ANG: Bussarna H11-H12, H2-H3, H20, H50 och H109.

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Kvarne

ANG: Bussarna H11-H12, H2-H3, H20, H50 och H109.

Inlägg av Kvarne »

Hejsan!
Som det kan läsas både här och hos Bussmickes hem :lol: på internett så är SL Buss H22 1488 möjligen avställd i Södertälje. Är det den sista existerande H22an som finns i sthlm?

Följdfrågor:
När försvann den sista H22an(Räknar 1488 som borta då den ej rullar i trafik)?

Finns det någon H22a kvar i trafik överhuvudtaget i Stockholm/Sverige

När nu väl 1488 försvinner, är det H25 som är den äldsta rullande ledvagnstypen som finns kvar i Sthlm?

Var ligger Södertälje-garaget? Var står H22 1488(Vill hinna fota den innan de får för sig att skrota den....eller sälja den..

Bussmicke: Av vad jag har sett på dina sidor har du relativt många..ehh..flåt väldigt många(nöjd? :D ) bussbilder på H22 och H12/H10. Men har du bilder på den försvunna stadsbusstypen H11 som så vackert rullade i sthlms innerstad?(Antar att du har det)

Hur mkt skulle de kosta om jag bad dig bränna en skiva med bussbilder på busstypen H2-H3-H10-H11-H12(GAMMAL FRONT)-H20-H50(VOLVO SÄFFLE)-och H109

Övriga: Är det någon som vet det exakta datum för den absolut sista turen med H11 i stockholms innerstad?

Finns det någon H11 bevarad/ägd av privatperson i Sverige?

Hoppas man får svar! vore kul att få veta... 8) :)
Mvh: Kvarne
Äger fd SL H22 6431.
Kent

Re: ANG: Bussarna H11-H12, H2-H3, H20, H50 och H109.

Inlägg av Kent »

Det jag vet är att H11:orna togs ur trafik årsskiftet 1996-97 i samband med att innerstaden införde miljözon :cry:
mvh
Kent
Användarens profilbild
2763

Re: ANG: Bussarna H11-H12, H2-H3, H20, H50 och H109.

Inlägg av 2763 »

Kvarne skrev: Finns det någon H22a kvar i trafik överhuvudtaget i Stockholm/Sverige
Eftersom H22 är ett "busslittera" för Stockholm så har det aldrig rullat H22:or någon annan stans än i just Stockholm, Scania CR med något trevligt nummer efter heter de i resten av världen...

/T

Hopp oppp--- fick ett pepåkande om min felaktighet I ovanstående byts Scania mot "Volvo" och CR mot B och följs av 10M.....

/T Igen.
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Driver28

Inlägg av Driver28 »

Psst, Kvarne! Det finns en gammal H11 från SÖH till salu.... Den skall enligt utsago vara i OK bruksskick med SL 90? färger...(Vit rand på mitten, inte vid knäna SK-94?)...Invändigt dock urplockad utan säten....
/Hasse
Ragnar T

Jodå, H22 nr 5982 finns kvar!

Inlägg av Ragnar T »

..

Som jag (väl?) tidigare berättat i denna spalt, så finns H22 nr 5982 kvar!

Den är sedan 1996/97 ombyggd till teambuss för racing och jag själv är faktiskt f n förare av bussen, när min son tävlar i JTCC denna sommarsäsong för Picko Troberg Racing Team AB.

I bussens bakre del finns det en uppkörningsramp och plats för tävlingsbilen (genom bakgaveln, som kan öppnas med två stora dörrar), möjligheter att förvara alla möjliga reservdelar och verktygsskåp, däck, bränsledunkar mm, mm.

I den främre delen finns pentry med alla faciliteter, vattentank, spillvattentank, resesalong/sittplatser med bord, sovavdelning med 4 riktiga sängar samt en massa förrådsutrymmen för husgeråd, kläder mm.

Bussen, som f n är lackad helt i gult (var tidigare mörkblå) och bl a försedd med logos "Pole Position", hör hemma hos Motorsportgymnasiet på Mantorp (även på Värmdö) och står normalt uppställd på Mantorpsbanan.

Nästa gång bussen skall ut och röra på sig blir den 3 - 7 augusti, då vi skall vara på racebanan i Knutstorp i Skåne. Kanske någon ser den t ex ute på E4 då?

F ö så glömde jag att berätta, att det naturligtvis finns en kaffebryggare i bussen också!

/Ruggige Racebussföraren
Användarens profilbild
Isak

Inlägg av Isak »

Jag såg en H22:a i ersättningstrafik för gröna linjen vid sergels torg natten till onsdagen.
Användarens profilbild
Kvarne

Inlägg av Kvarne »

Isak skrev:Jag såg en H22:a i ersättningstrafik för gröna linjen vid sergels torg natten till onsdagen.
FD H22 6431
Ägs av Fridströms Busstrafik...den känner jag dock till..

Sen har Spårvägsmuseet en H22 bevarad; Fd SL Buss 6076-->Swebus 1443...

Möjligen finns det väl en eller annan som lever ett liv som husbuss också kanske..
Mvh: Kvarne
Äger fd SL H22 6431.
Skriv svar