen för att stävja en astma-attack. Även Scania MaxCi är hemska när solen ligger på.
I Södertälje klarar sig ledbussarna och de gamla Scaniorna sig rätt bra i värmen, men en del av de korta Volvo-bussarna är som rullande bastuklubbar. Ett litet undantag gäller de B10R-vagnar (Swebus 3279-3281) som man har i Södertälje. De är utrustade med fläktar.
Bussförarna måste vara rätt så luttrade och tåliga.
Bussföraren

Inlägg av Bussföraren »

bruse skrev:Enkelt: luft in > luft ut = luftcirkulation. Stänga inflöden eller stängda utflöden, skapar ingen luftcirkulation. Luften står stilla och syrebrist uppstår. Svårt?
Visst finns det de som gnäller så fort det kommer frisk luft, men hellre det, än att repisera scenen från Schindlers list.
Jag undrar om du läst vad Nico skriver - alla har olika åsikter om vad som är varmt och kallt. Jag tror inte jag vill åka med en buss med öppen taklucka i -10.

Jag tillhör de förare som alltid öppnar bakre takluckan i bakkant även på vintern (snöstorm undantaget) för att få bra luftgenomströmning i bussen.
Detta gör att vi alltid har torr och behagligt klimat i "mina" bussar, inte kallt heller. Fuktig luft i bussen gör klimatet obehagligt och gör på vintern att passagerarna fryser och fönstren immar igen. Den fuktiga luften från folks andning och kläder måste ut så fort som möjligt.
Dessvärre finns det ibland någon galning som stänger takluckan i ren okunskap, men jag brukar säga till då. Det kommer ju inte in någon kalluft där. Tack vare bättre luftflöde genom bussen minskar även risken att vindrutan immar igen. Aldrig någonsin under alla år har någon passagerare klagat på klimatet i min buss (utom vid extrema väder förstås när klimatsystemet inte räcker till). Jag är väldigt noga med klimatet i bussen. +17C skall det vara på vintern, men displayen visar oftast cirka 2 grader för varmt i Säfflebyggda bussar med C90-display och därför skall den visa cirka +19 grader på vintern. På sommaren när det skall vara +20 grader i bussen ställer man in den på +22 grader så att takfläktarna går med rätt hastighet automatiskt (två hastigheter). Dessa temperatursiffror har faktiskt Volvo forskat fram att vara de bästa och enligt min erfarenhet stämmer det mycket bra. Dessvärre har endast ett fåtal förare dessa kunskaper.
Coppas

Inlägg av Coppas »

Bussföraren skrev:Dessvärre har endast ett fåtal förare dessa kunskaper.
Vet att vi har haft den diskussionen förut, men det kan poängteras igen då det inte kategoriskt kan sägas att allt beror på avsaknad av kunskaper hos förarna. Det är även en skillnad på var, hur och när man kör och därmed de kunskaper som behövs vid varje specifikt tillfälle. Det finns troligtvis ingen generallösning som fungerar överallt och det som fungerar för en specifik förare behöver inte heller per automatik vara det mest idealiska för en annan förare. Alltså skiljer behovet av kunskaper. Exempelvis så torde kraven på innermiljön vara annorlunda i en SL-buss på väg från Norrtälje till City än i en vagn som rullar på linje 42 i innerstan.

I den förra ska kanske trafikanterna tillbringa en timme eller mer (med förhållandevis få hållplatsstopp) och då är det säkert skönt om temperaturen är varm och behaglig så man kan ta av sig ytterkläderna. I innerstan och närförort, med dörrar som öppnas och stängs ideligen och folk som ska av och på, så blir förhållandena ombord (och därmed kraven) med största sannolikhet annorlunda då folk ofta bara åker en kortare bit och då måste ju förhållandena i sin tur anpassas efter det. Som jag även skrev tidigare i denna tråd så är det inte heller alltid helt lätt att få folk att låta en öppnad taklucka förbli öppen. Speciellt inte om det är typ -10° grader ute...då är det förståeligt att folk reagerar med att stänga den om de kan.

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
hottie

Inlägg av hottie »

Jag tycker att det värsta som finns är bussar som har elementen på för fullt sommartid. Det har jag råkat ut för ganska ofta hemma i Södertälje. Då går det bara inte att ha en fönsterplats eftersom det blir för varmt att sitta vid elementet. :evil:
7 Tynnered

Inlägg av 7 Tynnered »

hottie skrev:Jag tycker att det värsta som finns är bussar som har elementen på för fullt sommartid.
Å inte är det roligt att köra då heller... Bara ärligt säga till de som med all rätt klagar att, nej, jag kan tyvärr inte stänga av värmen.
hottie skrev:Då går det bara inte att ha en fönsterplats eftersom det blir för varmt att sitta vid elementet. :evil:
Med rätt pacering kan man vinna en del i temperaturkomfort.

Det finns lite lustiga personer som först klagar på att det är för varmt och sedan går och sätter sig längst bak där motorn värmer lite extra, de sitter lite högre upp, alltså några grader varmare, dessutom otillgängliga för friskluften från takluckor och dörrar.
Johan

Inlägg av Johan »

Kanhända måste man släppa ut värme på elementen för att kyla motorn?
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

7 Tynnered skrev:
hottie skrev:Jag tycker att det värsta som finns är bussar som har elementen på för fullt sommartid.
Å inte är det roligt att köra då heller... Bara ärligt säga till de som med all rätt klagar att, nej, jag kan tyvärr inte stänga av värmen.
hottie skrev:Då går det bara inte att ha en fönsterplats eftersom det blir för varmt att sitta vid elementet. :evil:
Med rätt pacering kan man vinna en del i temperaturkomfort.

Det finns lite lustiga personer som först klagar på att det är för varmt och sedan går och sätter sig längst bak där motorn värmer lite extra, de sitter lite högre upp, alltså några grader varmare, dessutom otillgängliga för friskluften från takluckor och dörrar.
Någon av SLs blåbussmodeller blåser väl in kyld luft vid baksätet? Vill minnas att jag satte mej där en varm sommardag, för ett par år sedan. Fick snabbt flytta på mej, eftersom jag inte ville förfrysa armar och kinder!
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

LÅ1 skrev:Någon av SLs blåbussmodeller blåser väl in kyld luft vid baksätet? Vill minnas att jag satte mej där en varm sommardag, för ett par år sedan. Fick snabbt flytta på mej, eftersom jag inte ville förfrysa armar och kinder!
Det måste vara en av gasmodellerna då; de klassiska har ju spisen i bakre hörnet, där sitter bara engelsmän och galna hundar varma dagar...
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Johan skrev:Kanhända måste man släppa ut värme på elementen för att kyla motorn?
Ja, den förklaringen har jag fått höra ett par gånger när bussen plötsligt blir stekhet en sommardag: "ni får tyvärr välja mellan en bastuvarm buss och en kokande motor". :(
Skriv svar